Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Microsofts MacBU (Macintosh Business Unit) er faktisk en at Microsofts avdelinger som går best. Så om det ikke er en av Microsofts største prioriteringer, burde det være det. Det gjør vel godt også for MS å tjene penger.

Med tanke på prisen på Office (og spesielt for Mac) og det store antall enheter MS selger av denne pakken, forventer jeg at det skal fungere godt uavhengig av plattform. Men det gjør det ikke. Når man i tillegg tenker på at programmene i Officepakken opprinnelig ble utviklet for Mac, blir dette enda underligere.

Office på Mac sliter med 2 ting - ytelsen (den er treig) og brukergrensesnittet. Når det gjelder hastighet er Excel faktisk OK (den beste delen av Officepakken), Word er langsom, og PowerPoint er tragisk. Brukergrensesnittet er ustandard og kronglete. Stabiliteten er OK, men noen ganger mister du data fordi programmet krasjer under en lagringsoperasjon (Som hendte med meg i går).
    MS Office er noe jeg unngår så langt jeg kan. Noen ganger slipper man dessverre ikke unna.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Bruker selv Office for Mac på en ny MBP og har brukt dette i noen år på diverse MBP'er i jobbsammenheng. Har aldri hatt ett eneste problem med det, og opplever det heller ikke som tregere, men så bruker jeg ikke PP stort. Derimot de andre applikasjonene får gjennomgå. Vi merker ingen problemer med exchange-systemet som jobber mot både win og osx-versjoner. Grensesnittet er nå blitt det samme på begge versjoner, så man skulle ikke merke særlig forskjell fra den ene til den andre.

Men det er kanskje ikke så rart at kompetansen er best på eget OS. Apple har vel ikke akkurat laget knallversjoner av Safari og iTunes for Windows heller som nevnt.

Jobber også i et miljø hvor Windows og OSX blir brukt om hverandre, og kan ikke se de helt store forskjellene på OSX 10.6.x og Win 7 når det gjelder stabilitet og hurtighet. Det er mange myter blant OSX-brukere om hvor elendig Windows er, trass i at de fleste knapt har tatt i en Win-maskin på mange år. Og det er like ille andre veien.

Bruker man derimot begge systemer daglig, tror jeg neppe man har særlige motforestillinger mot noen av dem.

Synes både Win 7 og OSX 10.6.X begge har blitt fabelaktige gode og stabile OS. Tror de fleste liker best det de er vant til og føler de kan.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen formening om kvaliteten på Windows 7. Jeg bruker ikke Microsoftprodukter av prinsipp grunnet Microsofts mildt sagt elendige forretningspraksis. De har en historie med tyveri av kildekode, FUD og EEE, og senest idag sier Balmer at MS ikke samler lokasjonsopplysninger fra Win Phone 7, til tross for at The Guardian samme dag publiserer data som viser at de gjør nettopp det. Og ikke bare lokasjonsdata, men også data som identifiserer brukeren direkte.

Jeg har en del historier å fortelle omkring MS som jeg ikke kan dele på denne diskusjonsgruppen, men som gir meg direkte avsky for det firmaet.

Mange er misfornøyd med den måten Apple driver business, men de er virkelig bare smågutter i forhold til MS.

PS: Så forresten at i Oracles sak mot Google og Googles bruk av Javateknologi i Android ser det ut til at dommeren mener at Oracle har en meget sterk sak, og at Google høyst sannsynlig har stjålet teknologi fra Oracle for å utvikle Android. How's that for a business practice?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    otare skrev:
    PS: Så forresten at i Oracles sak mot Google og Googles bruk av Javateknologi i Android ser det ut til at dommeren mener at Oracle har en meget sterk sak, og at Google høyst sannsynlig har stjålet teknologi fra Oracle for å utvikle Android.
    Nå var det ikke Google som utviklet Android men det blir vel dit søksmålet blir rettet uansett.

otare skrev:
    How's that for a business practice?
    Det er iallfall ikke første gang en dalende stjerne saksøker i hytt og gevær :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Polkagris skrev:
    Å bruke et hvilket som helst Apple produkt er omtrent det samme som å ha eget hus hvor en utenforstående hele tiden må gi deg tillatelse til hva du kan gjøre, og enda verre, har et sett med restriksjoner og forbud på ting du må klare deg uten. Jeg foretrekker å være herre i eget hus og vil aldri noensinne ta i et Apple produkt.
    Du har sannelig ikke fulgt med i timen.

----

Gi noen eksempler da ..
    Itunes, større møkkaprogram finner man ikke. Installerte det for 1 måned siden for å oppdatere musikken på Ipoden som har ligget lagret i noen år.
    Rart det er den mest utbredte mediaspilleren i hele verden da, jeg tenker hvis du skulle ha rett i at det er det største møkkaprogrammet.
    iTunes er vel den raskeste og beste media organiserer for mine Lossless jeg til dags dato har prøvd (Mac) (og jeg har prøvd min del), vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. Selvfølgelig innebærer det at en kan programmet, det har mange flere muligheter enn det gir inntrykk av.
    For Video er det Plex, ingen over ingen under.
    Glemte jeg å si at ingen av programmene koster noe....,- løp og last ned !!

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    For meg til mitt bruk er valget enkelt, er låst til pc på jobb grunnet software
    Hvilken software er det, som du ikke kan kjøre på Mac?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Class skrev:
    Jeg tror ikke det var størrelsen på konsernene otare mente, eller?
    Du har helt rett, Class.
    Hvis noen tror at Apple er en versting når det gjelder forretningspraksis, kjenner de ikke Microsoft.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg forstå rett og slett ikke hvorfor folk legger så mye vekt på operativsystemet på datamaskinen.
    Fordi det for ganske mange er omtrent et religiøst spørsmål.
    Ja det er faktisk blitt slik. Jeg sliter alvorlig med å se forskjell på scientologer og den mest aktive applemenigheten. Det er nok å nevne etter annet produkt fra den leiren så kaster de seg over muligheten til å poste en endeløs reklamestrøm, prøver å presse enhver uskyldig til å melde seg inn i foreningen, frontalangrep på alle som ikke hyller selskapet, sint og hummørløs argumentasjon hvis noen har fornærmet Apples ære eller profeten deres. Er man ikke på lag er man eplehater, vanntro og en trussel mot bevegelsen.

Det er skremmende, litt morsomt og trist.

Det gjelder selvsagt langt i fra alle som bruker produktene, ikke på langt nær. Men det er ikke alle produkter forunt å ha en frivillig utrykningsbrigade av sinte frelste som driver gratis markedsføring for dem.

For dem er det ikke lenger et produkt og et selskap, men et korstog og en livsstil. En applekult.

I hifiverdenen er det kun de mest aggressive markedsaktørene som er noe i nærheten.

Jeg har ikke noe problem med at folk liker og gleder seg over Apples produkter (tro det eller ei så kan jeg godt finne på kjøpe en ipad for å bruke som fjernkontroll til musikkanlegget). Men denne maniskheten og aggressiviteten er bekymringsfull.

Så min oppfordring på godt nynorsk:

chill

Det handler kun om en stakker som lurer på om hva han skal kjøpe av laptop for " "normal" bruk; dvs surfing, jobbing, ripping, kobles opp mot Sonos" og lurer på om det spiller noen rolle hva man velger.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Fush skrev:
    Anonym skrev:
    For meg til mitt bruk er valget enkelt, er låst til pc på jobb grunnet software
    Hvilken software er det, som du ikke kan kjøre på Mac?
    Uten at jeg har sjekket så tror jeg ikke SAP, Febdok, PDMS, Optiwin eller Microstation er så egnet for mac os.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    Uten at jeg har sjekket så tror jeg ikke SAP, Febdok, PDMS, Optiwin eller Microstation er så egnet for mac os.
    Du er ikke begrenset til å kjøre OS X på Mac. Du kan kjøre Windows på den også.

V

vredensgnag

Gjest
    Fush skrev:
    Anonym skrev:
    Yup - og de fleste windowsprogram kjører bedre på en Mac enn på en windowsmaskin. (Kryr av benchmark-tester, så det behøver vi ikke diskutere).

Men la oss se lyst på verden i dag - med litt hell finner Samsung på noe som er mye bedre, nå som de har droppet harddiskproduksjon og vil satse på datafremtiden, og så legger vi både Windows og Apple bak oss for å Jiwon Kolia!!!

?? ???

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Jeg har programmer som gjør det jeg vil slik som jeg vil og har begrenset behov for å byte arbeidsflyt. Jeg kjører en løsning med Win 7 på desktop/laptop/HTPC og Linux (Ubuntu) på filserveren min. Samt at jeg har investert en del i programvare (primært Lightroom/Photoshop for Windows) som gjør det dyrt å bytte bare for å bytte.
    Da vil jeg påpeke, om jeg kan gjøre det uten å tråkke deg på tærne, at du kunne hatt samme oppsett med maskiner fra Apple. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilket utstyr du har, men jeg vil tro Apple-maskinene ville løst oppgaven minst like godt, og du ville kanskje fått noen finesser og løsninger som du ikke har i dag.

At du ikke vil bytte ut utstyr du allerede har, og som fungerer godt, er jo helt fair. I den sammenheng nevner du jo pris som et viktig moment ("investert", "dyrt å bytte"). Det er forståelig, og som nevnt den eneste grunnen jeg kan se for å ikke anbefale Mac til noen som skal handle nytt utstyr.

nb skrev:
    Jeg har også et par ting relatert til jobben jeg er rimelig sikker ikke finnes for annet enn MS.
    Hva tenker du på der? Programvare eller hardware?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Fush skrev:
    Anonym skrev:
    Yup - og de fleste windowsprogram kjører bedre på en Mac enn på en windowsmaskin. (Kryr av benchmark-tester, så det behøver vi ikke diskutere).

Men la oss se lyst på verden i dag - med litt hell finner Samsung på noe som er mye bedre, nå som de har droppet harddiskproduksjon og vil satse på datafremtiden, og så legger vi både Windows og Apple bak oss for å Jiwon Kolia!!!

?? ???
    Hvis forholdet mellom pris og ytelse hadde vært bedre med mac ville nok IT avdelingene valgt mac med windows som OS.

Men nå er det sånn at IT avdelingene rundt omkring i verden gjerne bruker pc og da er spørsmålet om de ikke vet hva de holder på med eller om en pc har et bedre forhold mellom pris og ytelse.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg burde vite bedre enn å svare Gjestemedlem, men ...

Mitt inntrykk er at slike tråder utarter, ikke fordi noen går ut og pusher Apple på intetanende mennesker, men fordi slike tråder plutselig overbefolkes av PC-folk som pøser ut myter om Apple og deres systemer.

"Man er så låst hvis man kjøper en Mac"
    "Apple er så opptatt av å pushe sine egne proprietære løsninger og dataformater"
    "Apples forretningsmetoder er så mye verre enn alle andres"
    "Apple sporer informasjon om sine brukere"
    ...

Da må det faktisk være lov å si fra om at dette ikke stemmer uten å bli beskyldt for å være medlem i en kult og være det man gjerne kaller et "eplehue". Når det brukes slike hersketeknikker, kan man ikke vente annet enn at man får svar.

Alle de utsagnene som er nevnt over er grundig tilbakevist i denne tråden, noe som faktisk er nyttig for trådstarter.

Det er ingen som benekter at det er mulig å kjøpe en PC som er billigere enn en Mac, og at det er mulig i langt større grad å skreddersy en PC. Det vi som foretrekker Macer framfor PCer sier, er at hvis du specer en PC tilsvarende en Mac, er ikke prisforskjellen så veldig stor. Og med spec i denne sammenhengen tas det også med ting som vekt (for bærbare), byggkvalitet, batterilevetid (for bærbare), komponentkvalitet osv...

Ta f.eks. antall ladesykluser. Et standard bærbarbatteri kan lades ca 300-400 ganger før det er utslitt. Batteriene i en MacBook (Air, Pro) kan lades 1000 ganger. Slike batterier og ladestyringselektronikken er kanskje litt dyrere? I tillegg har man svært liten batterilekkasje. Du kan klappe igjen skjermen på en MacBook Air med 50% batteri igjen og la maskinen ligge ubrukt i 3 uker. Når du åpner skjermen har du fremdeles ca. 50% batterikapasitet. Dette er også en del av specen.

De fleste av oss benekter heller ikke at det er situasjoner der en Mac ikke nødvendigvis passer inn. Det vi imidlertid sier er at det ikke er fordi det ikke er mulig å bruke en Mac i slike situasjoner, men fordi man ofte har bygd opp en infrastruktur der man ikke har tatt hensyn til at det også skal kunne brukes noe annet enn Windows. Hvis man hadde bygd infrastrukturen på en annen og mer fleksibel måte, kunne man godt brukt Macer. Kanskje man t.o.m. ville kunne spart penger på det. Det har vi gjort her hos oss.

N

nb

Gjest
    Fush skrev:
    Det er forståelig, og som nevnt den eneste grunnen jeg kan se for å ikke anbefale Mac til noen som skal handle nytt utstyr.

Hva tenker du på der? Programvare eller hardware?
    Det er software så det ville nok funket. Jeg glemte å si at for meg er laptop som arbeidsverktøy uinteressant, for meg er laptop en maskin som brukes til nettsurfing og egentlig ganske lite annet - kunne klart meg med en NetBook, men synest skjermene og tastaturet blir for lite. Jeg bruker stasjonær når jeg skal gjøre noe "ordentlig" og de bygger jeg selv. Så altrernativet for meg ville vært en MacPro, og de er ikke helt egnet til mitt bruksområde selv om det er ganske snasne specs på de. iMac ser kule ut og har gode skjermer, men ikke helt hva jeg vil ha mht utvidelsesmuligheter osv. OSX er helt sikkert utmerket, men jeg har nå en gang lært meg å bruke noe annet og har kjøpt programvare til noe annet.

Jeg har dog tenkt å se på MacMini/OSX for mediabruk, men må få invitert meg selv på besøk til noen som bruker det for å se det "i action" i et ordentlig oppsett en gang. Ser for meg at integrasjonen med fjernstyring etc kan være ganske sexy.

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Jeg burde vite bedre enn å svare Gjestemedlem, men ...

Mitt inntrykk er at slike tråder utarter, ikke fordi noen går ut og pusher Apple på intetanende mennesker, men fordi slike tråder plutselig overbefolkes av PC-folk som pøser ut myter om Apple og deres systemer.

"Man er så låst hvis man kjøper en Mac"
    "Apple er så opptatt av å pushe sine egne proprietære løsninger og dataformater"
    "Apples forretningsmetoder er så mye verre enn alle andres"
    "Apple sporer informasjon om sine brukere"
    ...

Da må det faktisk være lov å si fra om at dette ikke stemmer uten å bli beskyldt for å være medlem i en kult og være det man gjerne kaller et "eplehue". Når det brukes slike hersketeknikker, kan man ikke vente annet enn at man får svar.

Alle de utsagnene som er nevnt over er grundig tilbakevist i denne tråden, noe som faktisk er nyttig for trådstarter.

Det er ingen som benekter at det er mulig å kjøpe en PC som er billigere enn en Mac, og at det er mulig i langt større grad å skreddersy en PC. Det vi som foretrekker Macer framfor PCer sier, er at hvis du specer en PC tilsvarende en Mac, er ikke prisforskjellen så veldig stor. Og med spec i denne sammenhengen tas det også med ting som vekt (for bærbare), byggkvalitet, batterilevetid (for bærbare), komponentkvalitet osv...

Ta f.eks. antall ladesykluser. Et standard bærbarbatteri kan lades ca 300-400 ganger før det er utslitt. Batteriene i en MacBook (Air, Pro) kan lades 1000 ganger. Slike batterier og ladestyringselektronikken er kanskje litt dyrere? I tillegg har man svært liten batterilekkasje. Du kan klappe igjen skjermen på en MacBook Air med 50% batteri igjen og la maskinen ligge ubrukt i 3 uker. Når du åpner skjermen har du fremdeles ca. 50% batterikapasitet. Dette er også en del av specen.

De fleste av oss benekter heller ikke at det er situasjoner der en Mac ikke nødvendigvis passer inn. Det vi imidlertid sier er at det ikke er fordi det ikke er mulig å bruke en Mac i slike situasjoner, men fordi man ofte har bygd opp en infrastruktur der man ikke har tatt hensyn til at det også skal kunne brukes noe annet enn Windows. Hvis man hadde bygd infrastrukturen på en annen og mer fleksibel måte, kunne man godt brukt Macer. Kanskje man t.o.m. ville kunne spart penger på det. Det har vi gjort her hos oss.
    Veldig bra innlegg Otare :) Absolutt 100% enig med deg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har dog tenkt å se på MacMini/OSX for mediabruk, men må få invitert meg selv på besøk til noen som bruker det for å se det "i action" i et ordentlig oppsett en gang.
    Bare å send meg en pm nb så kan vi ordne det.
    Om du bor i nærheten (Lillestrøm/Oslo)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Nå Proffen har du blitt noe klokere ;D

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Nikko03 skrev:
    ;D Å spørre hva som er "best" av Epler og Små Myke er den sikreste måten å få mange sider med akkurat det samme som sist.

N

nb

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Bare å send meg en pm nb så kan vi ordne det.
    Om du bor i nærheten (Lillestrøm/Oslo)
    Takk for det! Bor i Oslo og har bil så det burde la seg ordne, men blir nok ikke med det aller første.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nope...

Jeg har ikke noe problem med at folk liker og gleder seg over Apples produkter (tro det eller ei så kan jeg godt finne på kjøpe en ipad for å bruke som fjernkontroll til musikkanlegget). Men denne maniskheten og aggressiviteten er bekymringsfull.
    Ingenting og vente på dep, fremtiden er her nå !!

Plex er blitt enda bedre med oppdateringen av Plex appen, lettbrukelig og forståelig med masse annet snacks på lager.

Full kontroll:

Velg om du vil se filmen direkte på din iPad eller om du vil (i mitt tilfelle) se den på din HD-Tv.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Full kontroll på absolutt alle parameter så lenge du kjenner til hvordan mappestrukturen skal gjøres som forøvrig står meget godt forklart.._Wikien.

Har du flere Plex servere stående å gå vises de her:

Kan det gjøres bedre ;D

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Ingenting og vente på dep, fremtiden er her nå !!

Plex er blitt enda bedre med oppdateringen av Plex appen, lettbrukelig og forståelig med masse annet snacks på lager.
    Jeg bruker en Boxee Box til avspilling av film og serier og en SB for musikken. En padde skal kunne styre disse to og kanskje brukes til litt sofabrowsing.

BB er en riktig bra sak som anbefales. Stor oppgradering fra Popcorn.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har lest mye godt om den BB`en, vurderer den til kjelleren når jeg kommer sålangt. At den spiller full BD-iso filer gjør jo heller ingenting.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nikko03 skrev:
    Joda, litt klokere har jeg vel blitt! ;D
    Men må jo glatt erkjenne at det er mye som har med data å gjøre som er rimelig gresk for meg...
    Så får vi se hva en finner på i fremtiden.
    Til mitt bruk stilles ikke rare kravene til maskin og programvare...bruken min er med andre ord rimelig basic.
    Skal det bli en Mac, krever det at jeg bruker litt tid på å sette meg inn i bruken, først og fremst.
    Når det er sagt, vil jeg nok klare meg med en pc en god stund til.
    Skal dog se om jeg ikke kan få gjort meg noen Mac-erfaringer, slik at jeg får litt mer praktisk innsikt....

Kjekt å se at tråden "tok av", og selv om folk er bortimot like uenige her som mht kabler, synes jeg faktisk ikke tonen har vært så gale... ;D

mvh
    Proffen

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    otare skrev:
    Jeg har ingen formening om kvaliteten på Windows 7. Jeg bruker ikke Microsoftprodukter av prinsipp grunnet Microsofts mildt sagt elendige forretningspraksis. De har en historie med tyveri av kildekode, FUD og EEE, og senest idag sier Balmer at MS ikke samler lokasjonsopplysninger fra Win Phone 7, til tross for at The Guardian samme dag publiserer data som viser at de gjør nettopp det. Og ikke bare lokasjonsdata, men også data som identifiserer brukeren direkte.

Jeg har en del historier å fortelle omkring MS som jeg ikke kan dele på denne diskusjonsgruppen, men som gir meg direkte avsky for det firmaet.

Mange er misfornøyd med den måten Apple driver business, men de er virkelig bare smågutter i forhold til MS.

PS: Så forresten at i Oracles sak mot Google og Googles bruk av Javateknologi i Android ser det ut til at dommeren mener at Oracle har en meget sterk sak, og at Google høyst sannsynlig har stjålet teknologi fra Oracle for å utvikle Android. How's that for a business practice?

Trodde det virket slik at den som tjener mest penger per solgte enhet, suger mest ut av kjøperen jeg. Og der er i hvertfall Apple gode ;D.

Alltid syntes det har vært litt underlig at de mest innbarkede Apple-fans både applauderer hvor mye penger firmaet Apple tjener (på hver enkelt av oss) OG oppfatter det slik at produktene er uten feil og lyte.

Apple har gode produkter, men feilfrie er de ikke. Har brukt Mac'er i mange år, og det er ikke noe lavere feilprosent på disse enn andre "highend" maskiner. Men de fungerer veldig godt sammen med OSX (og det skulle bare mangle) og det gjør totalopplevelsen veldig god.

Steve Jobs er i sannhet en av vår tids store PR-genier!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    Proffen skrev:
    Nikko03 skrev:
    Joda, litt klokere har jeg vel blitt! ;D
    Men må jo glatt erkjenne at det er mye som har med data å gjøre som er rimelig gresk for meg...
    Så får vi se hva en finner på i fremtiden.
    Til mitt bruk stilles ikke rare kravene til maskin og programvare...bruken min er med andre ord rimelig basic.
    Skal det bli en Mac, krever det at jeg bruker litt tid på å sette meg inn i bruken, først og fremst.
    Akkurat den biten trenger du ikke bekymre deg det minste for. Mens jeg kan forstå at proff-brukere av enten Mac eller PC kan finne det irriterende å måtte lære seg alskens snarveier og kommandoer på nytt, så vil det ikke ta deg mange minuttene, ja jeg mener minutter, før du manøvrerer og får gjort på Mac det du nå gjør på PC.

N

nb

Gjest
    noruego skrev:
    Mens jeg kan forstå at proff-brukere av enten Mac eller PC kan finne det irriterende å måtte lære seg alskens snarveier og kommandoer på nytt, så vil det ikke ta deg mange minuttene, ja jeg mener minutter, før du manøvrerer og får gjort på Mac det du nå gjør på PC.
    Jeg skulle gjerne hatt tilgang til unix-kommandoer i Windows, det er en del jeg virkelig savner der - har løsninger på utfordringene, men ikke like elegant i alle tilfeller. Windows kommer med et scripting-språk som jeg har skjønt er temmelig kraftig, men jeg gidder bare ikke lære meg det (sånn for å illustrere poenget ditt....)

Har cygwin som gir Unix-kommandoer, men det blir ikke helt det samme som full *nix-funkjonalitet synest jeg.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.027
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    trex skrev:
    Trodde det virket slik at den som tjener mest penger per solgte enhet, suger mest ut av kjøperen jeg. Og der er i hvertfall Apple gode ;D.
    Tja - Apple har vel en bruto margin på ca 20%, noe som ikke er dårlig, men heller ikke ekstremt høyt. MS har f.eks. en margin på Office-pakken på ca 90%, så der har du virkelig noen som vet å ta seg betalt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.027
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi har forstått at du ikke liker MS otare. Du har sagt det tidligere men det er vel ikke nødvendig hele tiden å sammenligne med andre for å forklare/bortforklare/unnskylde f.eks. prissetting?
    Siden du først gjør det:
    Er de tallene korrekte/dokumenterte? Og kan produktene sammenlignes? Er det pr. solgte enhet? Apple sitter og bukter sine produkter i alle ender (som burde ført til lavere pris til sluttbruker), mens MS selger ikke direkte til sluttbruker. Det er noen ledd imellom som tar litt også.
    MS er jo et software selskap (i bunn og grunn). Skal man sammenligne bør en kanskje sammenligne brutto profitt på f.eks. hardware vs hardware?

Går du til Elkjøp som privat person og skal ha deg en pro office pakke er nok marginen i den størrelsesorden (og vel så det)

Prisstrukturen for alle produktene til MS er det umulig for hvermansen å forstå også.
    Lisensieringen forstår ikke MS selv. (Til det har man revisjonsselskap)

Nå tar vel apple omlag 30% av alt som andre selges gjennom app store også? (sånn omtrent)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Nå tok jeg bare det jeg hadde for hånden. Orker ikke bruke masse tid på å finne tall for andre firma bare for dette. Svaret ble jo gitt til en som sa:

"Trodde det virket slik at den som tjener mest penger per solgte enhet, suger mest ut av kjøperen jeg."

og nevnte Apple som spesielt fæle her, uten å avgrense utsagnet til en spesiell bransje. Jeg ga bare et moteksempel som viser at Apple slettes ikke nødvendigvis er så mye verre enn andre. At jeg brukte MS som eksempel er tilfeldig.

N

nb

Gjest
    MS-software er potensielt mye billigere i store kvantum. Selv betalte jeg ca 200 kroner for Office-pakken gjennom avtalen jobben har. Jeg kjøper all software jeg bruker, det dyreste jeg har er med svært god margin Adobe Photoshop / Lightroom.

Det er også logisk at marginene er store på et produkt som er utviklet, godt modent og selges i absurde mengder. Det koster jo ikke særlig mer å utvikle om man har 100.000.000 installasjoner enn om man har 10.000.

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Services_for_UNIX

Ligger som en opsjon i Win.

Har ikke testet eller satt meg inn i dette selv enda. Er man vant til Unix kommandoer skjønner jeg godt dette. Drifter litt linux selv og skjønner problemet.
    Cygwin har jeg også brukt tidliger. Skal teste opsjonen over.-

http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=dc03485b-629b-49a6-b5ef-18617d1a9804
    Den var jeg faktisk ikke klar over - skal sjekkes ut. Kan også kjøre Linux virtuelt selvsagt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn