Powerpoint
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 23.04.2003
- Antall liker
- 13.984
Takk for at du delte informasjon om dine høyttalerkabler i ditt oppsettVel, jeg har en hjemmelaget ht-kabel. Den består av EMC-motorkabel med 4x10mm² PE-isolerte ledere. Altså 20mm² pr. pol. Terminert med fortinnede rør-kabelsko i rein kobber fra Biltema (!), som er krympet og loddet til lederene. Den kostet meg ca 1700 kroner, og jeg synes at det er dyrt nok for ht-kabler. Det er tverrsnittet som teller for lyden, og som også stort sett bestemmer prisen på råkabelen. Kobber er ikke akkurat billigUtrolig greit at du har et så lettstelt, fornuftig og avslappet forhold til hundedyre kabler Larkus.
Hvor går forøvrig DIN grense for hundedyre kabler?
Ting som kavdrat på lederne, skjerming, solidcore kontra mange tynne ledere, sammensetning av kabelen (fletting eller "straight wire"), koblinger (lodding kontra krympet på), materialvalg osv spiller ingen rolle det da når man ser bort fra bling og grådighet hos produsent/forhandler?
Ssit men ikke minst synergieffekt mellom kabling og bokser som ligger innenfor ens egen subjektive smak.
Det fungerer sikkert mer en godkjent hjemme hos deg i dine ører, og jeg har ikke tenkt å legge meg opp i det.
Etter min erfaring er tverrsnittet til høyttalerkablene bestemmende for lyden til en hvis grad, men også mye av det jeg nevnte over som er utdypet i innlegg #674 av Kortvarig har sitt å si for gjengivelsen. Meg om det.