Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.027
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har man Software Assurance /Enterprise avtale gjennom jobb kan man som ansatt kjøpe Office Enterpise versjon for 13euro ca. Dette til hjemmebruk.

For skulesektoren med de rette lisensene også. Dette er selvsagt som narkotika. Du gir det første gratis så blir man avhengig.

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    Har man Software Assurance /Enterprise avtale gjennom jobb kan man som ansatt kjøpe Office Enterpise versjon for 13euro ca. Dette til hjemmebruk.
    Skjønner jeg ble skrudd når jeg betalte litt over 200 kroner da;)

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Tja, de som har greie på det påstår ihvertfall at Apple "suger" mer kroner ut av hver kjøper enn noen andre. MS var verst. Nå er Apple verst. Eller best, sett ut fra dems ståsted.

http://www.tuaw.com/2011/04/28/for-the-first-time-ever-apple-beats-microsoft-in-quarterly-prof/

Det skulle bare mangle at man har stor inntjening på et "gammelt" og gjennomprøvd produkt. Tror nok Apple har greie marginer på f.eks. Logic Pro som ikke har vært oppdatert på flere år. Andre ting taper man penger på i starten pga utviklingskost. Slik fungerer SW-salg.

Så er jeg helt enig i at MS sitt server lisensierings-system er komplett uforståelig om man ikke setter seg fullstendig inn i det.
    Og det tjener de sannsynligvis grovt på.

Man skal ikke se bort fra at det er hele målet også. Å tjene mest mulig penger til enhver tid. Både for Apple og MS.

Mente ikke å hisse opp noen ved å nevne Apple, hadde bare lest den saken akkurat. For meg er det komplett likegyldig hvem som tjener mest eller minst, så lenge de leverer bra produkter jeg liker. Skulle vært et par store til, så hadde prisene vært helt annerledes. For sent nå, siden MS og Apple bare spiser opp de som skulle snuble over en god ide.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    trex skrev:
    Tja, de som har greie på det påstår ihvertfall at Apple "suger" mer kroner ut av hver kjøper enn noen andre. MS var verst. Nå er Apple verst. Eller best, sett ut fra dems ståsted.

http://www.tuaw.com/2011/04/28/for-the-first-time-ever-apple-beats-microsoft-in-quarterly-prof/

Det skulle bare mangle at man har stor inntjening på et "gammelt" og gjennomprøvd produkt. Tror nok Apple har greie marginer på f.eks. Logic Pro som ikke har vært oppdatert på flere år. Andre ting taper man penger på i starten pga utviklingskost. Slik fungerer SW-salg.

Så er jeg helt enig i at MS sitt server lisensierings-system er komplett uforståelig om man ikke setter seg fullstendig inn i det.
    Og det tjener de sannsynligvis grovt på.

Man skal ikke se bort fra at det er hele målet også. Å tjene mest mulig penger til enhver tid. Både for Apple og MS.

Mente ikke å hisse opp noen ved å nevne Apple, hadde bare lest den saken akkurat. For meg er det komplett likegyldig hvem som tjener mest eller minst, så lenge de leverer bra produkter jeg liker. Skulle vært et par store til, så hadde prisene vært helt annerledes. For sent nå, siden MS og Apple bare spiser opp de som skulle snuble over en god ide.
    en av de burde snublet over google for noen år siden

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    For min del er det irrelevant hvor mye de tjener på oss. Det er trossalt vi forbrukere som bestemmer hvor mye ting skal koste til syvende og sist. Om markedet viser at det er villig til å betale dyrere for mindre så synes jeg det er helt som forventet (og fornuftig) at dette utnyttes maksimalt av enhver kommersiell aktør, Apple som MS.

Om en faktisk er bevisst sine behov og har noe mellom øra, klarer man uansett å finne andre gode alternativer til blodsugerne om det at andre for all del ikke skal tjene noen (milliarder) kroner er viktig for en.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Helt enig marsboer. Et aksejselskaps oppgave er å tjene penger for sine aksjeeiere, og de priser selvfølgelig sine produkter slik at de tjener mest mulig. Hvis Apple kan ha 25% marginer på sine og MS 90% på sine, så er det helt greit for meg. Men det er jo greit å ha fakta på bordet før man uttaler seg.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo også tegne et abbonement på MS tech net for 199 USD, da kan du laste ned de meste av MS software i et år men du kan bruke det utover abbonements perioden, lisensen nøkkelen er gyldig for "evig"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Er det mulig å spille av en DVD problemfritt med Win7, NEI. forslaget til løsning fra drittOSet. oppgraderer til en annen versjon av DRITTOset. Ser frem til den nye Macen

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Er det mulig å spille av en DVD problemfritt med Win7, NEI. forslaget til løsning fra drittOSet. oppgraderer til en annen versjon av DRITTOset. Ser frem til den nye Macen
    Hissig i dag Finger'n ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hissig i dag Finger'n ;D
    Ja!!! bruker en halv time på å få en DVD til å spille på PCmøkka og når jeg skal bytte disk virker ingenting. Win7 er en vits. bombe! det virker problemfritt på Macbooken

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hissig i dag Finger'n ;D
    Ja!!! bruker en halv time på å få en DVD til å spille på PCmøkka og når jeg skal bytte disk virker ingenting. Win7 er en vits
    Ja er det ikke det ene så er det andre sa kjærringa når a blødde neseblod. Får håpe mac'en dukker opp snart da :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hissig i dag Finger'n ;D
    Ja!!! bruker en halv time på å få en DVD til å spille på PCmøkka og når jeg skal bytte disk virker ingenting. Win7 er en vits
    Ja er det ikke det ene så er det andre sa kjærringa når a blødde neseblod. Får håpe mac'en dukker opp snart da :)
    har heldigvis en i huset :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    Ehh, DVD-støtte er innebygget i Windows Media Player som kommer med Windows 7. WMP på Windows 7 var DVD-avspiller (sendte lyden ut digitalt via HDMI) da jeg kjørte HTPC og jeg opplevde ikke et problem en eneste gang. Ikke et lite hikk med menynavigering, ikke et lite hikk med lyden, ingenting. På blu-ray siden var det derimot flere ting å stri med, men dette var ikke microsoft involvert i.

Hva er det du sliter med egentlig? Alle PCer med Windows 7 jeg har prøvd DVD-avspilling på (i WMP) har fungert prikkfritt og jeg er ekstremt nøye med hva jeg vil beskrive som prikkfritt når det gjelder filmavspilling fra PC (alt i fra pixelmapping til korrekt RGB-nivå og bitperfekt lydavspilling)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Ehh, DVD-støtte er innebygget i Windows Media Player som kommer med Windows 7. WMP på Windows 7 var DVD-avspiller (sendte lyden ut digitalt via HDMI) da jeg kjørte HTPC og jeg opplevde ikke et problem en eneste gang. Ikke et lite hikk med menynavigering, ikke et lite hikk med lyden, ingenting. På blu-ray siden var det derimot flere ting å stri med, men dette var ikke microsoft involvert i.

Hva er det du sliter med egentlig? Alle PCer med Windows 7 jeg har prøvd DVD-avspilling på (i WMP) har fungert prikkfritt.
    ikke denne. mye styr med omstarter osv. det funker dårlig

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:

Hva er det du sliter med egentlig? Alle PCer med Windows 7 jeg har prøvd DVD-avspilling på (i WMP) har fungert prikkfritt.
    Omstart ved DVD-avspilling??? Jeg tror konklusjonen din om å holde deg til Mac er fornuftig for dette virket svært "magisk". Alt utover å putte inn DVD-en i DVD-spilleren på PCen skal gå av seg selv på en standard oppsatt Windows 7 maskin.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min dvd-avspiller i W7 også Fingern (W7 på Dell XPS). Stopper når den finner det for godt, gjerne flere ganger pr plate, og jeg må restarte hele møkka. Har sluttet å bruke den, er lei av hele greia.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Vidar P skrev:
    Min dvd-avspiller i W7 også Fingern (W7 på Dell XPS). Stopper når den finner det for godt, gjerne flere ganger pr plate, og jeg må restarte hele møkka. Har sluttet å bruke den, er lei av hele greia.
    Haha, så mange DVD-filmer jeg har avspilt på Windows 7 i WMP uten å oppleve noe av dette så viser det seg at det er en skog med folk som ikke klarer å få avspilt en film skikkelig i det hele tatt. Jeg har imidlertid kun benyttet stasjonære PCer med skikkelig skjermkort fra AMD (video og lydmessig) og drivere. Kanskje det stiller seg annerledes når man avspiller fra enkelte laptoper.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke folkene det er noe galt med, det er rimelig enkelt å holde en renslig maskin og sette inn en plate. Det er softwaren som kræsjer et eller annet sted.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Vidar P skrev:
    Det er ikke folkene det er noe galt med, det er rimelig enkelt å holde en renslig maskin og sette inn en plate. Det er softwaren som kræsjer et eller annet sted.
    Jeg tipper dårlig egnet hardware med drivere, men det er nå like greit å benytte en Mac om man sliter og har en Mac liggende. Skrale hardwareløsninger med uendelig mange drivere er jo den største ulempen Windows 7 må forholde seg til kontra Mac.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:

Omstart ved DVD-avspilling??? Jeg tror konklusjonen din om å holde deg til Mac er fornuftig for dette virket svært "magisk". Alt utover å putte inn DVD-en i DVD-spilleren på PCen skal gå av seg selv på en standard oppsatt Windows 7 maskin.
    ikke ta den nedlatende tonen mister. du aner ikke hva du snakker om

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:

Øvrig installert software/elendighet, hardware eller driverproblematikk som nevnt ovenfor. Windows 7/WMP kan det rett og slett ikke være fordi jeg har avspilt DVD i Windows 7 sikkert hundre ganger i hjemmekinoen uten noen form for problemer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    marsboer skrev:
    65finger skrev:

Hardware eller driverproblematikk som nevnt ovenfor. Software kan det rett og slett ikke være fordi jeg har avspilt DVD i Windows 7 sikkert hundre ganger i hjemmekinoen uten noen form for problemer.
    du aner ikke hva du snakker om marsboer. du aner ikke hva det vil se og være en vanlig bruker.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    du aner ikke hva du snakker om marsboer. du aner ikke hva det vil se og være en vanlig bruker.
    Jeg tror du misforstår. Det er mye rart man kan finne på på en PC som oppleves intuitivt og brukervennlig for meg som "normale ikke-tekniske folk" ikke klarer å få noe fornuftig ut av.
    F.eks EAC eller foobar2000 kan være gode eksempler på dette.

Men DVD-avspilling i Windows 7 er virkelig 100% plug and play. Det er faktisk bare snakk om bare å putte inn filmen og så skal det virke helt av seg selv uten noen form for oppsett. Det vil si så lenge all maskinvare og drivere er i orden/egnet. Et problem du ikke trenger å forholde deg til på Mac, ergo er Mac det rette for deg, ergo står jeg 100% bak alt jeg har sagt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Jeg tror du misforstår. Det er mye rart man kan finne på på en PC som oppleves intuitivt og brukervennlig for meg som "normale ikke-tekniske folk" ikke klarer å få noe fornuftig ut av.
    F.eks EAC eller foobar2000 kan være gode eksempler på dette.

Men DVD-avspilling i Windows 7 er virkelig 100% plug and play. Det er faktisk bare snakk om bare å putte inn filmen og så skal det virke helt av seg selv uten noen form for oppsett. Det vil si så lenge all maskinvare og drivere er i orden/egnet. Et problem du ikke trenger å forholde deg til på Mac, ergo er Mac det rette for deg, ergo står jeg 100% bak alt jeg har sagt.
    og hvorfor skal ikke en så standard sak som å avspille en DVDfilm være like standard som på en mac når du bruker PC.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hadde problemer med avspilling av DVD på min Mac maskin, regioner og soner og gud vet hva jeg fikk opp og måtte endre for å få avspilt filmen. Feil i grunnoppsettet fra leverandør ifth region og hvor maskin er solgt mener jeg å tro det var, vel vel shit happens everywhere.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    og hvorfor skal ikke en så standard sak som å avspille en DVDfilm være like standard som på en mac når du bruker PC.
    Det er like standard rent brukermessig på en PC med Windows 7 som på Mac! Men Mac leveres som en integrert løsning med et sett forhåndsdefinert maskinvare som garantert fungerer med OS X. Dermed blir hardware og spesielt driverrelaterte problemer kraftig minimert i forhold til det Windows må forholde seg til på en PC.

Eller for å si det på en annen måte:
    Hvis du hadde kommet hjem til meg hvor systemet teknisk sett fungerer slik det skal fordi jeg utelukkende bygger mine egne maskiner til hvert formål, så er jeg 100% sikker på at du også hadde klart å sette på en DVD og avspille hele denne uten problemer på Windows 7. Og i tillegg spole, endre lyd, skifte tekst, stoppe, starte osv så mange ganger du vil uten at det tryner. Du kunne fått prøve dette på alle Windows 7 maskiner i huset, inklusive Dell laptopen (som også er håndplukket basert på maskinvare) og konklusjonen ville vært den samme. Og det uten noen spesielle "nerde-tilpasninger" i bunn.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Jeg tror (og har ofte sett når man har hjulpet kjente) at gratis tredjepartsprogramvare, som ofte er dårlig skrevet, installert oppå standard programvare, tuller det til noen ganger. Sier ikke at det har skjedd her, men det skjer.

5 forskjellige browsere, 4 forskjellige musikkavspillingsprogrammer osv, osv.

Gratis AV, uten å fjerne den gamle AV'en skikkelig er også en kilde til mye armer og bein.

Problemet til Windows (som marsboer nevner) er at alt skal passe til alle maskiner, alle programmer og alle drivere. Det gjør det dessverre ikke alltid, og Windows får skylden for noe andre ofte har tullet til. Dette skjer i OSX også, det finnes utilities som tuller til diverse funksjoner. Gå til Apples supportforum og sjekk alle postene med diverse problemer.

Har selv aldri hatt problemer med å spille av hverken CD eller DVD i Windows eller OSX, men har vært borti noe drivertull med en Asus-maskin, laste ned ny driver for grafikk-kortet og alt virket igjen.

Men det er jo valgfritt hvilket OS man vil bruke. Det er jo bare å bruke det man føler er best, hvis alt annet er dritt, er det meningsløst å bruke noe annet enn det som ikke er dritt, spør du meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    overreagerer en smule og beklager at jeg glefset til deg marsboer. du er en kul dude

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Hissig i dag Finger'n ;D
    Ja!!! bruker en halv time på å få en DVD til å spille på PCmøkka og når jeg skal bytte disk virker ingenting. Win7 er en vits. bombe! det virker problemfritt på Macbooken
    Jeg har aldri opplevd problemer med DVD avspilling fra hverken W7 eller Vista, blu-ray derimot er ganske kronglete men såvidt jeg vet har heller ikke eplemaskinene noen støtte for det.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    På slutten av 2009 dukket denne crash-statistikken opp fra en eller annen powerpoint presentasjon. Jeg kan IKKE gå god for tallenes opprinnelse, men de ser fornuftige ut basert på hva jeg har opplevd av problemer. Jeg vet heller ikke hvilket Windows-OS det er snakk om.

~70% caused by third-party driver code
    ~15% caused by unknown (memory too corrupted to tell)
    ~10% caused by hardware issues
    ~5% caused by Microsoft Code

Hvis man da tar for seg Mac vs en tilfeldig ferdig-PC så kan man med andre ord anta at i hvertfall driverdelen av feilprosenten er sterkt redusert.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Test fra 2007, men alikevel.. viser at store spec's ikke nødvendigvis er nøkkelen...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.027
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har sett den 4 år gamle testen. Husker også endel annen reklame for mange år siden. "dobbelt så rask som pc". Joda det stemte det. Var i 1 test. Resten var de bak (lik spec). Men men. Slike sammenligninger kan vi finne fra begge leire så det har egentlig ikke noe å si.
    Skal ha meg ny maskin (portabel og tynn med ca 13" skjerm) og vurderer Mac air.
    Så kommer Lenovo med en interessant en også. Lenovo X1. Blir forholdsvis dyr.

Vet ikke helt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Ingenting og vente på dep, fremtiden er her nå !!

Plex er blitt enda bedre med oppdateringen av Plex appen, lettbrukelig og forståelig med masse annet snacks på lager.
    Jeg bruker en Boxee Box til avspilling av film og serier og en SB for musikken. En padde skal kunne styre disse to og kanskje brukes til litt sofabrowsing.

BB er en riktig bra sak som anbefales. Stor oppgradering fra Popcorn.
    Keep your friends close but your enemies closer...

Har fått en Ipad 2 i hus nå, og bruker den med Squeezepad for å styre musikken. Grei bonus å kunne bruke et par andre apps også mens man spiller musikk.

Itunes er riktignok installert på en helt egen partisjon og harddisk, med eget antivirusprogram til å passe på den.

Litt skuff at det ikke er noen god Boxee Box app til den ennå, men det kommer vel.

Kan ikke se hva som skulle være en bedre fjernkontroll til under 3000kr. (fikk noen til å kjøpe en med fra USA)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gjestemedlem skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Ingenting og vente på dep, fremtiden er her nå !!

Plex er blitt enda bedre med oppdateringen av Plex appen, lettbrukelig og forståelig med masse annet snacks på lager.
    Jeg bruker en Boxee Box til avspilling av film og serier og en SB for musikken. En padde skal kunne styre disse to og kanskje brukes til litt sofabrowsing.

BB er en riktig bra sak som anbefales. Stor oppgradering fra Popcorn.
    Keep your friends close but your enemies closer...

Itunes er riktignok installert på en helt egen partisjon og harddisk, med eget antivirusprogram til å passe på den.

Litt skuff at det ikke er noen god Boxee Box app til den ennå, men det kommer vel.

Kan ikke se hva som skulle være en bedre fjernkontroll til under 3000kr. (fikk noen til å kjøpe en med fra USA)
    ;D

Grattis !

Nå er det ikke lenge før du sitter med en Mac også ;D siden iTunes på Windows er en grusom tanke når jeg ser hvor horribelt treg den er på min kones Dell maskin.
    Den Boxee appen til paden kommer nok om ikke lenge Dep forhåpentligvis.

Squeezepad, Ipeng og Logitech egen remote for SB`ene kjenner du jo allerede til regner jeg med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Nå er det ikke lenge før du sitter med en Mac også ;D siden iTunes på Windows er en grusom tanke når jeg ser hvor horribelt treg den er på min kones Dell maskin.
    Jeg ønsker jo ikke å ha det kjørende på maskinen, det er derfor jeg har en egen partisjon til det. Men det var påkrevet å koble til første gang jeg startet opp padden. Slipper forhåpentligvis å starte det igjen før eventuelle oppdateringer av OS. Til filflytting bruker jeg dropbox.

Squeezepad, Ipeng og Logitech egen remote for SB`ene kjenner du jo allerede til regner jeg med.
    Liker Squeezepad. Uten det programmet vill jeg neppe kjøpt denne fjernkontrollen.

S

Stereo_Mono

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Det skal sies ja. iTunes på Mac er LYNRASKT og dønn stabil. Dessverre er det ikke slikt i Windows.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    digiman skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Det skal sies ja. iTunes på Mac er LYNRASKT og dønn stabil. Dessverre er det ikke slikt i Windows.
    det er sikkert. Det har dog blitt bedre men ikke i nærheten av hvordan det fungerer på macen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn