Synes vel denne er beskrivende for diskusjonen.
https://www.youtube.com/watch?v=RbNbE4egj_A
Når øynene kan lure hjernen til å tro at ørene hører noe annet enn man faktisk gjør, hva kan ikke da lure den...
Snake Oil? Eksotiske kabler?
Jeg udleder noget andet af denne video.
fra
McGurk effect - Wikipedia, the free encyclopedia:
"The McGurk effect is a perceptual phenomenon that demonstrates an interaction between hearing and vision in speech perception. The illusion occurs when the auditory component of one sound is paired with the visual component of another sound, leading to the perception of a third sound.[1] "
I videoen prøver man bevist at forvirre og snyde hjernen , lidt som ved blindtest, Hvor man eksempelvis kan snyde folk ved at de tror der er sket et kabelskift , dette er jo en yndet sport blandt mange kabelskeptikere , hvorefter man triumferende kan fortælle om det her i forummet, med den vigtige konklusion at folk ikke kan hører forskel på noget.
Videoen illustrer hvor lidt der skal til for at snyde og forvirre folk . Og også hvor lidt der skal til for at skabe klarhed. Og hvad der er vigtigt i denne sammenhæng er at dette gælder for os alle.
I videoen bede han dig om at lukke øjnene, hjernen bliver ikke forvirret mere , og det er nemt at hører hvad der siges.
Derfor er det så vigtigt ved vurdering af stereo , hvis man er ude efter holdbare konklusioner og reelle fremskridt, at der under test/og analyse er så meget klarhed , ubegrænset tid, tryghed, og så lidt forvirring og usikkerhed som det overhovedet er muligt.
Så vil man kommer frem til forskelle som kan bruges, som sagt forskellen i sig selv er skide-ligegyldig, der er om forskellen peger mod højre fidelity som er afgørende.
Jeg ved virkelig ikke hvad de vil, dem som laver, og er så interesserede i disse blindtest , eller de som ved hjælp af teori prøver at overbevise alle om at de ikke hører lydforskelle, det må du da kunne forstår , når jeg nu viser dig alle disse fine formler og teorier og målinger som fortæller dig at du umuligt kan høre lydforskelle , det hele foregår kun i dit hoved.
Der er efterhånden en hel del af de typer på nettet, som fører sig frem i den stil.
Hvor det tilsyneladende drejer sig at bevise at der ingen forskel er på noget, og at det derfor er ligegyldigt hvad der bruges i hi-fi kæden.
Kan de ikke hører forskel på de forskellige stereoanlæg? , hvad er det de er i tvivl om , og hvad vil de teste, diverse målinger på kabler fortælle jo allerede at der er målbare forskelle.
Er de i tvivl om at en målbar forskel også vil give en større eller mindre hørbar forskel?? , hvad er problemet??. , hvad er deres agenda , bedst mulig fidelity , det har man bestemt ikke indtryk af.
Jeg ved hvad mit proplem er, det er at finde en teori som kan understøtte de hørbare forskelle som jeg oplever. Lydforskelle som i særlig kraftig grad manifesterer sig når en opgradering er implementeret i hele kæden, eks.v. alle kabler, fra alle netkabler over linje til højtalerkabler. Det er ikke mig som har brug for en blindtest til at fortælle mig at der er lydforskelle, det er helt åbenlyst at det er der, både ved måling og lytning.
Nej jeg forstår simpelthen ikke hvad skeptikerne vil, de drager ligegyldige vidtgående fejlagtige lytte relaterede konklusioner ud fra uegnede metoder, såsom blindtest og rene teoretiske betragtninger, kunne man forestille sig en god kok arbejde på den måde? Eller en hvilken som helst anden håndværker.
Videoen illustrerer i øvrigt et vigtigt kvalitetstegn i vurderingen af en opgradering, at man pludselig kan hører hvad noget er, som man tidligere ikke har kunnet høre, det kunne være efter et kabelskift.
Forskellene, fremskridtene kan også være klanglige, timing eller perspektiv forbedringer , eller det hele på en gang, som jeg selv har oplevet adskillige gange.