Målemafian - noen feiginger ?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
he he

nå ble jeg hvertfall nysgjerrig på hva slags nr 2 anlegg du har....for ikke å snakke om nr 1 anlegget ::)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det er en sinnsykt god live Dvoraks cello konsert på P2 nå. Skal straks i gang med 2. sats.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Da får jeg være litt detektiv 8)

Til Soundproof: Du har Dynaudio høyttalere og 2x60 watts forsterker (Rådet ditt om lett toe inn stemte) ;D

Til Valentino: du har hjemmelagde kabler, noe blått og sort tvinnet og noe med Teflon på ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
At den oppleves kvalmende er fordi enkelte ikke ser essensen...Nemmlig ytterligre kunnskap om hva folk som har god teoretisk kunnskap sitter på av utstyr. Dette har ingenting med penger å gjøre, ei heller penis str, mer det at det er spenned eå vite hva de som kan så mye synes er ok produkt...At noen da dukker fortere enn svint ned i skyttergrava sier kanskje noe om trangsyn, enn om evne til å dele ? ;)...

Signaturen er en passiv deling av det en liker og tror på. At enkelte ikke ønsker å skrive noe der er realt og greit nok. Håpet var bare at folk kunne være rause og åpne, istedet for tråkka på og sett ned på.

bare så det er sagt, de som har stor kunnskap er en av de viktigste ressursene vi har på forumet. Derfor hadde håper vært at de også kunne dele noe om sine valg ifht komponeter. Da dette kanskje er valg gjort med fornuft og god kunnskap, enn slike som meg som ikke har kunnskapen, men må bruke øra...Og sikkert ei heller det som sitter mellom øra bestandig heller... Men det er noe av the beauty about it ;D
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
hel skrev:
he he

nå ble jeg hvertfall nysgjerrig på hva slags nr 2 anlegg du har....for ikke å snakke om nr 1 anlegget ::)
Det der med om man skriver i sin signatur hvad man har af grej er helt op til den enekelte ligesom jeg også har fuld forståelse for at man fravælger at lave billedtråd af sit set-up.
Det er ikke alle der gå op i design og lever et dobbeltliv som indretningsarkitekt.
Nogle billedtråde af folks grej afspejler desuden i hvor høj grad de glemmer alt om rumtilpasning og akustik.

I min signatur var der kun plads til ca. halvdelen af mit setup.....................so what..................?

Forresten havde jeg en McIntosh MA 6900 som jeg valgte at returnere fordi den ikke levede op til mine forventninger.
Det endte dog lykkeligt og jeg fandt hvad jeg ville høre.


Jeg er IKKE med i nogen målemafia!
Det er jeg ikke flov over at indrømme.
;)

"dolph"
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
LydMekk skrev:
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...
Du treffer spiker'n på hode nokså godt der gitt .... For disse er det å se på teknikken og fysikken viktigere enn musikken ofte. Og at det skapes reaksjoner i kraft av påstander som direkte motstrider fysikkens lover, er ikke helt uvanlig.

Mvh.

Vidar
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
HCS skrev:
At den oppleves kvalmende er fordi enkelte ikke ser essensen...Nemmlig ytterligre kunnskap om hva folk som har god teoretisk kunnskap sitter på av utstyr. Dette har ingenting med penger å gjøre, ei heller penis str, mer det at det er spenned eå vite hva de som kan så mye synes er ok produkt...At noen da dukker fortere enn svint ned i skyttergrava sier kanskje noe om trangsyn, enn om evne til å dele ? ;)...
Jeg har lest en del innlegg her av typen: "Hø! Med det anlegget du har er det ikke rart du ikke ..." Og i denne tråden har det vært en del tendenser i den retningen -- kanskje ble din tråd misforstått i så måte, men headingen din kunne sikkert vært bedre formulert dersom motivet var det du beskriver her.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Low-Q skrev:
LydMekk skrev:
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...
Du treffer spiker'n på hode nokså godt der gitt .... For disse er det å se på teknikken og fysikken viktigere enn musikken ofte. Og at det skapes reaksjoner i kraft av påstander som direkte motstrider fysikkens lover, er ikke helt uvanlig.

Mvh.

Vidar
Vel, jeg kan skrive innlegg her mens jeg lytter til en fantastisk fremførelse av Dvoraks cellokonsert på P2. Nok best å merke seg navnet Nørdrup, dansk cellist.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Cello låter fint på Dynaudio tenker jeg ;)

Jeg har endelig fått mitt Dynaudio oppsett til å låte bra og er fornøyd. Musikken er tross alt det viktigste.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
hel skrev:
Cello låter fint på Dynaudio tenker jeg ;)

Jeg har endelig fått mitt Dynaudio oppsett til å låte bra og er fornøyd. Musikken er tross alt det viktigste.
Det låter mye bedre på Dynavoice ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Soundproof skrev:
HCS skrev:
At den oppleves kvalmende er fordi enkelte ikke ser essensen...Nemmlig ytterligre kunnskap om hva folk som har god teoretisk kunnskap sitter på av utstyr. Dette har ingenting med penger å gjøre, ei heller penis str, mer det at det er spenned eå vite hva de som kan så mye synes er ok produkt...At noen da dukker fortere enn svint ned i skyttergrava sier kanskje noe om trangsyn, enn om evne til å dele ? ;)...
Jeg har lest en del innlegg her av typen: "Hø! Med det anlegget du har er det ikke rart du ikke ..." Og i denne tråden har det vært en del tendenser i den retningen -- kanskje ble din tråd misforstått i så måte, men headingen din kunne sikkert vært bedre formulert dersom motivet var det du beskriver her.

Ja, det har du rett i :). Men ved å spisse den får en frem endel grunnsyn som jeg synes er intr. Jeg synes begge sider, om disse to sidene finnes ;), har vært åpne og bidratt med mye. Personlig er det et par stykker jeg har fått økt respekt for med måten de har taklet denne headingen min. Et par andre har jeg ikke sett evne og empati nok til å forstå det hele, men det er nå slik det bare er. :)

Og til de av dere som føler dere satt i bås, tråkka på etc..Så beklager jeg det. Det var ikke min intensjon. Intensjonen var INFO. At noen synes det er kvalmende og at tråden er møkk er helt ok for meg. Jeg tar det ikke personlig. Ei heller er jeg av den bombastiske typen. Jeg søker lærdom...Så får det ikke hjelpe at noen ikke kan å lese om de kan aldri så mye ohms lov... :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Soundproof skrev:
Low-Q skrev:
LydMekk skrev:
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...
Du treffer spiker'n på hode nokså godt der gitt .... For disse er det å se på teknikken og fysikken viktigere enn musikken ofte. Og at det skapes reaksjoner i kraft av påstander som direkte motstrider fysikkens lover, er ikke helt uvanlig.

Mvh.

Vidar
Vel, jeg kan skrive innlegg her mens jeg lytter til en fantastisk fremførelse av Dvoraks cellokonsert på P2. Nok best å merke seg navnet Nørdrup, dansk cellist.

Takk for tipset...satt påP2 her....Meget bra.. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
At den oppleves kvalmende er fordi enkelte ikke ser essensen...Nemmlig ytterligre kunnskap om hva folk som har god teoretisk kunnskap sitter på av utstyr. Dette har ingenting med penger å gjøre, ei heller penis str, mer det at det er spenned eå vite hva de som kan så mye synes er ok produkt...At noen da dukker fortere enn svint ned i skyttergrava sier kanskje noe om trangsyn, enn om evne til å dele ? ;)...

Signaturen er en passiv deling av det en liker og tror på. At enkelte ikke ønsker å skrive noe der er realt og greit nok. Håpet var bare at folk kunne være rause og åpne, istedet for tråkka på og sett ned på.
...
Signaturen min er åpen for din analyse .... sier den deg noe som helst egentlig?

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
HCS skrev:
At den oppleves kvalmende er fordi enkelte ikke ser essensen...Nemmlig ytterligre kunnskap om hva folk som har god teoretisk kunnskap sitter på av utstyr. Dette har ingenting med penger å gjøre, ei heller penis str, mer det at det er spenned eå vite hva de som kan så mye synes er ok produkt...At noen da dukker fortere enn svint ned i skyttergrava sier kanskje noe om trangsyn, enn om evne til å dele ? ;)...

Signaturen er en passiv deling av det en liker og tror på. At enkelte ikke ønsker å skrive noe der er realt og greit nok. Håpet var bare at folk kunne være rause og åpne, istedet for tråkka på og sett ned på.
...
Signaturen min er åpen for din analyse .... sier den deg noe som helst egentlig?

mvh
KJ
Nei ikke direkte. Sånn rent åpenbart forteller det meg litt konkret om hvilke ting du liker i lyttekjeden din. Og ved en senere spm setting kan en da ved å se på hvilke produkter du har kanskje bedre forstå litt bedre de evt svar du gir... :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Og da må jeg få lov å stille følgende spørsmål til KJ:

Bruker du helt alminnelige "Elkjøp" kabler på utstyret ditt og er fornøyd med det?

(ikke for å gjøre narr eller provosere, det er et ærlig spm)
 
K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
bare så det er sagt, de som har stor kunnskap er en av de viktigste ressursene vi har på forumet. Derfor hadde håper vært at de også kunne dele noe om sine valg ifht komponeter. Da dette kanskje er valg gjort med fornuft og god kunnskap, enn slike som meg som ikke har kunnskapen, men må bruke øra...Og sikkert ei heller det som sitter mellom øra bestandig heller... Men det er noe av the beauty about it ;D
Som jeg sa litt tidligere så er mine komponenter basert på vel så mye følelser og subjektiv overbevisning som vitenskap. Jeg har prioritert høyttalere veldig høyt i forhold til veldig mange her inne tror jeg, og kabler veldig lavt. I en perfekt verden ville jeg ha prioritert rom høyere, men der må jeg leve med kompromisser fram til jeg har litt mer plass.

Det kan helt sikkert diskuteres om jeg har gjort de "rette" prioriteringene for mitt bruk.

Min tilnærming til hobbyen er todelt: jeg er veldig interessert i musikk, jeg gikk musikk-gymnas og spilte mye en stund. Jeg er veldig interessert i teknikk og jobber med teknologi. Primærmotivasjonen er at jeg liker musikk og vil at den skal spilles av så godt som praktisk mulig, men jeg er selvsagt miljøskadd og ønsker å forstå hva som påvirker lyden i stua (og ikke minst hvordan den kan bli bedre).

-k
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
HCS skrev:
bare så det er sagt, de som har stor kunnskap er en av de viktigste ressursene vi har på forumet. Derfor hadde håper vært at de også kunne dele noe om sine valg ifht komponeter. Da dette kanskje er valg gjort med fornuft og god kunnskap, enn slike som meg som ikke har kunnskapen, men må bruke øra...Og sikkert ei heller det som sitter mellom øra bestandig heller... Men det er noe av the beauty about it ;D
Som jeg sa litt tidligere så er mine komponenter basert på vel så mye følelser og subjektiv overbevisning som vitenskap. Jeg har prioritert høyttalere veldig høyt i forhold til veldig mange her inne tror jeg, og kabler veldig lavt. I en perfekt verden ville jeg ha prioritert rom enda høyere, men der må jeg leve med kompromisser.

-k
Jeg synes du har belyst dine ting bra jeg k :). Setter pris på din åpenhet og kunnskap. Om vi ikke alltid er enig så har du via denne tråden fått en ekstra stjerne i boka mi... Og bedre rom var det flere som skulle hatt :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Og da må jeg få lov å stille følgende spørsmål til KJ:

Bruker du helt alminnelige "Elkjøp" kabler på utstyret ditt og er fornøyd med det?

(ikke for å gjøre narr eller provosere, det er et ærlig spm)
Det kabelaturet jeg pt. bruker er først og fremst resultat av mitt siste DIY-prosjekt på området + et assortert utvalg av overskuddsmateriell fra «Kurtern» og Monster.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Jeg driver fremdeles og pakker ut etter flyttesjauen. Du verden så mye hifikabel jeg har liggende. Det var en gang at jeg kjøpte ny kabel hver gang jeg kjøpte nye høyttalere.

@HCS: Jeg har et par korte fyndigheter oppi her som er akkurat det det ser ut som: Ventilert gruff. Ikke legg for mye i det.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Jeg driver fremdeles og pakker ut etter flyttesjauen. Du verden så mye hifikabel jeg har liggende. Det var en gang at jeg kjøpte ny kabel hver gang jeg kjøpte nye høyttalere.

@HCS: Jeg har et par korte fyndigheter oppi her som er akkurat det det ser ut som: Ventilert gruff. Ikke legg for mye i det.
No hard feelings.... ;)... Må ta godt vare på sørlendinger langt inni skauen på gærne sia... :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg driver fremdeles og pakker ut etter flyttesjauen. Du verden så mye hifikabel jeg har liggende. Det var en gang at jeg kjøpte ny kabel hver gang jeg kjøpte nye høyttalere.

@HCS: Jeg har et par korte fyndigheter oppi her som er akkurat det det ser ut som: Ventilert gruff. Ikke legg for mye i det.
Ja, vi blir vel alle litt forelsket når vi ser noen feite kabler i karbonfinish, kveile seg bak drømmeracket ;D
"Image is everything".,.........................
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har faktisk gitt meg, men det kan jo være fordi jeg endelig har fått drømme-"racket". Det er vel 2x30cm synlig kabel hos meg nå, og det er seks kvadrat solid core skrudd rett i Sf-terminalene.

Målemafia, ja.
Jeg har fått profesjonell hjelp til målinger her, fordi jeg mener akustikk er viktigst. Og så sitter jeg nært fordi jeg liker å høre hva som skjer i opptaket og ikke så mye hva rommet gjør med det. Videre foretrekker jeg moderne lydingeniørkunst fordi den er billigere, tar mindre plass, og bruker mindre strøm enn eldre teknologi gjør. Men jeg har grammofon, og kjøper ennå LPer.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Viking skrev:
novgarod skrev:
Synes denne tråden, som så mange av de andre trådene her på forumet, bare er nok et eksempel på hvordan man forsøker å svekke noens troverdighet ved å bruke vedkommendes kapitaltilgang/forbruk som en indikasjon på eventuell kompetanse.

Hva en gjennom studier og litteratur har tilegnet seg av kunnskap, anerkjennt av alle verdens fysikere, kjemikere, ingeniører, matematikere, osv. er ikke verdt stort i forhold til den respekt man kan få ved å kjøpe utstyr for et par mill....

"Jeg har blåst en masse penger på dyrt utstyr, så kom ikke her å tro at du kan/vet like mye som meg"(vet det jeg har blitt fortalt av han som solgte meg utstyret. Han har selvsagt ingen andre motiver enn å opplyse meg)

"Jeg har prøvd, og vet av erfaring"(kan ikke dokummentere, men er skrå sikker på at mine opplevelser er absolutt sannhet. For i motsetning til de som forholder seg til verifiserbar viten er ikke jeg påvirkelig av hva jeg ser, eller blir fortalt. Stakkaren med multimeteret derimot, han greier ikke å høre annet en han måler)

"Jeg bruker øra"(ergo, fysikkens lover gjelder ikke for meg, for det jeg hører er den upåvirkelige sannheten)

Regner med at jeg med et slikt innlegg enten blir klassifisert som, pro målemafia, missunnelig, useriøs, eller uvitende, men det får stå seg sin prøve. ;D

Selv om jeg hverken er særlig opptatt av målinger, eller har særlig tro på å legge 300kilokroner i kabler, er jeg overhode ikke av den oppfattning at det ikke ligger et potensiale i å bruke "riktige" kabler, eller "ren" strøm. Det er bare det, at uansett hvordan vi vrir og vender på det, så tror jeg fortsatt at vi må forholde oss til fysiske lover.

Selv om High-End audio selvsagt er et langt vanskeligere målbart, og verifiserbart forskningsfelt enn for eksempel nevrologi, astrofysikk, nanoteknologi, osv... :p At de som arbeider med slike fagfelt forventes å dokumentere sine funn, er jo på ingen måte et grunnlag for å tro at en kabelprodusent eller "strømstøysamler" konstruktør skulle være i stand til det samme.
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Jeg ville vell i hovedsak festet lit til han som testet bilen mot andre biler under like forhold og på den måten kunne vise til et empirisk grunnlag av noen form for verdi... ikke han som sa at han hadde kjørt mange biler før og at denne bilen var den klart beste av magiske årsaker han på ingen måte var i stand til eller ønsket å vise... ;)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
HCS skrev:
novgarod skrev:
Synes denne tråden, som så mange av de andre trådene her på forumet, bare er nok et eksempel på hvordan man forsøker å svekke noens troverdighet ved å bruke vedkommendes kapitaltilgang/forbruk som en indikasjon på eventuell kompetanse.
Hvis dette er det du har fått utav tråden så vil jeg gjerne at du belyser hvor JEG nevner kapital / forbruk og dets like i min argumentsjon??? Som trådstarter vet jeg vel best hva ønsket er med denne tråden. Og det har jeg også skrevet. At du får noe annet utav den er jeg spennt på hvordan du greier? Men kan hende jeg har et skjult budskap her... :)...Fortell , fortell min gode mann...
Jeg har vel en lei tendens til å "oppdage" underliggende motiver, men for meg så var det nokså tydelige tegn på at her betvilte man "målemafins" kompetanse på bakgrunn av at de "alle" valgte å "skjule" sine anlegg for ikke å blottlegge det faktum at de ikke hadde anlegg som berettiget å uttale seg.

For som flere har nevnt siden i denne tråden, så er det ikke så sjelden at det dukker opp kommentarer i retning av: Du som spiller på et slikt anlegg har vel ikke særlig forutsetning for å uttale deg i denne saken... skal man høre forskjell på kabler så må man nok et stykke opp i pris på komponentene osv... osv...

Men for all del, det var ikke meningen å ødelegge en slik romslig og inkluderende tråd som jeg nå skjønner at du ønsket å lage... ikke alltid så enkelt for oss enkle skeptikere å se de gode hensiktene når vi er i konstant forsvarsposisjon vet du... beklager så meget! :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
hel skrev:
OldBoy skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.

Er du flau over anlegget ditt?
I rest my case... :p
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Nå har jeg bihulebetennelse så da hjelper det ikke med nordost eller jorma til en kvart million :'(
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Gikk denne hus forbi eller?

el_mariachi skrev:
Her hører vi mye om pris på utstyr og lytteerfaring.
Hvordan vil dette måle seg mot for eksempel mange år som aktiv musiker? Være seg pianist, brassband, korps eller bluesband osv.?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
el_mariachi skrev:
Gikk denne hus forbi eller?

el_mariachi skrev:
Her hører vi mye om pris på utstyr og lytteerfaring.
Hvordan vil dette måle seg mot for eksempel mange år som aktiv musiker? Være seg pianist, brassband, korps eller bluesband osv.?
Musikere har ikke greie på hi-fi og lyd! ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Musikere er vel stort sett hørselskadd.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Nå har jeg bihulebetennelse så da hjelper det ikke med nordost eller jorma til en kvart million :'(
En eller annen kabel må da funke til å stake opp bihulene...noe solid core muligens? ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
el_mariachi skrev:
Gikk denne hus forbi eller?

el_mariachi skrev:
Her hører vi mye om pris på utstyr og lytteerfaring.
Hvordan vil dette måle seg mot for eksempel mange år som aktiv musiker? Være seg pianist, brassband, korps eller bluesband osv.?
Musikere har ikke greie på hi-fi og lyd! ;D
Er vel noe i det......... ::) ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.431
Antall liker
37.369
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dessverre er det også hørselskadde lydteknikere. Etter min mening ble f eks konserten med Lucinda Williams på Rockefeller tidligere i høst skjemmet av dette. Utmerket konsert, men mikset for "hot" i diskanten og skrudd opp i volum inntil ett eller annet i kjeden fra vokalmikrofonen begynte å forvrenge. Dagen etter satte jeg på hennes "Live @ The Fillmore" i egen stue, og kan definitivt hevde at resultatet ble bedre enn livekonserten. Lucindas stemme er rå nok som det er, og takk for det, uten at man skal legge på vreng og diskantboost i tillegg.
 
O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
el_mariachi skrev:
Gikk denne hus forbi eller?

el_mariachi skrev:
Her hører vi mye om pris på utstyr og lytteerfaring.
Hvordan vil dette måle seg mot for eksempel mange år som aktiv musiker? Være seg pianist, brassband, korps eller bluesband osv.?
Musikere har ikke greie på hi-fi og lyd! ;D
Ikke HiFimusikalsk lyd iaf (dette er selvsagt meget relativt) ;) .....

mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Soundproof skrev:
Musikere har ikke greie på hi-fi og lyd! ;D
rolfozzy skrev:
Musikere er vel stort sett hørselskadd.
om.s skrev:
Ikke HiFimusikalsk lyd iaf (dette er selvsagt meget relativt) ;) .....

mvh
Men en musiker vil jo selvfølgelig vite hvordan sitt instrument låter, også i forhold til de han spiller sammen med? Og de som klager over slitsom diskant i anleggene sin kan da aldri ha hørt en livekonsert med for eksempel dumdumboys?

Definer HIfimusikalsk da om.s.
 
O

om.s

Gjest
el_mariachi skrev:
Soundproof skrev:
Musikere har ikke greie på hi-fi og lyd! ;D
rolfozzy skrev:
Musikere er vel stort sett hørselskadd.
om.s skrev:
Ikke HiFimusikalsk lyd iaf (dette er selvsagt meget relativt) ;) .....

mvh
Men en musiker vil jo selvfølgelig vite hvordan sitt instrument låter, også i forhold til de han spiller sammen med? Og de som klager over slitsom diskant i anleggene sin kan da aldri ha hørt en livekonsert med for eksempel dumdumboys?

Definer HIfimusikalsk da om.s.
De gutta jeg har hatt med å gjøre som musikere, dyrker PAén, og bruker den som referanse, de spiller på, unnskyld uttrykket, skrapanlegg (musikken først), og gidder vel ikke bry seg så mye om HiFién, soundet er vel viktigere enn detaljene som vi ofte hebger oss for mye oppi.

Derav mener jeg de ikke alltid er HiFimusikalske, det er to forskjellige tilnærminger til samme sak, som så ofte,

mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Fra om.s: De gutta jeg har hatt med å gjøre som musikere, dyrker PAén, og bruker den som referanse...

I så måte er jeg ultrapurist, jeg lytter nesten utelukkende til akustisk musikk og vokal, dvs. sang og instrumentarbeid uten elektronisk forsterking eller bearbeiding. Fordi det er utrolig givende, med mengder av fantastiske prestasjoner i ulike genrer - men også fordi jeg da virkelig kan mene noe om lyden utfra en gitt referanse.

Jeg kjenner jo disse instrumentene og vet (mer eller mindre) hvordan en menneskestemme skal høres ut, eller hvordan et godt balansert kor skal lyde. Dermed kan jeg fokusere på naturlige detaljer, fremfor å sitte og lure på hva som er rattet til i miks. Dette er også grunnen til at jeg liker å lytte til live fremføringer, enten direktesendinger eller opptak, der man ikke har kunnet "fuske" etterpå.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Men vi får ikke et forklaringsproblem da? Jeg mener hvis gjengivelsen skal være bedre enn materialet som skal gjengis?
 
Topp Bunn