Måler 4 vdc mellom pre amp og effekt

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Måler du på topplokk? Ikke sikkert det er i skikkelig kontakt med resten av chassiset selv om det er skrudd på.
Bare en tanke :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Måler på skruene som fester fronten på preamp. Og på skruene som fester lokkene på de andre :) bør være god kontakt der
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok, ja det bør være kontakt ja :)
Kontroller også, uansett så idiotisk ;) kontakt mellom padde og nettledning.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Mål motstand fra jordtilkobling i enden av strømkabelen til skruene så vet du om det er skikkelig kontakt der.
Ett sted mellom de punktene må vel synderen ligge nå.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.116
Antall liker
4.993
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Nå er det på tide at noen drar til tungtvanns byen og rapper vekk multimeteret fra stakkars Nikko før det tipper helt rundt!! :D

Er det apparatet som du måler mot ikke tilkoblet noe som helst? Ikke RCA eller strøm eller noenting?
Var der her om dagen.
Kunne gjort litt nytte hvis jeg hadde visst......
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Nå er det på tide at noen drar til tungtvanns byen og rapper vekk multimeteret fra stakkars Nikko før det tipper helt rundt!! :D

Er det apparatet som du måler mot ikke tilkoblet noe som helst? Ikke RCA eller strøm eller noenting?
Var der her om dagen.
Kunne gjort litt nytte hvis jeg hadde visst......
Det var jo synd at du ikke visste. Hadde jo vært hyggelig med besøk. En kaffekopp og litt musikk. Selv om jeg hadde vært ett multimeter fattigere etterpå ;);)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det ser ut som dette går bra Nikko! :) Du skal så absolutt få beholde måleinstrumentet!

I følge målingene har du faktisk funnet ut at du har dårlig jording på preampen din!
Det er bra! :)
Litt spent på hva som er feilen, kanskje nettkabelen?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Det har jeg. Men jeg mangler kompetanse på å finne ut hva som er feil. Jeg har sjekket alle koblinger i preamp. Alt ser bra ut. Jord er festet grundig til chassi. Lodding på nettbrønn ser ok ut. Og når jeg måler forbindelse til nettkabel er alt ok. Byttet kabel fra nettbrønn til stikk. Testet 2 andre som jeg hadde liggende. Samme resultat.
Der stopper mine kunnskaper. Men så lenge det ikke er farlig. Måtte teste med finger vettu Oks81;D Får ikke strøm av å ta på apparatene. Så kan jeg vel fortsatt spille musikk en stund til :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Sett multimeter på ohm.

Mål fra jord på nettkabel (den enden som du stikker i veggen) og rundtom på kabinettet.

Måler du ned mot 0 ohm de fleste steder, skal du bare gi f... og spille musikk ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.116
Antall liker
4.993
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ikke logisk å måle spenning over 0 ohm.
Et eller annet lurer deg.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det er helt riktig Audiomix. Spenning over 0 ohm kontakt, da er ikke mister ohm som laget loven så veldig blid.

Skal en kontrollere jording og forbindelse så er instrument laget for kontinuitetsmåling egentlig det mest riktige.
Et slikt instrument sender høyere strøm ved måling av forbindelse enn et multimeter. Da avslører en bedre halvdårlige kontakter.

Siste tipset mitt er kontrollere padde som du tilkobler preampen. Har den bøyde jordpinner?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Bare for å være sikker:
Jordingene inni pre, er kontaktene mot rent metall? Må ikke være lakk eller annet imellom jordingene og chassis.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Det er ikke logisk å måle spenning over 0 ohm.
Et eller annet lurer deg.
Du skal ikke se bort fra at det er meg selv :) Selvom jeg har prøvd å følge alle råd til punkt og prikke.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Det er helt riktig Audiomix. Spenning over 0 ohm kontakt, da er ikke mister ohm som laget loven så veldig blid.

Skal en kontrollere jording og forbindelse så er instrument laget for kontinuitetsmåling egentlig det mest riktige.
Et slikt instrument sender høyere strøm ved måling av forbindelse enn et multimeter. Da avslører en bedre halvdårlige kontakter.

Siste tipset mitt er kontrollere padde som du tilkobler preampen. Har den bøyde jordpinner?
Padde er helt i orden ingen bøyde pinner eller noe annet snusk som jeg kan se :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Bare for å være sikker:
Jordingene inni pre, er kontaktene mot rent metall? Må ikke være lakk eller annet imellom jordingene og chassis.
Jordingen inni pre ser veldig bra ut. Bart metall under kabelsko som er skrudd til chassi. Og loddingen på apparatkontakten ser bra ut.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Bare for å være sikker:
Jordingene inni pre, er kontaktene mot rent metall? Må ikke være lakk eller annet imellom jordingene og chassis.
Jordingen inni pre ser veldig bra ut. Bart metall under kabelsko som er skrudd til chassi. Og loddingen på apparatkontakten ser bra ut.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Står kun igjen med et spørsmål :)
Er det skikkelig kontakt mellom jord i nettbrønn og jord i nettledningen?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Står kun igjen med et spørsmål :)
Er det skikkelig kontakt mellom jord i nettbrønn og jord i nettledningen?
Ja det virker til å være i orden der. byttet flere kabler også for å sjekke. Så målte jeg om det var kontakt fra jord på ledning til innside nettbrønn. Ok på alle de tre kablene jeg prøvde
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.792
Antall liker
11.292
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Er du lei eller bare griselei nå? :)

Om du bare er lei....
Har du liggende skjøyteledningen enda? Du målte 160 ohm der før. Prøve finne ut hvorfor du måler 160ohm.


Er du griselei:
Safarikjeks og Judas Priest! :D
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Jeg er en tålmodig mann så jeg er bare litt lei :) Skal se på saken. Dette er jo noe jeg kan lære av hvis man ser det sånn :)
 
Topp Bunn