Magiske høyttalerkabler: foredrag i kveld på Blindern

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ^ Selv hadde jeg forventningsbias om at det ikke skulle være forskjeller og dermed spare penger. Tok så til de grader feil. Så da gjenstår fortsatt det faktum at det er tildelt store, lett hørbare forskjeller.
    Ja jeg og, men vi får aldri en forklaring denne veien. :p

Men igjen, hvorfor diskuteres det?
    Vi vet og har fått målinger på forskjeller på kabler som er hørbare og vi vet hvorfor som Asbjørn har forklart gang på gang og i egne spesial tråder som omhandler dette.
    Så hvorfor diskuteres det?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor er det en klar overvekt i kabeltråder av de som ikke synes div kabler utgjør en forskjell som til tider kan være prikken over i'en ?
    Ett stort flertall av de som ikke bryr seg om kabler, dominerer tråder som omhandler kabler. Fasinerende greier.
    Skulle tro det var stikk motsatt.
    Jepp, er flere som lurer på det :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er det en like uunngåelig konklusjon at cd spillerne nok var perfekte allerede på åttitallet likevel. Hadde vi hatt Diffmakeren, så ville jo målinger på to eksemplarer av samme høyttalermodell vært tusenvis av ganger større enn eventuelle forskjeller på cd spillere.
    Er ikke så sikker på det. Der snakker vi helt ekte analog forvrengning fra utgangstrinn, forskjellige effekter av jitter, osv. Mer sannsynlig ville det vist at forskjellene mellom ulike modeller av CD-spillere var/er tusenvis ganger større enn forskjellene mellom kabler. Folk har da også gjort slike sammenligninger og vist at differansesporet er lett hørbart med nivå -30-40 dB under signalet. I motsetning til med kabler...

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Synes vel denne er beskrivende for diskusjonen.
    https://www.youtube.com/watch?v=RbNbE4egj_A

Når øynene kan lure hjernen til å tro at ørene hører noe annet enn man faktisk gjør, hva kan ikke da lure den...

Snake Oil? Eksotiske kabler?
    Jeg udleder noget andet af denne video.

fra McGurk effect - Wikipedia, the free encyclopedia:

"The McGurk effect is a perceptual phenomenon that demonstrates an interaction between hearing and vision in speech perception. The illusion occurs when the auditory component of one sound is paired with the visual component of another sound, leading to the perception of a third sound.[1] "

I videoen prøver man bevist at forvirre og snyde hjernen , lidt som ved blindtest, Hvor man eksempelvis kan snyde folk ved at de tror der er sket et kabelskift , dette er jo en yndet sport blandt mange kabelskeptikere , hvorefter man triumferende kan fortælle om det her i forummet, med den vigtige konklusion at folk ikke kan hører forskel på noget.

Videoen illustrer hvor lidt der skal til for at snyde og forvirre folk . Og også hvor lidt der skal til for at skabe klarhed. Og hvad der er vigtigt i denne sammenhæng er at dette gælder for os alle.
    I videoen bede han dig om at lukke øjnene, hjernen bliver ikke forvirret mere , og det er nemt at hører hvad der siges.

Derfor er det så vigtigt ved vurdering af stereo , hvis man er ude efter holdbare konklusioner og reelle fremskridt, at der under test/og analyse er så meget klarhed , ubegrænset tid, tryghed, og så lidt forvirring og usikkerhed som det overhovedet er muligt.

Så vil man kommer frem til forskelle som kan bruges, som sagt forskellen i sig selv er skide-ligegyldig, der er om forskellen peger mod højre fidelity som er afgørende.

Jeg ved virkelig ikke hvad de vil, dem som laver, og er så interesserede i disse blindtest , eller de som ved hjælp af teori prøver at overbevise alle om at de ikke hører lydforskelle, det må du da kunne forstår , når jeg nu viser dig alle disse fine formler og teorier og målinger som fortæller dig at du umuligt kan høre lydforskelle , det hele foregår kun i dit hoved.
    Der er efterhånden en hel del af de typer på nettet, som fører sig frem i den stil.
    Hvor det tilsyneladende drejer sig at bevise at der ingen forskel er på noget, og at det derfor er ligegyldigt hvad der bruges i hi-fi kæden.

Kan de ikke hører forskel på de forskellige stereoanlæg? , hvad er det de er i tvivl om , og hvad vil de teste, diverse målinger på kabler fortælle jo allerede at der er målbare forskelle.
    Er de i tvivl om at en målbar forskel også vil give en større eller mindre hørbar forskel?? , hvad er problemet??. , hvad er deres agenda , bedst mulig fidelity , det har man bestemt ikke indtryk af.

Jeg ved hvad mit proplem er, det er at finde en teori som kan understøtte de hørbare forskelle som jeg oplever. Lydforskelle som i særlig kraftig grad manifesterer sig når en opgradering er implementeret i hele kæden, eks.v. alle kabler, fra alle netkabler over linje til højtalerkabler. Det er ikke mig som har brug for en blindtest til at fortælle mig at der er lydforskelle, det er helt åbenlyst at det er der, både ved måling og lytning.

Nej jeg forstår simpelthen ikke hvad skeptikerne vil, de drager ligegyldige vidtgående fejlagtige lytte relaterede konklusioner ud fra uegnede metoder, såsom blindtest og rene teoretiske betragtninger, kunne man forestille sig en god kok arbejde på den måde? Eller en hvilken som helst anden håndværker.

Videoen illustrerer i øvrigt et vigtigt kvalitetstegn i vurderingen af en opgradering, at man pludselig kan hører hvad noget er, som man tidligere ikke har kunnet høre, det kunne være efter et kabelskift.
    Forskellene, fremskridtene kan også være klanglige, timing eller perspektiv forbedringer , eller det hele på en gang, som jeg selv har oplevet adskillige gange.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Jammen kom det ikke et kraftig flashback nå. Det var tider.

Skjermbilde 2015-01-07 kl. 18.13.44.jpg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    At det er mulig å høre forskjell på kabler er det vel få som betviler. Det også bevist gjennom målinger. Selv hører jeg lett forskjell mellom de HT kabler jeg har liggende. Mine dyre MIT kabler låter betydelig forskjellig fra mine Silk kabler. Mer luft oppover og større perspektiv. Disse kablene har "hemmelige" komponenter påloddet av fabrikanten.

Silk låter anonymt i forhold ved direkte sammenligning. Mindre krydder oppover liksom. Dessverre er det slik at MIT kablene er laget for å låte annerledes. De er dyre og det er naturligvis ønskelig å tro at de er bedre. Realiteten er at den ekstra rom informasjon er en unaturlig heving av enkelte frekvensområder. Akustiske instrumenter har en mindre naturlig klang.

Nøytral lyd er riktig men ikke lettest og selge ved kortvarig direkte sammenligning.

Jeg skulle naturligvis ønske at min investering i dyre kabler ikke var bortkastet. Men det var den.
    Ahaopplevelsen når jeg gikk over til nøytrale kabler av helt ok tverrsnitt og kvalitet kan sammenliknes litt med opplevelsen man får når man hører og forstår konsekvensene av loudness war.

Final
    Det kan ikke være sånn at de billigere kablene treffer ditt nåværende anlegg bedre enn MIT kablene da?

Jeg har vært på lytteseanser der en signalkabel til 1200,00 Kr. låt bedre enn en til 20,000 Kr., men det var det med en god match da!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor er det en klar overvekt i kabeltråder av de som ikke synes div kabler utgjør en forskjell som til tider kan være prikken over i'en ?
    Ett stort flertall av de som ikke bryr seg om kabler, dominerer tråder som omhandler kabler. Fasinerende greier.
    Jepp, er flere som lurer på det :)
    Hvorfor drar misjonærer fra Jæren dypt inn i Amazona's jungel for å forkynne Guds lærdom overfor ateister, tror du?
    Det handler nok om å opplyse oss native kabelindianere om den eneste rette visdom :cool:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo tenkes at det har en sammenheng med antall saklige argumenter hver av "sidene" kan legge frem...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Videoen illustrer hvor lidt der skal til for at snyde og forvirre folk . Og også hvor lidt der skal til for at skabe klarhed. Og hvad der er vigtigt i denne sammenhæng er at dette gælder for os alle.
    I videoen bede han dig om at lukke øjnene, hjernen bliver ikke forvirret mere , og det er nemt at hører hvad der siges.

[...]

Jeg ved virkelig ikke hvad de vil, dem som laver, og er så interesserede i disse blindtest , eller de som ved hjælp af teori prøver at overbevise alle om at de ikke hører lydforskelle, det må du da kunne forstår , når jeg nu viser dig alle disse fine formler og teorier og målinger som fortæller dig at du umuligt kan høre lydforskelle , det hele foregår kun i dit hoved.
    Ja, nettopp. Les ditt eget innlegg en gang til, så kanskje du forstår.

Kan det tenkes at den meget utskjelte blindtesten handler om å lukke øynene, slik at hjernen ikke blir forvirret av synsinntrykk, merkenavn, eller prislapper, og i stedet høre etter hva som skjer? Kanskje det vil gjøre det lettere å legge tiden og pengene i ting som faktisk forbedrer lyden?

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det kan jo tenkes at det har en sammenheng med antall saklige argumenter hver av "sidene" kan legge frem...
    Greit nok dette, men jeg tror utfallet blir det samme uavhengig av saklighet.
    Ser ikke ut som konklusjoner - og realiteter for den slags skyld - blir særlig påvirket, men det kan alltids forekomme at noen snur i sitt (trang)syn.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    At det er mulig å høre forskjell på kabler er det vel få som betviler. Det også bevist gjennom målinger. Selv hører jeg lett forskjell mellom de HT kabler jeg har liggende. Mine dyre MIT kabler låter betydelig forskjellig fra mine Silk kabler. Mer luft oppover og større perspektiv. Disse kablene har "hemmelige" komponenter påloddet av fabrikanten.

Silk låter anonymt i forhold ved direkte sammenligning. Mindre krydder oppover liksom. Dessverre er det slik at MIT kablene er laget for å låte annerledes. De er dyre og det er naturligvis ønskelig å tro at de er bedre. Realiteten er at den ekstra rom informasjon er en unaturlig heving av enkelte frekvensområder. Akustiske instrumenter har en mindre naturlig klang.

Nøytral lyd er riktig men ikke lettest og selge ved kortvarig direkte sammenligning.

Jeg skulle naturligvis ønske at min investering i dyre kabler ikke var bortkastet. Men det var den.
    Ahaopplevelsen når jeg gikk over til nøytrale kabler av helt ok tverrsnitt og kvalitet kan sammenliknes litt med opplevelsen man får når man hører og forstår konsekvensene av loudness war.

Final
    Det kan ikke være sånn at de billigere kablene treffer ditt nåværende anlegg bedre enn MIT kablene da?

Jeg har vært på lytteseanser der en signalkabel til 1200,00 Kr. låt bedre enn en til 20,000 Kr., men det var det med en god match da!
    Min vei mot god lyd (HIFI) har vært å redusere komponentenes lydsignatur maksimalt. Laveste mulig forvrengning og minst mulig tilført egenlyd. I mine øyne er produkter som tilfører noe ekstra til kilden en uting. Dette gjelder uavhengig om jeg subjektivt sett liker det eller ikke. Noen ganger gjør en forbedring at ting faktisk blir tydeligere dårlig. Det må man tåle på veien til HIFI ellers blir man gående i ring i evig byttesyke.

Resultatet er at jeg i dag har et temmelig transparent oppsett. Lite egenlyd. Det blir da også lettere å høre forskjeller bl.a. på kabler. MIT er laget for å endre lyden litt. Det høres. For hvert hakk oppover i kvalitet blir dette tydeligere, ikke motsatt.

Final

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kan være enig at MIT sine kabler generelt har en "liten" egen lyd!

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Fugler og fly er tyngere enn luft KUN når de er på bakken eller når de inntar nedstigning. Ellers er de like tunge eller lettere enn den luftmassen de presser ned.
    Du skal få poeng fordi du ser ut til å ha hørt om Arkimedes, selv om han har fint lite å gjøre med hvorfor fly holder seg flyvende. Har du forresten hørt om begrepet massetetthet? Eller oppdrift som skyldes forskjellig trykk over og under vingen? Ikke det nei. Ellers er det vel å konstatere at kabelmotstandere gjennomsnittlig lider av akkurat like stor mangel på fysisk innsikt som kabeltilhengere beskyldes å gjøre.
    Arkimedes? Ser ingen relasjon til han i innlegget du referer til. Det du skriver vedr undertrykk over vingen og overtrykk under vingen står for bare 20% av løftet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et av livets og universets store, ubesvarte spørsmål. Her kommer dagens vitenskap skammelig til kort. Særlig siden det er overtydelig at de færreste av de noensinne har prøvd annet enn lakrissnører kjøpt på S-Nærkjøp.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Har prøvd mange ulike høyttalerkabler opp til 70kkr for 2x3 meter. Er det dyrt nok?

Dyreste signalkabel tror jeg kostet rundt 25kkr. Er det dyrt nok?

Dyreste strømkabel ca 30kkr. Er det dyrt nok?

Alt i eget oppsett.

I andre oppsett (hjemme hos folk. Ikke butikk) har jeg fått høre Nordost Valhalla/Odin i hele oppsett. Er det dyrt nok?

Du prøver å score ett utrolig billig poeng. Og som du selv sier. Billig er sjelden særlig bra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da også hele poenget. De magiske boksene inneholder en ferdiginnstilt analog equalizer med spoler og kondensatorer, selv om MIT bruker oppkonstruerte begreper som "poles of articulation". Å kjøpe et puritansk anlegg med stor båndbredde for deretter å kjøpe magiske kabler med filter og equalizer for å farge lyden slår meg som en merkelig prioritering.

mitcableswhatsinthebox.jpeg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da jevnt over rimeligere å bruke kabler til noen tusen for å få den lyden en ønsker,
    en å kjøpe digitale dupeditter til 40 000 kr for å forandre litt på lyden,som atpåtil ikke er enkle i bruk.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ^ inntil du har kjøpt 10 kabelurer med magiske egenskaper til 5k kr pr stk som fortsatt ikke gir deg den magien du ønsker.

Da er det kanskje likevel enklere med 40k kr på den DSP-boks eller fiiin EQ som gir forutsigbare resultater?

Halve morroa med kabeldiskusjonene er det overdrevne fokuset på «forskjell» ... når alle gode kabler «låter» klin likt.

mvh
    KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Da er det kanskje likevel enklere med 40k kr på den DSP-boks --------- som gir forutsigbare resultater?
    KJ
    Min erfaring med DSP er stikk motsatt, altså fort introduserer digitale artifakter i form av pumpelyder, ol.
    Ihvertfall hvis korreksjonen gjøres automatisk.
    Men det er selvsagt forskjell på å prøve å kompensere dip'er også og ikke bare peaker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er det kanskje likevel enklere med 40k kr på den DSP-boks --------- som gir forutsigbare resultater?
    KJ
    Min erfaring med DSP er stikk motsatt, altså fort introduserer digitale artifakter i form av pumpelyder, ol.
    Ihvertfall hvis korreksjonen gjøres automatisk.
    Men det er selvsagt forskjell på å prøve å kompensere dip'er også og ikke bare peaker.
    Jeg innrømmer gjerne at det er litt høyere brukerterskel f eks på en DEQX HDP4 enn på et kabelbytte, ihvertfall hvis du skal bruke alle mulighetene som ligger i den boksen. Men noen pumpelyder har jeg ikke lagt merke til. Det er typisk et tegn på en feiljustert dynamisk kompressor i signalkjeden, og noen slik styggedom vil vi vel ikke ha i anlegget. På pedalbrettet for elgitaren, bevares, men ikke i avspillingskjeden.

DSP, pre-ringing og forvrengningsprodukter er et interessant tema, men et som kanskje blir litt off-topic i denne tråden.

L

Larkus

Gjest
    Dyre kabler er vel ikke annet enn regelrett jåleri, og en pervers oppfatning om at kabelaturen prismessig og visuellt må stå i stil med resten av husalteret.
    Påståtte forskjeller er en metode for å rettferdiggjøre investeringen overfor andre, men aller mest overfor seg sjøl.

Å innrømme dette sitter ufattelig langt inne for de aller fleste som har havnet på kabelgaleien.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Dyre kabler er vel ikke annet enn regelrett jåleri, og en pervers oppfatning om at kabelaturen prismessig og visuellt må stå i stil med resten av husalteret.
    Påståtte forskjeller er en metode for å rettferdiggjøre investeringen overfor andre, men aller mest overfor seg sjøl.

Å innrømme dette sitter ufattelig langt inne for de aller fleste som har havnet på kabelgaleien.
    Hvis det var så enkelt som du beskriver, så hadde dyre kabler forsvunnet for lenge siden. (Hvor ble EQ- boksene av, forresten?)
    Det er dessverre mye som tyder på at ikke alle har helt de samme forutsetninger for "riktig lydoppfattelse", jeg tror det hadde vært mye lettere om disse hadde slått seg til ro med at dette kanskje var tilfelle, enn om de på død og liv skal prøve å gi mening til det de til syvende og sist ikke forstår seg på.
    Nå skal jeg ikke påstå jeg nødvendigvis har skjønt alt selv, men ut fra det kabelmotstanderne skriver om annet hifi- relatert enn kabler, så er det MYE de ikke har forstått.
    De ender opp med en konklusjon om at alt av hifiprodusenter (Gryphon?), blader, butikker, kunder etc er idioter, svindlere, har blikkører etc, mens det er en håndfull forumister som har rett. Det blir for dumt rett og slett, og det innser de nok innerst inne selv.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    KT: Hva med å lære seg det helt grunnleggende om elektronikk og bølgeforplantning før du anklager andre for ikke å ha peiling?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Har prøvd mange ulike høyttalerkabler opp til 70kkr for 2x3 meter. Er det dyrt nok?

Dyreste signalkabel tror jeg kostet rundt 25kkr. Er det dyrt nok?

Dyreste strømkabel ca 30kkr. Er det dyrt nok?

Alt i eget oppsett.

I andre oppsett (hjemme hos folk. Ikke butikk) har jeg fått høre Nordost Valhalla/Odin i hele oppsett. Er det dyrt nok?

Du prøver å score ett utrolig billig poeng. Og som du selv sier. Billig er sjelden særlig bra.
    Jo det skulle være dyrt nok. Og resten av anlegget var nok enda en del dyrere. Men der føler du ikke du har kastet bort pengene?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Kjøpte jo ikke noe av dette. Bare hadde det på hjemlån. Jobbet som hifipusher mens jeg studerte.

Anlegget bestod av DCS Delius, McIntosh 402 og TonArt Etera II. Samlet listepris på rett rundt 200k med kablene jeg hadde.

Systemet jeg har i dag har kostet meg samlet 35k og spiller utrolig mye bedre. Grunnen? Det er satt sammen etter fornuftige prinsipper og ikke etter prøve og feile metoden. Jeg var veldig fornøyd med lyden i det andre systemet også på den tiden, men det er ikke sammenlignbart.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341

Hvis det var så enkelt som du beskriver, så hadde dyre kabler forsvunnet for lenge siden. (Hvor ble EQ- boksene av, forresten?)
    Det er dessverre mye som tyder på at ikke alle har helt de samme forutsetninger for "riktig lydoppfattelse", jeg tror det hadde vært mye lettere om disse hadde slått seg til ro med at dette kanskje var tilfelle, enn om de på død og liv skal prøve å gi mening til det de til syvende og sist ikke forstår seg på.
    Nå skal jeg ikke påstå jeg nødvendigvis har skjønt alt selv, men ut fra det kabelmotstanderne skriver om annet hifi- relatert enn kabler, så er det MYE de ikke har forstått.
    De ender opp med en konklusjon om at alt av hifiprodusenter (Gryphon?), blader, butikker, kunder etc er idioter, svindlere, har blikkører etc, mens det er en håndfull forumister som har rett. Det blir for dumt rett og slett, og det innser de nok innerst inne selv.
    Det meste her i verden hadde forsvunnet hvis alle aksepterte at funksjon er viktigere enn design. I motsatt fall har mange funksjonelle produkter forsvunnet til fordel for minimalisme og design.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det meste her i verden hadde forsvunnet hvis alle aksepterte at funksjon er viktigere enn design. I motsatt fall har mange funksjonelle produkter forsvunnet til fordel for minimalisme og design.
    Det er ikke mye her inne som ser ut til å være designet av Phillippe Starck, spør du meg.......

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (Hvor ble EQ- boksene av, forresten?)
    De forsvant tydeligvis inn i magiske bokser på grisedyre kabler, hvor man ikke engang kan justere dem uten å selge tingen med 50 % tap og kjøpe en ny magisk kabel. Jfr bilde av innmaten i en MIT-boks litt ovenfor.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Er endelig enig her, MIT kablet er et farvelade kabel , (lidt i stil med hifiiii/audiophil mixede plader.
    Kablet er konstrueret udfra betragtninger som jeg mener der ikke er noget hold i.
    jeg synes vi bør holde dette kabel uden for diskussionen, selvom der virkelig kan høres forskelle på dette kabel i forhold til andre, men efter min mening bestemt ikke på den gode måde.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.984

Utrolig greit at du har et så lettstelt, fornuftig og avslappet forhold til hundedyre kabler Larkus.
    Hvor går forøvrig DIN grense for hundedyre kabler?

Ting som kavdrat på lederne, skjerming, solidcore kontra mange tynne ledere, sammensetning av kabelen (fletting eller "straight wire"), koblinger (lodding kontra krympet på), materialvalg osv spiller ingen rolle det da når man ser bort fra bling og grådighet hos produsent/forhandler?
    Ssit men ikke minst synergieffekt mellom kabling og bokser som ligger innenfor ens egen subjektive smak.
    Er noe i det hele tatt nøytralt og korrekt gjengitt/reproduert?
    Hvilke preferanser har produsenten av dine bokser, og hva mener han/hun passer best fra narrenes ormegård for å gjengi musikk?

Påståtte forskjeller i lydgjengivelse med forskjellig kabling kan være svært så reelle for en som kjenner eget og andres anlegg gjennom mange år.
    Så får du tro eller innbille deg hva du vil.
    Det går nemlig begge veier efter min ringe erfaring.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.984
    Kjøpte jo ikke noe av dette. Bare hadde det på hjemlån. Jobbet som hifipusher mens jeg studerte.

Anlegget bestod av DCS Delius, McIntosh 402 og TonArt Etera II. Samlet listepris på rett rundt 200k med kablene jeg hadde.

Systemet jeg har i dag har kostet meg samlet 35k og spiller utrolig mye bedre. Grunnen? Det er satt sammen etter fornuftige prinsipper og ikke etter prøve og feile metoden. Jeg var veldig fornøyd med lyden i det andre systemet også på den tiden, men det er ikke sammenlignbart.
    I denne sammenheng våger jeg påstanden at et bytte av McIntosh 402 til en annen forsterker ville gitt vesentlig bedre lydgjengivelse.
    Etter min erfaring er den tung i sessen og mørktlydende.
    Eksemeplvis ville et par Aronov 100 w rør monoblokker gitt mer futt og oppløsning, og deretter kunne du lekt med signal- og høyttalerkabler.
    Og ja, jeg har lekt med de forskjellige produktene i flere sammenhenger.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Der er to oplagte "komponeneter" i kabelet som kan give lydforskelle , komponeneter som i andre sammenhænge og i en sin mere naturlige form vil give lydmæssige forskelle.

Der er en modstand som består af ledematerialet for selve kablet + plus stik + plus stik forbindelsens stabilitet, derudover vil man have skineffekt.
    Den anden komponent er den langstrakte aflednings-kondensator som dannes af de to lederer plus dialektrikummet i mellem dem , også i stikket vil der være fejlkapacitet på samme måde.

Derudover har vi induktion, det undgår man ikke, bare det man har et stykke ledning så er vil der være induktion , vist noget med 60 nH pr meter ikke meget, langt det meste induktion dannes af den geometriske konstruktion , som man langt hen ad vejen kan styre.

Der er to typer afledte induktioner skin og proximity effekt, derudover effekter som dannes af standed/flerkoret ledningskonstruktion som det kendes fra den almindelige netledning , disse effekter bør fjernes eller minimeres så meget som muligt, hvilket man heldigvis også kan.

De andre induktioner er af en relativ god natur i forhold til lyd/hifi efter min mening , hellere have en geometrisk dannet induktion end reel fejlkapacitet, lavet af dårligt kobber og med PVC som dialektrikum.

Så vejen er ,minimer eller fjerne de induktions former som kan minimeres, lav så god en aflednings kondensator som muligt, og lav så god og så lille en modstand som muligt (kabellederen) med de bedste og de mest rene materialer.
    Derudover bør enhver mulighed og form for mikrofoni bekæmpes, og enhver mulighed for statisk opladning bør elimineres.

De ting der er beskrevet er alle mere eller mindre forskellige fra kabel til kabel, afhængig af de valg konstruktøren har gjort, og jeg mener som sagt at det give lydmæssige og målemæssige forskelle, som alle andre konstruktions forskelle også typisk vil gøre.

Det ses også at en fuldt optimeret konstruktion naturligvis vil blive væsentligt dyre en et discount produkt hvor prisen har været den afgørende faktor/parameter i konstruktionen.

Men ingen tvivl om at priserne på kabler er kunstigt høje inden for det som kaldes high-end. men det er ikke det samme som at der ikke er lydforskel på kabler.

I anlæg som er i orden og med akustiks live musik som reference har jeg sjældent oplevet at pris og lydkvalitet ikke har fulgtes ad, der er eksempler hvor det ikke tilfældet, helt sikkert , men det er ikke det typiske , og det er logisk at det er sådan, hvis det forholder sig som det ovenstående, og det mener jeg at det gør et langt stykke hen ad vejen.

Det var den elektriske side af sagen, den objektive om man vil, den anden del af konstruktionen er valget af materialer, dette giver igen utallige muligheder for lydforskelle, som iøvrigt ikke altid umiddelbart kan forklares, noget af det mest åbenlyse er forskellen på lyden af sølv og kobber.
    Men også dialektrikum af samme kvalitet er der lydforskelle på som man ikke se direkte i målinger.
    At udvælge de materialer som er bedst i overensstemmelse med hvordan akustiks live-musik lyder, er en vigtig opgave, og kan være ligeså vigtig eller vigtigere end den elektriske konstruktion.

Det var den magiske/mystiske side af sagen, som iøvrigt gå igen i alle passive komponenter , modstande ,kondensatorer ,spoler, stik, bøsninger osv.
    Passive Komponenter /delelementer som på helt samme måde som ved kabler kan optimeres objektivt/elektrisk , og "subjektivt"/valg af materialer.
    En effekt mange Diy folk har oplevet i forbindelse med opgradering af passive delefilterer til højtalere, men det er lige så vigtigt, og har lige så stor virkning, i resten af hi-fi kæden, effektforstærker, DAC , forforstærker osv.

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    I denne sammenheng våger jeg påstanden at et bytte av McIntosh 402 til en annen forsterker ville gitt vesentlig bedre lydgjengivelse.
    Eksemeplvis ville et par Aronov 100 w rør monoblokker gitt mer futt og oppløsning, og deretter kunne du lekt med signal- og høyttalerkabler.
    Jeg prøvde en god del forsterkere mens jeg hadde Etera. MC402 hadde desidert best totallyd. Parasound JC1 og ICE ASP1000 ble også testet og vurdert. Av disse låt ASP1000 desidert slappest. JC1 gav litt mer fraspark i bassen, men mindre nyansert. MC var mye bedre i øvre halvdel. 100w rør på Etera ser jeg på som dødfødt. Prøvde f.eks med paralellkoblede MC275. Det var ikke nok. Jeg lå til stadighet opp mot 400w på VU metrene, så at jeg skulle synes 100w var tilstrekkelig ser jeg på som urealistisk.

L

Larkus

Gjest
    Utrolig greit at du har et så lettstelt, fornuftig og avslappet forhold til hundedyre kabler Larkus.
    Hvor går forøvrig DIN grense for hundedyre kabler?

Ting som kavdrat på lederne, skjerming, solidcore kontra mange tynne ledere, sammensetning av kabelen (fletting eller "straight wire"), koblinger (lodding kontra krympet på), materialvalg osv spiller ingen rolle det da når man ser bort fra bling og grådighet hos produsent/forhandler?
    Ssit men ikke minst synergieffekt mellom kabling og bokser som ligger innenfor ens egen subjektive smak.
    Vel, jeg har en hjemmelaget ht-kabel. Den består av EMC-motorkabel med 4x10mm² PE-isolerte ledere. Altså 20mm² pr. pol. Terminert med fortinnede rør-kabelsko i rein kobber fra Biltema (!), som er krympet og loddet til lederene. Den kostet meg ca 1700 kroner, og jeg synes at det er dyrt nok for ht-kabler. Det er tverrsnittet som teller for lyden, og som også stort sett bestemmer prisen på råkabelen. Kobber er ikke akkurat billig:)

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    (Hvor ble EQ- boksene av, forresten?)
    De forsvant tydeligvis inn i magiske bokser på grisedyre kabler, hvor man ikke engang kan justere dem uten å selge tingen med 50 % tap og kjøpe en ny magisk kabel. Jfr bilde av innmaten i en MIT-boks litt ovenfor.
    Hvorfor henge seg opp i dette ene kabelmerket som har denne mystiske boksen? Det er ikke sikkert boksen gjør noe særlig for lyden, verken positivt eller negativt. Antagelig mest noe de har for å skille seg ut i mengden. Gryphon sier også at kabler med "hemmelige bokser" ofte dreier seg om i bunn og grunn ganske ordinære kabler.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er da også hele poenget. De magiske boksene inneholder en ferdiginnstilt analog equalizer med spoler og kondensatorer, selv om MIT bruker oppkonstruerte begreper som "poles of articulation". Å kjøpe et puritansk anlegg med stor båndbredde for deretter å kjøpe magiske kabler med filter og equalizer for å farge lyden slår meg som en merkelig prioritering.

Vis vedlegget 299459
    Meg du sikter til her Asbjørn? Mitt poeng er MIT ikke er HIFI, som i nøyaktig gjengivelse, men endret gjengivelse som i Taste Fidelity (TAFI), fordi jeg liker det, kabler.
    MIT kablene har ikke plass i anlegget. Desto mer transparent anlegget ble, desto tydligere ble den negative virkningen av kablene.
    MIT er ikke alene om disse triksene i bransjen. Det er mye å spare på å ta dette inn over seg.

Final

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Fugler og fly er tyngere enn luft KUN når de er på bakken eller når de inntar nedstigning. Ellers er de like tunge eller lettere enn den luftmassen de presser ned.
    Du skal få poeng fordi du ser ut til å ha hørt om Arkimedes, selv om han har fint lite å gjøre med hvorfor fly holder seg flyvende. Har du forresten hørt om begrepet massetetthet? Eller oppdrift som skyldes forskjellig trykk over og under vingen? Ikke det nei. Ellers er det vel å konstatere at kabelmotstandere gjennomsnittlig lider av akkurat like stor mangel på fysisk innsikt som kabeltilhengere beskyldes å gjøre.
    Arkimedes? Ser ingen relasjon til han i innlegget du referer til. Det du skriver vedr undertrykk over vingen og overtrykk under vingen står for bare 20% av løftet.
    Hva er de 80% som står for resten av løftet da? Passasjerenes kollektive tankekraft ift. ønsket om å ikke falle ned og slå seg ihjel?
    Sinnets kraft er sterk, det har vi jo lært i denne tråden.
    Kanskje flyselskapene i fremtiden kan satse på ekstra viljesterke passasjerer slik at de kan spare drivstoff?

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.984
    Jeg prøvde en god del forsterkere mens jeg hadde Etera. MC402 hadde desidert best totallyd. Parasound JC1 og ICE ASP1000 ble også testet og vurdert. Av disse låt ASP1000 desidert slappest. JC1 gav litt mer fraspark i bassen, men mindre nyansert. MC var mye bedre i øvre halvdel. 100w rør på Etera ser jeg på som dødfødt. Prøvde f.eks med paralellkoblede MC275. Det var ikke nok. Jeg lå til stadighet opp mot 400w på VU metrene, så at jeg skulle synes 100w var tilstrekkelig ser jeg på som urealistisk.
    Flott, da har vi fått avdekket det, og din subjektive preferanse av forsterker i ditt oppsett den gang.
    Takk for at du delte informasjon med meg/oss :cool:
    Likeledes har jeg hørt at tidligere nevnte 100w rør monoblokker fra russike Aronov spille absolutt godkjent på Eteraene, men 2x DP A1s låter klart bedre i mine ører.
    Foretrukket forsterkeri har også sammenheng med valg av kabler i oppsettet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn