Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    HoJ: hvor høyt spiller du? Jeg har ikke opplevd at mine HT har gjort noe sånt som du beskriver og jeg tror jeg spiller rimelig høyt - dog har jeg et mindre rom enn deg, som kanskje kan ha noe å si. Uansett er ikke Magnepan rette greiene hvis du skal spille på stadion-nivå i volum. Når det gjelder watt, så er jo HT sannsynligvis 83db i sensitivitet (i hvert fall er 1.6 det) og det betyr at du bør ha i hvert fall 200-250 watt i 4 ohm, vil jeg tro. The more, the merrier?
    Snakker ikke om PA-høyt-volum, men godt over snakke-volum.

    Min talk gir 280w@4ohm, så jeg tror det ikke er watta det står på, men den er ikke strømsterk nok.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Høres ut som et poeng, det med strøm. Spiller du høyere enn vi gjorde når du var hos meg? Jeg spiller sjelden vesentlig mye høyere enn det, men de gangene jeg gjør det har jeg aldri hørt de problemene du har - og som du kommenterte er jo Hegeln min vesentlig tyngre enn din Talk og har nok mer strømreserver, sånn sett.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har en teori her dere.

    Kan det være membranet som treffer stoffet uten på som lager dette problemet, siden Mbare ikke har det problemet?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Jeg tillater meg å tvile på om de treffer stoffet, membranene, altså. Det er et godt stykke fra membranene og fram til stoffet og greit, du kan se at membranene beveger seg når jeg spiller HØYT, men ikke i nærheten av noen utslag som burde treffe stoffet (vi snakker mm med bevegelser her). Jeg tror at det enten er effekten som sliter med å kontrollere membranene, eller at du rett og slett spiller for høyt slik at membranene forsøker seg på et utsving som blir for langt for dem. Igjen: spiller du høyere enn det vi spilte?

    Forøvrig aner jeg ikke, men det er jo en teori å tenke på: hvilke spoler har du i delefilteret? Jeg har noen sjukt svære filterspoler på Eltek - mulig at de gir mer kontroll???
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ang. delefilter så vet jeg lite det er FallenA som har moddet disse.

    Kan tippe at problemet kommer ved ca. 90-95db
     
    T

    tst

    Gjest
    Det er nok det som kalles blafring, men da må du spille veldig høyt? 1,6 og større modeller kan spille høyere før dette skjer. Jeg bruker nå biamping med 2 stk. Usher R1,5 og det spiller mye bedre enn en. Bedre kontr. i bass og mer uanstrengt oppover.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg spiller så høyt - har ikke målt, Kl. 23 på volumhjulet mitt så har jeg rett over 80db, dette problemet kommer ca. kl. 01.30 på volumhjulet.. Muligens en 90-95db..
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HoJ skrev:
    Ang. delefilter så vet jeg lite det er FallenA som har moddet disse.

    Kan tippe at problemet kommer ved ca. 90-95db
    Er nok ikke meg som moddet. Jeg gjorde ikke noe annet enn å koble til "boksene" ;)
    Men filteret er en versjon av den som er her http://www.positive-feedback.com/Issue4/magnapan3.htm
    Filterne ble satt sammen av en annen kar med samme høyttalere, men som ble plukket av da han solgte høyttalerne.
    Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hørt noen antydning til de lydene som du beskriver når jeg hadde de her hos meg.
    Av forsterkere som jeg har brukt på disse kan jeg nevne Embla 1.1 (Ice forsterker med 2x135w 8 ohm), Holfi Integra 88se (2x115w 8 ohm), samt EAR 890 (8stk KT88 rør og 2 x 70w klasse A) Sistnevnte var den som leverte absolutt best kontroll, og som spilte med mest autoritet. Holfien var meget god, og briljerte med nok av kontroll (også ved svært høyt volum), og spilte svært organisk og oppløst.

    Hadde også DK design på besøk en kort ettermiddag, og den spillte bra og autoritært i bassen, men falt gjennom mtp oppløsning, og raffinement oppover i registeret her hos meg. IMO.

    Det er ikke ørene dine som er veldig gode da? ;)

    Mitt råd vil være å se etter noe som levere MASSE strøm, og ikke nødvendigvis masse Watt. Få lånt hjem en DP eller noe slikt bare for å høre om det er det som skal til.
    Jeg kan også nevne at MG12 var veldig følsomme på kabler her hos meg. Og det gjaldt uansett hva utstyr som var koblet til. MIT og Nordost Red Dawn revII lød spisst og pistrete hos meg på disse høyttalerne. AU24 fungerte veldig bra oppover, men var litt vel slank i bassen. Viablue var "grei nok", og bedre enn de to førstnevnte, mens BM Revelation, og Giant gjorde susen ;)

    En siste ting..... Har du prøvd med forskjellige kilder og drivverk? Gjør det noe med den "lyden" som du hører?
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg har dårlig hørsel, hos meg er det meget liten forskjell på kilde, kabler osv. Magnepanene var varsom for slik før, når jeg spilte på kortveggen, men slik som de står nå på den ene siden av langveggen så er de ikke så følsomme lenger..

    DK'n gav ikke stor mer av volum og bass, mindre detaljert og smalere lydbilde ble det i steden.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm, vet dere kommer til å "drepe" meg..


    Men nå har jeg fått DEQ2496 inn i huset (FY DEG HoJ)..

    Nå spiller jeg HØYT, og har ikke noe som helst problem med blafring osv.. ::)
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe annet en DEQ2496 kjørte auto-kalibrering..

    Lyden er ikke noe annet en posetivt forrandret, mere sammenheng i hele lydbildet.

    Og sliter ikke med blafring, hverken i topp eller bånn lenger.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje du rett og slett justerte enkelte frekvenser som tidligere gav resonanser i rom/ramme/ører? ;)
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan hende.. Det låte meget bra her nå..

    Så uten tvil høyttalerne blir, det samme med Talk-settet.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    HoJ skrev:
    Ja, det kan hende.. Det låte meget bra her nå..

    Så uten tvil høyttalerne blir, det samme med Talk-settet.
    Jeg hadde også en DEQ2496 på besøk når jeg skaffet meg MG12. Dette for å få orden på noen småting som kom som en følge av mitt den gang "bitte lille" rom på 3x3m.
    Opplevde også at den gjorde mye gode ting i frekvensfløyene, men følte etter å ha prøvd litt, at det gikk veldig på bekostning av "naturlig" utklingning, lydbilde, dybde og perspektiv. Enkelte ting opplevdes forøvrig som veldig bra, så som stemmer, og enkelte instrumenter, men følte at det ble noe "unaturlig" og syntetisk over det hele.
    Men det er helt klart et godt verktøy, og er du fornøyd, og samtidig opplever at det spiller veldig godt, da er det jo bare fryd og gammen :)

    Selv fikk jeg mer igjen for å jobbe mer med akustikken, så som demping av rommet, og plassering av høyttalerne.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Vermin kommer i morgen vi skal prøve litt akustikk-plater..

    Så er det heller ikke DEQ jeg kommer til å satse på, men heller DCX, som er mer et delefilter-system, men som også har eq i seg.
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg hadde også en Behringer DCX2496 som fungerte bra, men oppdaget etter en stund at mye lyd/klang forsvant via denne. Den forringte lyden mer enn den rettet opp syntes jeg.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja er enig med både deg og Fallen Tst.

    Den gjør en del rett, lager mye mer helthet i lydbilde osv. Men det ett eller annet med lyden - fant jeg ut etter å ha lyttet mye i dag. Lyden blir mere metallisk, hvis det er det rette ordet, alt høres ikke så "ekte ut".

    Nå skal det sies at det er DCX jeg skal ha og ikke DEQ, samt at det kan være at dette auto-systemet gjør at det låter som det gjør. Har dere tro på at hvis denne stilles rett inn så forvinner dette problemet?
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg tror du kan få det til med DCX´n, men det er lett å stille inn denne galt. Det er for dårlige komponenter også i denne som lyden skal gå gjennom. Jeg ga som sagt opp.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Boksen gjør mye rett.. retter opp en del, slik at lydbilde låter mye mer "sømløst", men så var det dette med kvaliteten som kom ut, det låter på langt nær så godt som å kjøre lyden uten boksen, og det teller mer synes jeg.

    Men det er jo mulig at dette også er instillings-mulighet-sak?
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg snakket med flere som mener at problemet ligger ikke i boksen, men rett og slett at auto-innstilligene på den er for dårlig, og ved god innstilling så forsvinner disse problemene jeg hører.
     

    Hultan47

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2008
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Hmm..tänk att jag skulle få vända mej till Norge för att få venner ;) Jag har 1,6 qr hemma i ett rum som inte är så stort. Ca 20 m3. Jag spelar längs långväggen och använder en ShengYa CD-s10cs och ShengYa rörhybrid förstärkare. Har modifierat med nya rör i både CD och förstärkare, gjorde stor skillnad. Har även beställt nya OP ampar(diskrettypen) till cdspelaren och har stora förväntningar.
    Är det någon som har erfarehet av att bygga om filtren till 1,6 modellen?

    Mvh
    Stefan

    PS! Titta på www.hificonsult.se kolla flyttrean, finns ett par Maggisar där. Dessa lät riktigt bra! DS!
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    1.6 har jeg ikke hørt, men jeg har selv MG12 og der har jeg (og brodern) modda delefilteret betraktelig - totalkostnaden for det filteret jeg har nå ligger vel rundt 7000, trur jeg. Tatt i betraktning at HT koster 16000 ny, høres det kanskje litt drøyt ut, men tro meg: det var verdt det.

    Den oppgraderinga det var med nytt delefilter har jeg ikke hørt makan til på noen andre HT jeg har moddet filteret på. Mer kropp, oppløsning, slam-faktor, alt av alt som er gøy og fint og flott og nesten mer enn jeg trodde var mulig få til bare ved å bytte delefilter. Jeg har en mistanke om at dette gjelder for de fleste Magnepan-HT, Petter Dale hadde jo 3.6 i sin tid og bytta også der ut delefiltrene med stor suksess. Så jeg ville ikke nølt med å gjøre det, hvis jeg var deg.

    Ellers høres det jo ut som om du har omtrent samme rom som meg, noe som gir meg litt lyst til å prøve 1.6, men... penger og sånt, da. :D

    Spennende med diskret OP-amper, håper du poster noe om det her når du får testa det ut.
     

    Hultan47

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2008
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Jag kommer posta om OP amparna. Jag valde mellan 2 olika modeller och blev rekomenderad en modell men ville hellre testa den andra modellen. Så därför köpte jag dubbel uppsättning, när jag hittat det som spelar bäst i CD säljer jag de andra. :)
    Ska se om jag kan fotografera mina delningsfilter och prata med Eltek och få en rekomendation.

    MVH
    Stefan

    Så, nu har jag stavat rätt! :-X
     

    gargoyle

    Medlem
    Ble medlem
    01.06.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    20
    En till från Sverige...
    Är helt såld på Magnepans magnifika ljudbild och totala befrielse av lådljud!!!
    Har haft ett par Magneplanar 1.6 QR i nästan ett år nu,dom står uppställda i ett rum på 20m2 och spelar längs långväggen.Till basfattiga skivor får dom hjälp av en Velodyne DD10 (riktigt rapp och trevlig sub,andra subbar som jag testat har känts slöa).
    Elektroniken består av Pathos Logos rörhybrid, Opera Consonance Droplet 5.0 cdspelare och en PS Audio P1000 strömrenare.
    För tillfället så biwirar jag dom,Supra Sword till botten och QED 25th anniversary till toppen.Tyckte att det blev för hårt i toppen med Supran därför så provade jag med mina gamla QED till övre registret,och det blev riktigt bra.
    Framtida planer är att bygga om filtren eller allra helst att uppgradera till 3.6

    Vill bara säga att Hifisentralen är en mycket trevligt samlingsplats för hifi, forumet håller hög klass.

    mvh Håkan.
     

    Hultan47

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2008
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Jag har oxå Supra Sword både till högtalarna och mellan CD/förstärkare. Jag spelar med motståndet för att dämpa diskant. Utan blir ljudet för spetsigt och vasst. Jag har samtidigt ett gammalt trägolv som högtalarna står på så jag klistrade viktanpassade SD fötter på mina 1,6. Basen släpper på ett helt annat sätt och det lät direkt bättre. Nu idag har jag även fått mina diskreta OP ampar som jag ska montera i CD spelaren. KUUULLLL!!!!!!!!!
    Tog 1,5 dygn från det att DHL hämtade det i Hong Kong till jag hade det i handen, helt otroligt. Detta med en fraktkostnad på bara 21 usd. Jag är imponerad och rekommenderar
    http://www.audio-gd.com/enweb/en-files.htm

    MVH
    Stefan (som vill hem och testa!!!)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Mine Magnepan har spilt hele tida uten noe beskyttelseskrets på diskanten og det har ikke vært et problem. Er nok litt sånn halvhjerta inne på tanken å prøve andre HT-kabler, men de jeg har spiller veldig greit, så jeg vet ikke hvor mye jeg gidder å styre med det. Sub har jeg også tenkt på, interessant det som sies om den Veldodyne DD10-sub'en. Vi får se hvor det bærer hen, først skal jeg uansett gå over til pc-basert avspilling og så AudioLense og så (dette er nok et år eller så fram i tid) kanskje prøve meg på aktiv deling.

    Uansett spiller det veldig bra, syns jeg. Jeg lurer fremdeles på hvorfor det er slik at så få audiofile jeg har vært borti her på sentralen har Magnpan - det er billige og svært gode HT. Ja, ja. Deres tap. 8)
     

    gargoyle

    Medlem
    Ble medlem
    01.06.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    20
    Har uppgraderat till ett par Magneplanar 3.5 och skaffat ett par Rotel RB-1091,vilket lyft det blev.
    3.5 känns bättre än 1.6 på alla parametrar,framför allt dynamiken.Rotel stegen gör ju sitt också,Pathosen kändes kraftig men Rotels klass D steg har en otrolig dynamik i jämförelse.
    Helt klart nöjd med denna uppgradering.
    Pathosen får gå som försteg så länge tills jag får tag på ett passande rörförsteg.

    Tar tacksamt mot förslag på tips om ett bra rörförsteg med ljudbild åt det varma hållet,(gärna med fjärrkontroll) som kan passa ihop med RB-1091.
     

    jan_k

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2004
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    hei

    har blitt venn eg og, har kjøpt meg 1.6qr som spiller i en liten kjellerstue på ca 20kvm.
    Med meg spiller det nydelig med vinyl og 30watt rør. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.998
    Antall liker
    6.229
    Torget vurderinger
    32
    jan_k skrev:
    hei

    har blitt venn eg og, har kjøpt meg 1.6qr som spiller i en liten kjellerstue på ca 20kvm.
    Med meg spiller det nydelig med vinyl og 30watt rør. :)
    1,6 spiller nydelig med små forsterkere, men vent til du hører dem med et skikkelig kraftverk. Gud bedre hvor bra de høyttalere låter da...

    Roy
     

    jan_k

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2004
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    hei

    har prøvd mine 300w muse monoblokker,men syntest at rør låter mere kult,får bare lyst til å spille plate etter plate..hehe,
    men for all del 300w rokka skikkelig i bassen :)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hatt MGSE, 1.6 og MG12 og 1.6 er den klart beste av disse. MG12 låter som er stor MGSE mens 1.6 låter som en litt mindre 3.6

    1.6 anbefales om man har mulghet til 2m bakover med luft fra høytaler og sitte litt nært. maks 2m.

    Det er bare helt rått.

    McLaren
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.254
    Antall liker
    19.791
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Sub har jeg også tenkt på, interessant det som sies om den Veldodyne DD10-sub'en....
    Har prøvd den (to av den faktisk) og synes personlig at det ikke låt noe som helst bra. Håper nok på en DIY dipol åpen baffel kommer i hus her etter hvert.
     

    topspin

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Godt nytt venner, Magnepan 1.7 er ikke langt unna, den nye mod. er blit vist fram og evaluert etter sigende med megen stor suksess under CES messen i Las Vegas bla. korttestet av Jonatha Valin. (TAS bla.) En grundigere test vil bli foretatt senere av samme mann siest det. Har fått oppl. av W. Tangen v/Ljudtema at så snart folk fra Audio Nord er tilb. fra Las Vegas 817.01.10) vil det bli gitt beskjed om tilgjengelighet her på berget samt pris, tor den vil ligge på ca. 26000 - 2800 riksdaler, mod. er oppgr. for ca. 500 dollar - høyere kval. på deleflt., panel bånddisk osv. Se magnepan.com for ytterlige oppl.

    Gleder seg nå!

    Loggført

    Godt nytt venner, Magnepan 1.7 er ikke langt unna, den nye mod. er blit vist fram og evaluert etter sigende med megen stor suksess under CES messen i Las Vegas bla. korttestet av Jonatha Valin. (TAS bla.) En grundigere test vil bli foretatt senere av samme mann siest det. Har fått oppl. av W. Tangen v/Ljudtema at så snart folk fra Audio Nord er tilb. fra Las Vegas 817.01.10) vil det bli gitt beskjed om tilgjengelighet her på berget samt pris, tor den vil ligge på ca. 26000 - 2800 riksdaler, mod. er oppgr. for ca. 500 dollar - høyere kval. på deleflt., panel bånddisk osv. Se magnepan.com for ytterlige oppl.

    Gleder seg nå!

    Loggført

    Godt nytt venner, Magnepan 1.7 er ikke langt unna, den nye mod. er blit vist fram og evaluert etter sigende med megen stor suksess under CES messen i Las Vegas bla. korttestet av Jonatha Valin. (TAS bla.) En grundigere test vil bli foretatt senere av samme mann siest det. Har fått oppl. av W. Tangen v/Ljudtema at så snart folk fra Audio Nord er tilb. fra Las Vegas 817.01.10) vil det bli gitt beskjed om tilgjengelighet her på berget samt pris, tor den vil ligge på ca. 26000 - 2800 riksdaler, mod. er oppgr. for ca. 500 dollar - høyere kval. på deleflt., panel bånddisk osv. Se magnepan.com for ytterlige oppl.

    Gleder seg nå!

    Loggført

    Godt nytt venner, Magnepan 1.7 er ikke langt unna, den nye mod. er blit vist fram og evaluert etter sigende med megen stor suksess under CES messen i Las Vegas bla. korttestet av Jonatha Valin. (TAS bla.) En grundigere test vil bli foretatt senere av samme mann siest det. Har fått oppl. av W. Tangen v/Ljudtema at så snart folk fra Audio Nord er tilb. fra Las Vegas 817.01.10) vil det bli gitt beskjed om tilgjengelighet her på berget samt pris, tor den vil ligge på ca. 26000 - 2800 riksdaler, mod. er oppgr. for ca. 500 dollar - høyere kval. på deleflt., panel bånddisk osv. Se magnepan.com for ytterlige oppl.

    Gleder seg nå!

    Loggført

    ;D
     

    topspin

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Et par av disse skal hjem til meg om ca et halvt års tid ! ;D Dere kan gå inn på soundsatagenetwork ;).com for å sjekke ut reportager/bilder/omtaler av bla. den nye utgaven av 1.7, har fått oppl. pr. mail at prisen vil stige 10% (ca. 2300 + noen vekslepenger+?) og vil være leveringsklar til Norge i febr. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn