Målemafian - noen feiginger ?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
novgarod skrev:
Synes denne tråden, som så mange av de andre trådene her på forumet, bare er nok et eksempel på hvordan man forsøker å svekke noens troverdighet ved å bruke vedkommendes kapitaltilgang/forbruk som en indikasjon på eventuell kompetanse.

Hva en gjennom studier og litteratur har tilegnet seg av kunnskap, anerkjennt av alle verdens fysikere, kjemikere, ingeniører, matematikere, osv. er ikke verdt stort i forhold til den respekt man kan få ved å kjøpe utstyr for et par mill....

"Jeg har blåst en masse penger på dyrt utstyr, så kom ikke her å tro at du kan/vet like mye som meg"(vet det jeg har blitt fortalt av han som solgte meg utstyret. Han har selvsagt ingen andre motiver enn å opplyse meg)

"Jeg har prøvd, og vet av erfaring"(kan ikke dokummentere, men er skrå sikker på at mine opplevelser er absolutt sannhet. For i motsetning til de som forholder seg til verifiserbar viten er ikke jeg påvirkelig av hva jeg ser, eller blir fortalt. Stakkaren med multimeteret derimot, han greier ikke å høre annet en han måler)

"Jeg bruker øra"(ergo, fysikkens lover gjelder ikke for meg, for det jeg hører er den upåvirkelige sannheten)

Regner med at jeg med et slikt innlegg enten blir klassifisert som, pro målemafia, missunnelig, useriøs, eller uvitende, men det får stå seg sin prøve. ;D

Selv om jeg hverken er særlig opptatt av målinger, eller har særlig tro på å legge 300kilokroner i kabler, er jeg overhode ikke av den oppfattning at det ikke ligger et potensiale i å bruke "riktige" kabler, eller "ren" strøm. Det er bare det, at uansett hvordan vi vrir og vender på det, så tror jeg fortsatt at vi må forholde oss til fysiske lover.

Selv om High-End audio selvsagt er et langt vanskeligere målbart, og verifiserbart forskningsfelt enn for eksempel nevrologi, astrofysikk, nanoteknologi, osv... :p At de som arbeider med slike fagfelt forventes å dokumentere sine funn, er jo på ingen måte et grunnlag for å tro at en kabelprodusent eller "strømstøysamler" konstruktør skulle være i stand til det samme.
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
novgarod skrev:
Synes denne tråden, som så mange av de andre trådene her på forumet, bare er nok et eksempel på hvordan man forsøker å svekke noens troverdighet ved å bruke vedkommendes kapitaltilgang/forbruk som en indikasjon på eventuell kompetanse.
Hvis dette er det du har fått utav tråden så vil jeg gjerne at du belyser hvor JEG nevner kapital / forbruk og dets like i min argumentsjon??? Som trådstarter vet jeg vel best hva ønsket er med denne tråden. Og det har jeg også skrevet. At du får noe annet utav den er jeg spennt på hvordan du greier? Men kan hende jeg har et skjult budskap her... :)...Fortell , fortell min gode mann...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
 
R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
t.o. er det meste av teori om fysikk basert på erfaring og observasjon - såkalt empiri.

mvh
KJ
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Her hører vi mye om pris på utstyr og lytteerfaring.
Hvordan vil dette måle seg mot for eksempel mange år som aktiv musiker? Være seg pianist, brassband, korps eller bluesband osv.?
 
B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
Når man tester en bil, er det vanlig å kombinere det objektive med det subjektive. Om man f.eks. tester kjøreegenskaper på en bane, vurderer man subjektivt følelsen av kontroll og fart og gir sine personlige karakterer . Som objektiv verifikasjon MÅLER man rundetidene for å kunne sammenligne med andre biler. Samme gjøres også med bremseeffekt og aksellerasjonsevne.
Slik bør det vel også være innen hifi? Kombinasjon av måling og verifikasjon,, med de mer subjektive lytteinntrykk?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
Godt spørsmål. En blandning tenker jeg. Bilkjøp er design, "image" (og masse subjektive ting), forventet driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet, akselerasjon (objektive ting) ...for noen bilkjøpere er det subjektive viktigst, for andre det objektive. Det tror jeg også gjenspeiler ulike holdninger til HiFi her på sentralen.

Men hvis det objektive elementet i ebskrivelsen av bilen inneholder påstander av ikke-verifiserbar natur (denne bilen har støtdempere basert på hittil ukjente fysiske prinsipper, de inneholder lurium) bør og vil de fleste av oss avvise de. Stort sett er det lett å avsløre dette som tull - en bil er en høyst konkret gjenstand og en påstand om at "denne bilen kan fly" vil de fleste enkelt kunne avvise; når det gjelder påstander om elektroners kvanteegenskaper og mikrogranularitet i kabler er det dessverre langt vanskeligere for de fleste av oss å avsløre tullet. Og i spørsmålet om 0.01 dbs frekvensforhøyning er hørbart eller ikke er de fleste av oss på tynn is....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Roysen skrev:
...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
t.o. er det meste av teori om fysikk basert på erfaring og observasjon - såkalt empiri.

mvh
KJ
All teori skal bevises gjennom uavhengige observasjoner ja, relativitetsteorien var nettopp det - en påstand - inn til det begynte å dukke opp uavhengige eksperimenter (feks observasjoner av Merkurs rotasjonshastighet rundt sola) som ikke lot seg forklare av eldre teorier, men som relativitetsteorien kan forklare.
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
Dersom jeg anbefaler deg en rådyr magnet som du skal plassere på drivstoff-slangen som på magisk måte gir deg bedre kjøreopplevelser, men som jeg ikke kan eller vil dokumentere på noen som helst måte.

Konsulterer du da en bekjent som vet litt om biler, eller kjøper du magneten for å være på den sikre side?

Vil du alltid og i alle tilfeller heller stole på entusiasten som kjøper drivstoff-besparende magneter sin forklaring på hvordan ting henger sammen? Kanskje han virkelig har spart 3% på drivstoff-forbruket etter han begynte med magneten, men at dette skyldes at han underbevisst har lettet litt på gassen? Er det ikke greit å konsultere noen som har det minste peiling på hva han snakker om før man begir seg ut på føleriets bane?

Denne bekjente kan gjerne være en bilmekaniker, han trenger ikke å være en støvete, virrete professor slik du tilsynelatende framstiller alle som vet hva de snakker om.

-k
 
J

Jurassic

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
Dersom jeg anbefaler deg en rådyr magnet som du skal plassere på drivstoff-slangen som på magisk måte gir deg bedre kjøreopplevelser, men som jeg ikke kan eller vil dokumentere på noen som helst måte.

Konsulterer du da en bekjent som vet litt om biler, eller kjøper du magneten for å være på den sikre side?

Vil du alltid og i alle tilfeller heller stole på entusiasten som kjøper drivstoff-besparende magneter sin forklaring på hvordan ting henger sammen? Kanskje han virkelig har spart 3% på drivstoff-forbruket etter han begynte med magneten, men at dette skyldes at han underbevisst har lettet litt på gassen? Er det ikke greit å konsultere noen som har det minste peiling på hva han snakker om før man begir seg ut på føleriets bane?

-k
Nå drives det faktisk forskning i Norge på å kjøre et batteri på et metallrør for å få bedre hastighet på væsken inne i røret 8)
 
O

OldBoy

Gjest
novgarod skrev:
Selv om jeg hverken er særlig opptatt av målinger, eller har særlig tro på å legge 300kilokroner i kabler, er jeg overhode ikke av den oppfattning at det ikke ligger et potensiale i å bruke "riktige" kabler, eller "ren" strøm. Det er bare det, at uansett hvordan vi vrir og vender på det, så tror jeg fortsatt at vi må forholde oss til fysiske lover.

Selv om High-End audio selvsagt er et langt vanskeligere målbart, og verifiserbart forskningsfelt enn for eksempel nevrologi, astrofysikk, nanoteknologi, osv... :p At de som arbeider med slike fagfelt forventes å dokumentere sine funn, er jo på ingen måte et grunnlag for å tro at en kabelprodusent eller "strømstøysamler" konstruktør skulle være i stand til det samme.
Det du skriver her, får meg til å tenke på "både-og".

Hi-fi er både-og. Det er en subjektiv lytteopplevelse, først og fremst. Den kan man i beste fall beskrive, men selvfølgelig ikke måle. Man kan gjerne stable på bena allverdens lyttepaneler, som skal stemme over hvilken lytteopplevelse som er best, men det er faktisk helt irrelevant for den personlige, subjektive opplevelsen. I beste fall kan denslags meningsmålinger gi hver enkelt av oss en pekepinn på om vi er i takt eller i utakt med hva folk flest mener. Ikke noe mer.

Hi-fi er naturligvis også målinger. Ikke nødvendigvis hjemme i stua til hver enkelt, men i alle ledd som har vært med på å utvikle og produsere hi-fi utstyret vårt, foregår det målinger, vurderinger, prøving og feiling, som har ett eneste formål: å sikre at de produktene vi kjøper gjør det de er ment å gjøre. Slike mer eller mindre gjennomtenkte vurderinger foregår også hos hver enkelt av oss, når vi vurderer impedanser, effekter, frekvenskurver, basskuler og hva vet jeg, i den hensikt å komponere, kanskje det perfekte, men i hvert fall det optimale, anlegg.

Basert på objektive fakta og beste skjønn, gjør vi våre valg. Vi kjøper og lytter. Smiler av og til når vi lykkes, banner litt og selger unna på bruktbørsen når ørene vender tommelen ned.

Problemet med å prøve å kombinere måling og vurdering av lytteopplevelser, er at lytteopplevelsene er sprangvise, av typen god-dårlig, ja-nei, godt nok - ikke godt nok, fornøyd-misfornøyd, virker-virker ikke. Derimot er de fysiske målingene vi kan gjøre, nesten alltid gradvise, ned til de minste prosenters forskjell.

Vi er altså i en ikke-linær bransje. Små endringer kan bety store endringer i våre vurderinger. 1% forskjell i elektronikken, hvis man kan tenke seg noe sånt, kan bety enten himmel eller helvete for den som lytter. Her gjelder regelen om at liten tue kan velte stort lass i fullt monn. Å tenke seg at man skal klare å finne noen universelle sammenhenger mellom det vi måler og det vi opplever, tror jeg er ganske håpløst. I beste fall kan vi kanskje få et slags grovt prognoseverktøy av typen: Hvis du gjør "slik", pleier det å bli lyd som folk flest liker.
 
R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:
Viking skrev:
Hvem ville du stolt på? Han som forteller deg hvor god en bil er på bakgrunn av målinger og spesifikasjoner eller han som faktisk har prøvd nevnte bil og andre som referansegrunnlag? ;)
Det spørsmål er vel ikke så enkelt å svare på? Jeg har to naboer som elsker Citroen og som anbefaler Citroen i hytt og pine; de har også eid og kjørt andre merker...
OK, men dersom du ikke velger å følge deres anbefalinger - gjør du vel det på grunnlag av andres eller egne erfaringer og ikke på grunnlag av teoretisk baset fysikk?

Mvh
Roysen
Dersom jeg anbefaler deg en rådyr magnet som du skal plassere på drivstoff-slangen som på magisk måte gir deg bedre kjøreopplevelser, men som jeg ikke kan eller vil dokumentere på noen som helst måte.

Konsulterer du da en bekjent som vet litt om biler, eller kjøper du magneten for å være på den sikre side?

Vil du alltid og i alle tilfeller heller stole på entusiasten som kjøper drivstoff-besparende magneter sin forklaring på hvordan ting henger sammen? Kanskje han virkelig har spart 3% på drivstoff-forbruket etter han begynte med magneten, men at dette skyldes at han underbevisst har lettet litt på gassen? Er det ikke greit å konsultere noen som har det minste peiling på hva han snakker om før man begir seg ut på føleriets bane?

Denne bekjente kan gjerne være en bilmekaniker, han trenger ikke å være en støvete, virrete professor slik du tilsynelatende framstiller alle som vet hva de snakker om.

-k
Jeg skjønner ikke helt hvor magneter på drivstoffslangen kommer inn i en menigsfyllt sammenheng her? Dersom det er kabler du nå forsøker å hentyde til - så er kabler helt avgjørende for at det skal bli lyd. Magneter på drivstoffslangen må man ikke ha for å kunne kjøre vel?

Mvh
Roysen
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Jeg skjønner ikke helt hvor magneter på drivstoffslangen kommer inne i en menigsfyllt sammenheng her? Dersom det er kabler du nå forsøker å hentyde til - så er kabler helt avgjørende for at det skal bli lyd - det er ikke magneter på drivstoffslangen vel?

Mvh
Roysen
Mener du virkelig at du ikke skjønner analogien eller later du som for å slippe diskusjonen? Det er da revnende og totalt lilkegyldig hvorvidt gadgeten er en komponent som generelt er nødvendig for bilen/anleggets virkemåte eller ikke. Poenget som jeg tror at moren min ville ha forstått er hvorvidt dette eksotiske remediet har noen hensikt.

Bytt ut "magnet" med "rosa bensintilførselsslange i karbon-fiber".

Man må ha drivstoff-slange, men det eksisterer kanskje en viss uenighet om den behøver å være rosa og laget i veldig eksotiske materialer. En stor entusiast vil kanskje være veldig positiv til produktet og mene helt ærlig at dette er noe alle burde ha, selv om slangen koster 30.000,-

Kjøper du produktet, eller spør du en bekjent bilmekaniker? Er du overhodet ikke skeptisk til at produsenten henviser til teorier som du aldri har hørt om som grunnlag for produktet?

-k
 
J

Jurassic

Gjest
knutinh skrev:
Jurassic skrev:
Nå drives det faktisk forskning i Norge på å kjøre et batteri på et metallrør for å få bedre hastighet på væsken inne i røret 8)
Det forskes også på thorium-reaktorer. Betyr det at et hifi-produkt som er stemplet "thorium super duper audio interconnect" dermed er basert på rasjonell forskning? :)

-k
Selvsagt ikke.

Men på en annen side er det naivt å tro at man kan forklare alt om signaltransmisjon etter å ha fullført vk1 elektro og lært om R, L og C.
 
K

knutinh

Gjest
Jurassic skrev:
Selvsagt ikke.

Men på en annen side er det naivt å tro at man kan forklare alt om signaltransmisjon etter å ha fullført vk1 elektro og lært om R, L og C.
Der er jeg enig. Derfor inviterer jeg da også deg, produsenter og andre til å argumentere for hvorfor en duppeditts virkemåte er fornuftig.

Å kaste ut "buzz-words" som skin-effekt uten å kunne argumentere for hvorfor og i hvor stor grad det er relevant for diskusjonen, setter i mine øyne utsagnshaveren i et dårligere lys enn om man sier "det er bare sånn". Det er lett å mistenke slike for urederlig diskusjonsteknikk, hvor man kaster ut fancy termer i håp om at folk skal folk skal bli imponert og slutte å stille spørsmål.

Jo flere forbehold og betenkninger du hefter ved dine konklusjoner, jo mer sannsynlig er det at jeg tar deg på alvor. Dersom du sier at "bassreflekshøyttalere låter elendig sammenlignet med trykk-kammer", så er det vanskelig å ta deg seriøst. Dersom du sier at "Jeg har lyttet til et stort antall høyttalere i min tid, bassrefleks såvel som trykk-kammer. Jeg har aldri gjort noen blindtester, men jeg mener at trykk-kammer-høyttalerne ofte har hatt litt bedre lyd. Dette kan også ha noe å gjøre med utformingen på rommet mitt, eller at jeg hører mest på klassisk musikk"

Den beste måten å unngå disse evige person-kranglene er å fokusere på rasjonelle argumenter.

-k
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.432
Antall liker
37.371
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Jeg skjønner ikke helt hvor magneter på drivstoffslangen kommer inn i en menigsfyllt sammenheng her? Dersom det er kabler du nå forsøker å hentyde til - så er kabler helt avgjørende for at det skal bli lyd. Magneter på drivstoffslangen må man ikke ha for å kunne kjøre vel?
Noen ganger er man så heldig at den samme dingsen kan både gi bedre lyd i stova og flere hestekrefter i bilen. http://www.shakti-innovations.com/ Eller kanskje ikke. De viste målingene av "økt motoreffekt" ved bruk av Shakti-dings i bilen viser forresten langt mindre endring enn usikkerheten i slike målinger, selv om de oppgir tallene med aldri så mange desimaler. Lurium her, lurium der, uansett om argumentasjonen er kvantefysisk eller elektromagnetisk.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg jobber i bilbransjen, og det har faktisk hendt at folk har bedt oss om å
montere tilsvarende tullball. Det er ikke alltid så lett å forklare på en pen måte
at slike ting bare er søppel.
Avstanden til hifi er ikke så stor.....

;)
 
J

Jurassic

Gjest
knutinh skrev:
Jurassic skrev:
Selvsagt ikke.

Men på en annen side er det naivt å tro at man kan forklare alt om signaltransmisjon etter å ha fullført vk1 elektro og lært om R, L og C.
Der er jeg enig. Derfor inviterer jeg da også deg, produsenter og andre til å argumentere for hvorfor en duppeditts virkemåte er fornuftig.

Å kaste ut "buzz-words" som skin-effekt uten å kunne argumentere for hvorfor og i hvor stor grad det er relevant for diskusjonen, setter i mine øyne utsagnshaveren i et dårligere lys enn om man sier "det er bare sånn". Det er lett å mistenke slike for urederlig diskusjonsteknikk, hvor man kaster ut fancy termer i håp om at folk skal folk skal bli imponert og slutte å stille spørsmål.

Jo flere forbehold og betenkninger du hefter ved dine konklusjoner, jo mer sannsynlig er det at jeg tar deg på alvor. Dersom du sier at "bassreflekshøyttalere låter elendig sammenlignet med trykk-kammer", så er det vanskelig å ta deg seriøst. Dersom du sier at "Jeg har lyttet til et stort antall høyttalere i min tid, bassrefleks såvel som trykk-kammer. Jeg har aldri gjort noen blindtester, men jeg mener at trykk-kammer-høyttalerne ofte har hatt litt bedre lyd. Dette kan også ha noe å gjøre med utformingen på rommet mitt, eller at jeg hører mest på klassisk musikk"

Den beste måten å unngå disse evige person-kranglene er å fokusere på rasjonelle argumenter.

-k
Er helt enig med deg i poenget med å fokusere på rasjonelle argumenter men det gjelder vel så mye objektivister som subjektivister. En objektivists som forklarer alt med R, L og C har i mine øyne ikke noen mer fornuftige argument enn subjektivisten som sier han har prøvd alle kabler og kabel AA er banker kabel BB og har du et anlegg til under 100k har du et Fiat Panda anlegg.

Jeg har helt klare tanker og meninger om mye innen hifi men å komme med gode faglige argumenter for hvordan et produkt virker tar mye tid og dessuten blir det som å tale til veggen. Er ikke lenge siden jeg gjorde noe så enkelt som å regne ut spenningsfall på 13 meter 2,5 kvadrats kabel og linket til og med til wikepedia for å gjøre det enkelt å sjekke meg opp og så fortsetter argumentene med "hvis det er sånn.......". Kikket nylig på databladene til en svært stor UPS og dens kurver var til og med et stykke fra en perfekt sinuskurve men å poste en sånn kurve her vil bare bli møtt med at gutta som lager Power Plant Premiere har kommet mye lengre enn ABB når det gjelder vekselretting.

En annen ting er jo at dette her er en ganske marginal og sær hobby og enkelte er nok litt hårsåre og oppfatter at det at stilles spørsmålstegn til deres prioriteringer blir tolket dithen at de tror en rakker ned på de.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
 
O

OldBoy

Gjest
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.
 
J

Jurassic

Gjest
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Å bruke anleggets pris som grunnlag for kredibilitet her på forumet er like saklig som å diskutere hvem som har størst tiss.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.073
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Å bruke anleggets pris som grunnlag for kredibilitet her på forumet er like saklig som å diskutere hvem som har størst tiss.
DET kan ihvertfall måles ;D ;D ;D

Når det er sagt, er det ikke sikkert den som måler best( lengst ) er den som damen vil foretrekke.

Hver sin smak her også 8)
 
J

Jurassic

Gjest
musicman skrev:
Jurassic skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Å bruke anleggets pris som grunnlag for kredibilitet her på forumet er like saklig som å diskutere hvem som har størst tiss.
DET kan ihvertfall måles ;D ;D ;D

Når det er sagt, er det ikke sikkert den som måler best( lengst ) er den som damen vil foretrekke.

Hver sin smak her også 8)
Men hvis 100 forummedlemmer skulle sende inn sine "personlige data", hvor stor måleusikkerhet tror du da en vil få?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
OldBoy skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.

Er du flau over anlegget ditt?
 
J

Jurassic

Gjest
hel skrev:
OldBoy skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.

Er du flau over anlegget ditt?
Spørsmålet var ikke rettet til meg men jeg vil si at grunnen til at jeg ikke har skrevet noen komponentliste er grunnet personer med holdning som deg.
 
O

OldBoy

Gjest
hel skrev:
OldBoy skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.

Er du flau over anlegget ditt?
Nei, tvert i mot.

Jeg har bare tatt en prinsippbeslutning, som jeg ikke har tenkt å begrunne eller endre på, om at ingen her på HFS har noe med hva slags utstyr jeg har.

:) :) :)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er så flau over anlegget mitt at jeg gråter meg i søvn hver kveld.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.042
Torget vurderinger
10
Jurassic skrev:
hel skrev:
OldBoy skrev:
hel skrev:
Noen av dere som har veldig sterke meninger om dette har ikke skrevet hva slags anlegg og kabler dere har i signaturen deres......hvorfor det?
Fordi:

1. Ingen har noe med hva slags anlegg og kabler jeg har.

2. Mine meninger om dette og hint ikke har noen sammenheng med hva slags anlegg jeg har, like lite som de har noen sammenheng med hva slags bil jeg kjører eller hva slags klær jeg går i.

Er du flau over anlegget ditt?
Spørsmålet var ikke rettet til meg men jeg vil si at grunnen til at jeg ikke har skrevet noen komponentliste er grunnet personer med holdning som deg.

Jeg har ingen spesiell holdning, jeg er bare nysgjerrig på hvorfor man har så veldig sterke følelser og meninger om dette. Er imidletid overrasket over hvor personlig dere tar det :p

Personlig så er jeg også usikker på hvor mye kabler har å si men har kjøpt viablue høyttalerkabel / XLR signalkabel samt SUPRA strømkabel for "sikkerhets skyld".

Jeg hadde STAX hodetelefoner for et par år siden og satt med dattern min på 16 ("gullører") og testet frem og tilbake med signalkabel til kr 20 og Kimber Timbre til snaue 1000 lappen som vi plugga rett i cd spillern. Der hørte vi at det ble litt bedre diskant!!

På anlegget mitt i dag så kan jeg kjøre både XLR (viablue) og RCA (billig supra) fra Dacen samtidig og sitte med fjernkontroll og switche. Jeg og dattern hører at det er litt luftigere fra XLR!!

Hva kabel-selgere finner på å si, det tror jeg ikke man skal legge så mye vekt på.

En av mine største oppturer hi-fi messig er ikke kabler, men McIntosh ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Valentino skrev:
Jeg er så flau over anlegget mitt at jeg gråter meg i søvn hver kveld.
Ja, det er mye trist og leit her i verden, er det ikke?

:) :) :)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
Jeg synes dette er en veldig lite konstruktiv og lite forsonene diskusjon. Slik jeg ser det er dette fiktive skillet mellom målemafiaen og alle de andre, nettopp fiktivt. Jeg har ingen problemer med at personer uten 1, 3 eller 10 år med hard teori på skolebenken uttaler seg om hvilken kabel, eller noe annet, som der og da måtte være best, etc.
Jeg bruker fritiden min på ting jeg synes er interessant og moro -- hvorfor skulle ikke alle ha den muligheten uten fare for å bli kalt for mafia, feig eller uvitende?

Møkkatråd!

Jan E Veiset
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....blir ikke mer "møkk" enn det folk vil ha i den :).
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
knutinh skrev:
Man må ha drivstoff-slange, men det eksisterer kanskje en viss uenighet om den behøver å være rosa og laget i veldig eksotiske materialer. En stor entusiast vil kanskje være veldig positiv til produktet og mene helt ærlig at dette er noe alle burde ha, selv om slangen koster 30.000,-

Kjøper du produktet, eller spør du en bekjent bilmekaniker? Er du overhodet ikke skeptisk til at produsenten henviser til teorier som du aldri har hørt om som grunnlag for produktet?
Det skulle jeg også likt å høre noen svare på.....
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg anbefaler P2. Fantastiske, live musikkprestasjoner der akkurat nå. En trompetkonsert nettopp som var vidunderlig tatt opp; og nå er det solo violin med orkester med utrolig lydbilde.

Forøvrig, til vedkommende som lurte på om vi er flaue over anleggene våre, vi som ikke har dem i skrytelista nederst i innlegget. Mitt nr. 2 anlegg, som jeg bruker når jeg leser, minner veldig om ditt. 8)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ja, jeg syns selv at det var jævlig kvalmt av meg. Men dette er en veldig kvalm tråd.
 
Topp Bunn