Lyttetest - lyden av kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    895
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    1
    Tippetips uke 41.

    1. Supreme
    2. Original
    3. Supra
    4. BM
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    @Syncrolux: håber du lar filerne ligge et stykke tid. Tænkte at forsøge kablet opkobling til anlægget fra Ipad, og undgå bluetooth. Skal lige ha tiden da :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    418
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært skikkelig artig om ikke kabeltest2 er originalen:)
    Det ville jo bety at en av de kabelstumpene gir en liten økning i gain - eller forsterkning om du vil. Så ja, det hadde vært morsomt om det gikk an ;)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Den ikke så veldig unge lengre, men like håpefulle avkom, ble innleid for anledningen. Han lyttet blindt mens jeg skiftet. Han har ikke lest noe av tråden, så han har null bias. Han har hørt forskjell på kabler tidligere (ikke blindt), så han har heller ikke bias i retning at det ikke skal være mulig å høre forskjell.

    Hans mening:
    Generelt: Veldig vanskelig å høre forskjell. Måtte sammenligne to og to låter og skifte låt etter få sekunder.
    Nr 1 og 2: Nr 2 har litt høyere volum. Litt flere detaljer i "blåsehvislinga"
    Nr 2 og 4: Nr 2 har fremdeles litt høyere volum. Litt det samme som i forrige test, men mindre forskjeller nå.

    Der ga vi oss. Vi vil heller se en film sammen.

    Min ærlige mening:
    Jeg sliter veldig med å høre forskjeller etter en hard arbeidsdag. De forskjellene jeg mente jeg hørte med hodetelefonene tidligere i uka (litt mer høyoppløst på spor 2 enn spor 1), må etter min mening skyldes DA/AD-artifakter og ikke kabelforskjeller. Men altså, i likhet med de fleste andre tror jeg spor 2 er originalen. Ville dog ikke satt mange penger på det.
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Du *må* jo sette en tusenlapp minst. Det har vi alle andre gjort. Potten går til random medlem og skal brukes på dyre kabler. =D
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Du *må* jo sette en tusenlapp minst. Det har vi alle andre gjort. Potten går til random medlem og skal brukes på dyre kabler. =D
    Javel da. Bare gi meg telefonnummeret du, så skal jeg vippse penger med en gang jeg.

    Men tilbake til tema. Kan AD/DA-artifakter gi slike forskjeller som signalanalysene viser? Og dersom de kan det, så vil jo DA-konverterne vi hører sporene gjennom i vårt eget anlegg gi artifakter i samme størrelsesorden? (Med mindre det er AD som er "synderen"). I såfall kan vi vel ikke forvente noen konsensus omkring resultatene, annet enn å identifisere originalen i beste fall. Eller kanskje vi skal vente med tekniske forklaringer og bortforklaringer til fasiten foreligger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.358
    Antall liker
    37.180
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen uenighet om at et sett A/D-D/A-konverteringer kan gi hørbar degradering av lyden, men kanskje litt mer kontroversielt at det ikke behøver å gjøre det. Jeg oppgraderte DEQX fra PDC 2.6P til HDP3 for en tid tilbake. Endringene var andre opamper, endret jording på kretskortet, og litt annet småtteri. Jeg testet på omtrent samme måte som her, bare live i signalkjeden. Før oppgradering var det hørbar degradering ved å gå fra balansert analog utgang på Logitech Transporter til analog inngang på DEQX og så videre til digital prosessering der. Etter oppgradering låter det klin likt om jeg tar digitalsignalet rett fra Transporter til DEQX eller går veien via D/A i Transporter, balansert analog kabel og A/D i DEQX før videre prosessering. Utrolig nok ( ;) ) er det heller ingen hørbar forskjell avhengig av hvilke kabler som er i bruk, hverken på balansert analog eller digital side. Det er derfor denne Black Magic-kabelen etterhvert havnet i rotekassen i kjelleren og plassen i anlegget ble overtatt av en stump Bedea videocoax om jeg husker riktig. Det var helt enkelt den siste kabelen jeg testet, og da jeg gikk lei av å teste ble den bare fortsatt sittende der.

    Edit: Men dette er en helt fair sammenligning av det vi ønsket å sammenligne her. De tre kablene er testet under helt like betingelser. Folk har hørt dem gjennom egen avspillingskjede. Kabelstrekket mellom D/A og A/D har omtrent så stor betydning for resultatet som man skulle forvente, og disse enorme kvalitetsforskjellene som avhenger av materialers egenlyd, prislappen etc har vel ikke gjort så mye utav seg.
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Testa hjemme nå på skikkelig anlegg. Enig at nr. 2 er master. Låter mer dynamisk. Akkurat som de andre er litt flatere i lyden.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ok, har ikke fått med meg evt priser på de forskjellige kablene.
    Finnes de i tråden eller kan du poste de sammen med oversikten over kablene så en utenforstående vet hva som er hva vs "lytter verdict"?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    9-meteren med Supreme koster 299 kr/stk, altså ca 33 kr/m
    De andre har jeg lånt av Asbjørn, og jeg har ingen anelse om hva de koster.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Supra ca. Kr 400,- per sett. Black magic ca. Kr 2 500,- per sett. De er vel kommet i flere utgaver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Jeg kikka på signalene i Audacity. Klarte ikke å se forskjell på 1, 3 og 4. Så da tenker jeg at det ikke er hørbar forskjell på disse. 2 skilte seg klart ut. Så det måtte være originalen. Og det var såpass store forskjeller at det burde være hørbart. Men jeg hørte det ikke.

    Jeg lyttet før jeg kikket, men tviler på at jeg ville hørt forskjell selv om jeg visste dette. Har hatt problemer med Lynx lydkortet og ICE forsterkerne mine, så testen ble gjennomført med embedded lydkort og en surround effektforsterker fra Primare. Jeg synes begge to gjør en høvelig jobb, men neppe bra nok til å avsløre en AD konvertering som trolig står litt tilbake for det beste. DAD på DA tipper jeg er helt transparent til alle praktiske formål.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Jeg kikka på signalene i Audacity. Klarte ikke å se forskjell på 1, 3 og 4. Så da tenker jeg at det ikke er hørbar forskjell på disse. 2 skilte seg klart ut. Så det måtte være originalen. Og det var såpass store forskjeller at det burde være hørbart. Men jeg hørte det ikke.

    Jeg lyttet før jeg kikket, men tviler på at jeg ville hørt forskjell selv om jeg visste dette. Har hatt problemer med Lynx lydkortet og ICE forsterkerne mine, så testen ble gjennomført med embedded lydkort og en surround effektforsterker fra Primare. Jeg synes begge to gjør en høvelig jobb, men neppe bra nok til å avsløre en AD konvertering som trolig står litt tilbake for det beste. DAD på DA tipper jeg er helt transparent til alle praktiske formål.

    Hørte du ikke den relativt store forskjellen i gain på spor 2?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hørte forskjell på nr 2 og de andre, men ikke på volumet, som er matchet med de andre i følge første innlegg. Et lydspor kan ikke ha «gain».
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Logisk egentlig :) Men det er små forskjeller, jeg måtte høre mange ganger! Hørte ikke forskjell til å begynne med.

    Nr 1 låt dårligst. Den har den lengste kabelen som da degraderer signalet mest. Lå kabelen i en kveil under innspilling, enda verre.
    Nr 2 låt best, da er det originalen.
    Nr 3 og 4 klarte jeg ikke å skille. Kablene er like lange.


    Da er det enkelt, kabler må være lange nok, og ikke for lange! :D
    Bruker selv svart lakris RCA og et sammensurium av Biltema høyttaler ledning, PN og div annet skrot på DIY JBLene.
    På toppen av det hele, spilte av med min slitne Samsung, rett på Krumkasten til 300,- som da videre med intern DAC rett i preamp.
    Er det noen som har det dårligere??


    Tror enkelte bør få hue ut av rævva og i stedet for å svi av tusener på hifi kabler heller kan gi de pengene, ja kanskje til noen som trenger det!
    Hva med feriesentralen?
    Feriesentralen


    Synest dette var en flott test Syncrolux! Tar gjerne flere! :)

    Mvh
    oks
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    17.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her kommer fasiten.

    1 - Supreme
    2 - Original
    3 - Supra
    4 - Black Magic
    Javel....

    Hvis det finnes vinnere i denne uhøytidelig lytteleken, så er det de som ikke hører forskjell (på kabler). Salige er de, for de skal spare (mye) penger!:)

    De lykkeligste må da være de - som en forlengelse av dette - som heller ikke hører forskjell på forsterkere, drivverk, DAC, streamer osv. Noen har tom valgt den ruta å se på specs, og konkluderer med at det er ikke noe forskjell hvis specs viser det samme - og er happy med det.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her kommer fasiten.

    1 - Supreme
    2 - Original
    3 - Supra
    4 - Black Magic
    Javel....

    Hvis det finnes vinnere i denne uhøytidelig lytteleken, så er det de som ikke hører forskjell (på kabler). Salige er de, for de skal spare (mye) penger!:)

    De lykkeligste, må da være de - som en forlengelse av dette - som ikke hører forskjell på forsterkere, drivverk, DAC, streamer osv. Noen har tom valgt den ruta å se på specs, og konkluderer med at det er ikke noe forskjell hvis specs viser det samme - og er happy med det.
    Det er vel ikke snakk om vinnere og tapere, men vi kan vel trygt konkludere med at i denne testen var det åpenbart at ett spor skilte seg ut, og det var originalsporet. De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.

    Syncrolux:

    Hvis du klarer å komme rundt problemene Kvålsvoll påpekte (burde ikke være superviktig så lenge det er likt for alle kablene, men likevel, for å fjerne tvil og argumenter for ugyldighet) kunne det vært artig med en ny test med sporet med vokal som ble etterspurt, kun med Black Magic og Supreme, og kanskje anonymiserte svar.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ehm!
    Jeg hørte forskjell på nr1 i forhold til 3 og 4! Men det var ikke enkelt!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hørte forskjell på nr 2 og de andre, men ikke på volumet, som er matchet med de andre i følge første innlegg. Et lydspor kan ikke ha «gain».
    Matchet på peaknivå, ikke RMS. Dette var en bommert rett og slett.
    En MASVIS analyse avslører saken (filene er konvertert til 16-bit for analyse)

    kabeltest.gif
     
    Sist redigert av en moderator:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    895
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer fasiten.

    1 - Supreme
    2 - Original
    3 - Supra
    4 - Black Magic

    ...De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Det var vel flere som hørte forskjeller på de tre andre opptakene. 1 som dårligst og 4 som best utenom originalen.

    Jeg tilhører nok kabelskeptikerne, men denne lille testen viser jo at det er forskjeller. Så jeg håper på en runde 2, hvor jeg ikke klarer å skille opptakene. ; )
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok at en rens av kontaktene hadde gjort seg.
    En kabel ?,uansett pris,konstruksjon og fabrikat skal ikke låte slik som på spor 4.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    17.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Ok, umulig å skille og identifisere og ingen forskjell for deg (mellom de tre andre). Da lever du videre med det og bruker kun 33 kr/m. Fint! :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ville nå vel være merkelig om ikke en AD-DA prosess tilførte en viss endring i lyden - om enn liten. Hvis ikke blir det relativt meningsløst å diskutere forskjeller på feks preamps.. DA-konvertering og filtrering er vel kanskje den mest kritiske prosessen her, selvom bidraget kanskje er forsvinnde lite, - likevel blir det da interesant hva man egentlig hørte forskjell på...??

    Forøvrig registrerer jeg at enkelte fortsatt tviholder på "sin" overbevisning.... Klippe,klippe, sa kjerringa... :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er gjort forsøk med digitale bilder, om enn noen år siden som viser at dublisering/kopiering forringer bildekvaliteten i hver generasjon - ikke dramatisk men synlig. Dette kan ha med kompresjon og koding å gjøre - faktorer som ikke er helt utelukket i audiopyromanenes rike...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Ok, umulig å skille og identifisere og ingen forskjell for deg (mellom de tre andre). Da lever du videre med det og bruker kun 33 kr/m. Fint! :)
    Nå må vi skille mellom snørr og barter. Selv om enkelte mener å ha hørt forskjeller, spriker dette i alle retninger og er usikkert, så TESTEN viser ikke med nødvendig statistisk signifikans at det er forskjell på kabler. Altså det man kaller et nullresultat.

    Tror faktisk Klotz-kablene mine koster over 90 kroner per meter! ;)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her kommer fasiten.

    1 - Supreme
    2 - Original
    3 - Supra
    4 - Black Magic

    ...De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Det var vel flere som hørte forskjeller på de tre andre opptakene. 1 som dårligst og 4 som best utenom originalen.

    Jeg tilhører nok kabelskeptikerne, men denne lille testen viser jo at det er forskjeller. Så jeg håper på en runde 2, hvor jeg ikke klarer å skille opptakene. ; )
    Det var flest som syntes nr. 1 (9 meters mikrofonkabel til under 300 Kr) var best, men hva er «best» i denne sammenhengen? Umulig å ikke reflektere litt over at ingen syntes nr. 4 (Black Magic) var best også.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    17.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Ok, umulig å skille og identifisere og ingen forskjell for deg (mellom de tre andre). Da lever du videre med det og bruker kun 33 kr/m. Fint! :)
    Nå må vi skille mellom snørr og barter. Selv om enkelte mener å ha hørt forskjeller, spriker dette i alle retninger og er usikkert, så TESTEN viser ikke med nødvendig statistisk signifikans at det er forskjell på kabler. Altså det man kaller et nullresultat.

    Tror faktisk Klotz-kablene mine koster over 90 kroner per meter! ;)
    Igjen, hva andre foretrekker og bruker av sine penger, er opp til dem. Deres audio-lykke, ikke min. Jeg skrev i #140(?) at jeg ikke kunne leve med fil 1, som viste seg å være 33kr/m - min "ulykke".

    Kos deg med 90 kr/m, du - din lykke :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De tre andre tre som hadde gått gjennom ADDA-konvertering og hver sin signalkabel, er umulig å skille og identifisere. i denne testen hører altså ingen forskjell på kablene.
    Ok, umulig å skille og identifisere og ingen forskjell for deg (mellom de tre andre). Da lever du videre med det og bruker kun 33 kr/m. Fint! :)
    Nå må vi skille mellom snørr og barter. Selv om enkelte mener å ha hørt forskjeller, spriker dette i alle retninger og er usikkert, så TESTEN viser ikke med nødvendig statistisk signifikans at det er forskjell på kabler. Altså det man kaller et nullresultat.

    Tror faktisk Klotz-kablene mine koster over 90 kroner per meter! ;)
    Igjen, hva andre foretrekker og bruker av sine penger, er opp til dem. Deres audio-lykke, ikke min. Jeg skrev i #140(?) at jeg ikke kunne leve med fil 1, som viste seg å være 33kr/m - min "ulykke".

    Kos deg med 90 kr/m, du - din lykke :)
    Jeg driter i hva andre bruker penger på. Det var du som trakk inn penger igjen, noe jeg svarte fleipete på.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Det er gjort forsøk med digitale bilder, om enn noen år siden som viser at dublisering/kopiering forringer bildekvaliteten i hver generasjon - ikke dramatisk men synlig. Dette kan ha med kompresjon og koding å gjøre - faktorer som ikke er helt utelukket i audiopyromanenes rike...
    På bitmap filer, vel og merke.
    Vektoriserte bilder vil ikke forringes på samme måte.
    Dette er noe alle som driver med foto og illustrasjoner vet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: NLS
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tenkte å lage en ny test snart. Tenker da følgende scenario:
    - Kun opptak av to kabler, ingen originalfil
    - Sette sammen flere opptak av kabel 1 og 2 i random rekkefølge i en WAV-fil, f.eks 10 lydklipp (litt for å gjøre det vanskeligere å jukse vha filanalyser)
    - Lyttetesten er da å indentifisere hvilket lydklipp som er kabel A og B
    - Svar postes ikke i tråden, men som PM til meg

    Synspunkter?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.632
    Antall liker
    3.360
    Sted
    Oslo
    Det er gjort forsøk med digitale bilder, om enn noen år siden som viser at dublisering/kopiering forringer bildekvaliteten i hver generasjon - ikke dramatisk men synlig. Dette kan ha med kompresjon og koding å gjøre - faktorer som ikke er helt utelukket i audiopyromanenes rike...
    På bitmap filer, vel og merke.
    Vektoriserte bilder vil ikke forringes på samme måte.
    Dette er noe alle som driver med foto og illustrasjoner vet.
    Det gjelder jpg-filer (og da ikke ved kopiering men ved åpning og ny lagring). Tapsfrie TIFF og RAW-formater kan kopieres i det uendelige.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser hva du vil, men tror det blir for rotete. Bedre å legge ut to filer som folk kan lytte til på den måten de vil, tror jeg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.533
    Antall liker
    106.623
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tenkte å lage en ny test snart. Tenker da følgende scenario:
    - Kun opptak av to kabler, ingen originalfil
    - Sette sammen flere opptak av kabel 1 og 2 i random rekkefølge i en WAV-fil, f.eks 10 lydklipp (litt for å gjøre det vanskeligere å jukse vha filanalyser)
    - Lyttetesten er da å indentifisere hvilket lydklipp som er kabel A og B
    - Svar postes ikke i tråden, men som PM til meg

    Synspunkter?

    Kommer gjerne opp og bistår!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn