Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Burde jo være en smal sak å dokumentere på en skikkelig måte da? Hvilken seier ville det ikke være å bevise at det man påstår blir dokumentert?
    https://www.hifisentralen.no/forume...rkeren-med-ny-stra-mkabel-26.html#post2956783
    Jeg mener selvfølgelig en reell test som vil angi forskjell, ikke en påstand om at det er hørbart.
    Hvordan vil det hjelpe deg? Vil du plutselig høre forskjell når du vet at noe måler forskjellig? Har ikke Asbjørn gjort en del målinger og konkludert med at det er forskjeller?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har set masser af målinger på kabler i Tyske Hifi Blade. Audio og Stereoplay hvor der blev dokumenteret målbare forskelle på kabler. Det er over 20 år siden jeg gad læse hifiblade. Stoler bare på egne ører og på få udvalgte som jeg kender godt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Burde jo være en smal sak å dokumentere på en skikkelig måte da? Hvilken seier ville det ikke være å bevise at det man påstår blir dokumentert?
    https://www.hifisentralen.no/forume...rkeren-med-ny-stra-mkabel-26.html#post2956783
    Jeg mener selvfølgelig en reell test som vil angi forskjell, ikke en påstand om at det er hørbart.
    Hvordan vil det hjelpe deg? Vil du plutselig høre forskjell når du vet at noe måler forskjellig? Har ikke Asbjørn gjort en del målinger og konkludert med at det er forskjeller?
    Det er ikke for min del. Det vil være en dokumentasjon på om forskjellene er hørbare.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ganske enkelt fordi om vi hører en forskjell, så har den også en forklaring, - reell eller innbildt. Medmindre vi godtar at magi og andre overnaturlige fenomener eksisterer...
    Et godt eksempel.
    https://m.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Det er viktig å innse at hjernen lurer deg nå og da.
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ganske enkelt fordi om vi hører en forskjell, så har den også en forklaring, - reell eller innbildt. Medmindre vi godtar at magi og andre overnaturlige fenomener eksisterer...
    Et godt eksempel.
    https://m.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Det er viktig å innse at hjernen lurer deg nå og da.
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Jeg opplever ba og fa
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ganske enkelt fordi om vi hører en forskjell, så har den også en forklaring, - reell eller innbildt. Medmindre vi godtar at magi og andre overnaturlige fenomener eksisterer...
    Et godt eksempel.
    https://m.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Det er viktig å innse at hjernen lurer deg nå og da.
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Jeg opplever ba og fa
    Muligens fordi du har en anelse/tøddel/mikroskopisk for mye nivå oppover i frekvens....?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Jeg opplever ba og fa
    Muligens fordi du har en anelse/tøddel/mikroskopisk for mye nivå oppover i frekvens....?
    Nei, bare normalt sammensatte sanseorganer
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.258
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ganske enkelt fordi om vi hører en forskjell, så har den også en forklaring, - reell eller innbildt. Medmindre vi godtar at magi og andre overnaturlige fenomener eksisterer...
    Et godt eksempel.
    https://m.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Det er viktig å innse at hjernen lurer deg nå og da.
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Hos meg blir det ingen lyd hvis ikke membranene beveger seg ;)

    Spøk til side - for meg er det tindrende klart at de forskjellige sansene overlapper hverandre i forhold til å skape et totalinntrykk. (slik forskerne også viser). Uavhengig om man tester høyttalere, kabler eller hva det måtte være så er det verdt å ha med seg i bakhodet. Selv foretrekker jeg alltid å fin-lytte med øynene lukket. Jeg opplever det som den "beste investeringen" i forhold å øke graden av illusjon når man lytter til musikk eller som den beste metoden for å klare å skille lydmessige forskjeller (uten å gå inn på ABX testmetodikk diskusjonen). Jeg har blitt lurt av mine egne sanser tidligere, og er derfor ydmyk for at ting muligens ikke behøver å være akkurat slik jeg oppfattet det i en gitt situasjon. Samtidig er jeg det som jeg ville beskrevet som en "makrolytter" som er opptatt av helheten i klangbalanse, godt fundament i bass og grunntoneområdet og dynamisk kapasitet, samtidig som jeg vil ha mest mulig fravær av forvrengning. Jeg opplever selv ingen vesentlige endringer med kabler (som overholder en hvis minimumsstandard). I motsetning vil en "mikrolytter" kanskje ha større fokus på små endringer i klangbalanse (<0,5dB), "timbre" osv som jeg ikke tillegger vesentlig verdi. Da er det mulig at de opplever forskjeller ved lytting til forskjellige kabler som for meg er "same-same". Det hele handler om at man vektlegger forskjellige faktorer når det dannes et lytteinntrykk. Om det skyldes reelle objektive faktorer eller som det skyldes at sansene lurer deg eller andre ting har jeg ingen formening om.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Blander meg nesten aldri inn i slike tråder, men hvorfor må alt måles, er det det ikke nok med det mange så tydelig hører?
    Hører du forskel så er det bare fordi du er psykisk skadet forstår du vel. Men endnu er der vist ikke nogen form for behandlinger. Muligvis vil elektrochok være effektivt. Hvis det ikke virker er det bare det hvide snit og iskolde afvaskninger tilbage.
    Kanskje det er derfor så mange gullører oppfattes som hårsåre; de tror at bias eller at synssansen overkjører hørselssansen er en psykisk defekt, eller at de som påpeker det hevder at vedkommende er psykisk syk. Sånn er det ikke. Alle er blir påvirket av dette.

    Mozart låter bedre enn det meste.
    Jeg hører forskjell på Mozart og Sussmayr! :eek:
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Samtidig er jeg det som jeg ville beskrevet som en "makrolytter" som er opptatt av helheten i klangbalanse, godt fundament i bass og grunntoneområdet og dynamisk kapasitet, samtidig som jeg vil ha mest mulig fravær av forvrengning. Jeg opplever selv ingen vesentlige endringer med kabler (som overholder en hvis minimumsstandard). I motsetning vil en "mikrolytter" kanskje ha større fokus på små endringer i klangbalanse (<0,5dB), "timbre" osv som jeg ikke tillegger vesentlig verdi. Da er det mulig at de opplever forskjeller ved lytting til forskjellige kabler som for meg er "same-same". Det hele handler om at man vektlegger forskjellige faktorer når det dannes et lytteinntrykk. Om det skyldes reelle objektive faktorer eller som det skyldes at sansene lurer deg eller andre ting har jeg ingen formening om.
    Dette kjenner jeg meg igjen i. Hos meg handler det også om at det "vesentlige" må være på plass først. Jevn frekvensrespons uten utstikkende resonnanser som tar fokus fra musikken. Kanskje jeg kunne finlyttet etter kabelforskjeller når det grøvste er på plass, men jeg kommer aldri så langt at det vesentligste er så bra at jeg velger å fokusere på de virkelig små tingene.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Asbjørn hadde en teori om at de hørbare forskjellene mellom kabler var relatert til frekvensavvik. Feks mente han at små målbare forskjeller på anslagsvis 0,5 dB over et større frekvensområde ville kunne høres. Mulig jeg husker dette feil, men jeg blir vel korrigert.

    En slik teori stemmer stort sett med det jeg selv hører i eget anlegg. Hvis du ender opp med noe som har en litt slitsom øvre mellomtone som gjør vokaler litt for harde eller pågående, vil trolig en kabel som gir en reduksjon på 0,5 dB i hele dette området oppfattes som bedre, eller skal vi si at den gir bedre lyd.

    De fleste har anlegget plassert i et helt vanlig normalt rom og vil derfor ha mer eller minder problemer med rom-noder i mellombassen. Hvis en kabel har et avvik på 0,5 dB gjennom dette frekvensområdet kan dette være nok til å trigge en av disse nodene. Dette vil sikkert oppfattes som en vesentlig forskjell hvis problemet er stort nok.

    Jeg har aldri opplevd noen voldsomme forandringer ved bytte av kabler selv, men jeg har i hvertfall over tid valgt spesifikke kabler fremfor andre basert på hva jeg har hørt. Disse valgene, altså kablene, er basert på synergieffekt og er sikkert ikke gyldige for andre, men jeg tror prinsippet er det samme. Det å lage lyttekonkurranse av kabelforskjeller har jeg ingen tro på. Dette er ting man må prøve i eget anlegg. I en AB-test mellom to kabler i eget anlegg ville jeg trolig ikke kunne fortelle hvilken kabel som var koblet inn, men ved å repetere og prøve over lengre tid ville jeg ganske sikkert endt opp med en vinner. Vi snakker altså ikke om voldsomt store forskjeller, men for min del er mange av dem ganske avgjørende for helheten.

    Just my 2 cent.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Der blev lavet nogle forsøg i Sverige 1970 ca. Det viste at folk kunne høre forskelle så lavt som 0.1 DB.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Som Kalle Klovn sier så overlapper sansene våre frem til den endelige opplevelsen. Og den skjer inne i hjernen. Vi tror vi hører med ørene, det er en vrangforestilling! På veg fra ørene innover i hjernen blir signalene påvirket av en mengde ulike ting, påvirkning fra andre sanser, minner, følelser her og nå osv. Noen av de fenomenene er veldig tydelige, f ex McGurk-effekten som er nevnt; at synet kan trumfe ørene i gitte situasjoner. Det er ikke "fake news" eller placebo!

    Slik jeg oppfatter det er "makrolytting" lytting over tid - av pur lyst og glede. Den type lytting engasjerer lystsenteret i hjernen. "Mikrolytting" over kort tid, intenst opptatt av lyd - ikke lyst - engasjerer helt andre deler av hjernen, den analytiske delen fremfor den følelsesmessige delen. En og samme person kan altså oppleve samme musikkstykke på ulik måte, og ingen av måtene er feil. Det spørs bare hvilken opplevelse du er ute etter.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Syntes litt synd på de som lytte på kabler og plugger, jeg. Personlig foretrekker jeg å lytte på musikk, der kan jeg høre forskjell.
    Synes du er flink jeg! ;-)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^0,2 dB endring over 1 oktav i 2-4 kHz-området kunne jeg høre for 10 år siden. Fin egenskap å ha når høyttalere som skal være gode på menneskestemmen skal fintunes på øret. Vet ikke hvordan det ligger an nå. Jeg er ute av trening og 10 år eldre.

    Så osc, det skal mindre til enn 0,5 dB, iallefall om frekvensområdet er bredt nok og "på riktig sted". Og på en vanlig bokshøyttaler er typisk delefrekvens mellom mellomtone og diskant et sted i de to oktavene mellom 2 og 4 khz, og forskjellene mellom en tynn og en tykk kabel kan være hørbare.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.122
    Antall liker
    9.429
    Ganske enkelt fordi om vi hører en forskjell, så har den også en forklaring, - reell eller innbildt. Medmindre vi godtar at magi og andre overnaturlige fenomener eksisterer...
    Et godt eksempel.
    https://m.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    Det er viktig å innse at hjernen lurer deg nå og da.
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Jeg opplever ba og fa
    Skjul munnen på mannen og du hører kun "ba." Synsinntrykket narrer deg til å tro at du hører "fa"
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Det er en forskjell 2 steder på lyden i videoen som gir en va når de sier det er en ba, men det skyldes vel heller klippingen av innlegget som tar brodden av B'en og det blir en slapp B uten startsnert og høres ut som en V...ellers er stort sett en Ba en ba

    I lyttesammenheng er det sjeldent høyttalere beveger seg slik at øynene lurer hørselen....eller?
    Jeg opplever ba og fa
    Skjul munnen på mannen og du hører kun "ba." Synsinntrykket narrer deg til å tro at du hører "fa"
    Det er jeg klar over. Hørte vel denne for fem år siden, og husker hvor fascinerende det var. Lukket den gangen øynene gjennom hele videoen og hørte bare ba-ba hele veien, men med øynene åpne....
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    ^0,2 dB endring over 1 oktav i 2-4 kHz-området kunne jeg høre for 10 år siden. Fin egenskap å ha når høyttalere som skal være gode på menneskestemmen skal fintunes på øret. Vet ikke hvordan det ligger an nå. Jeg er ute av trening og 10 år eldre.

    Så osc, det skal mindre til enn 0,5 dB, iallefall om frekvensområdet er bredt nok og "på riktig sted". Og på en vanlig bokshøyttaler er typisk delefrekvens mellom mellomtone og diskant et sted i de to oktavene mellom 2 og 4 khz, og forskjellene mellom en tynn og en tykk kabel kan være hørbare.
    Avhengig av frekvensområde så kan du høre forskjeller som er enda mindre. 0.1dB er ikke noe problem. Det betyr derimot ikke at en vilkårlig endring på 0.1dB er hørbar.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Jeg har ikke hørt det, men fikk meg en overraskelse en gang når jeg målte på en forsterker og brukte bananplugger fordi det var så praktisk når jeg skulle bytte kanal etc.
    Mye høyere forvrengning med bananplugger enn når jeg terminerte kabelen rett på terminalen i stedet for å gå veien om bananpluggen. Husker ikke i farten hvor mye, men muligens nok til at det kan være hørbart.
    Nå hører det med til historien at dette var bananplugger av tvilsom kvalitet. Med gode plugger som kan spennes skikkelig fast så er ikke dette er problem.
    Mine 2 cents er at hørbare forskjeller kommer av dårlig/god/uheldig terminering.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Enig i det med banan stik. Havde gæster de synes det var sindsygt godt. Næste dag kom der nye gæster. De syntes bestemt ikke det var godt. Lød forvrænget og hårdt. Dagen efter opdagede jeg at bananerne ikke var helt fastspændte. Det løst et lidt. Det var årsagen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Som Kalle Klovn sier så overlapper sansene våre frem til den endelige opplevelsen. Og den skjer inne i hjernen. Vi tror vi hører med ørene, det er en vrangforestilling! På veg fra ørene innover i hjernen blir signalene påvirket av en mengde ulike ting, påvirkning fra andre sanser, minner, følelser her og nå osv. Noen av de fenomenene er veldig tydelige, f ex McGurk-effekten som er nevnt; at synet kan trumfe ørene i gitte situasjoner. Det er ikke "fake news" eller placebo!

    Slik jeg oppfatter det er "makrolytting" lytting over tid - av pur lyst og glede. Den type lytting engasjerer lystsenteret i hjernen. "Mikrolytting" over kort tid, intenst opptatt av lyd - ikke lyst - engasjerer helt andre deler av hjernen, den analytiske delen fremfor den følelsesmessige delen. En og samme person kan altså oppleve samme musikkstykke på ulik måte, og ingen av måtene er feil. Det spørs bare hvilken opplevelse du er ute etter.
    Dette er to betydelig undervurderte momenter i «diskusjonen» 1) at vi hører med de små grå og 2) at vi ofte har varierende / ulikt «lyttefokus» («makro», «mikro» og en myriade av avarter) fra «økt» til «økt».

    Legg til at hjernen hos de fleste av oss har sort belte i å trekke forhastede slutninger på sviktende grunnlag, bare slutningene er konforme med egne «erfaringer», holdninger, meninger og virkelighetsoppfatning. Litt tabloid - de fleste av oss «hører» mer på egne «erfaringer», følelser, holdninger, meninger, virkelighetsoppfatning (etc.) enn på egne ører, enten vi mener det er vesentlige forskjeller med kabelurene eller ei. Varierende lyttefokus er også en grunn til at «engasjerende» musikk kan være et mindre egnet utgangspunkt for å vurdere forskjeller i lydkvalitet, enn kjedelig og likegyldig heismusikk.

    Varierende «lyttefokus» er for min egen del en av hovedårsakene til at jeg opplever «forskjeller». Etter et par tre kontrollrunder så er ofte opplevelsen av forskjell helt i det blå.

    mvh
    KJ
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noe gammel tråd men relativt aktuell uansett.

    ASR måler alt de kommer over og av og til sender enkelte noen kabler for test også.

    Dette står et sted på HFS:
    De som gir brumming er Audioquest Wind xlr , mens Audioquest Red River xlr er dødstyst.
    Nettopp AQ Wind er nylig testet:

    Og jaggu: Det kan være målbare forskjeller på kabler. I dette tilfellet måler dyre kabler mye dårligere.
    We see that the AudioQuest Wind (red) clearly has higher mains noise.
    Her er en annen test:

    Rimeligere kabel og er like god som "generisk" kabel. Den dyre er ikke det.

    Ta det for det det er verd. Jeg har ikke testet noen av disse, ei heller lest alle kommentarer fra de 2 linkene over, men hadde litt AQ kabler i min spede hifi ungdom. De gjorde ingenting galt og jeg var fornøyd.


    EDIT: Sitatet jeg henviste til har jo en historie og det viser seg fra tråden i 2016 at nevnte kabel hadde en feil. Kanskje det er samme feil på de som ASR tester også? At dersom den feilen blir fikset og at målingene derfor endres? Ikke vet jeg.

    Det var forbindelse mellom ytterhylsene i begge ender pga. en festeskrue på hver side som gikk gjennom hylsene og inn i ett gjenget metall som sikkert hadde forbindelse med skjermen. ble ihvertfall så å si tyst når jeg tok ut den skruen.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke dårlig å få donert et par kabler til over 2000 dollar.
    Jeg hadde noen nett (mains) kabler til test. Eieren påsto at de tok sikringene i skapet.
    Umulig at en kabel kan gjøre det?
    Det gjorde de faktisk.
    Ikke uvesentlig lekkasje i isolasjonen.
    Produsenten innrømte feil og erstattet.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    To skræk senarier er i syne...Bertram eller Zensati....måske naivt at tror at kabelmagikere overholder diverse krav....
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ikke dårlig å få donert et par kabler til over 2000 dollar.
    Jeg hadde noen nett (mains) kabler til test. Eieren påsto at de tok sikringene i skapet.
    Umulig at en kabel kan gjøre det?
    Det gjorde de faktisk.
    Ikke uvesentlig lekkasje i isolasjonen.
    Produsenten innrømte feil og erstattet.
    Har kastet noen slike Audioquest strømkabler for 3-4 år siden, hovedsikringen gikk på ett blunk når du plugget de i veggen. Kjapp måte å kutte strømmen på uten å måtte gå helt til sikringskapet:)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Noe gammel tråd men relativt aktuell uansett.
    ASR måler alt de kommer over og av og til sender enkelte noen kabler for test også.
    ...
    :ROFLMAO::LOL:
    "Mind you, there was more air when listening to the Wind. But then my wife who was in the kitchen informed me that the dogs had left the patio door open and whether I was OK if she closed it. Once she did, the air factor disappeared."
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan nå opplyse om at på dagens anlegg er det nå IKKE hørbar forskjell på kabler.

    Testet etter noe mas, flere typer jeg har liggende. Også kobber og sølv.

    Det igjen, betyr at jeg nå ikke har feilkonstruerte produkter. 🥰
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvilke formål?
    ?
    Formål? Forskjell på kabler, handler vel denne tråden om. Og er det ikke hørbart, er det knapt målbart.
    Men poenget mitt at jeg skjønner hva de med peiling mener nå.
    Ingen hørbar forskjell på kabler i mitt anlegg.
    Og det gir meg en god ro kan du vite 😊
    Forøvrig og 100% tyst med volum på fullt når Tuner er mutet, uavhengig av kabel. 😊
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hentet fra FAQ til en kjent kabelprodusent som leverer varer på 100k nivå.

    How can cables be directional?
    When cables are manufactured they do not have any directionality. However, as they break in, they acquire directionality.
    Although the cable signal is an alternating current, small impurities in the conductor act as diodes allowing signal flow to be better in one direction over time. This effect is also called quantum tunneling, which has been observed in experiments over 25 years ago. Regardless of the purity of the metal used, there are still diode effects in all conductors. In addition, the insulation material will change when it is subjected to an electrical field.

    Man kan tolke dette dithen at fagperson hos produsenten anbefaler at man spiller til kabelen slik at vekselstrømmen går lettere gjennom en vei pga diodefunksjon som kabelen bygger opp grunnet en fenomen kalt quantum tunneling.
    Problemet med denne forklaringen virker være innlysende om man eksperimenterer med en diode på et lydsignal. Øret vårt vil neppe oppfatte om man klipper den øvre eller nedre delen av bølgeformen som blir forskjellen når man snur en diode på et AC signal.
    Circuit Simulator: https://tinyurl.com/yyfjlg3d
    Teori: https://www.youtube.com/results?search_query=Half+wave+Rectifier

    Gitt at fenomet er et reelt problem på kostbare kabler ville det ikke da heller være et bedre råd å snu kabelen ofte, — helst før de 168 timene er gått som er definert av samme produsent som normal innspillingstid?
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Jeg kan nå opplyse om at på dagens anlegg er det nå IKKE hørbar forskjell på kabler.

    Testet etter noe mas, flere typer jeg har liggende. Også kobber og sølv.

    Det igjen, betyr at jeg nå ikke har feilkonstruerte produkter. 🥰
    .... må være en lettelse at du ikke har feilkonstruert produkter - da er du i mål.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gitt at fenomet er et reelt problem på kostbare kabler ville det ikke da heller være et bedre råd å snu kabelen ofte, — helst før de 168 timene er gått som er definert av samme produsent som normal innspillingstid?
    Eller å ikke kaste bort penger på slike kostbare kabler fulle av hittil ukjente problemer.

    Hvis det spontant oppstår dioder i ledermaterialet skulle dette være lett målbart som økende ulineær forvrengning over tid. Noe slikt er det ingen som har påvist. Denne produsenten må gjerne legge frem data som underbygger påstanden.

    I den virkelige verden er quantum tunnelling noe helt annet, og mikrodioder i kobberkabler eksisterer ikke.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skal du få ting til å høre riktig avansert ut, hjelper det å slenge på quantum i produktbeskrivelsen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik å forstå at rørforsterkere med høy utgangsimpedans og høyttalere med fæle impedanskurver er
    feilkonstruerte misfostre fordi en kan høre forskjell på kabler,og da alt slikt burde blitt kastet i el avfallet?

    Jeg kunne fremdeles tenkt meg Quad 57,gjerne doble, og rørforsterkeri..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Er det slik å forstå at rørforsterkere med høy utgangsimpedans og høyttalere med fæle impedanskurver er
    feilkonstruerte misfostre fordi en kan høre forskjell på kabler,og da alt slikt burde blitt kastet i el avfallet?
    ...
    Om forutsetning er at forsterkeren skal fungere sammen med standard komponenter i et stereoanlegg er svaret ja.

    Derimot om brukerveiledning har et kapittel dedikert hvilke egenskaper forsterker krever av eksternt filter mellom utgang og last for å fungere optimalt kan man jo ha en diskusjon på om dette er hva markedet behøver.

    En bisetning om kvalitetskabler anbefales gir ikke bruker nok informasjon om hvilke kretser i forsterker som er fjernet for å gjøre minimalistisk design og produktet sårbart for selvsving og andre bivirkninger. Enkelte design kan jo enkelt stabiliseres med komponenter av hi-end kvalitet til et titals kroner, — da er det jo høl i huet å bruke 80.000,- på en kabel for å oppnå samme funksjon.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vil den bare fungere med Claes Ohlson kabler? Vil der ikke komme musikk ut av høyttaler med f.eks ledninger fra Supra, Van den Hul, Nordost eller blue jeans?
    Er det ett påbud om å kjøpe No Odin om en har slik utstyr, eller er det en fri verden der en kan ta egne valg, alt etter hva hjerte behager?
    Hvem skal bestemme hva markedet behøver? En diktator eller de frie markedskrefter med naturlig seleksjon?
    Der det som ikke fungerer eller markedet ikke vil ha forsvinner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.351
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen er det vel en selvfølge å "tune" forsterkeren med kabler til 100k++++. Forsterkere med høy utgangsimpedans er like gammelt som forsterkere i seg selv. Det var det som var normalen fra børjan. Enkelte høyttalerkonstruksjoner blir faktisk forutsatt brukt med høy impedans, - tilogmed med seriemotstand for å få til "tuningen"....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn