Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvor er alle disse anleggene som måler bra, men låter ræv? Jeg tror det mest er en myte. Hva er det i såfall som er målt? Jeg vil gjerne se konkrete eksempler i samband med slike utsagn, gjerne med relevante målinger. Ellers blir det bare tomme ord uten mening og innhold. Og hva er relevante målinger? Det er mat for en lang diskusjon.

    Min påstand er: Låter det ræv, men måler bra, så har man ikke målt de riktige tingene. Eventuelt er målingene av for dårlig kvalitet. En aller siste eventualitet er at den som har tunet anlegget har helt andre preferanser enn den som synes det låter ræv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke så mange målinger rundt om i rommet da jeg er veldig tro mot min lytteposisjon. Her har vi en måling ved ørene og mageregionen.
    Står mer i Innlegg 2481 i min tråd

    Blå ved ørene
    Rød ved magen
    Vis vedlegget 418443
    Kurven din går mot sørøst dvs. heller jevnt nedover).

    Bare blitt sånn, utslag av preferanse eller andre ting?

    :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har ikke så mange målinger rundt om i rommet da jeg er veldig tro mot min lytteposisjon. Her har vi en måling ved ørene og mageregionen.
    Står mer i Innlegg 2481 i min tråd

    Blå ved ørene
    Rød ved magen
    Vis vedlegget 418443
    Kurven din går mot sørøst dvs. heller jevnt nedover).

    Bare blitt sånn, utslag av preferanse eller andre ting?

    :)
    Dette er råmålinger som ble gjort rett etter bygging av subb. Bruker Audiolense så denne er nok ikke slik nå. Den lille toppen ved 20 Hz er definitivt borte, noe jeg ikke er helt sikker på om jeg liker. Her skal det prøves ut mye når neste runde med kalibrering begynner.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde det var fellesdassen i badstua du hadde tatt bilde av 8x12 ... :cool:. Seriøst, dette gleder jeg meg til å høre. Og det er ikke pga målinger, men fordi du ikke bare måler , men også hører på andre anlegg. Finner din vei og lærer underveis. Imponert ? Ja! Og det før jeg har hørt en tone..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Trodde det var fellesdassen i badstua du hadde tatt bilde av 8x12 ... :cool:. Seriøst, dette gleder jeg meg til å høre. Og det er ikke pga målinger, men fordi du ikke bare måler , men også hører på andre anlegg. Finner din vei og lærer underveis. Imponert ? Ja! Og det før jeg har hørt en tone..
    Ja, jeg gleder meg like mye som deg. Føler at du er en erfaren lytter:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde det var fellesdassen i badstua du hadde tatt bilde av 8x12 ... :cool:. Seriøst, dette gleder jeg meg til å høre. Og det er ikke pga målinger, men fordi du ikke bare måler , men også hører på andre anlegg. Finner din vei og lærer underveis. Imponert ? Ja! Og det før jeg har hørt en tone..
    Ja, jeg gleder meg like mye som deg. Føler at du er en erfaren lytter:)
    Takker ydmykt for det :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hvor er alle disse anleggene som måler bra, men låter ræv? Jeg tror det mest er en myte. Hva er det i såfall som er målt? Jeg vil gjerne se konkrete eksempler i samband med slike utsagn, gjerne med relevante målinger. Ellers blir det bare tomme ord uten mening og innhold. Og hva er relevante målinger? Det er mat for en lang diskusjon.

    Min påstand er: Låter det ræv, men måler bra, så har man ikke målt de riktige tingene. Eventuelt er målingene av for dårlig kvalitet. En aller siste eventualitet er at den som har tunet anlegget har helt andre preferanser enn den som synes det låter ræv.
    Jeg tror nok at noe av myten rundt at målinger vs. lytteinntrykk ikke stemmer, kommer av at det ikke er foretatt målinger på nok parametere og ved ulike lydtrykk.
    Frekvensmålinger alene kan gi gode målinger, men da vet man jo ikke noen ting om THD. Den totale forvrengning som oppstår er så mangt, og påvirker lytteopplevelsen i relativt stor grad selv om frekvensmålingene er bra.

    Ta f.eks dynamikk vs. harmonisk forvrengning. Et godt anlegg skal ha lav harmonisk forvrengning også når det spiller høyt. Jeg har i alle fall erfart at frekvensmålinger ser nokså forskjellige ut på 90dB vs 110dB. For når lydtrykket økes, må ht.elementer jobbe mer - naturligvis, og det er jo en begrensning i hvor lineært et basselement oppfører seg ved +/-1mm utsving og +/- 20mm (om det når så langt). Ved store utsving er opphengene så stramme at bevegelsen av membranen er langt i fra lineær. Dette resulterer i en svært forvrengt gjengivelse av toner, og svært begrenset dynamisk gjengivelse.

    En enkel og kostnadsfri test av dynamisk gjengivelse kan man gjøre ved å plassere lytteposisjon nærme høyttalere, og spille på det som oppleves som moderat volum.
    Så plasserer man lytteposisjon et stykke unna, og skrur opp volumet til det oppleves som moderat volum. Hvordan er dynamikken nå? Stor forskjell, og en god del dårligere. Testen er nok enklere å foreta med små høyttalere/stativhøyttalere som fort blir tungpustet over 90dB lydtrykk.

    Jeg husker godt fra da jeg var guttunge, og hadde fått kassettspiller med stereo og greier. Jeg satte spilleren rett foran trynet, for lyden ble så mye bedre. Ikke bare bedre stereoperspektiv, men dynamikken var jo som natt og dag i forhold til å sitte 2 meter unna. Nærfeltlytting gir mye bedre kontant dynamikk. Stortrommer og skarp, el-bassen og vokal, alt sammen fikk mye bedre dynamikk og "slam".

    Nå sitter jeg med litt større greier som har mer potensiale og trøkk enn kassettspilleren for 30 år siden, men det er noe spesielt ved å sitte nære høyttalerne og spille musikk.

    For noen år tilbake da jeg jobbet i dynaBel, fikk vi inn vareprøver på diskanter - billige Kina-diskanter vi hadde planer om å benytte i rimelige kit. Det var ikke vanskelig å høre at disse låt helt grusomt - omtrent som sirener på et utrykningskjøretøy. Det skal sies at frekvensmålingene var så som så, men at man kun ut fra målinger av frekvensrespons kunne relativt enkelt korrigert for disse avvikene i delefilteret. Så viser det seg at diskantdomen sitter i en hard plastring som ligger og slingrer løst med ca. 1/10 mm mellom frontplata og polstykket. Slik var det på alle 4 prøvene vi fikk av samme modell. Fyttegrisen for en stygg lyd, helt til jeg fikk klemt en tynn pakning mellom. Fortsatt ikke high-end, men veldig mye bedre. Frekvensresponsen endret seg til det akseptable.
    THD målingene ved 3kHz viste først svært høyt nivå ved 2. og 3. harmoniske (6kHz og 9kHz). Og ellers oppover så forvrengningsmålingene ut som et stakittgjerde. Etter modifikasjon falt 2. og 3. harmoniske ned drastisk, og øvrige harmoniske la seg pent ned mot bunnlinjen.

    Greia med målinger, er altså å gjøre dem grundig, på riktig måte, og inkludere høyttalerelementenes egenlyd, responstid, etterklangstid i membranmaterialet (vannfalldiagram f.eks), impulsrespons (omtrent samme greia), frekvensrespons, modulasjons- og harmonisk forvrengning, termisk forvrengning, spredning. Korrigere ferdig produkt for elektrisk og akustisk fase, riktig filtrering etc. Ja, i det hele tatt foreta omfattende målinger og tester før man kan kalle dem "gyldige". Det nytter altså ikke å måle seg frem med en enkel dB-måler med nål som sveiper over en dB-skala.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er alle disse anleggene som måler bra, men låter ræv? Jeg tror det mest er en myte. Hva er det i såfall som er målt? Jeg vil gjerne se konkrete eksempler i samband med slike utsagn, gjerne med relevante målinger. Ellers blir det bare tomme ord uten mening og innhold. Og hva er relevante målinger? Det er mat for en lang diskusjon.

    Min påstand er: Låter det ræv, men måler bra, så har man ikke målt de riktige tingene. Eventuelt er målingene av for dårlig kvalitet. En aller siste eventualitet er at den som har tunet anlegget har helt andre preferanser enn den som synes det låter ræv.
    Jeg tror nok at noe av myten rundt at målinger vs. lytteinntrykk ikke stemmer, kommer av at det ikke er foretatt målinger på nok parametere og ved ulike lydtrykk.
    Frekvensmålinger alene kan gi gode målinger, men da vet man jo ikke noen ting om THD. Den totale forvrengning som oppstår er så mangt, og påvirker lytteopplevelsen i relativt stor grad selv om frekvensmålingene er bra.

    Ta f.eks dynamikk vs. harmonisk forvrengning. Et godt anlegg skal ha lav harmonisk forvrengning også når det spiller høyt. Jeg har i alle fall erfart at frekvensmålinger ser nokså forskjellige ut på 90dB vs 110dB. For når lydtrykket økes, må ht.elementer jobbe mer - naturligvis, og det er jo en begrensning i hvor lineært et basselement oppfører seg ved +/-1mm utsving og +/- 20mm (om det når så langt). Ved store utsving er opphengene så stramme at bevegelsen av membranen er langt i fra lineær. Dette resulterer i en svært forvrengt gjengivelse av toner, og svært begrenset dynamisk gjengivelse.

    En enkel og kostnadsfri test av dynamisk gjengivelse kan man gjøre ved å plassere lytteposisjon nærme høyttalere, og spille på det som oppleves som moderat volum.
    Så plasserer man lytteposisjon et stykke unna, og skrur opp volumet til det oppleves som moderat volum. Hvordan er dynamikken nå? Stor forskjell, og en god del dårligere. Testen er nok enklere å foreta med små høyttalere/stativhøyttalere som fort blir tungpustet over 90dB lydtrykk.

    Jeg husker godt fra da jeg var guttunge, og hadde fått kassettspiller med stereo og greier. Jeg satte spilleren rett foran trynet, for lyden ble så mye bedre. Ikke bare bedre stereoperspektiv, men dynamikken var jo som natt og dag i forhold til å sitte 2 meter unna. Nærfeltlytting gir mye bedre kontant dynamikk. Stortrommer og skarp, el-bassen og vokal, alt sammen fikk mye bedre dynamikk og "slam".

    Nå sitter jeg med litt større greier som har mer potensiale og trøkk enn kassettspilleren for 30 år siden, men det er noe spesielt ved å sitte nære høyttalerne og spille musikk.

    For noen år tilbake da jeg jobbet i dynaBel, fikk vi inn vareprøver på diskanter - billige Kina-diskanter vi hadde planer om å benytte i rimelige kit. Det var ikke vanskelig å høre at disse låt helt grusomt - omtrent som sirener på et utrykningskjøretøy. Det skal sies at frekvensmålingene var så som så, men at man kun ut fra målinger av frekvensrespons kunne relativt enkelt korrigert for disse avvikene i delefilteret. Så viser det seg at diskantdomen sitter i en hard plastring som ligger og slingrer løst med ca. 1/10 mm mellom frontplata og polstykket. Slik var det på alle 4 prøvene vi fikk av samme modell. Fyttegrisen for en stygg lyd, helt til jeg fikk klemt en tynn pakning mellom. Fortsatt ikke high-end, men veldig mye bedre. Frekvensresponsen endret seg til det akseptable.
    THD målingene ved 3kHz viste først svært høyt nivå ved 2. og 3. harmoniske (6kHz og 9kHz). Og ellers oppover så forvrengningsmålingene ut som et stakittgjerde. Etter modifikasjon falt 2. og 3. harmoniske ned drastisk, og øvrige harmoniske la seg pent ned mot bunnlinjen.

    Greia med målinger, er altså å gjøre dem grundig, på riktig måte, og inkludere høyttalerelementenes egenlyd, responstid, etterklangstid i membranmaterialet (vannfalldiagram f.eks), impulsrespons (omtrent samme greia), frekvensrespons, modulasjons- og harmonisk forvrengning, termisk forvrengning, spredning. Korrigere ferdig produkt for elektrisk og akustisk fase, riktig filtrering etc. Ja, i det hele tatt foreta omfattende målinger og tester før man kan kalle dem "gyldige". Det nytter altså ikke å måle seg frem med en enkel dB-måler med nål som sveiper over en dB-skala.
    Har du mulighet til å illustrere og vise hvordan du har målt, identifisert svakheter og redusert disse svakhetene?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig interessant å lese, Vidar. Fra en lekmann som meg: Enig. Mange høyttalere har relativt lik frekvensrespons, men høres likevel forskjellige ut. Hvorfor? Det betyr jo at det finnes andre objektive forskjeller som de enkle målingene ikke fanger opp. Jeg har lenge hatt en hunch om at snorett frekvensrespons egentlig ikke er det aller mest avgjørende for at det skal høres bra ut - innenfor rimelighetens grenser, selvsagt. Hvis man beveger hodet 20 cm til den eller andre siden eller opp eller ned, vil frekvensresponsen forandre seg en god del, uten at det trenger å ødelegge lytteopplevelsen hvis man hører på et bra anlegg. Min mistanke er at forvrengning i ulike former er vel så avgjørende, og at dette er noe det ofte kan være vanskelig å fange opp med enkle målinger. Men her bare spekulerer jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men har du virkelig aldri hørt anlegg som låter bedre enn det måler eller låter dårligere enn det måler?
    Ifølge produsenter som Paul Burton og Bruno Putzeys og forsåvidt all teoretisk fysikk, så nei, det har jeg ikke.

    Etter all sannsynlighet handler det mer om å måle de rette tingene på riktig måte og å tolke dette riktig enn at noe som måler bra/dårlig låter motsatt.

    Her er et utklipp fra en link jeg viste til tidligere I tråden;

    "In over 30 years of designing loudspeakers, I have found the following measurements taken as a group provide the strongest predictor of loudspeaker preference available to us today. These measurements are:
    • On-axis frequency response
    • Impulse response
    • Cumulative spectral decay
    • Polar response
    • Step response
    • Impedance
    • Efficiency/Sensitivity
    • Distortion
    • Dynamics

    Clearly, none of these measurements quantifies “musicality” or “transparency.” However, based on my experience, it is possible to relate these measurements either singly or in various combinations to some aspect of loudspeaker quality."

    Testing Loudspeakers: Which Measurements Matter, Part 1
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener ikke at det ikke er mulig å måle seg fram til perfekte anlegg, det blitt vist av noen få stykker her inne. Men det koster så det svir, og tar lang tid å få til. Jeg vet av omtale at noen av DIY-prosjektene som finnes blant sentralens medlemmer er blant det beste du kan låne ørene til. Men det handler om budsjett og tid til å få det perfekt. Men når vi skal forholde oss til større kompromisser, som de fleste av oss må, så står jeg for at mange anlegg låter enten bedre eller dårligere enn de måler.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    For min del er måling et utganspunkt og en kontroll funksjon. Skal jeg begynne å gjøre omfattende endringer bare ved hjelp av lytting vil jeg aldri komme i mål. Målinger må gjøres først, og når jeg har funnet et utgangspunkt må den avsluttende justeringen gjøres på øret.

    Bruker man kun øret så tar man ikke hensyn til de problemen dette gir, ikke minst hukommelsens svakheter, men mange sliter jo med å innrømme overfor seg selv og andre at både ens hørsel og ens hukommelse har noen svakheter over hodet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hverken skriver eller mener at målinger ikke har noe for seg, så det skal du fortsette med. Når det gjelder hukommelse er det individuelt. Studioteknikere utvikler god lydhukommelse, det samme gjøre profesjonelle musikere. Og noen hififreaks jeg kjenner har skummelt god lydhukommelse, Dr. Evil er ekstrem i så måte. Synd han har forlatt sentralen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener ikke at det ikke er mulig å måle seg fram til perfekte anlegg, det blitt vist av noen få stykker her inne. Men det koster så det svir, og tar lang tid å få til. Jeg vet av omtale at noen av DIY-prosjektene som finnes blant sentralens medlemmer er blant det beste du kan låne ørene til. Men det handler om budsjett og tid til å få det perfekt. Men når vi skal forholde oss til større kompromisser, som de fleste av oss må, så står jeg for at mange anlegg låter enten bedre eller dårligere enn de måler.
    Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være dyrere å måle seg til god lyd enn å prøve/feile seg til god lyd?
    Alle som har lest litt faglitteratur eller fått med seg hva fagfolka forteller oss i de tekniske trådene her inne har vel skjønt at det ikke er praktisk mulig å lage et såkalt perfekt anlegg, enten man lytter eller måler seg til vanvidd.

    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Men etter å ha lest litt litteratur, litt forskning, litt erfaringer fra fagfolk og ikke minst en del tester av komponenter som ofte blir omtalt som blant det beste, så tror jeg dette er et uttrykk som er grunnleggende misvisende. De forforsterkerne/forsterkerne som låter best er som regel dem som måler best på flest relevante kriterier også.
    Selv høyttalere viser seg å låte bedre jo bedre de måler;

    [FONT=&quot]"Although in a much less rigorous study, John Atkinson, Editor of Stereophile Magazine, examined the measured frequency response of 320 loudspeakers reviewed for the magazine (2). He defined the standard deviation (SD) from flat response over the frequency range of 170Hz to 17kHz as a criterion for judging flatness of frequency response.[/FONT]

    [FONT=&quot]He then asked the question, is there any correlation between this statistic and the chance that a speaker would be added or not to Stereophile’s “Recommended Components” list? Of the 15 speakers with an SD of 1dB or less, 14 were added to the list by Stereophile reviewers. As Atkinson grouped the speakers into higher and higher SD brackets, the percentage of speakers that were selected by the reviewers for inclusion in the Recommended Components decreased proportionately."

    [/FONT]
    Uttrykket "det låter bedre enn det måler" virker for meg å være et uttrykk som egentlig sier "dette låter bedre enn disse utvalgte og forenklede målingene klarer å få frem". Uansett, jeg er på ingen måte for at vi forbrukere skal måle oss ihjel i jakt på god lyd. Den jobben betaler vi jo de profesjonelle aktørene for å gjøre for oss. Problemet er bare at det at mye av bransjen er direkte uprofesjonell og misleder kundene enten bevisst eller ubevisst med tull, tøys og svada.
    Hvorfor de slipper unna med det? Ingen aning, se hva Volkswagen måtte tåle når de "pyntet" på utslippstallene sine.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    For min del er måling et utganspunkt og en kontroll funksjon. Skal jeg begynne å gjøre omfattende endringer bare ved hjelp av lytting vil jeg aldri komme i mål. Målinger må gjøres først, og når jeg har funnet et utgangspunkt må den avsluttende justeringen gjøres på øret.

    Bruker man kun øret så tar man ikke hensyn til de problemen dette gir, ikke minst hukommelsens svakheter, men mange sliter jo med å innrømme overfor seg selv og andre at både ens hørsel og ens hukommelse har noen svakheter over hodet.
    Definer hva som er å komme i mål.

    Forresten så har ikke min musikkhukommelse noen svakheter, men hvis din har det så skjønner jeg hvorfor du driver å måler saker og ting og leser tekniske utredninger om det samme. Jeg sliter ikke særlig mye med slike ting.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Etter å ha fulgt med her på Sentralen en stund, har jeg selvfølgelig fått med meg at grunnen til at noe høres ut som levende musikk er graden av "ørevennlig" forvrengning. Det jeg egentlig savner er en oversikt over hvilke komponeneter som har disse ettertraktede kvalitetene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener ikke at det ikke er mulig å måle seg fram til perfekte anlegg, det blitt vist av noen få stykker her inne. Men det koster så det svir, og tar lang tid å få til. Jeg vet av omtale at noen av DIY-prosjektene som finnes blant sentralens medlemmer er blant det beste du kan låne ørene til. Men det handler om budsjett og tid til å få det perfekt. Men når vi skal forholde oss til større kompromisser, som de fleste av oss må, så står jeg for at mange anlegg låter enten bedre eller dårligere enn de måler.
    Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være dyrere å måle seg til god lyd enn å prøve/feile seg til god lyd?
    Alle som har lest litt faglitteratur eller fått med seg hva fagfolka forteller oss i de tekniske trådene her inne har vel skjønt at det ikke er praktisk mulig å lage et såkalt perfekt anlegg, enten man lytter eller måler seg til vanvidd.

    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Men etter å ha lest litt litteratur, litt forskning, litt erfaringer fra fagfolk og ikke minst en del tester av komponenter som ofte blir omtalt som blant det beste, så tror jeg dette er et uttrykk som er grunnleggende misvisende. De forforsterkerne/forsterkerne som låter best er som regel dem som måler best på flest relevante kriterier også.
    Selv høyttalere viser seg å låte bedre jo bedre de måler;

    "Although in a much less rigorous study, John Atkinson, Editor of Stereophile Magazine, examined the measured frequency response of 320 loudspeakers reviewed for the magazine (2). He defined the standard deviation (SD) from flat response over the frequency range of 170Hz to 17kHz as a criterion for judging flatness of frequency response.

    He then asked the question, is there any correlation between this statistic and the chance that a speaker would be added or not to Stereophile’s “Recommended Components” list? Of the 15 speakers with an SD of 1dB or less, 14 were added to the list by Stereophile reviewers. As Atkinson grouped the speakers into higher and higher SD brackets, the percentage of speakers that were selected by the reviewers for inclusion in the Recommended Components decreased proportionately."

    Uttrykket "det låter bedre enn det måler" virker for meg å være et uttrykk som egentlig sier "dette låter bedre enn disse utvalgte og forenklede målingene klarer å få frem". Uansett, jeg er på ingen måte for at vi forbrukere skal måle oss ihjel i jakt på god lyd. Den jobben betaler vi jo de profesjonelle aktørene for å gjøre for oss. Problemet er bare at det at mye av bransjen er direkte uprofesjonell og misleder kundene enten bevisst eller ubevisst med tull, tøys og svada.
    Hvorfor de slipper unna med det? Ingen aning, se hva Volkswagen måtte tåle når de "pyntet" på utslippstallene sine.
    Pynting av tall til side så har du selvsagt rett i at det ikke blir dyrere av å måle. Men sålenge kompromissene er så store når budsjettet blir relativt lavt så spiller flere faktorer enn de målbare parametrene inn i større grad når jeg vurderer om jeg liker lyden av noe. Men i prinsipp ser jeg ikke noen forskjell på såkalte måleanlegg og andre, hva nå enn det betyr.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke så mange målinger rundt om i rommet da jeg er veldig tro mot min lytteposisjon. Her har vi en måling ved ørene og mageregionen.
    Står mer i Innlegg 2481 i min tråd

    Blå ved ørene
    Rød ved magen
    Vis vedlegget 418443
    Kurven din går mot sørøst dvs. heller jevnt nedover).

    Bare blitt sånn, utslag av preferanse eller andre ting?

    :)
    Dette er råmålinger som ble gjort rett etter bygging av subb. Bruker Audiolense så denne er nok ikke slik nå. Den lille toppen ved 20 Hz er definitivt borte, noe jeg ikke er helt sikker på om jeg liker. Her skal det prøves ut mye når neste runde med kalibrering begynner.
    Jeg fant dette gamle svaret fra Asbjørn (1) , som viser til forsøk av bl.a. Harman (2) :

    (1) http://www.hifisentralen.no/forumet...curves-ba-de-med-og-uten-dsp.html#post2211439

    (2) https://drive.google.com/file/d/0B9...cyLWEzZTAtMGJiODQ1ZTUxMGQ4/view?ddrp=1&hl=en#

    Sjekk figurene på side 23 og 24 i Harman-presentasjonen i lenke 2 ovenfor. Fallende kurve er en ofte foretrukken frekvensrespons.

    Det er for øvrig en artig figur på side 4 i Harman-presentasjonen som er resultatet av målinger i 164 kontrollrom med fabrikkalibrerte Genelec-høyttalere. Vi ser at det er store avvik fra den flate frekvenskurven (normen), men at medianen er helt flat. Det indikerer at medianbrukeren vil ende opp med den frekvenskurven som produsenten har kalibrert for. I dag kan som kjent høyttalere justeres bort fra fabrikkjusteringene, slik at kurven kan justeres f.eks. i sørøstlig retning.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet

    Uttrykket "det låter bedre enn det måler" virker for meg å være et uttrykk som egentlig sier "dette låter bedre enn disse utvalgte og forenklede målingene klarer å få frem". Uansett, jeg er på ingen måte for at vi forbrukere skal måle oss ihjel i jakt på god lyd. Den jobben betaler vi jo de profesjonelle aktørene for å gjøre for oss. Problemet er bare at det at mye av bransjen er direkte uprofesjonell og misleder kundene enten bevisst eller ubevisst med tull, tøys og svada.
    Hvorfor de slipper unna med det? Ingen aning, se hva Volkswagen måtte tåle når de "pyntet" på utslippstallene sine.
    Enig.

    Vedrørende VW så er det en forskjell: De har blitt tatt på regulatoriske/myndighetsgitte krav, ikke på underprestering av forbruker-funksjoner. Jeg vil mene de fleste forbrukere (med kanskje noen unntak i MDG og co) ikke bryr seg mye om bilen forurenser mer enn databladet, så lenge funksjonen av produktet er ivaretatt.

    Et myndighetsgitt krav som jeg har sett at det skoftes på i HiFi-bransjen er CE-merking og samsvareklæring. Her burde jo myndighetene ha like store interesser av å rydde opp, men det virker ikke sånn. Men igjen da, bryr forbrukere seg om dette? Tvilsomt, og dermed er salg og omsetning sikret.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Takk for lenken! :)

    Til forskjell fra mange AES-artikler kan denne lastes ned uten passord :)

    Et svar fra Toole, til en kritiker av artikkelen, er også verdt å lese. Hele svaret er kopiert inn nedenfor. Jeg synes Tooles svar er godt fordi det illustrerer forskjellen mellom en med forskerinnstilling (Toole) og en med "nå må noe gjøres"-innstilling (kritikeren).

    Det er mye å ta med seg fra Tooles svar nedenfor, spesielt for oss som har deltatt i denne tråden.




    “A response to Raimonds Skuruls’ comments on my recent paper
    I thank Mr. Skuruls for his response to my paper. Dialog is needed on this topic, and that, in part, was a motivation to write it. I am accused of “being skimpy in proposing any real solutions”. I think a cautious approach is necessary in a peer-reviewed paper that is proposing changes to long-established internationally-standardized measurements. In fact, several dimensions to the needed solutions are, I think, unambiguously identified in the paper, and others that need further research are noted. Even in 30 pages (!) something has to be left out. Most of the detailed explanations are in the references, especially in my 550-page book, and the numerous references therein. There is a lot of relevant data relating technical measurements to perceptions. We are close to being able to assert in unambiguous terms what needs to be done, but my “research scientist” caution inclined me to postpone that until some ongoing investigations are complete.
    Mr. Skuruls is in the business of selling his devices and services to customers in the audio industry. As such he can choose to ignore the widely-used recommendations from the ITU, ISO and SMPTE that employ calibration methods based on steady-state in-room measurements and minimum-phase equalization. For decades past, and right now, all of these recommendations are being employed in calibrating movie sound dubbing stages and cinemas worldwide, and in setting up listening venues and facilities for broadcasting as well as university research. The widespread assumption is that they are all that is needed to ensure both good and consistent reproduced sound quality.
    I am currently engaged in committees looking to update some of these recommended practices, employing improved measurement methods and applying objectives guided by psychoacoustic relationships learned from disciplined, double-blind, listening tests. All of these documents exist because of a belief that the quality of reproduced sound in recording and broadcast studios, dubbing stages, cinemas, and homes should be fundamentally good and similar. Mr. Skuruls appears to disagree, saying: “But it is a well-known fact that the “good” work of a recording engineer (producer) sounds good as a piece of art through any speaker that is used. Of course it is not the same “sound”, but it is the same work of art.” So, he asserts that the “circle of confusion” in Figure 1 of my paper is irrelevant − that it is sufficient to recognize the “melody”, the “rhythm” and “lyrics” of a song, and that the bandwidth, spectrum, linear- and non-linear distortions and sound levels do not alter the “art”. I beg to differ.
    At several points in his comments it is asserted that my focus is on consumer products, that “professional” loudspeakers are inherently superior. I admire his faith, but numerous measurements in Section 2.4 and Chapter 18 of my book show that professional loudspeakers are as susceptible to design inadequacies, as are consumer loudspeakers. The best consumer loudspeakers and the best professional loudspeakers, as they measure and sound, are almost indistinguishable. The flawed ones exhibit an infinite variety of misbehavior, not all of which are capable of “correction” after the fact. Identifying and correcting the flaws is made greatly more difficult if the only data come from measurements in reflective spaces.
    Mr. Skuruls claims that recording/mixing engineers are unbiased – “as close as it comes to being objective in the absence of a blind test”. The listening ability of recording/mixing engineers was elaborately tested early in my career and published as “Subjective Measurements of Loudspeaker Sound Quality and Listener Performance”, J. Audio Eng. Soc., vol. 33, 1985 (30 years ago!). In those tests, professional recording engineers and producers were mixed in with audiophiles as subjects in double-blind subjective evaluations of loudspeakers intended for use as broadcast/recording monitors. As a result of noting that several of the professionals were unable to repeat their subjective ratings in subsequent randomized presentations, a problem was revealed that is now widely acknowledged, but rarely discussed. Hearing loss is an occupational hazard in the audio business, and, as a result, the opinions offered by people so afflicted are less reliable, and may exhibit more bias than those from people with more normal hearing. The topic is also discussed in sections 17.4 and 19.1.2 in my book. Professional and “amateur” listeners with relatively normal hearing exhibited closely similar preferences in sound quality. Some of the highest scoring loudspeakers in those tests were consumer products. A couple of the recording engineers commented at the end of the tests that they had never heard such good sound before. They had rejected some of their previously favored monitors, even after some repeat tests using their own master tapes. Needless to say, the highly rated loudspeakers exhibited the least-flawed anechoic measurements, which was discussed in the paper, and others that followed.
    Section 17.5 in my book shows how both professional and amateur listeners can be biased by visual information about the products they are listening to – we are all human; blind testing is important. Subjective opinions are the basis for evaluating any sound reproducing system, and controlling the variables, including who is doing the listening, is essential. See Figure 17.6 in my book, and Olive, S. (2003). “Difference in Performance and Preference of Trained versus Untrained Listeners in Loudspeaker Tests: A Case Study”, J. Audio Eng. Soc., 51, pp. 806-825. It shows that experience is a significant factor in terms of the consistency and range of sound quality ratings, but that, in the end, the relative ratings of the products are essentially identical for all listeners – that is unless one’s “microphones” (ears) are damaged.
    Mr. Skuruls is focused on performing useful in-situ measurements – not a bad thing – but this inclines him to downplay the usefulness of comprehensive anechoic data on loudspeakers. That is fine, but the reality is that anechoic data are required by the designers of the loudspeakers (if not, why not?) and as such should be available. These data can be elaborated to the level of the “spinorama” shown in Figure 20 in the paper. The frequency resolution is not limited by the measurement venue (time windowing), and is sufficient to reveal audible resonances over the entire audible frequency range: see Section 19.2.1 in my book and Toole, F.E. and Olive, S.E. (1988). “The modification of timbre by resonances: perception and measurement”, J. Audio Eng. Soc., 36, pp. 122-142. Such high resolution is “difficult” in non-minimum-phase rooms, so such problems may go unnoticed. The finding that the spectral “bump” is a more reliable indicator of audibility than time-domain ringing is of importance.
    The calculation of a sound power estimate is a natural byproduct of doing full anechoic orbits of frequency-response measurements, and is more accurate than a reverberation chamber estimate for devices that are strongly directional, like loudspeakers (at the NRCC I had access to both kinds of chambers). The frequency resolution of the sound power calculation is that of the basic measurements – in this case 1/20-octave – which helps in identifying the presence of resonances – see Figure 21 in the paper.
    I could go on, but all that I would say is either already in the literature, or awaits the results of the psychoacoustic investigations needed to fill in the few blanks left in the Journal paper that provoked these remarks. It is hoped that a new generation of peer-reviewed sound quality recommendation documents will emerge at some point. Then Mr. Skuruls may see the “real solutions” he desires – I was not being deliberately skimpy. In the meantime he has created his own solution, described on his website.
    Floyd Toole, Nov. 15, 2015
     
    Sist redigert:

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hvor er alle disse anleggene som måler bra, men låter ræv? Jeg tror det mest er en myte. Hva er det i såfall som er målt? Jeg vil gjerne se konkrete eksempler i samband med slike utsagn, gjerne med relevante målinger. Ellers blir det bare tomme ord uten mening og innhold. Og hva er relevante målinger? Det er mat for en lang diskusjon.

    Min påstand er: Låter det ræv, men måler bra, så har man ikke målt de riktige tingene. Eventuelt er målingene av for dårlig kvalitet. En aller siste eventualitet er at den som har tunet anlegget har helt andre preferanser enn den som synes det låter ræv.
    Jeg tror nok at noe av myten rundt at målinger vs. lytteinntrykk ikke stemmer, kommer av at det ikke er foretatt målinger på nok parametere og ved ulike lydtrykk.
    Frekvensmålinger alene kan gi gode målinger, men da vet man jo ikke noen ting om THD. Den totale forvrengning som oppstår er så mangt, og påvirker lytteopplevelsen i relativt stor grad selv om frekvensmålingene er bra.

    Ta f.eks dynamikk vs. harmonisk forvrengning. Et godt anlegg skal ha lav harmonisk forvrengning også når det spiller høyt. Jeg har i alle fall erfart at frekvensmålinger ser nokså forskjellige ut på 90dB vs 110dB. For når lydtrykket økes, må ht.elementer jobbe mer - naturligvis, og det er jo en begrensning i hvor lineært et basselement oppfører seg ved +/-1mm utsving og +/- 20mm (om det når så langt). Ved store utsving er opphengene så stramme at bevegelsen av membranen er langt i fra lineær. Dette resulterer i en svært forvrengt gjengivelse av toner, og svært begrenset dynamisk gjengivelse.

    En enkel og kostnadsfri test av dynamisk gjengivelse kan man gjøre ved å plassere lytteposisjon nærme høyttalere, og spille på det som oppleves som moderat volum.
    Så plasserer man lytteposisjon et stykke unna, og skrur opp volumet til det oppleves som moderat volum. Hvordan er dynamikken nå? Stor forskjell, og en god del dårligere. Testen er nok enklere å foreta med små høyttalere/stativhøyttalere som fort blir tungpustet over 90dB lydtrykk.

    Jeg husker godt fra da jeg var guttunge, og hadde fått kassettspiller med stereo og greier. Jeg satte spilleren rett foran trynet, for lyden ble så mye bedre. Ikke bare bedre stereoperspektiv, men dynamikken var jo som natt og dag i forhold til å sitte 2 meter unna. Nærfeltlytting gir mye bedre kontant dynamikk. Stortrommer og skarp, el-bassen og vokal, alt sammen fikk mye bedre dynamikk og "slam".

    Nå sitter jeg med litt større greier som har mer potensiale og trøkk enn kassettspilleren for 30 år siden, men det er noe spesielt ved å sitte nære høyttalerne og spille musikk.

    For noen år tilbake da jeg jobbet i dynaBel, fikk vi inn vareprøver på diskanter - billige Kina-diskanter vi hadde planer om å benytte i rimelige kit. Det var ikke vanskelig å høre at disse låt helt grusomt - omtrent som sirener på et utrykningskjøretøy. Det skal sies at frekvensmålingene var så som så, men at man kun ut fra målinger av frekvensrespons kunne relativt enkelt korrigert for disse avvikene i delefilteret. Så viser det seg at diskantdomen sitter i en hard plastring som ligger og slingrer løst med ca. 1/10 mm mellom frontplata og polstykket. Slik var det på alle 4 prøvene vi fikk av samme modell. Fyttegrisen for en stygg lyd, helt til jeg fikk klemt en tynn pakning mellom. Fortsatt ikke high-end, men veldig mye bedre. Frekvensresponsen endret seg til det akseptable.
    THD målingene ved 3kHz viste først svært høyt nivå ved 2. og 3. harmoniske (6kHz og 9kHz). Og ellers oppover så forvrengningsmålingene ut som et stakittgjerde. Etter modifikasjon falt 2. og 3. harmoniske ned drastisk, og øvrige harmoniske la seg pent ned mot bunnlinjen.

    Greia med målinger, er altså å gjøre dem grundig, på riktig måte, og inkludere høyttalerelementenes egenlyd, responstid, etterklangstid i membranmaterialet (vannfalldiagram f.eks), impulsrespons (omtrent samme greia), frekvensrespons, modulasjons- og harmonisk forvrengning, termisk forvrengning, spredning. Korrigere ferdig produkt for elektrisk og akustisk fase, riktig filtrering etc. Ja, i det hele tatt foreta omfattende målinger og tester før man kan kalle dem "gyldige". Det nytter altså ikke å måle seg frem med en enkel dB-måler med nål som sveiper over en dB-skala.
    Har du mulighet til å illustrere og vise hvordan du har målt, identifisert svakheter og redusert disse svakhetene?
    Da må jeg frem med måleutstyret, for jeg regner med du vil ha bilder? Og lagrede målinger har jeg ikke for hånden. De slettes i stor stil når resultatet er akseptabelt.
    Skal nok få til målinger, men det blir ritt rigging i stua da for det er der høyttalerne er. Da kan jeg måle to ulike høyttalere med samme elektronikk, og DSP for å gjøre frekvensresponsen flat på begge to. Den ene høyttaleren er en 4" fulltone i IKEA-boller, og den andre er et tårn med 12x 5" og en stor bånddiskant. Det burde være tilstrekkelig for å måle flatt, men låte ulikt.
    Oppretter nok en ny tråd på DIY om dette.
    THD får man ikke gjort noe med annet enn ved å spille svakere.
    Passive høyttalere har jeg ikke, så noe elektrisk fasekompensering får jeg heller ikke målt eller gjort noe med.

    Vidar
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er alle disse anleggene som måler bra, men låter ræv? Jeg tror det mest er en myte. Hva er det i såfall som er målt? Jeg vil gjerne se konkrete eksempler i samband med slike utsagn, gjerne med relevante målinger. Ellers blir det bare tomme ord uten mening og innhold. Og hva er relevante målinger? Det er mat for en lang diskusjon.

    Min påstand er: Låter det ræv, men måler bra, så har man ikke målt de riktige tingene. Eventuelt er målingene av for dårlig kvalitet. En aller siste eventualitet er at den som har tunet anlegget har helt andre preferanser enn den som synes det låter ræv.
    Jeg tror nok at noe av myten rundt at målinger vs. lytteinntrykk ikke stemmer, kommer av at det ikke er foretatt målinger på nok parametere og ved ulike lydtrykk.
    Frekvensmålinger alene kan gi gode målinger, men da vet man jo ikke noen ting om THD. Den totale forvrengning som oppstår er så mangt, og påvirker lytteopplevelsen i relativt stor grad selv om frekvensmålingene er bra.

    Ta f.eks dynamikk vs. harmonisk forvrengning. Et godt anlegg skal ha lav harmonisk forvrengning også når det spiller høyt. Jeg har i alle fall erfart at frekvensmålinger ser nokså forskjellige ut på 90dB vs 110dB. For når lydtrykket økes, må ht.elementer jobbe mer - naturligvis, og det er jo en begrensning i hvor lineært et basselement oppfører seg ved +/-1mm utsving og +/- 20mm (om det når så langt). Ved store utsving er opphengene så stramme at bevegelsen av membranen er langt i fra lineær. Dette resulterer i en svært forvrengt gjengivelse av toner, og svært begrenset dynamisk gjengivelse.

    En enkel og kostnadsfri test av dynamisk gjengivelse kan man gjøre ved å plassere lytteposisjon nærme høyttalere, og spille på det som oppleves som moderat volum.
    Så plasserer man lytteposisjon et stykke unna, og skrur opp volumet til det oppleves som moderat volum. Hvordan er dynamikken nå? Stor forskjell, og en god del dårligere. Testen er nok enklere å foreta med små høyttalere/stativhøyttalere som fort blir tungpustet over 90dB lydtrykk.

    Jeg husker godt fra da jeg var guttunge, og hadde fått kassettspiller med stereo og greier. Jeg satte spilleren rett foran trynet, for lyden ble så mye bedre. Ikke bare bedre stereoperspektiv, men dynamikken var jo som natt og dag i forhold til å sitte 2 meter unna. Nærfeltlytting gir mye bedre kontant dynamikk. Stortrommer og skarp, el-bassen og vokal, alt sammen fikk mye bedre dynamikk og "slam".

    Nå sitter jeg med litt større greier som har mer potensiale og trøkk enn kassettspilleren for 30 år siden, men det er noe spesielt ved å sitte nære høyttalerne og spille musikk.

    For noen år tilbake da jeg jobbet i dynaBel, fikk vi inn vareprøver på diskanter - billige Kina-diskanter vi hadde planer om å benytte i rimelige kit. Det var ikke vanskelig å høre at disse låt helt grusomt - omtrent som sirener på et utrykningskjøretøy. Det skal sies at frekvensmålingene var så som så, men at man kun ut fra målinger av frekvensrespons kunne relativt enkelt korrigert for disse avvikene i delefilteret. Så viser det seg at diskantdomen sitter i en hard plastring som ligger og slingrer løst med ca. 1/10 mm mellom frontplata og polstykket. Slik var det på alle 4 prøvene vi fikk av samme modell. Fyttegrisen for en stygg lyd, helt til jeg fikk klemt en tynn pakning mellom. Fortsatt ikke high-end, men veldig mye bedre. Frekvensresponsen endret seg til det akseptable.
    THD målingene ved 3kHz viste først svært høyt nivå ved 2. og 3. harmoniske (6kHz og 9kHz). Og ellers oppover så forvrengningsmålingene ut som et stakittgjerde. Etter modifikasjon falt 2. og 3. harmoniske ned drastisk, og øvrige harmoniske la seg pent ned mot bunnlinjen.

    Greia med målinger, er altså å gjøre dem grundig, på riktig måte, og inkludere høyttalerelementenes egenlyd, responstid, etterklangstid i membranmaterialet (vannfalldiagram f.eks), impulsrespons (omtrent samme greia), frekvensrespons, modulasjons- og harmonisk forvrengning, termisk forvrengning, spredning. Korrigere ferdig produkt for elektrisk og akustisk fase, riktig filtrering etc. Ja, i det hele tatt foreta omfattende målinger og tester før man kan kalle dem "gyldige". Det nytter altså ikke å måle seg frem med en enkel dB-måler med nål som sveiper over en dB-skala.
    Har du mulighet til å illustrere og vise hvordan du har målt, identifisert svakheter og redusert disse svakhetene?
    Da må jeg frem med måleutstyret, for jeg regner med du vil ha bilder? Og lagrede målinger har jeg ikke for hånden. De slettes i stor stil når resultatet er akseptabelt.
    Skal nok få til målinger, men det blir ritt rigging i stua da for det er der høyttalerne er. Da kan jeg måle to ulike høyttalere med samme elektronikk, og DSP for å gjøre frekvensresponsen flat på begge to. Den ene høyttaleren er en 4" fulltone i IKEA-boller, og den andre er et tårn med 12x 5" og en stor bånddiskant. Det burde være tilstrekkelig for å måle flatt, men låte ulikt.
    Oppretter nok en ny tråd på DIY om dette.
    THD får man ikke gjort noe med annet enn ved å spille svakere.
    Passive høyttalere har jeg ikke, så noe elektrisk fasekompensering får jeg heller ikke målt eller gjort noe med.

    Vidar
    Trenger egentlig ikke målinger, men du kan kanskje "tegne og fortelle" mer fra din målehistorie?

    :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    REFLEKSJON OM BÅDE OG

    Ingen i "målemafiaen" ville finne på å utelukkende stole på målingene.

    Men en del gullører stoler utelukkende på egne evner.

    I kampen mann mot maskin vil mann og maskin alltid vinne mot maskin eller mann alene. Så når det gjelder målinger eller ei, så er det egentlig et spørsmål om både og, og ikke enten eller.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.913
    Antall liker
    29.377
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    REFLEKSJON OM BÅDE OG

    Ingen i "målemafiaen" ville finne på å utelukkende stole på målingene.

    Men en del gullører stoler utelukkende på egne evner.

    I kampen mann mot maskin vil mann og maskin alltid vinne mot maskin eller mann alene. Så når det gjelder målinger eller ei, så er det egentlig et spørsmål om både og, og ikke enten eller.
    Endelig har du skjønt det.

    Mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    REFLEKSJON OM BÅDE OG

    Ingen i "målemafiaen" ville finne på å utelukkende stole på målingene.

    Men en del gullører stoler utelukkende på egne evner.

    I kampen mann mot maskin vil mann og maskin alltid vinne mot maskin eller mann alene. Så når det gjelder målinger eller ei, så er det egentlig et spørsmål om både og, og ikke enten eller.
    Gullørene er gjerne entusiaster som kjøper ferdige produkter og kan egentlig bare lene seg tilbake i lyttestolen og mene noe om hvordan det lyder før kjøp. Så leier de mest seriøse gjerne en fagperson til å sette det opp i hjemmet hvor balansen på lyden blir tilpasset eierens smak.
    Straight det. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Etter å ha fulgt med her på Sentralen en stund, har jeg selvfølgelig fått med meg at grunnen til at noe høres ut som levende musikk er graden av "ørevennlig" forvrengning. Det jeg egentlig savner er en oversikt over hvilke komponeneter som har disse ettertraktede kvalitetene.
    Du har et poeng. En slik liste over produkter ville gjort det mulig å klassifisere dem I forskjellige grupper slik at forbrukerne enklere ville kunne finne sin sound og gitt en slags retningslinje over hvilke produkter som man kanskje burde se nærmere på.

    Det interessante med "ørevennlig" forvrenging er om det faktisk er denne forvrengningen som gjør produktet ørevennlig eller om det er andre målinger som kunne vært gjort for å fortelle oss om hva som egentlig gjør produktet ørevennlig?

    For det er nemlig slik at ikke alle produkter med ørevennlig forvrenging faktisk låter bra, så det må ligge mer info under dyna enn den faktoren alene.
    Enig.

    Vedrørende VW så er det en forskjell: De har blitt tatt på regulatoriske/myndighetsgitte krav, ikke på underprestering av forbruker-funksjoner. Jeg vil mene de fleste forbrukere (med kanskje noen unntak i MDG og co) ikke bryr seg mye om bilen forurenser mer enn databladet, så lenge funksjonen av produktet er ivaretatt.

    Et myndighetsgitt krav som jeg har sett at det skoftes på i HiFi-bransjen er CE-merking og samsvareklæring. Her burde jo myndighetene ha like store interesser av å rydde opp, men det virker ikke sånn. Men igjen da, bryr forbrukere seg om dette? Tvilsomt, og dermed er salg og omsetning sikret.
    Jeg tenkte mer på hvordan folkeopinionen forandret mening om Volkswagen etter å ha blitt ført bak lyset enn om graden av alvorlighet. Men det var en hjernedød sammenligning, jeg ser den!

    Dette med CE merking er interessant. Jeg ønsker å være så trygg som mulig på at elektroniske produkter og alt tilbehør ikke skal ende opp med å ta livet av meg og mine. Er dette et faktisk problem at hifi-produkter ikke forholder seg til CE-standard?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Joda, men har du virkelig aldri hørt anlegg som låter bedre enn det måler eller låter dårligere enn det måler?
    Ifølge produsenter som Paul Burton og Bruno Putzeys og forsåvidt all teoretisk fysikk, så nei, det har jeg ikke.

    Etter all sannsynlighet handler det mer om å måle de rette tingene på riktig måte og å tolke dette riktig enn at noe som måler bra/dårlig låter motsatt.

    Her er et utklipp fra en link jeg viste til tidligere I tråden;

    "In over 30 years of designing loudspeakers, I have found the following measurements taken as a group provide the strongest predictor of loudspeaker preference available to us today. These measurements are:
    • On-axis frequency response
    • Impulse response
    • Cumulative spectral decay
    • Polar response
    • Step response
    • Impedance
    • Efficiency/Sensitivity
    • Distortion
    • Dynamics

    Clearly, none of these measurements quantifies “musicality” or “transparency.” However, based on my experience, it is possible to relate these measurements either singly or in various combinations to some aspect of loudspeaker quality."

    Testing Loudspeakers: Which Measurements Matter, Part 1
    Når jeg leser avsnittet om forvrengning, dynamikk, lydstyrke og følsomhet i disse artiklene så vil jeg hevde at han i stor grad hopper bukk over disse punktene. Når en som D`Appolitto ikke er mer finmasket omkring dette i en artikkel som handler om hvordan man kan måle seg frem til gode høyttalere så ville jeg undret meg om hvorfor.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    For min del er måling et utganspunkt og en kontroll funksjon. Skal jeg begynne å gjøre omfattende endringer bare ved hjelp av lytting vil jeg aldri komme i mål. Målinger må gjøres først, og når jeg har funnet et utgangspunkt må den avsluttende justeringen gjøres på øret.

    Bruker man kun øret så tar man ikke hensyn til de problemen dette gir, ikke minst hukommelsens svakheter, men mange sliter jo med å innrømme overfor seg selv og andre at både ens hørsel og ens hukommelse har noen svakheter over hodet.
    Definer hva som er å komme i mål.

    Forresten så har ikke min musikkhukommelse noen svakheter, men hvis din har det så skjønner jeg hvorfor du driver å måler saker og ting og leser tekniske utredninger om det samme. Jeg sliter ikke særlig mye med slike ting.
    Om du er i den tro at din hukommelse er uten svakheter (være seg musikk eller annen), så har du veldig liten kunnskap om den menneskelige hjerne.

    Og med å komme i mål mener jeg "å finne den balansen av instillinger i mitt anlegg som gir den beste lyden". Mulighetene er enorme og siden jeg ikke har perfekt hukommelse ville det være umulig for meg å si at kombinasjon 22 var bedre på hvilke nivåer en kombinasjon 8. Derfor må jeg måle, notere resultater, og jobbe meg videre. Når jeg finner kombinasjoner som måler bra, setter jeg meg ned å lytter meg frem til det jeg liker best selv. Igjen: hukkomelsen vår er dårlig, alle tester tilsier dette, og vi kan ikke stole på den.

    (Om du hadde en fantastisk lydopplevelse med et gitt anlegg for to år siden, vil du muligens oppleve noe helt annet om du besøker dette anlegget igjen i dag. Dette være seg pga. humør, påvirkning, eller/og endrede preferanser. Skjønner du ikke dette, vil du streve etter et mål som hele tiden flytter seg).
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Etter å ha fulgt med her på Sentralen en stund, har jeg selvfølgelig fått med meg at grunnen til at noe høres ut som levende musikk er graden av "ørevennlig" forvrengning. Det jeg egentlig savner er en oversikt over hvilke komponeneter som har disse ettertraktede kvalitetene.
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.828
    Antall liker
    8.134
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vrenging er noko ein bør ha ambivalente tankar om. Eg trur det er veldig lite vrenging i anlegget mitt pr dato. Men om det er dette som gjer det attraktivt for meg, tvilar eg på. Det høyrest spesielt ut, på den måten at det skil seg frå dei fleste anlegg eg har vore bort i, med måten det presenterer orkesteret på, men det høyrest velkjent ut samanlikna med det eg har erfart frå lytting til spesielt akustisk musikk (og faktisk også til ein god del pop, rock og denslags). Har etter nokre år vorte veldig tilvendt akkurat dette anlegget, og sjølv om eg gjerne kunne tenkt meg endring av nyansar av ein faktor (eller to), ser eg det som ikkje heilt rasjonelt.
    Har kosa meg med EL34-rørforsterkarar via Snell høgtalarar, med farging og sikkert ein del vrenging, og det er også hyggjeleg, men på ein totalt annleis måte.
    Dei fleste anlegg i "kvalitetsklassen" har iallfall noko godt i seg. Men å finne anlegget som matchar alle faktorar slik du vil ha det, har vore vanskeleg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Synes dette har blitt en interessant diskusjon. Det er også viktig å være klar over at en "målemafia-tilnærming" ikke gir noen fasit som kan eller bør implementeres en gang for alle. I artikkelen til Toole som blir lenket til over, skriver han for eksmepel kritisk om romkorreksjon. Det samme har Geddes gjort, og Linkwitz. Mens andre objektivistiske guruer, slik som Sean Olive, er positive til romkorreksjon. Folk som har samme grunnleggende innstilling - å ta målinger til hjelp når man utvikler høyttalere eller anlegg - kan altså lande på ulike standpunkte og ha ulike preferanser. Noe annet ville jo også vært rart... Det er jo ikke slik at alle forskere er helt enige, selv om de alle bruker instrumenter for å måle virkeligheten!

    (det var vel en slags note to self om å prøve å bevare ydmykheten)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med romkorreksjon og akustikktiltak er spennende og uhyre komplisert, mye grunnet at det ikke finnes noen fasit. Når man må ta hensyn til menneskelige faktorer (som psykoakustikk) vil det aldri bli noen eksakt vitenskap som kan defineres av en enkel ligning.
    Derfor er det viktig å være ydmyk og både se og høre på hva folk sier når de forteller om hva de foretrekker. I hvilken grad forskere utfordrer seg selv og sine egne oppfatninger med motstridende data vil være med å avgjøre kvaliteten på resultatet av forskningen.

    Toole viser til forskning som fant ut at profesjonelle lyd teknikere var like utsatt for dårlig lydhukommelse og feilvurdering som mannen i gata og viser også til at profesjonelle studiomonitorer ikke nødvendigvis er bedre enn kommersielle høyttalere. Det bør jo sette en solid stopper for påstander her inne om at det finnes mennesker som er upåvirket av menneskelighet og tilsvarende angående påstander om at gode studiomonitorer yter bedre enn tilsvarende hifi-produkter.

    Som jeg har sagt før, det er lett å være objektiv når bevisene støtter oppunder ens subjektive meninger, men det er utfordrende å være objektiv når bevisene krasjer med ens virkelighetsoppfatning.

    En måling kan ikke gi noen mening uten å verifisere betydningen av målingen med lytting under kontrollerte og reproduserbare forhold. En lytteopplevelse kan ikke gi noen relle og troverdige svar (selv blant profesjonelle) uten å måle om inntrykket er reelt.

    Så det er vel bedre å være ydmyk nok til å forstå dette enn å låse seg inn i den ene eller den andre båsen ☺
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kloke ord, Coolio. Selv om jeg mener at både målinger alene og lytting alene kan gi verdifull informasjon. (hvis jeg går inn i et rom og synes at det er veldig kaldt, er det mest sannsynlig kaldt der inne. Jeg trenger ikke termometer for å vite det. Men hvis jeg vil stille inn varmen, vil jeg selvfløgelig bruke en termostat, og ikke bare gå etter gefühlen)

    Forresten, ang. Toole: Er det noen som har lest de opprinnelige studiene der de kom fram til dette med betydningen av jevn frekvensgang osv? Jeg har ikke gjort det. Jeg skulle nemlig likt å se hvor mange faktorer de har "kontrollert for", som man gjerne sier det på statistikk-språket. Man kan nemlig tenke seg at det finnes bakenforliggende faktorer som bidrar til at en høyttaler har jevn frekvensgang, og som er den egentlige årsaken til at folk foretrakk de høyttalerne. Kan det for eksempel være at høyttalerne med jevn frekvensgang i Toole sine undersøkelser hadde betydelig lavere forvrengning enn høyttalerne med ujevn frekvensgang - fordi det dreide seg om bedre drivere? I så fall kan det godt være at det var det folk foretrakk, men at Toole m.fl. ikke var oppmerksomme på det - eller ikke hadde gode nok instrumenter til å måle det. Det er godt mulig at dette er ting Toole m.fl. har tatt høyde for, altså. Men har ikke lest de opprinnelige studiene, så jeg vet ikke.

    Generelt synes jeg at psykoakustikken dessverre er et underutviklet fagfelt. Det skyldes i stor grad, tror jeg, at universitetsmiljøer ikke synes det gir tilstrekkelig med status å forske på slike ting, og at hifi-bransjen sånn generelt ikke har vært opptatt av vitenskapelig fremgangsmåte, og derfor ikke har prioritert å legge penger i forskning (om man skal generalisere litt).
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Om du er i den tro at din hukommelse er uten svakheter (være seg musikk eller annen), så har du veldig liten kunnskap om den menneskelige hjerne.

    Og med å komme i mål mener jeg "å finne den balansen av instillinger i mitt anlegg som gir den beste lyden".
    Av egen erfaring vil jeg si at min egen hjerne stort sett har fungert tilfredstillende hittil. Jeg har forresten ingen interesse av å finne den "beste lyden". For min del er det den beste musikkformidlingen som gjelder, og hvorvidt noe høres ut som "live musikk" eller ikke har jeg ikke sett noen målinger av enda.

    Den "beste lyden" er forresten en tullete parameter ettersom ingen egentlig er helt enige om hva dette er.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Etter å ha fulgt med her på Sentralen en stund, har jeg selvfølgelig fått med meg at grunnen til at noe høres ut som levende musikk er graden av "ørevennlig" forvrengning. Det jeg egentlig savner er en oversikt over hvilke komponeneter som har disse ettertraktede kvalitetene.
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
    Egentlig bare en flåsete bemerkning fra min side. Du har sikkert fått med deg at det henvises til "ørevenlig forvregning" hver gang noen mener at en rørforsterker gir en mer troverdig musikkgjengivelse enn en transistorforsterker. Dette med "ørevenlig forvregning" i rørforsterkere er egentlig bare misforstått rørlyd slik jeg opplever det, men det var kanskje virkeligheten en gang for lenge siden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det Arve skriver i #551 representerer en forståelsesfull tilnærming til problemstillingen. Denne tråden har handlet mye om at det skal finnes to homogene grupper som står mot hverandre. Slik er det ikke. Alle som driver med lyd i høyere prisklasser jobber med akustikken, de bør i alle fall. Det er uansett om de bruker ferdigbygde høyttalere og ingen DSP eller om de bruker selvlagde hornsystemer med aktiv deling og DSP.

    Hva er et måleanlegg? Er det et måleanlegg når noen setter sammen et komplett anlegg fra Audio Note og får profesjonelle til å måle seg fram til og bygge et rom som gir akkurat det anlegget perfekte arbeidsforhold? Det er sikkert flere her som husker Onkagu, en entusiast på Karmøy som ikke er medlem av sentralen men som er blitt behørlig nevnt i en besøkstråd. Han fikk først eksperter fra NTNU til å bygge sitt første lytterom, etter det fikk han eksperter over fra Sverige for å få bygget det endelige lytterommet. Det ble brukt målemikrofon og det anlegget som han hadde for å komme fram til de akustiske tiltakene. Riktignok er hans korrigeringer gjort akustisk i rommet, og ikke med DSP. Men er det ikke et måleanlegg når han har fått målt seg fram til den perfekte akustikk for hans Audio Note?

    Jeg synes denne tråden begynner å bli litt vel polariserende etterhvert, der vi deles inn i to grupper. Du har de smarte som bruker DSP og aktiv drift, og så har du de føleriske toskene som setter opp noe som er ferdigbygget og som garantert ikke fungerer like bra. Det ligger en skjult arroganse i argumentasjonen noen ganger som jeg ikke finner passende. Det er årsaken til at jeg ikke gidder å engasjerer meg for mye i slike diskusjoner, for det ligger en dårlig skjult idiotforklaring like under overflaten i argumentasjonen fra mange.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skjønner hva du mener med uttrykket "låter bedre enn det måler", man kan fint like en heving i bassen grunnet heldige romproblemer eller like litt ørevennlig forvrengning og på den måten si at uttrykket har meritter.
    Etter å ha fulgt med her på Sentralen en stund, har jeg selvfølgelig fått med meg at grunnen til at noe høres ut som levende musikk er graden av "ørevennlig" forvrengning. Det jeg egentlig savner er en oversikt over hvilke komponeneter som har disse ettertraktede kvalitetene.
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
    Egentlig bare en flåsete bemerkning fra min side. Du har sikkert fått med deg at det henvises til "ørevenlig forvregning" hver gang noen mener at en rørforsterker gir en mer troverdig musikkgjengivelse enn en transistorforsterker. Dette med "ørevenlig forvregning" i rørforsterkere er egentlig bare misforstått rørlyd slik jeg opplever det, men det var kanskje virkeligheten en gang for lenge siden.
    Ørevennlig forvrengning kan litt forenklet beskrives som harmonisk forvrengling av 2,4,6 etc orden som gjenspeiler den type overtoner som et musikkinstrument lager. Dette er i kontrast til harmonisk forvrengning av feks 5 og 7ende orden som ikke høres behagelig ut. De to vedlagte bildene (stjålet fra nettet) viser eksempler på overtoner fra forskjellige instrumenter (den dypeste frekvensen er noten/tonen som spilles). For enkelte instrumenter og ved enkelte toner vil feks den første overtonen gjengis med høyere intensitet enn tonen selv. Dette er ikke et argument FOR harmonisk forvrengning, bare en forklaring på hvorfor enkelte typer forvrengning høres naturlig ut og kanskje legger en ekstra "glød" til klangen.
    IMG_6433.PNG
    IMG_6434.JPG
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
    Egentlig bare en flåsete bemerkning fra min side. Du har sikkert fått med deg at det henvises til "ørevenlig forvregning" hver gang noen mener at en rørforsterker gir en mer troverdig musikkgjengivelse enn en transistorforsterker. Dette med "ørevenlig forvregning" i rørforsterkere er egentlig bare misforstått rørlyd slik jeg opplever det, men det var kanskje virkeligheten en gang for lenge siden.
    Ørevennlig forvrengning kan litt forenklet beskrives som harmonisk forvrengling av 2,4,6 etc orden som gjenspeiler den type overtoner som et musikkinstrument lager. Dette er i kontrast til harmonisk forvrengning av feks 5 og 7ende orden som ikke høres behagelig ut. De to vedlagte bildene (stjålet fra nettet) viser eksempler på overtoner fra forskjellige instrumenter (den dypeste frekvensen er noten/tonen som spilles). For enkelte instrumenter og ved enkelte toner vil feks den første overtonen gjengis med høyere intensitet enn tonen selv. Dette er ikke et argument FOR harmonisk forvrengning, bare en forklaring på hvorfor enkelte typer forvrengning høres naturlig ut og kanskje legger en ekstra "glød" til klangen.
    Vis vedlegget 418715 Vis vedlegget 418716
    Betyr det at produkter bør skape harmonisk forvrengning av partallsorden, eller er ingen forvrengning fortsatt et mål?

    Psykoakustisk er det ikke gitt at null forvrengning er et mål hvis det er slik at blindtester ville vist at produkter med en definerbar, reproduserbar forvrengning ble foretrukket av folk flest. Husk frekvenskurven, hvor det virker som om lyttere foretrekker en jevn kurve som faller mot sørøst fremfor en helt flat (og/eller hakkete kurve).

    Ser du/dere poenget? :)

    Har noen lest fagartikler om harmoniske forvrengninger og folks preferanser i forhold til ulike former for slik forvrengning?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn