svart-hvitt
Hi-Fi freak
Ok, men normkurven er flat, jf. Lm.Nei, de gir et slingringsmonn på minst 4 dB.
Toleransene er ikke en anbefaling om å bevege seg bort fra Lm-linjen.
Ok, men normkurven er flat, jf. Lm.Nei, de gir et slingringsmonn på minst 4 dB.
Massevis av innsikter underveis; fra Olson til Volkmann, fra Ljungberg til Børja, fra Hidley til Newell, fra Brüel & Kjær til Toole, fra EBU til ITU, AES og mange andre. Vi har vært innom mange navn og organisasjoner som har bidratt med sitt til lydlige innsikter over flere tiår.Må nesten si meg delvis enig i @SigbergAudio
Virker som hvittingen har tenkt litt siden april og kanskje fått litt ny innsikt underveis. Men tror ikke vi skal konfrontere ham direkte med det @IvarT bare glede oss over glidningen og ønske ham velkommen inn i folden.
Dette blir for meg et eksempel på "frekkhetens nådegave", hvor en teoretisk byråkrat skal gi tekniske råd til en kompetent konstruktør.Det er derfor jeg rådet @SigbergAudio til å demonstrere med to alternativer i møte med profesjonelle og private kunder: Helt flat og +2 dB fra 200 Hz og ned.
Vi ble vel enige om at Lm ikke er idealet, men gjennomsnittet av nivået fra 200hz til 4khz. Dvs rett og slett et dB-tall (feks 76dB) som deretter blir utgangspunktet for toleranserommet. Det gir deg hjelp til å forstå hvordan du skal vurdere målingen du har gjort mot standarden.Ok, men normkurven er flat, jf. Lm.
Toleransene er ikke en anbefaling om å bevege seg bort fra Lm-linjen.
Vis vedlegget 936243
Så da er alle enige da?Massevis av innsikter underveis; fra Olson til Volkmann, fra Ljungberg til Børja, fra Hidley til Newell, fra Brüel & Kjær til Toole, fra EBU til ITU, AES og mange andre. Vi har vært innom mange navn og organisasjoner som har bidratt med sitt til lydlige innsikter over flere tiår.
Det som for meg har vært en liten øyeåpner, er at også de mye diskuterte romkurvene fra B&K og Toole i snitt har en heving i bassen under Schroeder på bare 1 dB. Dette poenget gikk meg hus forbi når jeg har sett på disse kurvene ved tidligere anledninger.
Sånn sett er konsensus av ovennevnte navn nær enstemmig i sin vurdering av at flat bass er den beste rettesnor for god lyd, både fra et teoretisk, ideelt, profesjonelt og privat (konsument) ståsted.
Men altså INGEN innsikter fra tilbakemeldingene fra HFS-folket på tråden din etter 56 sider med diskusjon? Det er jo virkelig sørgelig arrogant i så fall..Massevis av innsikter underveis; fra Olson til Volkmann, fra Ljungberg til Børja, fra Hidley til Newell, fra Brüel & Kjær til Toole, fra EBU til ITU, AES og mange andre. Vi har vært innom mange navn og organisasjoner som har bidratt med sitt til lydlige innsikter over flere tiår.
Jeg tror ikke ChatGPT er programmert til å innrømme feil.Men altså INGEN innsikter fra tilbakemeldingene fra HFS-folket på tråden din etter 56 sider med diskusjon? Det er jo virkelig sørgelig arrogant i så fall..
Jo, det er den og later som den korrigerer seg, men neste sesjon er du tilbake på null.Jeg tror ikke ChatGPT er programmert til å innrømme feil.
Hm. Ja, når du sier det ...Jo, det er den og later som den korrigerer seg, men neste sesjon er du tilbake på null.
Kan jo tenkes at vi er på bærtur da og hvittingen har hatt rett hele tiden? Han skylder ingen her noe og trenger affal ikke vektelegge mine inspill...Men altså INGEN innsikter fra tilbakemeldingene fra HFS-folket på tråden din etter 56 sider med diskusjon? Det er jo virkelig sørgelig arrogant i så fall..
Jeg ser på toleranser som noe som ikke bør utfordres, men at man holder seg mest mulig innenfor. I motsatt fall kan man argumentere for at en stigende kurve er like ok som en fallende kurve. Det er mer i tråd med teori og nøytralitetsidealet at Lm utgjør en flatest mulig rettesnor, jf. GLM som er basert på beste praksis.Vi ble vel enige om at Lm ikke er idealet, men gjennomsnittet av nivået fra 200hz til 4khz. Dvs rett og slett et dB-tall (feks 76dB) som deretter blir utgangspunktet for toleranserommet. Det gir deg hjelp til å forstå hvordan du skal vurdere målingen du har gjort mot standarden.
Så f.eks på denne målingen tenker jeg det ikke vil være urimelig å si at 74dB representerer Lm (svart linje):
Vis vedlegget 936260
Da sier standarden at jeg får lov å bevege meg mellom 71 og 77dB opp til 2khz, og over det får jeg 1 ekstra dB fall per oktav siden jeg er så grei. Så ved 4khz kan jeg gå ned til 70dB, ved 8khz får jeg gå ned til 69dB, ved 16khz får jeg gå ned til 68dB. Lm representerer utgangspunktet for vurderingen av om jeg er innenfor toleransen. Lm representerer ikke idealsporet.
Jeg har forsøkt å holde meg til teori, nøytralitetsidealet, faglige artikler og bøker, bransjestandarder og mye brukte romkurvers forløp under Schroeder. Synes du disse referansene overlever møtet med praksis på HFS?Men altså INGEN innsikter fra tilbakemeldingene fra HFS-folket på tråden din etter 56 sider med diskusjon? Det er jo virkelig sørgelig arrogant i så fall..
Folk på hfs er ikke på bærtur, men de liker bass. Ikke noe galt med det. Men så blir det litt baluba når jeg omtaler fenomenet som «bass-freaker».Kan jo tenkes at vi er på bærtur da og hvittingen har hatt rett hele tiden? Han skylder ingen her noe og trenger affal ikke vektelegge mine inspill...
Du må gjerne synes det, men det står nå en gang svart på hvitt(!) i standarden at "Lm is the mean value of the levels of the 1/3–octave bands with centre frequencies from 200 Hz to 4 kHz"Jeg ser på toleranser som noe som ikke bør utfordres, men at man holder seg mest mulig innenfor. I motsatt fall kan man argumentere for at en stigende kurve er like ok som en fallende kurve. Det er mer i tråd med teori og nøytralitetsidealet at Lm utgjør en flatest mulig rettesnor, jf. GLM som er basert på beste praksis.
Han har jo rett at i at lik target mellom produksjon og reproduksjon gir mening - hvis man driter i vitenskapen om psykoakustikk.Kan jo tenkes at vi er på bærtur da og hvittingen har hatt rett hele tiden? Han skylder ingen her noe og trenger affal ikke vektelegge mine inspill...
Om kurvevalg (rett eller helning) skriver Toole selv følgende:Han har jo rett at i at lik target mellom produksjon og reproduksjon gir mening - hvis man driter i vitenskapen om psykoakustikk.
Nå er det jo interessant at han bruker Toole, som har jobbet hele sitt voksne liv med fokus på psykoakustikk, som sannhetsvitne om at det gir mening å gi faen i alt Toole har funnet ut i løpet av 60 år.
Man kan jo undres hvordan Toole selv hadde reagert på en slik kreativ vri dersom han kludret på nettforum
Påstanden om at rett linje i bass er mest nøytralt impliserer at det er det samme om man har et akustisk anekoisk rom i bassen eller om man sitter på badet og EQ'er +-20 dB under 100hz, det er like nøytralt i forhold til tullingen som rattet lyden basert på snittet av en høyttaler i et studio, en bilstereo, en kjøkkenradio samt et par-tre hodetelefoner som Beats og Apple Airpods.
Usikker på om min logiske hjernecelle er smart nok til å forstå hvorfor det som svart-hvitt forkynner er "beste praksis".
Har du noe empiri på den flate bassen? Jeg har aldri sett norn empiri dom tilsier at bassen bør være flat.Tja, og i henhold til nøytralitetsidealet, bransjestandarder, i tråd med faglige artikler og bøker samt to mye brukte romkurver fra B&K og Toole (predikert romkurve +2dB).
Husk at området under Schroeder er det minst kontroversielle å forme gjennom EQ. Kanskje derfor man får svaret «flat bass» nesten uansett hvem man spør av erfarne ingeniører?
Hvorfor tror du alle forannevnte idéer, kilder og eksperter oppgir «flat bass» som rettesnor?
Jeg har snakket mye med ChatGPT, og den ber stadig vekk om unnskyldning for at den tok feil. Den er umenneskelig ydmykJeg tror ikke ChatGPT er programmert til å innrømme feil.
Vel, du har jo B&K, som er flat opp til 200 Hz.Har du noe empiri på den flate bassen? Jeg har aldri sett norn empiri dom tilsier at bassen bør være flat.
I hine hårde dager var det en svenske som undersøkte dette ganske grundig. Han fant et ganske stort rom der dypbassen låt «nøytralt» … alt fra svakt avrundet nedover til en progressiv boost på mange dB. Vi snakker om < 100 Hz. Den artikkelen var tilgjengelig på www i mange år, kanskje er den det fortsatt.
Det virker som du støtter deg mere til autoriteter enn kunnskapene de har produsert…
Antyder du at jeg tok feil?Jeg har snakket mye med ChatGPT, og den ber stadig vekk om unnskyldning for at den tok feil. Den er umenneskelig ydmyk
Åpenbart det eneste han tok med seg fra den dialogen...
Jeg er i grunn ganske enig med Toole. Han viser en predikert romkurve med 2 dB i bassen under 200 Hz, mens jeg argumenterer for at flat hadde vært enklere å forholde seg til enn et predikert tall (som vil avvike fra rom til rom). Ca. 2 dB er ikke mye å krangle om. Hvis produksjonen bruker flat kurve, vil forbruker som ikke bruker eq få litt mer bass i sin stue enn produsenten opplevde i studio. Nerdene på hfs kan bruke eq for flat bass for å få lyd «exactly as the artist intended». Da tror jeg alle uansett er fornøydÅpenbart det eneste han tok med seg fra den dialogen...
Ja, akkurat det skulle faen meg vært morsomt å testet ut.Nerdene på hfs kan bruke eq for flat bass for å få lyd «exactly as the artist intended». Da tror jeg alle uansett er fornøyd
Skal man forkaste innsiktene som er bygd opp over 100 år fordi én bruker på et nettforum ikke liker innsiktene, men lager sin egen konklusjon?Skal man forkaste innsiktene som er bygd opp over 100 år fordi brukere på et nettforum ikke liker innsiktene?
Du spør: Synes du disse referansene overlever møtet med praksis på HFS?Jeg har forsøkt å holde meg til teori, nøytralitetsidealet, faglige artikler og bøker, bransjestandarder og mye brukte romkurvers forløp under Schroeder. Synes du disse referansene overlever møtet med praksis på HFS?
Skal man forkaste innsiktene som er bygd opp over 100 år fordi brukere på et nettforum ikke liker innsiktene?
Start med 2L, f.eks. TuvayhunJa, akkurat det skulle faen meg vært morsomt å testet ut.
Hva er empirien bak B&K kurven, feks?Vel, du har jo B&K, som er flat opp til 200 Hz.
Ellers er den flate bassen i større grad et nøytralitetsideal i den delen av kurven hvor eq kan brukes uten for mange faglige innvendinger. Som nevnt ovenfor ser ikke Toole noen problemer med denne kurven hvis tilsvarende kurve ble brukt på konsumentsiden.
Jeg har ikke sett empiri på hvordan preferanser slår ut hvis folk lytter til musikk som beviselig er produsert (jf. Børjas mix-down-analyse og »mirror image») på flate høyttalere (flate under Schroeder med naturlig avrulling over). Tooles romkurver med preferanser vs. predikert romkurve tilsier at folk liker mer bass enn rombidraget i bassen tilsier. Det hadde vært interessant å undersøke hva som må til for at folk skrur bassen ned i slike undersøkelser…
Sa nerden. Men hos meg er nerd en hedersbetegnelse altså! Glad for å være nerd på HFSNerdene på hfs kan bruke eq for flat bass for å få lyd «exactly as the artist intended».
2L er såvidt meg bekjent ingen artist. Inviter en ordentlig artist til en seanse med de anemiske gapatrostholkene dine dernest send personen over fjorden til en av gutta krutt.Start med 2L, f.eks. Tuvayhun
Beskrevet her: https://www.bksv.com/media/doc/17-197.pdfHva er empirien bak B&K kurven, feks?
Mulig du har rett, men i løpet av 56 sider har du påpekt gang på gang at alle oss som har gitt deg litt innspill er inkompetente amatører. Fordi vi ikke har publisert i AES for eksempel. Men dine meninger derimot...tynne greier?Tynne greier, synes jeg, i likhet med mange andre slike undersøkelser
Pøh! Skulle likt å se han diskutere åpent med en av sine egne helter. Vel, vi har jo et konkret eksempel på hva som skjer.Mulig du har rett, men i løpet av 56 sider har du påpekt gang på gang at alle oss som har gitt deg litt innspill er inkompetente amatører. Fordi vi ikke har publisert i AES for eksempel. Men dine meninger derimot...tynne greier?
Vi som er på hfs, er jevnt over en gjeng amatører og inkompetente til å vurdere om lyden er naturlig. Børja skrev tilsvarende for titalls år siden:Mulig du har rett, men i løpet av 56 sider har du påpekt gang på gang at alle oss som har gitt deg litt innspill er inkompetente amatører. Fordi vi ikke har publisert i AES for eksempel. Men dine meninger derimot...tynne greier?
Der er jeg faktisk enig. Teori og «objektiv» forskning er bedre.Beskrevet her: https://www.bksv.com/media/doc/17-197.pdf
(Tynne greier, synes jeg, i likhet med mange andre slike undersøkelser - noe som kan favorisere praktisering av grunnleggende idéer/hypoteser som nøytralitet).
Begynner å tro at du er inne på noe.World class troll.
Han er ikke et nett-troll. Men han mangler både forståelse og respekt for de som har mere peiling.Denne tråden er fin: https://www.audiosciencereview.com/...-for-discourse-on-asr.8212/page-7#post-206588
svart-hvitt er ikke annet enn et førsteklasses nettroll. Ganske sjokkerende bilde som tegner seg. Håper han er annerledes i det virkelige liv. Gud bedre.