Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det spiller ingen rolle om folk er teoretisk overlegne på signaloverføring eller om folk forteller hvor gode produktene er fordi allviterne er samlet på hifisentralen og de klamrer seg til at Clas Ohlson kabler er endepunktet for signaloverføring.
    Kjære Psybient. Jeg har vært akkurat der du er. Mine tidligste poster var mer eller mindre det samme som du skriver nå. Det tok noen år før jeg måtte innrømme mine vrangforestillinger - og ja - det er forestillinger, intet annet. Du har heller ikke annet enn løse påstander å fare med, keiseren har ingen bukser på. Jeg håper du ikke bruker like lang tid som meg før du finner ut av ting. Kudos til Asbjørn for at han orker å forelese for alle oss forvirrede inntil vi øyner ståa.
    Takk for opplysningen, men jeg er ikke på vei i dine fotspor. Og det er akkurat sånne som deg meldingen var rettet mot.
    Du tråkker i alle mine fotspor, og det vil bli spennende å se hvor i snøheimen du kommer ut - hvis du noen gang kommer ut av tåka...
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Det spiller ingen rolle om folk er teoretisk overlegne på signaloverføring eller om folk forteller hvor gode produktene er fordi allviterne er samlet på hifisentralen og de klamrer seg til at Clas Ohlson kabler er endepunktet for signaloverføring.
    Kjære Psybient. Jeg har vært akkurat der du er. Mine tidligste poster var mer eller mindre det samme som du skriver nå. Det tok noen år før jeg måtte innrømme mine vrangforestillinger - og ja - det er forestillinger, intet annet. Du har heller ikke annet enn løse påstander å fare med, keiseren har ingen bukser på. Jeg håper du ikke bruker like lang tid som meg før du finner ut av ting. Kudos til Asbjørn for at han orker å forelese for alle oss forvirrede inntil vi øyner ståa.
    Takk for opplysningen, men jeg er ikke på vei i dine fotspor. Og det er akkurat sånne som deg meldingen var rettet mot.
    Du tråkker i alle mine fotspor, og det vil bli spennende å se hvor i snøheimen du kommer ut - hvis du noen gang kommer ut av tåka...
    Du vet ikke en dritt om meg, og den type holdninger du kommer med der bør du se meg i øynene når du sier. Du skriver under at du har årevis erfaring fra studio og innspillinger. For meg er det forbløffende at du ikke hører forskjell på kabler. Litt om min lytteerfaring. Tilbake til jeg var 3 år hørte jeg så mye på musikk at min mor senere har fortalt meg at hun var bekymret. Hvorfor er det relevant? Fordi jeg allerede for 42 år siden fikk masse lytteerfaring. Jeg har vært ute av arbeidslivet i mange år pga sykdom, og en av de viktigste tingene for å få meg tilbake har vært musikken. Musikk har i perioder spilt 10 timer daglig. Musikkinteressen har gått innom black metall, klassisk, jazz, world, ambient, chillout++

    De siste 20 årene har jeg lyttet uten overdrivelse 35000 timer til musikk. Jeg har hatt samme anlegg ofte i mange år, og når jeg da har skiftet kabler, kan jeg ikke unngå å høre forskjell. Jeg har godt gehør og evne til å skille lyder. Jeg hører nå på ganske beskjedne Spendor A7 i en 25 kvadratmeter stue. Har jobbet veldig mye med plassering av høyttalere og lytteposisjon, og byttet og testet kabler i dette anlegget i ca. 1000 timer. Så gått tilbake og testet de samme kablene før jeg har bestemt meg for hvilke jeg ville bruke, og ja jeg hører stor forskjell på høyttaler-, signal- og strømkabler. F. eksempel klang på instrumenter, detaljer i vokaler. Spesielt romlig separasjon er tydelig, og plassering av lyder og instrumenter i stereperspektivet. Forskjeller på vekten på bassen. Generell åpenhet, klarhet og oppløsning, attack i lyden osv, osv. Jeg kommer ikke noen sinne til å gå i dine fotspor. Det er pga sånne som deg og den type tilbakemeldinger som du gir, at fornutige folk som er interessert i hifi, ikke gidder å delta i sånne diskusjoner. Vit hvem du snakker til neste gang du henvender deg.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alle er vi vel spesielle i våre egne øyne... Slap off, det er bare hifi.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Takk for opplysningen, men jeg er ikke på vei i dine fotspor. Og det er akkurat sånne som deg meldingen var rettet mot.
    Du tråkker i alle mine fotspor, og det vil bli spennende å se hvor i snøheimen du kommer ut - hvis du noen gang kommer ut av tåka...
    Du vet ikke en dritt om meg, og den type holdninger du kommer med der bør du se meg i øynene når du sier. Du skriver under at du har årevis erfaring fra studio og innspillinger. For meg er det forbløffende at du ikke hører forskjell på kabler. Litt om min lytteerfaring. Tilbake til jeg var 3 år hørte jeg så mye på musikk at min mor senere har fortalt meg at hun var bekymret. Hvorfor er det relevant? Fordi jeg allerede for 42 år siden fikk masse lytteerfaring. Jeg har vært ute av arbeidslivet i mange år pga sykdom, og en av de viktigste tingene for å få meg tilbake har vært musikken. Musikk har i perioder spilt 10 timer daglig. Musikkinteressen har gått innom black metall, klassisk, jazz, world, ambient, chillout++

    De siste 20 årene har jeg lyttet uten overdrivelse 35000 timer til musikk. Jeg har hatt samme anlegg ofte i mange år, og når jeg da har skiftet kabler, kan jeg ikke unngå å høre forskjell. Jeg har godt gehør og evne til å skille lyder. Jeg hører nå på ganske beskjedne Spendor A7 i en 25 kvadratmeter stue. Har jobbet veldig mye med plassering av høyttalere og lytteposisjon, og byttet og testet kabler i dette anlegget i ca. 1000 timer. Så gått tilbake og testet de samme kablene før jeg har bestemt meg for hvilke jeg ville bruke, og ja jeg hører stor forskjell på høyttaler-, signal- og strømkabler. F. eksempel klang på instrumenter, detaljer i vokaler. Spesielt romlig separasjon er tydelig, og plassering av lyder og instrumenter i stereperspektivet. Forskjeller på vekten på bassen. Generell åpenhet, klarhet og oppløsning, attack i lyden osv, osv. Jeg kommer ikke noen sinne til å gå i dine fotspor. Det er pga sånne som deg og den type tilbakemeldinger som du gir, at fornutige folk som er interessert i hifi, ikke gidder å delta i sånne diskusjoner. Vit hvem du snakker til neste gang du henvender deg.
    Ikke mindre enn imponerende, en gjenomsnitt på 4,79 timer per dag med kritisk lytting, hverdager og helg over en periode på 20 år. Vel...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er virkelig imponerende. Noen tusen timer på å bli overbevist av en kabelpusher fra Drammen ligger kanskje innbakt i estimatet?
    Uansett. Me en slik imponerende CV og tilhørende superhørsel har du mye å lære fra deg her på HFS. Er evnen medfødt eller opptrent tror du?
     
    Sist redigert:
    P

    Psybient

    Gjest
    Takk for opplysningen, men jeg er ikke på vei i dine fotspor. Og det er akkurat sånne som deg meldingen var rettet mot.
    Du tråkker i alle mine fotspor, og det vil bli spennende å se hvor i snøheimen du kommer ut - hvis du noen gang kommer ut av tåka...
    Du vet ikke en dritt om meg, og den type holdninger du kommer med der bør du se meg i øynene når du sier. Du skriver under at du har årevis erfaring fra studio og innspillinger. For meg er det forbløffende at du ikke hører forskjell på kabler. Litt om min lytteerfaring. Tilbake til jeg var 3 år hørte jeg så mye på musikk at min mor senere har fortalt meg at hun var bekymret. Hvorfor er det relevant? Fordi jeg allerede for 42 år siden fikk masse lytteerfaring. Jeg har vært ute av arbeidslivet i mange år pga sykdom, og en av de viktigste tingene for å få meg tilbake har vært musikken. Musikk har i perioder spilt 10 timer daglig. Musikkinteressen har gått innom black metall, klassisk, jazz, world, ambient, chillout++

    De siste 20 årene har jeg lyttet uten overdrivelse 35000 timer til musikk. Jeg har hatt samme anlegg ofte i mange år, og når jeg da har skiftet kabler, kan jeg ikke unngå å høre forskjell. Jeg har godt gehør og evne til å skille lyder. Jeg hører nå på ganske beskjedne Spendor A7 i en 25 kvadratmeter stue. Har jobbet veldig mye med plassering av høyttalere og lytteposisjon, og byttet og testet kabler i dette anlegget i ca. 1000 timer. Så gått tilbake og testet de samme kablene før jeg har bestemt meg for hvilke jeg ville bruke, og ja jeg hører stor forskjell på høyttaler-, signal- og strømkabler. F. eksempel klang på instrumenter, detaljer i vokaler. Spesielt romlig separasjon er tydelig, og plassering av lyder og instrumenter i stereperspektivet. Forskjeller på vekten på bassen. Generell åpenhet, klarhet og oppløsning, attack i lyden osv, osv. Jeg kommer ikke noen sinne til å gå i dine fotspor. Det er pga sånne som deg og den type tilbakemeldinger som du gir, at fornutige folk som er interessert i hifi, ikke gidder å delta i sånne diskusjoner. Vit hvem du snakker til neste gang du henvender deg.
    Ikke mindre enn imponerende, en gjenomsnitt på 4,79 timer per dag med kritisk lytting, hverdager og helg over en periode på 20 år. Vel...
    Ja det er litt spesielt. Dessverre helt ufør i 10 av årene, så da ble det sånn....I dag sto jeg opp kl. ca. kl 9, kaffe og 2 album fra Deuter og Steve Roach og så 2 timer Jazz-radio, obs snart på gjennomsnittet. Må en tur ut i sola. Det blir sikkert 2-3 timer spaceambient til kvelds så da blir det fort 6-7 timer musikk i dag.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spydigheten kler personligheten din.
    Var mer spiselig det innlegget du opprinnelig la inn og senere slettet..
    Nå tror jeg ikke du kjenner personligheten min så den kan du fint holde utenfor.
    Seriøst, mange hører ikke forskjell på hhv. dacer, streamere tom. forsterkere og langt mindre kabler. Du hører store forskjeller, faktisk så store at du slipper å oppgradere på elektronikk fronten. Da må du etter min logikk faktisk ha et sanseapparat/hørsel som overgår de aller fleste? En skjerpet hørsel mange av oss andre bare kan drømme om. Det blir dyrt for deg og rimelig for folk som meg.

    PS: Bruker selv sølvkabler (99.99%), teflon isolering, plugger i sølv etc. Til og med RCA kontaktene på forsterkeren er sølv. musicman: Jeg modererer meg selv hele tiden. Det kan alle forumets medlemmer innen en viss tid etter at et innlegg er lagt ut.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Det var ikke spesielt ubehagelig her før du kom. Jeg har i hvert fall svært vanskelig for å holde meg på matta av dine innlegg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da kan du kanskje holde deg til USB-tråden din, hvor våre meninger er så uønsket, så kan vi andre få ha vår diskusjon om teknikk, vitenskap og målbare resultater, i fred?? Eller er du i denne tråden også utelukkende for å kverulere?
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Spydigheten kler personligheten din.
    Var mer spiselig det innlegget du opprinnelig la inn og senere slettet..
    Nå tror jeg ikke du kjenner personligheten min så den kan du fint holde utenfor.
    Seriøst, mange hører ikke forskjell på hhv. dacer, streamere tom. forsterkere og langt mindre kabler. Du hører store forskjeller, faktisk så store at du slipper å oppgradere på elektronikk fronten. Da må du etter min logikk faktisk ha et sanseapparat/hørsel som overgår de aller fleste? En skjerpet hørsel mange av oss andre bare kan drømme om. Det blir dyrt for deg og rimelig for folk som meg.

    PS: Bruker selv sølvkabler (99.99%), teflon isolering, plugger i sølv etc. Til og med RCA kontaktene på forsterkeren er sølv. musicman: Jeg modererer meg selv hele tiden.
    Hvis du er oppriktig i det du sier nå er det en bra ting. Da trekker jeg fint alt tilbake. Tror ikke det er noe unikt med hørselen min, men den er sikkert ganske god. Tror nok det at jeg har hørt alt for mange timer musikk har gjort at jeg merker nyanser bedre, men folk ønsker nok ikke anerkjenne det uansett.
     
    Sist redigert:
    P

    Psybient

    Gjest
    Da kan du kanskje holde deg til USB-tråden din, hvor våre meninger er så uønsket, så kan vi andre få ha vår diskusjon om teknikk, vitenskap og målbare resultater, i fred?? Eller er du i denne tråden også utelukkende for å kverulere?
    Er ikke interessert i å kverulere jeg, og du skal få lov til å diskutere videre uten meg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.426
    Antall liker
    9.675
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Dette er en interessant og smått utrolig holdning, men mulig du tuller.

    For å ta ett eksempel i Paradox - pent innpakket, standard isolasjonskabel gjorde det svært så godt da den ble utsatt for grundig lyttetest av erfarne gullører. Altså folk som hører forskjell. Selv med en pris på nærmere 40.000 sto den seg visst bra, såpass vellydende var den. [emoji849][emoji849][emoji849]

    Med det i mente syns jeg de kabeltroende i beste fall skal holde sin overbevisning innen menigheten, og i alle fall ikke omtale ikke troende i smått nedlatende vendinger.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Vi hadde vel denne problemstillingen oppe sist gang vi pratet om Schmitt-trigger flankesteilhet og hysterese rundt bit-flip nivå på rendersiden når S/PDIF inngangen ble valgt.
    Håper det går bedre nå 👍
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror jeg bruker de neste 35000 timene på noe annet hvis resultatet blir at man må bruke ei årslønn på ledninger.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Vi hadde vel denne problemstillingen oppe sist gang vi pratet om Schmitt-trigger flankesteilhet og hysterese rundt bit-flip nivå på rendersiden når S/PDIF inngangen ble valgt.
    Håper det går bedre nå ??????
    Den skjønte jeg ikke.
    Vi snakker ikke om protokoll (hvor jeg ikke var klar over at samplingsrate fra kilden stod i Header) , men en eldre tråd.
    Følg med i svingene!
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Dette er en interessant og smått utrolig holdning, men mulig du tuller.

    For å ta ett eksempel i Paradox - pent innpakket, standard isolasjonskabel gjorde det svært så godt da den ble utsatt for grundig lyttetest av erfarne gullører. Altså folk som hører forskjell. Selv med en pris på nærmere 40.000 sto den seg visst bra, såpass vellydende var den. [emoji849][emoji849][emoji849]

    Med det i mente syns jeg de kabeltroende i beste fall skal holde sin overbevisning innen menigheten, og i alle fall ikke omtale ikke troende i smått nedlatende vendinger.
    Nei jeg tuller ikke. Hvis man kobler inn elementer ( eks. plugger/kontakter/overganger ) medfører dette hørbare forandringer. Overganger fra ett metall til et annet, mekaniske koblinger etc. lager "støy". Hvis kabelfornekterne ikke hører dette så er det liten vits å diskutere videre.

    funbunny
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.426
    Antall liker
    9.675
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Dette er en interessant og smått utrolig holdning, men mulig du tuller.

    For å ta ett eksempel i Paradox - pent innpakket, standard isolasjonskabel gjorde det svært så godt da den ble utsatt for grundig lyttetest av erfarne gullører. Altså folk som hører forskjell. Selv med en pris på nærmere 40.000 sto den seg visst bra, såpass vellydende var den. [emoji849][emoji849][emoji849]

    Med det i mente syns jeg de kabeltroende i beste fall skal holde sin overbevisning innen menigheten, og i alle fall ikke omtale ikke troende i smått nedlatende vendinger.
    Nei jeg tuller ikke. Hvis man kobler inn elementer ( eks. plugger/kontakter/overganger ) medfører dette hørbare forandringer. Overganger fra ett metall til et annet, mekaniske koblinger etc. lager "støy". Hvis kabelfornekterne ikke hører dette så er det liten vits å diskutere videre.

    funbunny
    OK, fint det.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Dette med at noen hører forskjell og andre ikke, har jeg en mistanke om handler om kvalitet på anlegg + rom. Dette varierer naturlig nok fra oppsett til oppsett, og gjør at noen er mer velegnet til å avsløre små forskjeller enn andre. Ergo snakker man i stor grad forbi hverandre når man sitter på hver sin tue og beretter sine erfaringer ut fra dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Dette med at noen hører forskjell og andre ikke, har jeg en mistanke om handler om kvalitet på anlegg + rom. Dette varierer naturlig nok fra oppsett til oppsett, og gjør at noen er mer velegnet til å avsløre små forskjeller enn andre. Ergo snakker man i stor grad forbi hverandre når man sitter på hver sin tue og beretter sine erfaringer ut fra dette.
    Så din konklusjon er at de med bra anlegg og bra rom hører forskjell på kabler?
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    144
    Det forhindrer ikke at det de målte i prinsippet er at Ohms lov fortsatt gjelder, noe som har vært kjent for oss andre en god stund. Vi ønsker Shunyata velkommen etter.

    Det må jo, trods alt, betyde at de endelig har fået teknisk personale med grundskoleniveau i fysik :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Noen er flinkere enn andre til å lytte kritisk etter variasjoner. Stort sett er dette folk som er trent til nettopp dette. For oss andre har Harman vært så elskverdig å la oss andre dødelige også få lov til å bruke deres treningsprogram slik at vi også kan;

    Harman How to Listen

    Edit; Jeg klarer ikke lenger enn nivå 9. Da blir det umulig for meg å holde standarden/konsentrasjonen til å nå nivå 10.
    ...tar litt tid å få sort belte.
    Synes litt synd på de som ikke klarer å høre forskjell på kabler, men vi er forskjellige. Til dere som ikke hører forskjell, hører dere forskjell på om det kobles inn en bananplugg på ledningen kontra å spenne fast ledningen direkte uten bananplugg?

    Bare nysgjerrig...!
    Syntes litt synd på de som lytte på kabler og plugger, jeg. Personlig foretrekker jeg å lytte på musikk, der kan jeg høre forskjell.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei jeg tuller ikke. Hvis man kobler inn elementer ( eks. plugger/kontakter/overganger ) medfører dette hørbare forandringer. Overganger fra ett metall til et annet, mekaniske koblinger etc. lager "støy". Hvis kabelfornekterne ikke hører dette så er det liten vits å diskutere videre.
    Jeg vet at effekten finnes og hvordan jeg kan måle den, men høre det? Nah.

    Hint: Den setter opp et DC offset på noen få millivolt. Thermocouples

    Hvis kontaktmaterialene er ferromagnetiske (jern eller nikkel) så oppstår det også en liten ulineær forvrenging, kanskje 0,0001 % ekstra THD, på grunn av magnetisk hysterese i materialet. Jeg kan ikke høre den heller, men den er der og kan måles. Så jeg unngår billig Kina-ræl med forgylte jernplugger, selv når det selges av "anerkjente audiofile merker" til fantasipriser. Navn behøver ikke å nevnes her og nå, men dette skjer faktisk. Det er bare å sjekke selv med en liten magnet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell på bananplugg og kabel rett i terminal? Nei det hører jeg ikke , hvordan det?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Dette med at noen hører forskjell og andre ikke, har jeg en mistanke om handler om kvalitet på anlegg + rom. Dette varierer naturlig nok fra oppsett til oppsett, og gjør at noen er mer velegnet til å avsløre små forskjeller enn andre. Ergo snakker man i stor grad forbi hverandre når man sitter på hver sin tue og beretter sine erfaringer ut fra dette.
    Så din konklusjon er at de med bra anlegg og bra rom hører forskjell på kabler?
    Sannsynligheten for å legge merke til små forskjeller, inkludert de som er resultat av kabler, øker med kvalitet på anlegg og egnethet av rom. Etter min mening.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Burde jo være en smal sak å dokumentere på en skikkelig måte da? Hvilken seier ville det ikke være å bevise at det man påstår blir dokumentert?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    ......
    Sannsynligheten for å legge merke til små forskjeller, inkludert de som er resultat av kabler, øker med kvalitet på anlegg og egnethet av rom. Etter min mening.
    Nå hører vel Psybient forskjell på usb-kabler inn i en Marantz ND8006 :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Blander meg nesten aldri inn i slike tråder, men hvorfor må alt måles, er det det ikke nok med det mange så tydelig hører?
    Hører du forskel så er det bare fordi du er psykisk skadet forstår du vel. Men endnu er der vist ikke nogen form for behandlinger. Muligvis vil elektrochok være effektivt. Hvis det ikke virker er det bare det hvide snit og iskolde afvaskninger tilbage.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De selve lykken fra ham med det samme"........:cool:
    Hadde en medstudent som hadde omskrevet sitatet til: "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, gi det Mozart med det samme" :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn