Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    rumath skrev:
    OT - Men er det lytterommet ditt Vreden? Veldig stilig. :)
    Hadde ikke vært meg imot. Må være Shindo i de hyllene for noen millioner - litt av en vinsamling. Har rommet som ideale for mitt neste lytterom. Liker stemningen. Fra Pitch Perfect Audio i San Francisco, et deilig sted å sette ild i lytteglede når man er på de kanter.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hadde ikke vært meg imot. Må være Shindo i de hyllene for noen millioner - litt av en vinsamling. Har rommet som ideale for mitt neste lytterom. Liker stemningen. Fra Pitch Perfect Audio i San Francisco, et deilig sted å sette ild i lytteglede når man er på de kanter.
    Og poenget er? Noen spesiell grunn til at du akkurat i denne tråden er usakeligheten selv?

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og poenget er? Noen spesiell grunn til at du akkurat i denne tråden er usakeligheten selv?
    Bruker Mac, selvsagt, som du kan se. Krevende folk.

Og har da overhodet ikke sett så mye saklighet, bare den sedvanlige pappa'n min er større enn din sandkassetullingen alle disse trådene fører til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Det er mange dumme innlegg i slike tråder, synes ikke vredens innlegg var spesielt mye dummere enn mange andre innlegg.
    Det er bare å innse at hvis Apples navn trekkes inn i en tråd (i denne var forsåvidt det utgangspunket) så blir det mange rare innlegg (ofte basert på lite mer enn "jeg hater Apple"). Se f.eks. på tråden om Overvåkningssamfunnet, der det tok virkelig av med denne historien om at Apple skulle overvåke sine brukere ved å få lokasjonsdata fra iPhone. Det har blitt veldig stille i den tråden nå som det viser seg at Apple slett ikke sporer sine brukere, men både Googles Android og Microsofts WinPhone 7 sender sporingsdata tilbake til henholdsvis Google og MS.
    La merke til noen i den tråden som var veldig glade for at de brukte Android og ikke det fryktelige iOS. Lurer på hvordan de føler seg nå.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    96
    Å bruke et hvilket som helst Apple produkt er omtrent det samme som å ha eget hus hvor en utenforstående hele tiden må gi deg tillatelse til hva du kan gjøre, og enda verre, har et sett med restriksjoner og forbud på ting du må klare deg uten. Jeg foretrekker å være herre i eget hus og vil aldri noensinne ta i et Apple produkt.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Det er mange dumme innlegg i slike tråder, synes ikke vredens innlegg var spesielt mye dummere enn mange andre innlegg.
    Jo. Alle insuniasjoner om at folk som velger noe annet en Apple ikke vet sitt eget beste, ikke har råd, eller ikke har tilstrekkelig kvalitetssans er i min bok frekt. På linje med "jaja lillegutt som ikke har råd til like fjongt anlegg som meg, følgelig burde du holde kjeft når de voksne debatterer"

Jeg kunne kjøpt 100 MacProer i morgen om jeg ville. Men jeg trenger ikke en eneste.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Polkagris skrev:
    Å bruke et hvilket som helst Apple produkt er omtrent det samme som å ha eget hus hvor en utenforstående hele tiden må gi deg tillatelse til hva du kan gjøre, og enda verre, har et sett med restriksjoner og forbud på ting du må klare deg uten. Jeg foretrekker å være herre i eget hus og vil aldri noensinne ta i et Apple produkt.
    Du har sannelig ikke fulgt med i timen.

----

Gi noen eksempler da ..

V

vredensgnag

Gjest
    Du må gjerne vise hvor jeg har kommet med slike insinuasjoner, nb?

God jakt.

Forstår virkelig ikke problemet. At noen av verdens mest krevende folk når det gjelder lydkvalitet bruker Mac syns jeg er et fint kvalitetsstempel.

Uansett, Intel Inside.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Polkagris skrev:
    Å bruke et hvilket som helst Apple produkt er omtrent det samme som å ha eget hus hvor en utenforstående hele tiden må gi deg tillatelse til hva du kan gjøre, og enda verre, har et sett med restriksjoner og forbud på ting du må klare deg uten.
    Den må du nesten forklare, Polkagris. Vi snakker i denne tråden om Mac OS, og der er det virkelig ikke mange begrensninger. UNIX er UNIX, og om du ikke vet hvordan du skal utnytte mulighetene i et slikt system, er ikke det systemets skyld. Det er svært få begrensninger på hva du kan gjøre. I tillegg er systemet svært godt dokumentert, og Apple har publisert APIer for alle mulige ting i systemet. T.o.m. iTunes har sin egen API slik at hvis noen vil bruke iTunes databasen i sin egen applikasjon, kan de gjøre det. SÅ den der må du nesten underbygge.
    De gangene jeg må hjelpe folk med MacOS er det stort sett fordi de har for mange muligheter og ikke vet hvilken mulighet som er best for dem å benytte.

Og til nb - jeg syntes ikke det var noe galt med vredens innlegg. Det er da virkelig nok av innlegg i slike tråder der man insinuerer at man må være dum for å velge et Appleprodukt. Da kan det umulig være så veldig farlig at noen påpeker at en del folk som stiller ekstremt høyekrav til kvaliteten på det de driver med bruker Mac.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dette blir bare for dumt, vreden.
    Hva blir for dumt ? - vredens innlegg reflekterer godt hva mye av siste del av tråden omhandler. Om du ikke ser det kan du jo skumlese siste del just in case.

O

Oblivion

Gjest
    Polkagris skrev:
    Den skjønner jeg ikke :eek:

Opplever det helt motsatte..

Det hadde vært fint om du forklarte hva du mener - slik du skriver det er det STORE ORD uten innhold..

V

vredensgnag

Gjest
    marsboer skrev:
    vredensgnag skrev:
    Case closed.

Jeg skjønner ikke hva jeg ser på bortsett fra et eller annet lytterom med noe gamle greier i. Var hensikten å informere om at denne personen åpenbart ikke har forstått hva en ergonomisk og fornuftig arbeidsposisjon foran laptopen er?
    Mac med egen plinth i kirsebær? Er vel strålende!

Og æillt du ser i bille er nybøgg. Inkl. hvordan den Mac'en styres.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg ser det rommet for jeg ett voldsomt sug etter å høre musikk !!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Polkagris skrev:

Det hadde vært fint om du forklarte hva du mener - slik du skriver det er det STORE ORD uten innhold..
    Gamle myter lever ufortrødent videre i noens sinn. Not to worry, man kan ikke forvente annet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Veldig sant, Vidar P. Det er mange som ikke følger med i timen. Kjent problem i skolen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    johnnygrandis skrev:
    Jeg legger mest merke til at det ser ut til at likesidet trekant ikke ser ut til å ha vært overholdt i det hele tatt.
    Mulig det er en optisk illusjon.

V

vredensgnag

Gjest
    marsboer skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg legger mest merke til at det ser ut til at likesidet trekant ikke ser ut til å ha vært overholdt i det hele tatt.
    Mulig det er en optisk illusjon.
    I Shindoland er mye annerledes. Han Shindo liker isoceles over ekvilaterale. Det har han rett i. Kundene hans våger ikke annet, som du kan se her, bortetter sidene.

http://pitchperfectaudio.wordpress.com/page/2/

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    96
    Oblivion skrev:
    Polkagris skrev:

Det er godt mulig det har forandret seg en del, og at metaforen min hadde funket bedre for 5 år siden... beklager, men jeg glemmer ikke lett. Men Apples trang til å pushe kun sine egne format og i det lengste motarbeide godt fungerende og enkle ting, er nok til at jeg har dem langt opp i halsen. FLAC på iphone og Flash er to eksempler. Apples policy og strategi er vel egentlig ikke så mye å diskutere, vi vet alle hvordan deres produkter hadde vært hvis ingen hadde gitt dem press. Det er hele enevelde policyen deres jeg er så inn i hampen i mot, og Steve Jobs er jo nærmest psykotisk. Apples sanne ansikt er et tryne jeg ikke tåler, samme hvor mye det gjør seg til.

N

nb

Gjest
    Polkagris skrev:
    Apples sanne ansikt er et tryne jeg ikke tåler, samme hvor mye det gjør seg til.
    Det er ikke så mange av gigantene i denne bransjen som er pene om man ser ordentlig etter. Noen er dog bedre enn andre til å late som.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Ser ut som det er mange dyktige mennesker som benytter seg av OSX, Ipad etc, skjønner dem godt jeg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    Polkagris skrev:
    Du har sannelig ikke fulgt med i timen.

----

Gi noen eksempler da ..
    Itunes, større møkkaprogram finner man ikke. Installerte det for 1 måned siden for å oppdatere musikken på Ipoden som har ligget lagret i noen år. Siden jeg regnet med at det ikke var det store installerte jeg det på min netbook og ikke på hovedmaskinen. En første generasjon netbook er som kjent ikke en kraftig maskin og den var nede i 20 minutter for Itunes skulle automatisk oppdatere det ene og det andre (har en 40-60gb med mp3 på maskinen) og når Itunes endelig var ferdig med å bruke 100% av maskinens kapasitet begynte Itunes automatisk å oppdatere min gen. 3 Ipod til den var full og feilmelding dukket opp.

Fikk endret på innstillingene etterhvert og plukket ut musikk til overføring manuelt men makan til crap det er med default innstillinger og det ble ikke mye bedre etter å ha fiklet for å få det opp å gå.

Foobar2000 som er et program for spesielt interesserte er i mine øyne ca like brukervennlig.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du må gjerne vise hvor jeg har kommet med slike insinuasjoner, nb?

God jakt.

Forstår virkelig ikke problemet. At noen av verdens mest krevende folk når det gjelder lydkvalitet bruker Mac syns jeg er et fint kvalitetsstempel.
    Beklager, insinuasjoner var feil ord. Direkte påstand kanskje mer treffende

vredensgnag skrev:
    Alle virksomheter med en IT-avdeling, hvis ansatte er avhengige av at brukerne trenger støtte, bruker PC.
    vredensgnag skrev:
    Folk må da få bruke hva de vil, og Windows er da blitt bedre - jeg har ikke samme dampmaskinfølelsen jeg hadde før, når jeg bytter dit fra Mac. Kanskje mer Trabantfølelsen nå.
    "Fush" er dog den som klarest har sagt det (noe som selvsagt vanskelig kan lastes deg). Har du nok gryn kjøper du MacBook, har du behov for å spare noen få tusenlapper kan du sikkert klare deg med en standard laptop som er dårligere på alle relevante punkteri følge den samme Fush.

V

vredensgnag

Gjest
    Mye undertrykket hat her. Adobes proprietære Flash har fortsatt mange støttespillere, selvsagt.

Men snakker vi om sant ansikt bør vi vel begå noe konkret?

Jeg har forenklet søket til Microsoft og Antitrust - men det er mye rart man kunne tatt for seg. Spør de som skapte Mosaic/Netscape, som vi hopper over her.

http://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=microsoft+antitrust

Appleholdninger kommer fra Bizarroworld.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Beklager, insinuasjoner var feil ord. Direkte påstand kanskje mer treffende

vredensgnag skrev:
    Alle virksomheter med en IT-avdeling, hvis ansatte er avhengige av at brukerne trenger støtte, bruker PC.
    vredensgnag skrev:
    Folk må da få bruke hva de vil, og Windows er da blitt bedre - jeg har ikke samme dampmaskinfølelsen jeg hadde før, når jeg bytter dit fra Mac. Kanskje mer Trabantfølelsen nå.
    Det tok tid - jeg stusset over at du var så humørløs på påstand 1 - din reaksjon virket vilt overdimensjonert, så det lot jeg passere.

Påstand to innestår jeg for 100%. Og jeg leser andre i tråden har samme erfaring. Men folk er forskjellige - "your mileage may vary" - og noen liker presten mens andre liker klokkeren, osv.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.169
    Sted
    Trondheim
    Folk som Plokagris forbauser meg like mye hver gang. Først sier de at Apple er fæle fordi de bare pusher sine egne proprietære formater, og i neste setning sier de at Apple er fæle fordi de ikke støtter firma som pusher sine proprietære formater.

Realiteten er at Apple ikke har noen egne proprietære formater som de "pusher" - det eneste proprietære formatet Apple har er ALAC, og de pusher det så absolutt ikke. De selger ikke et eneste program som krever at man bruker det formatet. Adobe pusher imidlertid så absolutt sitt eget proprietære format, men det er OK, og Apple er fæle fordi de ikke vil støtte formatet.

Og kjære Anonym - iTunes er grusomt på PC? Ja, kanskje det. Jeg har litt info til deg - Office suger på Mac. Programmet er langsomt, har et elendig brukergrensesnitt og sliter generelt. Hvilket annet program på Mac krasjer og ødelegger filene dine hvis du åpner en fil på en disk, og så gjør en "Save as..." for å lagre filen på en annen disk? Skjedde meg senest i går med en PowerPoint fil. Åpnet en PowerPointfil i går med 120 slides. Keynote konverterer og åpner filen på 10 sekunder, PowerPoint brukte over 2 minutter!
    SÅ det definitivt verste programmet jeg har på min Mac er Office.

Kanskje en av grunnene til at Apple ikke vil støtte Flash offisielt er at Flash suger på Mac? Du vil jo ikke "støtte" Apple fordi iTunes suger på PC, hvorfor skal da Apple støtte Adobe når Flash suger på Mac?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    "Fush" er dog den som klarest har sagt det (noe som selvsagt vanskelig kan lastes deg). Har du nok gryn kjøper du MacBook, har du behov for å spare noen få tusenlapper kan du sikkert klare deg med en standard laptop som er dårligere på alle relevante punkteri følge den samme Fush.
    Ja, det er vel en grei oppsummering, om enn i litt krasse ordelag. Jeg vil heller si at det er et prioriteringsspørsmål. Mac har noen veldig gode løsninger som du ikke finner hos konkurrentene. Derfor vil Mac stå øverst på min anbefalingsliste, med mindre prisen er en avgjørende faktor. Det kan umulig være veldig kontroversielt.

N

nb

Gjest
    Fush skrev:
    Ja, det er vel en grei oppsummering, om enn i litt krasse ordelag. Jeg vil heller si at det er et prioriteringsspørsmål. Mac har noen veldig gode løsninger som du ikke finner hos konkurrentene. Derfor vil Mac stå øverst på min anbefalingsliste, med mindre prisen er en avgjørende faktor. Det kan umulig være veldig kontroversielt.
    Nei, men det er nok av oss med evig nok penger til å kjøpe mange Macer om vi har lyst som ikke gjør det av - for oss - gode grunner. På samme måte som det ikke akkurat er pengene som er avgjørende for at vi ikke kjøper komponent ditt eller datt til HiFien.

Jeg ville, til tross for min noe begrensede erfaring, også anbefale folk å se på en Apple-løsning med mindre de har spesielle behov. For meg personlig er det dog helt uaktuelt av flere grunner.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er vel ikke så smart å kjøpe hundre Macbook Pro, om man bare trenger én? Min erfaring er at de faller ganske hurtig i pris når en ny modell kommer ut.

Eller skulle trådstarter ha veldig mange?

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det er vel ikke så smart å kjøpe hundre Macbook Pro, om man bare trenger én? Min erfaring er at de faller ganske hurtig i pris når en ny modell kommer ut.

Seriøst, skjerp deg.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:

Seriøst, skjerp deg.
    Beklager, nb, jeg syns du er en strålende kar, men denne tråden kom du inn i med feil fot, tror jeg.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Nei, men det er nok av oss med evig nok penger til å kjøpe mange Macer om vi har lyst som ikke gjør det av - for oss - gode grunner.
    Ja, folk har ulike preferanser. Det er selvsagt en ærlig sak. Nå er det mulig jeg er treig, men jeg har ikke fått med meg de grunnene du referer til. Hva er det du tenker på der?

N

nb

Gjest
    Fush skrev:
    Nå er det mulig jeg er treig, men jeg har ikke fått med meg de grunnene du referer til. Hva er det du tenker på der?
    Jeg har programmer som gjør det jeg vil slik som jeg vil og har begrenset behov for å byte arbeidsflyt. Jeg kjører en løsning med Win 7 på desktop/laptop/HTPC og Linux (Ubuntu) på filserveren min. Samt at jeg har investert en del i programvare (primært Lightroom/Photoshop for Windows) som gjør det dyrt å bytte bare for å bytte. Jeg har også et par ting relatert til jobben jeg er rimelig sikker ikke finnes for annet enn MS.

Min IT-kompetanse er nok godt over middels, så kanskje det er derfor jeg har null ytelsesproblemer, null stabilitetsproblemer og generelt lite t&t med mine oppsett så akkurat den biten blir irrelevant for min del. Og designet på boksene bryr jeg meg lite om.

Uten at jeg er noen særlig stor fan av MS sin forretningsfilosofi så er jeg heller ikke veldig begeistret for Apple eller Google, så om jeg skulle kjøre noe på ideologisk grunnlag måtte det kanskje bli en Linux-variant, men det blir for min del altfor tungvidt så det er ikke et reelt alternativ til desktop-bruk.

Jeg skal dog ved neste korsvei se på MacMini som mediamaskin, men det blir ikke i første omgang.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Beklager, nb, jeg syns du er en strålende kar, men denne tråden kom du inn i med feil fot, tror jeg.
    Takk det samme :)
    ;D

Jeg får holde meg unna. Jeg klarer ikke å ta disse diskusjonene seriøst. Det sies så mye rart.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Og kjære Anonym - iTunes er grusomt på PC? Ja, kanskje det. Jeg har litt info til deg - Office suger på Mac. Programmet er langsomt, har et elendig brukergrensesnitt og sliter generelt. Hvilket annet program på Mac krasjer og ødelegger filene dine hvis du åpner en fil på en disk, og så gjør en "Save as..." for å lagre filen på en annen disk? Skjedde meg senest i går med en PowerPoint fil. Åpnet en PowerPointfil i går med 120 slides. Keynote konverterer og åpner filen på 10 sekunder, PowerPoint brukte over 2 minutter!
    SÅ det definitivt verste programmet jeg har på min Mac er Office.
    Tviler ikke på at office suger på mac, sikkert ikke microsoft sin største prioritering det der.

Men med tanke på prisen på Ipod og det store antallet solgte enheter forventer jeg at det skal flungere godt uavhengig av plattform.

Jeg kan trygt innrømme at mitt inntrykk av eplefølelsen kommer av å ha eie en gen. 3 Ipod.

For meg til mitt bruk er valget enkelt, er låst til pc på jobb grunnet software og har av den grunn en ganske kraftig laptop med i5 og SSD, privat liker jeg å spille så jeg har en stasjonær pc til det og musikkavspilling og en netbook til surfing på sentralen og bruk som fjernkontroll. Felles for alle maskinene er at de er stabile.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har Office 2011 for Mac, og selv om jeg synes det er en unødvendig kronglete, komplisert og ikke-intuitiv pakke hvor jeg foretrekker Apple sin iWork- pakke istedet, så har Office 2011 vært stabil iallefall. Mer enn man kan si om tidligere Office for Mac kanskje.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.028
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke testet office for mac men forstår at det er endel som er "anderledes" enn for win versjon?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn