Sport, sykkel og trening Magnus Carlsen i VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.008
    Torget vurderinger
    23
    Remis... og steget nærmere!

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    I morgen håper jeg på 5-6 timers kamp , og at carlsen psyker og presser anand så mye , at han begynner og ta bom på trekkene sine. Nå har carlsen allerede vunnet 1 gang med svart mot anand og trur han vil gjøre det ein gang til. Kommer nok til og bli samme åpning i morgen og da er carlsen farlig med denne berlin muren , 1 feil trekk fra anand er nok og det ser carlsen og stopper opp og planlegger med ein gang mot angrep :)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hva er så stort med å være god i sjakk? Sjakk er ikke mer enn et brettspill. Reelt sett en form for tidsfordriv på linje med bridge og poker. Typisk VG å ta helt av på grunn av noe slikt. Det triste er at denne Karlsen synes å kunne livnære seg av sin monomani.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hva er så stort med å være god i sjakk? Sjakk er ikke mer enn et brettspill. Reelt sett en form for tidsfordriv på linje med bridge og poker. Typisk VG å ta helt av på grunn av noe slikt. Det triste er at denne Karlsen synes å kunne livnære seg av sin monomani.
    det samme kan man si om all idrett. dette er toppidrett. Vinner Carlsen er det en av tidenes største Norske idrettsprestasjoner. finn ut av hva sjakk på dette nivået innebærer du.

• Liker
    Reaksjoner: kns

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    I morgen håper jeg på 5-6 timers kamp , og at carlsen psyker og presser anand så mye , at han begynner og ta bom på trekkene sine. Nå har carlsen allerede vunnet 1 gang med svart mot anand og trur han vil gjøre det ein gang til. Kommer nok til og bli samme åpning i morgen og da er carlsen farlig med denne berlin muren , 1 feil trekk fra anand er nok og det ser carlsen og stopper opp og planlegger med ein gang mot angrep :)

I morgen er det hviledag. Vi satser på seier med sort på torsdag.
    R

T

tce-teams

Gjest

I morgen er det hviledag. Vi satser på seier med sort på torsdag.
    R
    Selfølgelig var litt rask på tastaruet her :) Seier med sort på torsdag , ville knekt anand heilt , men slik han spiller nå så trur jeg det ikke er noe problem for carlsen , ser jo bare vor trygg han er når han spiller , brukte 35 sekunder gjennomsnitt på hvert trekk i dag , mens anand begynte og tenke lenge bare etter 1 trekket fra carlsen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Artig dag i dag. Ikke mye som vitner om den stakkars lille gutten som kommer til å bukke under når han skjønner stundens alvor.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er en mulig grunn til at spillerne forsvant før pressekonferansen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Mulig, ellers så er det kanskje grunnen til at de ble kalt inn ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Etter dagens parti og pressekonferanse er jeg nesten litt bekymret for at Magnus undervurderer Anand.
    Spår mer spennende sistepartier enn vi nordmenn kanskje liker. Det skjedde noe med Anand etter de tre første partiene. Kanskje var det søvnmangel eller liknende, uannsett har han kjøpt seg tid til å gi bygge seg opp igjen til et skikkelig og kanskje uventet forsøk de siste dagene.

Skulle Magnus vinne vil det være det etter min mening være noe av den absolutt absolutt største triumfen noen nordmann har gjort.

T

tce-teams

Gjest
    Tror nok ikke carlssen undervurderer anand , viser bare at han har totalt kontroll på det han gjør + han leder jo med 2 poeng. Og det er ganske psykisk for anand , carlsen må gjøre ein stor brølar for at anand skal heile tatt få sjangs på et vinn. Blir det remis eller vinn for carlsen på torsdag er det over for anand , og som di fleste stor mestere innen sjakk har også sagt. Mange har vel sagt at carlsen har allerede sikret seg vm seieren. Når carlsen åpnet spillet i dag , tok det lang tid for anand svarte. Magnus brukte som sagt bare 35 sekunder gjennomsnitt på hvert trekk , og det viser bare hvor stor kontroll carlsen har , han sa jo at han ikke var humør til og tenke så mye i dag. Anand vil prøve på alt for og vinne på torsdag og åpner nok agressevtivt. Men dette er carlsen klar over , og blir nok med på spillet. Og regner med at carlsen vil spille et langt spill og vente på at anand skal gjøre ein feil , noe han har gjort nesten under heile denne vm kampen synes jeg. Og carlsen selv vil prøve og vinne med svart igjen vist han skjer sjangsen for det. Skal mye for anand og vippe carlsen av pinnen og trur neppe det skjer. Gleder meg til torsdag og dette partiet , anand veit han er nødt til og presse for og vinne , men trur nok det ikke skjer. Carlsen er i topp form og i sine egen matsh modus og da er han noe for seg selv og det skal noe for og slå carlsen.

V

vredensgnag

Gjest
    Stillingen er 5-3.
    Det gjenstår fire partier om det skulle gå til full klassisk tid match.
    Anand trenger tre poeng for å få dette over i hurtigpartier. Slik han har spilt virker det lite sannsynlig, men det er ikke over om det blir remis på torsdag. Heller ikke om Carlsen vinner - da ligger det fortsatt tre poeng på bordet, men det virker ikke sannsynlig at de skal gå til Anand. Han vil da trenge alle tre.

i dag spilte de en kjent teorivariant som ikke krevde mye tenketid. Folk skriver at Anand har gitt opp, og det er mulig. Men det er ikke over før Carlsen har 6,5. Anand har hatt en merkelig evne til å få ting til å gå sin vei før.

Ellers spiller Carlsen klokt nå, om enn uinspirerende for oss som følger matchen. To poeng er en god buffer i et VM, ett poeng er ikke det. Med remiser er Carlsen i mål i parti 11. Tror ikke Anand har tenkt å spasere inn tre halvpoeng til, men Carlsen virker meget fattet om enn eplekjekk i dagens pressekonferanse.

Carlsen er slu. I dag spilte han "i søvne" og kjapt, samtidig som han inviterte Anand til en Sicilianer. (1.e4 c5). Det mest gjennomanalyserte systemet, som Anand er teorimester i. Men i senere år har man kommet frem til hvordan sort skal nøytraliseres når c5 spilles, og de beste stormesterne er i ferd med å droppe systemet når de spiller mot hverandre. Anand har spilt noen fantastiske sicilianere i løpet av sin karriere, og Carlsens søvnige skuespill når Anand valgte en trygg Berlinmur var ment å sende et budskap. "Today I didn't feel like thinking," som han sa det i pressekonferansen. Så om spillet virker passivt på brettet er det mer enn nok gift i luften.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.830
    Vreden, det er inspirerende å lese dine betraktninger rundt partiene. Spennende hva som foregår, eller kan foregå, i kulissene.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Hyggelig, Hedde.

Jeg er veldig spent på hva Anand finner på i morgen.
    Legger han ballen død igjen er det skuffende, men samtidig en erkjennelse av at Carlsen simpelthen er altfor sterk for ham, og at Anand prøver å unngå en "blow-out" når det gjelder resultatet. Det er veldig få verdensmesterskap som er blitt avgjort med stor poengforskjell - tidligere beholdt som regel verdensmesteren tittelen om det ble lik poengstilling; eller også ble matchene avgjort med 0,5 eller 1 poeng. Lasker vs. Janowski, i 1910, var en blow-out ...

I 2012 spilte Carlsen et utrolig parti mot Levon Aronian.
    Aronian har p.t. verdens nest høyeste rating, og er en farlig motstander. De møttes i Tata Steel, i Wijk aan Zee (tidligere Corus turneringen, men omdøpt til Tata da dette selskapet kjøpte Corus. Info for nerder!)

Dette er et av mine yndlingspartier, og det viser Carlsens sjakkstyrke. Mange beskylder ham for å kun sitte og vente på småfeil fra motstanderen, som skal utnyttes i sluttspillet. Her tar Carlsen kommando fra et tidlig tidspunkt, ser Aronians trusler og kontrer disse, og spiller et praktparti ("It takes two to Tango" og Aronian skal ha en del av æren for utviklingen, men det er Carlsen som styrer partiet.)

Samtidig er det et oversiktlig parti for alle sjakkinteresserte, som det er verdt å stille opp på brettet og spille gjennom gang på gang. Jeg har lært mye ved å forsøke å forstå tankegangen bak trekkene, og ved å se hvordan de kontrer truslene de stiller opp mot hverandre.
    Det er fylt med overraskelser, og finesser - en nytelse av et sjakkparti.
    Aronian endte opp som vinner av turneringen, så det var ingen spiller ute av form Carlsen spilte mot.

Partiet er her: Magnus Carlsen vs Levon Aronian (2012)

Her er trekkene:

[Event "Tata Steel"]
    [Site "Wijk aan Zee NED"]
    [Date "2012.01.16"]
    [EventDate "2012.01.14"]
    [Round "3"]
    [Result "1-0"]
    [White "Magnus Carlsen"]
    [Black "Levon Aronian"]
    [ECO "D31"]
    [WhiteElo "?"]
    [BlackElo "?"]
    [PlyCount "135"]

1.c4 e6 2.Nc3 d5 3.d4 Be7 4.cxd5 exd5 5.Bf4 c6 6.Qc2 Nf6 7.h3
    g6 8.e3 Bf5 9.Qd2 h5 10.Bd3 Bxd3 11.Qxd3 Nbd7 12.Nge2 a5
    13.O-O O-O 14.f3 b5 15.e4 dxe4 16.fxe4 Nc5 17.Qf3 Ne6 18.Be3
    b4 19.Nb1 Nh7 20.Nd2 Rc8 21.Rad1 Bh4 22.g3 Bf6 23.Nc4 Bg7
    24.b3 Qe7 25.Qg2 Nc7 26.Nxa5 Rfe8 27.e5 Nd5 28.Bd2 Red8 29.Nf4
    Qa7 30.Nxc6 Rxc6 31.Nxd5 Rc2 32.Kh1 Bf8 33.e6 Qa8 34.exf7+ Kh8
    35.Nf4 Qxg2+ 36.Kxg2 Rxd4 37.Rf2 Rd6 38.Bc1 Rxf2+ 39.Kxf2 Rxd1
    40.Bb2+ Nf6 41.Bxf6+ Kh7 42.Ne6 Bd6 43.Be5 Be7 44.f8=Q Bxf8
    45.Nxf8+ Kh6 46.Ne6 g5 47.h4 gxh4 48.gxh4 Kg6 49.Nd4 Rd3
    50.Nc6 Rd2+ 51.Ke3 Rxa2 52.Bd6 Ra1 53.Kd4 Rg1 54.Kc5 Kf5
    55.Nxb4 Rc1+ 56.Kd4 Re1 57.Nc6 Re4+ 58.Kd5 Rxh4 59.b4 Rh1
    60.b5 Rb1 61.Nd4+ Kg4 62.Kc6 Rc1+ 63.Kd7 Rb1 64.Kc7 h4 65.b6
    Kh3 66.b7 Kg2 67.Nf5 h3 68.Nh4+ 1-0

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har en følelse av at det niende partiet på torsdag blir avgjørende. Anand spiller med de hvite brikkene, og med remis - eller (kan hende ønsketenkning) seier - til Magnus Carlsen, tror jeg at saken er biff. Med seier til Anand, derimot, blir jeg adskillig mer urolig. Med bare ett poengs forsprang, kan hva som helst skje. Skrekkscenariet er at Anand får blod på tann - samtidig som vår mann får den store skjelven. It ain't over till the fat lady sings....

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, kampen i morgen blir utrolig spennende. Gleder meg. Tror Carlsen tar dette i land.
    R

T

tce-teams

Gjest
    sjakk brettet rigget opp , klar for guttene i chennai :) Må følge med på trekkene deres for og prøve og følge med. Og vist anand vinner i dag noe jeg trur neppe han gjør , for carlsen er meget sikker på det han gjør , må ta et sikkelig bom trekk vist anand skal ha sjangs. Skal jeg ta et stor kryss oppi taket med sprit tusj , så skal jeg legge bildet ut her etterpå :D

20131121_081401.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner lett hva som er stort når man er bedre enn litt over 7 000 000 000 andre i noe...Spesielt når det handler om å bruke nøtta. På dette nivået er det heller ikke tidsfordriv, men en jobb, som garantert krever lengre dager over lang tid, og da er det klart at det er stas når man lykkes med sine mål.

Syns det er fascinerende å følge med på Carlsen, og håper virkelig han ror dette i land. Årets utøver (eller hva de kårer) bør være gitt ved neste sånn Idrettsgalla da.

Og dessuten, er heller ikkje særlig enig i poker-sammenligningen (strengt tatt ikkje bridge heller). Det er nokså ulike spill/konkurranser kontra sjakk. Og å se de beste pokerspillerne i verden er også å se idrett/sport (or whatever) på et ekstremt høyt nivå. Men når guttegjengen møtes med hver sin 6-pack og et sjetongsett fra clas'ern er det tidsfordriv ja...

V

vredensgnag

Gjest
    I likhet med UlfB er også jeg spent på om Anand har motspill og er i stand til å yte motstand.
    Kanskje har han håpet på at Carlsens manglende match-erfaring skulle slå ut i nerver eller uro mot slutten av matchen. Det er mange kommentatorer som har vært opptatt av at Carlsen etter en knallåpning i Kandidatturneringen gikk i bakken mot slutten, med to tap og en seier fra himmelen (Radjabov var engelen dengang.)

Carlsen er kald og (unnskyld uttrykket) kalkulerende. Da han som trettenåring møtte Kasparov, reiste han seg og forlot bordet, mens Kasparov trengte tid på å finne mottrekk. De fleste knapt tenåringer ville vel vært limt til stolen i en slik situasjon, men Carlsen lot som om han så på andre partier. Er jo en psykologisk faktor med som også kan være nyttig å spille på.

I dag åpner Anand med hvit. Et kuriosum, pga Carlsens høye rating, stiger Anands når han spiller uavgjort mot Carlsen.

"Hmmm, lurer på hvordan det går her borte?"

Skjermbilde 2013-11-21 kl. 09.09.41.jpg

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    T

tce-teams

Gjest
    Ja carlsen er en kald sjakk kalkulerende geni vil jeg si , og nå vet han selv at anand har så stor press på seg for , og få inn et poeng som anand trenger sårt nå. Men vist anand går for fort fram i spillet og gjør 1 bitte liten feil som kansje ikke andre ser ein carlsen selv , ja da setter carlsen opp ei lang siktig motangrep plan , og dette er han god på. Så anand bør være forsiktig nå , i dag må han gå til angrep mot carlsen og være tøffere og gjøre litt trekk han ikke er så kjent med. Ellers vil dette gå i dass for anand. Men carlsen har blitt så varm i trøyen og viser ingen tegn til nerver , så han sitter der i sin egen lille boble og har full kontroll. Håper på heftig spell fra begge i dag , og får carlsen remi eller vinner i dag , ja da er anand ferdig. Men som sagt alt kan sje , men slikt som jeg har sett det etter 2 strake seiere mot anand , så ser det ut for meg som han har gidd opp. Og spiller bare for og ikke miste ansikt til folket sitt i india.

V

vredensgnag

Gjest
    Ser ut som et parti der mange brikker blir satt i slag? ;)

Faen, jeg må jobbe effektivt i dag, har ikke tid til å følge med på partiet. Men ... Prioritering er en kunst.

T

tce-teams

Gjest
    Aggressiv åpning av anand i dag , men denne åpningen har carlsen spilt mange ganger før , men han skal passe på nå. Vil si anand har kommet seg litt med denne åpningen , men uroer meg ikke ser ut som carlsen har nervene i kontroll. Dette blir spennende parti i dag.

N

nb

Gjest
    Anand har gått i tenkeboksen og tidsnøden er snudd... han har vel tenkt en halvtime nå.

T

tce-teams

Gjest
    Anand gidde oppe , carlsen fikk exstra dronning og ute var det med anand.
    Nå har carlsen bare remi unna og bli vm:)

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har bare sett litt innimellom, så har ikke fått med meg kommentarer osv. Men hvorfor flytte Anand tårnet frem der og muliggjorde den ekstra dronningen for Magnus?

-Stein Ivar

N

nb

Gjest
    Jeg har bare sett litt innimellom, så har ikke fått med meg kommentarer osv. Men hvorfor flytte Anand tårnet frem der og muliggjorde den ekstra dronningen for Magnus?

-Stein Ivar

Det var ikke et spesielt dårlig trekk i følge dataanalysen. Var nest beste alternativ - beste var springer til E2, men kun marginal forskjell i evalueringen.

Blunderen som avgjorde var å dekke kongen med hesten istdenfor løperen. Anand hadde kun rundt 1 minutt pr. trekk for å rekke tidskontrollen da han gjorde feilen.

T

tce-teams

Gjest
    Carlsen er iskald under heile partiet og venter at anand gjør blunderen , noen han gjør og carlsen vant. I morgen er det nok over og carlsen er ny vm :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn