Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Naturlig seleksjon i vårt såkalte opplyste samfunn fungerer vel best om ingen blir lurt og forbrukerne faktisk kan ta opplyste valg? ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Naturlig seleksjon i vårt såkalte opplyste samfunn fungerer vel best om ingen blir lurt og forbrukerne faktisk kan ta opplyste valg? ;)
    Og hvem skal avgjøre om forbrukeren er opplyst nok til å ta egne valg?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En kabel representerer en impedans som bestemmes av resistans, induktans og kapasitans. Eksempelvis som på bilder under. Forholdet mellom disse, eller bare en av disse i seg selv, vil komme til å påvirke elektronikk-kretsen dem sluttes til. Vi kan nok forvente at overført signal påvirkes mellom to kretser dem forbindes.

    Hvor kostbar en kabel er, avstedkommer ikke noe mer enn prisen i selv selv.

    1605019535250.png
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Usikker på hvor du tenker dra diskusjonen nå ymir ?
    Er vel ingen som forsøker bestemme noe på vegne av andre her?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    660
    Antall liker
    683
    Sted
    Rogaland
    GR-Research har en video hvor han sier at høyttalerkabler uten tvinning blir som antenner. Samme løsning omtrent som f.eks cat5 eternet kabel. Noen som erfarer lydforskjell? Har selv biltema høyttalerkabler.
    video i spoiler
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, og hvis du tenker over at det er kanskje 0,1 ohm impedans i den ene enden, ca 8 ohm i den andre, signalnivået er noen volt, systemet skal gjengi 20-20k Hz, og at eventuell innstrålt støy er nanovolt ved mange mega- eller gigahertz, så er det kanskje ikke så rart at tvinning eller skjerming av høyttalerkabler ikke gjør noen hørbar forskjell.

    Og hvis det mot formodning gjør en hørbar forskjell har du en ustabil effektforsterker som er i ferd med å brenne opp utgangstrinnet sitt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.772
    Antall liker
    5.426
    Sted
    Holmestrand
    Og hvem skal avgjøre om forbrukeren er opplyst nok til å ta egne valg?
    Ut i fra min erfaring så er forbrukere generelt overhodet ikke i stand til å vurdere elektriske parametre rundt ledningene som brukes.
    Dette inkluderer langt på vei de også fleste hifientusiaster.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En kabel representerer en impedans som bestemmes av resistans, induktans og kapasitans. Eksempelvis som på bilder under. Forholdet mellom disse, eller bare en av disse i seg selv, vil komme til å påvirke elektronikk-kretsen dem sluttes til. Vi kan nok forvente at overført signal påvirkes mellom to kretser dem forbindes.

    Hvor kostbar en kabel er, avstedkommer ikke noe mer enn prisen i selv selv.

    Vis vedlegget 674444
    Er det der ment å skulle forestille et kabelpar?
    Eller bare en kabel?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.290
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lumped constants for hvilken som helst kabel.. om man vil se det balansert , så blir det 1/2 L og R i hver leder...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er tilsvarende modell jeg har brukt når jeg har regnet på forskjellige kabler. Gjerne en slik LCR-kombo pr fot eller meter, og så mange nok hektet etter hverandre til å representer aktuell lengde. Hvis man vil ha veldig presise resultater for refleksjoner etc langt oppi megahertzene kan man bruke en transmisjonslinje som modell. Da er disse LCR-verdiene kontinuerlig fordelt langs kabelen, som en grenseverdi når antall komponenter i modellen går mot uendelig. Det kan se slik ut:

    Men noen hørbar forskjell i audiobåndet er det jo ikke.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er tilsvarende modell jeg har brukt når jeg har regnet på forskjellige kabler. Gjerne en slik LCR-kombo pr fot eller meter, og så mange nok hektet etter hverandre til å representer aktuell lengde. Hvis man vil ha veldig presise resultater for refleksjoner etc langt oppi megahertzene kan man bruke en transmisjonslinje som modell. Da er disse LCR-verdiene kontinuerlig fordelt langs kabelen, som en grenseverdi når antall komponenter i modellen går mot uendelig. Det kan se slik ut:

    Men noen hørbar forskjell i audiobåndet er det jo ikke.
    Jo, det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, som regel går for mye av signalet tapt på veien fra forsterkerutgangen og til høyttalerelementene. Dårlige høyttalerterminaler av messing og banan/spade eller korrodert kobber og uendelig rekke med loddinger samt at delefilterkomponenter er ofte billigste sort, gir et resultat av kjølig ullen lyd.
    Du får signal og en sinus tone igjennom. men som regel skjer det noe rart når man setter musikk på.
    Det beste er ingen kabel.

    GR research har videoer hvor de tar for seg mye av disse problemstillingene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jo, det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, som regel går for mye av signalet tapt på veien fra forsterkerutgangen og til høyttalerelementene. Dårlige høyttalerterminaler av messing og banan/spade eller korrodert kobber og uendelig rekke med loddinger samt at delefilterkomponenter er ofte billigste sort, gir et resultat av kjølig ullen lyd.
    Du får signal og en sinus tone igjennom. men som regel skjer det noe rart når man setter musikk på.
    Det beste er ingen kabel.

    GR research har videoer hvor de tar for seg mye av disse problemstillingene.
    Du må gjerne forklare. Trådløst ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Tugg litt på dette..
    SMART styring på strømkildene i heimen kan anbefales og mobilen gir grei oversikt over både aktivitet og forbruk.
    Hi-Fi Asylet er selvfølgelig koblet til en SMART strømkontakt...uten at det legger noen demper på lydbølgene fra musikken slik STRØMrensere gjør ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    QED, produsent av kabler har et lite skriv her som jo kan være av interesse:

    Virker som de ihvertfall er noe edru når det kommer til kabler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    QED, produsent av kabler har et lite skriv her som jo kan være av interesse:

    Virker som de ihvertfall er noe edru når det kommer til kabler.
    Veeel...minner litt om spam-mailen jeg mottok som åpnet med å fortelle om hvor lett det er å bli lurt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Veeel...minner litt om spam-mailen jeg mottok som åpnet med å fortelle om hvor lett det er å bli lurt.
    Leste du igjennom hele? Altså, ikke spam mailen men det i linken. Om det er noe grunnleggende feil i det som står der, så kan det jo heller være interessant å få det ut i dagslys istedet for å stemple hele greia som spam ved første øyekast.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, jeg ser ikke at det er så mye nytt der. Han har tydeligvis en pseudo-balansert kabel som ett av testobjektene, hvor skjermen bare et tilkoblet i den ene enden. Så viser han at det kan gjøre en forskjell om skjermen er tilkoblet i sender- eller mottakerenden, men at det kommer mer an på lokale støybetingelser enn på merket retningsangivelse.
    Next, noise vulnerability was compared for both signal directions (“forward” and “reverse” relative to the marked arrows, if any). The two symmetrically grounded interconnects S and G did not show a directional difference. But the asymmetrically grounded interconnect M showed a striking directional difference that is clearly larger than its standard deviation as shown in Fig. 10.
    Interconnect M also shows a directional dependence in its reflection sequence (see discussion in an earlier section) as shown in Fig. 11. The reverse-direction oscillations survive into the ~1 s time frame. Thus the optimum signal direction—which may depend on a system’s grounding scheme rather than the marked arrows—can be ascertained by the present measurements.
    Det er vel omtrent hva noen av oss har sagt lenge, at retning kun har betydning for dette spesialtilfellet med skjermen bare tilkoblet i den ene enden, og at det i dette ene tilfellet kan være et poeng å prøve seg frem om det gjør noen forskjell og i så fall hvilken vei som fungerer best. Eller man kan skaffe seg en helt alminnelig coax som ikke forsøker å være «spesiell» på noen måte og deretter ignorere hele greia.

    I tillegg viser han at det er forskjell på sårbarheten for innstrålt RF-støy, inkludert at støyen i den pseudobalanserte er «objectionably high», og at noen kabler kan være mikrofoniske.

    Det jeg ikke ser er diskusjon av at tverrsnittet på signalretur/skjerm også gjør en forskjell for nivået og hørbarheten av jordstøy som flyter mellom apparatene, noe som formodentlig er den største målbare forskjellen mellom ubalanserte signalkabler. Det virker som denne effekten ble totalt oversett i artikkelen.

    Direktelink til artikkelen:
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.650
    Antall liker
    3.352
    Artikkelen diskuteres på AES Forum:


    The present JAES paper was vetted by 4 reviewers in addition to the editors. It is clear in its statement of what was accomplished and what more needs to be done. Whenever any reader extends this work and fills in some missing pieces, please do post that journal reference here. We all look forward to it.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Artikkelen diskuteres på AES Forum:


    The present JAES paper was vetted by 4 reviewers in addition to the editors. It is clear in its statement of what was accomplished and what more needs to be done. Whenever any reader extends this work and fills in some missing pieces, please do post that journal reference here. We all look forward to it.
    For ordens skyld er det flere artikler fra samme forfatter som diskuteres her. Den ene fra AES handler mest om to alternative kabler i samme oppsett kan medføre såpass store forskjeller i opplevd lydkvalitet at det kan avdekkes i en formell blind lyttetest, noe eksperimentet viste tydelig. Det er i hvert fall interessant nok for meg og jeg synes enkelte av kommentarene i AES-diskusjonen er på bærtur... Endelig ETT eksperiment som konkluderer NOE mtp kabler!! Noe av kritikken er at det er "opplagt" osv, men det er jo ikke det kabelkritikerne stort sett mener... Og som alltid, den perfekte artikkelen som diskuterer alt som kan være relevant er ikke skrevet ennå. Forskning er summen av mange små bekker :)
    Den andre artikkelen som @Asbjørn refererer til ble litt heavy på formalisme for min del ;-)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men selv jeg er i stand til å høre forskjeller mellom ubalanserte RCA signalkabler hvis den ene eller begge er langt nok utenfor enhver rimelig spec. Det er vel ingen som sier noe annet. En gang forsøkte jeg med vilje å lage en RCA-kabel som var så fordømrade dårlig at den begynte å degradere lyden i hørbar grad, og greide det til slutt med fire-meters lengder. Men det er enklere og billigere å lage en som bare fungerer og ikke gjør noe som helst hørbart med signalet.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jo, men selv jeg er i stand til å høre forskjeller mellom ubalanserte RCA signalkabler hvis den ene eller begge er langt nok utenfor enhver rimelig spec. Det er vel ingen som sier noe annet. En gang forsøkte jeg med vilje å lage en RCA-kabel som var så fordømrade dårlig at den begynte å degradere lyden i hørbar grad, og greide det til slutt med fire-meters lengder. Men det er enklere og billigere å lage en som bare fungerer og ikke gjør noe som helst hørbart med signalet.
    Ja det er klart... Men nå var det vel ikke SÅ oppkonstruert her da:
    (A) a Straight-Wire Virtu- oso higher-end (retail price ∼$500 for 0.5 m) 0.5 m–long balanced XLR-to-XLR cable with polytetrafluoroethylene insulation and (B) a Monster-Cable11 Interlink 400 entry- level (retail price ∼$50 for 2 m) 2 m–long RCA-to-RCA cable with polyethylene insulation.
    Så en sammenlikning av en "standard bra RCA" til 500 kroner vs en "high end XLR" til 5000 kroner, som jeg synes er ganske representativt for hva folk kanskje kjøper, litt avhengig av "troen" på kabler.

    Men når det er sagt, hvor mye av effekten her som var "balansert vs ubalansert" eller "generell forskjell i kvalitet" ble jeg ikke helt klok på og det er vel også der litt av kritikken ligger. Han argumenterer med at det var forskjell i skjerming og ikke topologi men det er vel ikke helt opplagt.

    Men jeg synes også det er litt interessant hvordan han selv plasserer bidraget i AES-paperet:
    • Psychoacoustic experiments proving cable pathways can be audibly distinguished through blind tests of sufficient duration to invoke the more fine grained long-term memory rather than the coarser short-term memory​

    Et av påståtte bidrag er hvordan selve blind-testen ble gjennomført, med mye lengre sesjoner enn vanlig. Jeg synes det var litt slående at folk faktisk klarer å huske nok med så lange sesjoner og til og med masse pause mellom hver, og likevel få så klare og statistisk signifikante resultater.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.291
    Antall liker
    3.637
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er klart... Men nå var det vel ikke SÅ oppkonstruert her da:
    (A) a Straight-Wire Virtu- oso higher-end (retail price ∼$500 for 0.5 m) 0.5 m–long balanced XLR-to-XLR cable with polytetrafluoroethylene insulation and (B) a Monster-Cable11 Interlink 400 entry- level (retail price ∼$50 for 2 m) 2 m–long RCA-to-RCA cable with polyethylene insulation.
    Så en sammenlikning av en "standard bra RCA" til 500 kroner vs en "high end XLR" til 5000 kroner, som jeg synes er ganske representativt for hva folk kanskje kjøper, litt avhengig av "troen" på kabler.
    Blir jo litt som å sammenligne epler og pærer, XLR og balansert signal er jo godt dokumentert å gi litt ekstra dB på signalet og er mindre mottagelig for støy etc.
    Hva skjer om man tester XLR kabel til 500,- og 50000,-? Er vel mest forskjell på BS-reklame, og bruken av "edle metaller".
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Blir jo litt som å sammenligne epler og pærer, XLR og balansert signal er jo godt dokumentert å gi litt ekstra dB på signalet og er mindre mottagelig for støy etc.
    Hva skjer om man tester XLR kabel til 500,- og 50000,-? Er vel mest forskjell på BS-reklame, og bruken av "edle metaller".
    Ja jeg la til noe tilsvarende i en edit av forrige post :) Ja enig, det er ikke godt å vite...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Jo, det er hørbare forskjeller på høyttalerkabler, som regel går for mye av signalet tapt på veien fra forsterkerutgangen og til høyttalerelementene. Dårlige høyttalerterminaler av messing og banan/spade eller korrodert kobber og uendelig rekke med loddinger samt at delefilterkomponenter er ofte billigste sort, gir et resultat av kjølig ullen lyd.
    Du får signal og en sinus tone igjennom. men som regel skjer det noe rart når man setter musikk på.
    Det beste er ingen kabel.

    GR research har videoer hvor de tar for seg mye av disse problemstillingene.
    Herlig med litt god humor før sengetid 👍
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.650
    Antall liker
    3.352
    .....
    Et av påståtte bidrag er hvordan selve blind-testen ble gjennomført, med mye lengre sesjoner enn vanlig. Jeg synes det var litt slående at folk faktisk klarer å huske nok med så lange sesjoner og til og med masse pause mellom hver, og likevel få så klare og statistisk signifikante resultater.
    Det at man klarer å identifisere forskjeller på kabler ved hjelp at slow listening er spennende ja.

    What, then, are we to make of ABX tests in which test subjects compare a version of a few seconds of music, jangling keys, or whatever against a reference? Such tests are good for many things—but far from the last word on sonic and musical significance. When we rely on them too heavily, we miss things.
    Slow Listening | Stereophile.com
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.347
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Målbar forskeler ja.
    Men med en gang man måler med ett apparat på kabelen og ser forskjeller, så hører man det?
    Blir målingene gjort med mic i rom og man ikke ser forskjell så hører man det også? Enda det ikke målbare resultater. Er jo en hvis forskjel på slike målinger. Jeg er skeptisk til alt dette. Har jo selv opplevd null forskjell. Ene gangen prøvde vi med hjemmelagede i sølv opp mot noen flotte blå veskefylte. Vi var mange som hørte. Kun en som hørte dramatisk forskjell. Han satt ikke engang i lytteposisjon. Han var eieren av de dyre.
    Ja jeg er en skeptiker til dette hysteriet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det at man klarer å identifisere forskjeller på kabler ved hjelp at slow listening er spennende ja.

    What, then, are we to make of ABX tests in which test subjects compare a version of a few seconds of music, jangling keys, or whatever against a reference? Such tests are good for many things—but far from the last word on sonic and musical significance. When we rely on them too heavily, we miss things.
    Slow Listening | Stereophile.com
    Kona som ikke er hifi-freak klarer å høre forskjell i blindtest på kabler. Hva er problemet deres med at det er forskjell på kabler? Er det en fetish at det ikke skal være forskjell?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kona hører forskjell selv fra kjøkkenet kanskje? Det pleier å være selve kronargumentet det der.
    Mange kaller det super hørsel, men det er total feil uttrykk. Det riktig uttrykket er heller: mange er dauhørte.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det siste har du helt rett i, mye svekket hørsel der ute. Jeg er intet unntak. :(

    Det er bare litt gøy med anekdoter om kona som hører forskjell, de kommer alltid. :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det siste har du helt rett i, mye svekket hørsel der ute. Jeg er intet unntak. :(

    Det er bare litt gøy med anekdoter om kona som hører forskjell, de kommer alltid. :)
    Enkleste og nøytrale tipset er der. Hun ønsker jo ikke pengene skal gå til hifi, men innrømmer jo at «ting» skjer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.592
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hun er glad i deg hun.
    Ooops.. Der var vi plutselig inne på ditt anlegg og hifi investeringer igjen.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Man hører om forskjeller ved kabelbytte der det blir omtalt som «store løft», «artisten kom mere frem mot scenekanten» og større åpenhet i både «topp» samt mellomtone og «strammere bunn». Uten at jeg er noen rakettforsker så synes jeg dette høres påfallende merkverdig er mulig, uten at resten av signalet kommer helt på skeiven.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Kona som ikke er hifi-freak klarer å høre forskjell i blindtest på kabler. Hva er problemet deres med at det er forskjell på kabler? Er det en fetish at det ikke skal være forskjell?
    Tror det er få om noen som sier at det ikke kan være forskjell. Det som sies er at det koster nesten ingen penger å lage en transparent kabel, dvs en kabel som ikke legger til hørbar forvrenging eller støy. Hvis det er sant, hva skal man da med ekstremt dyre kabler?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tror det er få om noen som sier at det ikke kan være forskjell. Det som sies er at det koster nesten ingen penger å lage en transparent kabel, dvs en kabel som ikke legger til hørbar forvrenging eller støy. Hvis det er sant, hva skal man da med ekstremt dyre kabler?
    Har ikke funnet en billig kabel ennå som spiller som de i dyrere sjiktet. Har prøvd Kina sølv, kobber rør med 6mm solid core inn, kabler i alle prisklasser, til og med paradox. Den gikk i retur som dårlig den og!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn