Sport, sykkel og trening Magnus Carlsen i VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Ikke dagen å arbeide på, vredensgnag.
    Som sagt, det gjaldt å prioritere rett, og jeg fikk med meg partiet. Utrolig hva man får til med generator, ICE router og en iPad, oppe i fjellet. Driver og legger nytt gulv i selet, og vil ha det ferdig før snøen gjør det vanskelig å få frem materialer.

Jeg hadde forhåpninger da bonden kom til b3 - selv om Anands angrep var seriøst, så ville han måtte ta hensyn til den trusselen, og tiden ble for knapp. For et parti - kommer til å bli analysert lenge. Kommentarer fra flere eksperter om at Magnus fant et helt nytt forsvar i varianten - over brettet, mot verdensmesteren!
    Men jeg fikk også med meg at det norske landslaget har arbeidet med dette systemet, og at Hammer kan ha kommunisert utfallet av analysene til Carlsen. Det kan ha hjulpet. Anand tok utgangspunkt i et parti Carlsen har spilt mot Irina Krush, som endte remis, etter hva jeg har fått med meg.

Ja, nå skal det vel en total kollaps til om ikke Carlsen henter hjem 0,5 på tre partier! Selv en veldig nøktern skeptiker med fremtidsangst kan vel slippe seg litt løs nå?

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Dette partiet kommer til å bli husket i laang tid sier eksperter..
    spenningen er vel i teorien nesten borte nå...

V

vredensgnag

Gjest
    Dette partiet kommer til å bli husket i laang tid sier eksperter..
    spenningen er vel i teorien nesten borte nå...
    Ja, sjakkbildet folk vil sitte med i hodet er at sort slo verdensmesteren i en posisjon med tre dronninger på brettet, i Midtspillet!
    Fantastisk - også pga forsvaret de to fant. Anands trussel var reell, og Carlsens mottrussel like sterk.

Denne gang spilte Anand udiskutabelt en brøler, men jeg er glad det ikke ble remis. Godt at Carlsens kritikere får stoppet kjeften.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke dagen å arbeide på, vredensgnag.
    Som sagt, det gjaldt å prioritere rett, og jeg fikk med meg partiet. Utrolig hva man får til med generator, ICE router og en iPad, oppe i fjellet. Driver og legger nytt gulv i selet, og vil ha det ferdig før snøen gjør det vanskelig å få frem materialer.

Jeg hadde forhåpninger da bonden kom til b3 - selv om Anands angrep var seriøst, så ville han måtte ta hensyn til den trusselen, og tiden ble for knapp. For et parti - kommer til å bli analysert lenge. Kommentarer fra flere eksperter om at Magnus fant et helt nytt forsvar i varianten - over brettet, mot verdensmesteren!
    Men jeg fikk også med meg at det norske landslaget har arbeidet med dette systemet, og at Hammer kan ha kommunisert utfallet av analysene til Carlsen. Det kan ha hjulpet. Anand tok utgangspunkt i et parti Carlsen har spilt mot Irina Krush, som endte remis, etter hva jeg har fått med meg.

Ja, nå skal det vel en total kollaps til om ikke Carlsen henter hjem 0,5 på tre partier! Selv en veldig nøktern skeptiker med fremtidsangst kan vel slippe seg litt løs nå?
    Litt synd med det siste springertrekket til Anand. En opplagt tabbe, som vi selvsagt er "glad" for - og tabber avgjør ofte partier - men det hadde vært interessant for alle sjakkinteresserte å få partiet spilt helt ut etter alle kunstens regler. Remis? Eller nye muligheter for vår sluttspillstrollmann? Men det er vel det etterpåklokskapen kommer til å ta seg av etterhvert.

C

cruiser

Gjest
    Ser vel ikke umiddelbart ut til at det hadde blitt seier til anand uten brølern heller, da hadde det sansynligvis blitt remis. Syns forøvrig tce-teams er vel optimistisk angående carlsen sine evner her, Carlsen sa selv på pressekonferansen at det var skarp og uoversiktelig med mange kompliserte linjer og at han med en ny dronning hadde kalkulert at det ikke kunne bli matt, dvs at han ikke kunne se at det kunne bli matt(forøvrig helt på linje med computerne).

Uansett ett imponerende parti!

T

tce-teams

Gjest
    Syns forøvrig tce-teams er vel optimistisk angående carlsen sine evner her.

Kunne ha bli matt ja , vist anad har tatt løperen sin ned i stedet , så har carlsen fortsatt ein mulighet for og vinne eller remis.
    Carlsen hadde jo 2 dronninger og har kunne ødelagt forsvaret til anand med di + di andre offisererene han hadde igjen.
    Men klokka gikk unda og anand tenkte feil og gikk på ein brølar igjen og carlsen vant. Dette er det beste jeg har sett anand under vm , men hva hjelper det når anand sprekker under press , og carlsen er kald og kalkulerte veldig bra under heile partiet lel om anand hadde overtaket. Om jeg har vert optimistisk under dette vm og så , carlsen er et sjakk geni og spiller sitt eget spill og gjør det veldig bra.
    Og nå er seieren så si i boks , i morgen trenger bare carlsen og spille opp til remis , noe jeg trur han kommer til og gjøre. Går carlsen for enda ein seier så vil det bli tungt for anand og bære på.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en link til pressekonferansen i dag? Finner den av en eller annen grunn ikke på opptak?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.660
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg et opptak av samtalen Anand og Carlsen hadde ved brettet etter kampslutt.

Carlsen får meg til å tenke på Erwin Rommel.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Erwin kunne vinne med færre brikker

C

cruiser

Gjest
    Syns forøvrig tce-teams er vel optimistisk angående carlsen sine evner her.

Kunne ha bli matt ja , vist anad har tatt løperen sin ned i stedet , så har carlsen fortsatt ein mulighet for og vinne eller remis.
    Carlsen hadde jo 2 dronninger og har kunne ødelagt forsvaret til anand med di + di andre offisererene han hadde igjen.
    Men klokka gikk unda og anand tenkte feil og gikk på ein brølar igjen og carlsen vant. Dette er det beste jeg har sett anand under vm , men hva hjelper det når anand sprekker under press , og carlsen er kald og kalkulerte veldig bra under heile partiet lel om anand hadde overtaket. Om jeg har vert optimistisk under dette vm og så , carlsen er et sjakk geni og spiller sitt eget spill og gjør det veldig bra.
    Og nå er seieren så si i boks , i morgen trenger bare carlsen og spille opp til remis , noe jeg trur han kommer til og gjøre. Går carlsen for enda ein seier så vil det bli tungt for anand og bære på.
    Den dronninga måtte han ofre for å unngå tap, han hadde riktignok vært ett tårn over etter angrepet muligens

V

vredensgnag

Gjest
    Uten Anands feil ville det nok gått mot remis. Men Anand var presset på tid og hadde mye å passe på. Er jo som å sjonglere motorsager med kjedene i gang, mens man står midt i et jernbanespor og hører toget komme bak seg, når det står på som verst.

Ellers er det mye snakk om pulsklokker. Tror arrangøren, Paulson, har delt ut slike. Han ivrer for at spillerne skal ha biometrics, og minst pulsmålere, under partier - for at publikum skal forstå hva de gjennomgår.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Uten Anands feil ville det nok gått mot remis. Men Anand var presset på tid og hadde mye å passe på. Er jo som å sjonglere motorsager med kjedene i gang, mens man står midt i et jernbanespor og hører toget komme bak seg, når det står på som verst.
    Ja - uten feilen, ville nok remis ha vært det mest sannsynlige utfallet. Men det er i sjakk som i fotball - det er en del av spillet at man kan presses til å gjøre feil - og om man i fotball presser motstanderlaget til å lage selvmål, er det et like mye mål som mål etter et historisk vakkert angrep eller frispark. Det er summen av press som gjør utfallet: Stillingen i matchen. Stillingen i partiet der og da. Hvor mye tid hver av spillerne har igjen på klokken - Anand var vel i en slags tidsnød her. Det faktum at loddet var kastet - Anand hadde ikke mye retrett etter den tøffe satsingen sin. Magnus Carlsens dristige plan med å få frem b-bonden - i kombinasjon med Anands valg om å la den gå inn.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hæ, hva var det som skjedde?
    Kjære Gud la det bli jul snart så jeg kan sette meg ned og nyte dette partiet fullt ut.

T

tce-teams

Gjest
    Di har jo bare kunn spilt videre lel om carlsen hadde exstra dronning , feigt av anand og bare gi opp slikt. Di skulle bare ha spilt ferdig partiet og sett om det har blitt remis eller vinn av carlsen. Men anand så sliten og nervøs ut etter 15-16 trekk. Kansje han så bare ein utvei og gidde opp , synes litt synd på anand og egentlig , carlsen har jo utklasert han på poeng under denne vm kampen. 6-3 til carlsen må være hardt og bite dette for anand. Skal bli artig og se om anand prøver og gå for seier med svart i morgen , eller om vi får et langt parti med remis. Uansett anand har sittet lenge på tronen nå , og nå ser det ut som vi får ein ny norsk verdens mester.

V

vredensgnag

Gjest
    ^Perfekt, coolbiz. Jeg hadde akkurat senket meg ned i badekaret, med tilgjengelige "Nøgne Ø'er" og skulle til å kikke på slikt, og der har du linken!

For et parti!!!

T

tce-teams

Gjest
    ^Perfekt, coolbiz. Jeg hadde akkurat senket meg ned i badekaret, med tilgjengelige "Nøgne Ø'er" og skulle til å kikke på slikt, og der har du linken!

For et parti!!!
    Enig dette har vert det mest spennende parti hittil i vm , og i morgen avgjøres nok det heile. Blir spennende i morgen å da , trur kansje annand vil prøve og yte sitt beste lel om at han veit , carlsen kommer til og ta denne vm tittelen :)

V

vredensgnag

Gjest
    Yes! Dette blir moro!

Biometrics i sjakk - spillere har puls oppe mot 200 når det står på som verst. Det har vært motstand mot innføring av dette, fordi man har vært redde for at noen i salen skal signalisere til ens motstander at man har puls i taket i vanskelige situasjoner - men det finner de en løsning på.

Det stemte at Paulson hadde delt ut pulsklokker til tilskuerne. "If you get this excited, imagine what the players are going through."

Skjermbilde 2013-11-21 kl. 19.55.27.jpg

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.195
    Skal Magnus tape dette VM må han få fullstendig kollaps, lite sannsynlig for denne gutten. Han er 22 år, og hadde han hatt tendenser til nerveproblemer og kollaps, tror jeg ikke han hadde vært der han er i øyeblikket i det hele tatt,heller ganske langt unna.

V

vredensgnag

Gjest
    Veldig bra analyse av Daniel King som vanlig!
    Må vise den til fruen.
    Vi ser at mens tyskerne velger et oversiktlig system, med arméene arrangert 7-6-5-4-3-2-1 -- så velger franskmennene et mer vilkårlig arrangement, der fjerde armé skal være libero og ta avstikkere, alt etter forløpet, og de øvrige enhetene ser ut som malplasserte curlingsteiner.

(Navn med gjenklang i ditt store kart ...)

Skjermbilde 2013-11-21 kl. 21.50.44.jpg

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg synes dagens parti - det niende - viser hvor lang horisont åpningstrekkene har.

Carlsen – Anand 2013 LIVE! (game 9) | Chessdom

Først åpningen av b-linjen i svarts trekk nr. 5 og senere bondetrekket til c4 i svarts trekk nr. 8 - som gir en støtte til den bonden som mye senere kommer ned på b3, og som ender opp som dronning og bidrar til at Magnus Carlsen - hvis Anand ikke hadde gjort sitt uheldige springertrekk på slutten - i hvert fall sikrer remis.

Og betydningen av tempo. Hadde Magnus Carlsen tapt ett eneste tempo underveis, hadde det muligens ikke blitt noen dronning på slutten som kunne ha reddet showet.

Så kan hende gjorde Anand en betydelig feilvurdering allerede før det tiende trekket - eller, hvis man vil snu på det: Var det Magnus Carlsen som avgjorde partiet allerede da?

T

tce-teams

Gjest
    Jeg synes dagens parti - det niende - viser hvor lang horisont åpningstrekkene har.

Først åpningen av b-linjen i svarts trekk nr. 5 og senere bondetrekket til c4 i svarts trekk nr. 8 - som gir en støtte til den bonden som mye senere kommer ned på b3, og som ender opp som dronning og bidrar til at Magnus Carlsen - hvis Anand ikke hadde gjort sitt uheldige springertrekk på slutten - i hvert fall sikrer remis.

Og betydningen av tempo. Hadde Magnus Carlsen tapt ett eneste tempo underveis, hadde det muligens ikke blitt noen dronning på slutten som kunne ha reddet showet.

Så kan hende gjorde Anand en betydelig feilvurdering allerede før det tiende trekket - eller, hvis man vil snu på det: Var det Magnus Carlsen som avgjorde partiet allerede da?
    Anand åpnet ganske sterkt i dag og presset og presset på , og ledet faktisk ein god stund. Men carlsen viste dette vil komme og hadde kalkulert ganske bra selv både på åpningen og midt partiet , og allerede i åpningen så han denne bonden sin sikkert langt fram i spill kunne bli viktig for hans avgjørelse , og spiller ganske kald og rolig viser ingenting på stress eller nerver vil jeg si. Og det var jo denne bonden som han fikk over og fikk til dronning som reddet han , men dette så carlsen allerede langt før inn i spillet som sagt , ellers har han ville tapt i dag. Og så gjorde da anand denne brøleren og tok springeren sin foran kongen , i stedet for løperen som han skulle ha gjort , og gidde da opp og vinneren ble da carlsen. Men hadde anand tatt løperen foran kongen i stedet , så ville det blitt et lengere parti i dag der det kansje har blitt remis , men carlsen ville ha ligget med ein exstra offiser , og da er vinner sjangsen ganske god , eller som mangen kaller det allerede et vunnet parti. Og det blei det jo og nå er stillingen 6-3 til favør carlsen , og gleder meg til morgens dags parti. Om magnus carlsen vil gå for seier i morgen eller remis , det gjenstår og se. Uansett så blir det nok avgjort i morgen , trur ikke carlsen lar denne sjangsen gå i fra seg. Må si carlsen har utviklet seg ganske bra utover dette vm mesterskapet , særlig på disse dårlige åpningene han hadde i beggynelsen. Carlsen er jo heilt syk når det kommer til midt spill og ueslåelig på slutt spill , så for meg har dette vm mesterskapet verdt ein artig reise sikkelig underholdning synes jeg :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Anand åpnet ganske sterkt i dag og presset og presset på , og ledet faktisk ein god stund. Men carlsen viste dette vil komme og hadde kalkulert ganske bra selv både på åpningen og midt partiet , og allerede i åpningen så han denne bonden sin sikkert langt fram i spill kunne bli viktig for hans avgjørelse , og spiller ganske kald og rolig viser ingenting på stress eller nerver vil jeg si. Og det var jo denne bonden som han fikk over og fikk til dronning som reddet han , men dette så carlsen allerede langt før inn i spillet som sagt , ellers har han ville tapt i dag.
    Scenarier som dette - med at en åpning av b-linjen i ett av de første trekkene i partiet, skal ende opp med en utvikling som vi så i dette partiet, tror jeg er umulig å kalkulere eksakt når man sitter og spiller. Man kan nok se et fjernt mønster av at "hvis jeg gjør slik, kan det åpne seg en mulighet senere" - men en eksakt trekk-for-trekk-analyse av alle varieanter har man rett og slett ikke tid til. Det er her analysene og forståelsen av av forskjellige åpningene kommer inn i bildet. At Magnus Carlsen skulle være dårlig på åpningsteori, er vel helst en myte som han anser nyttig å opprettholde for å lure sine motstandere ut på glattisen. Det er lurt å kjenne til fallgruvene i de forskjellige åpningene - slik at man kan overleve til midtspill og sluttspill. At Magnus Carlsen hadde forberedt ganske mye av dette på kammerset, fremgår også tydelig av at de første trekkene gikk kjapt og greit - ingen lange tenkepauser før et stykke uti partiet.

N

nb

Gjest
    Har kjørt gjennom sluttstillingen i Houndi 1.5a hjemme, Magnus får matt i det 58. trekket. Jeg er langtfra noen ekspert i Arna/Houndini så ta det med en klype salt...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine innspill her, som viser til hva sjakk egentlig handler om.
    Det er krig og strategi, kamp på liv og død, og med stil.
    Jeg får lyst å ta fram min, og min fars, gamle favorittbok "Krigskunstens historie" av Montgomery, feltmarskalken.
    Det må nok bli jul igjen, ja.

ed: OT, men denne bør en mann ha i hylla

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I et intervju kommer Kasparov med et artig poeng: Carlsen vant dagens parti (det niende) uten å flytte på sin (opprinnelige) dronning i det hele tatt. Og heller ikke på sin hvitfeltsløper.

T

tce-teams

Gjest
    Har alle rede rigget opp sjakk brettet mitt , for og følge med trekkene deres i morgen , og ikke minst flytte etter di og prøve og se sjakk brettet som magnus gjør. Lel om jeg ikke klarer og se og kalkulere så langt fram som han gjør det. Men det er artig og sitte og følle med og ikke minst lære fra denne kommende verdens mesteren. Expertene mener allerede at det blir et raskt parti i morgen , og ender eventuelt med remi sier di på vg. Men det tar jeg med ei klype salt , det har di sagt under heile vm , og vi alle har sett hva det har ført til , jo 3 rake seiere til magnus carlsen :)

V

vredensgnag

Gjest
    Anand lå godt an i dag, men Carlsen forsvarte seg presist.
    Fra Sc7 som forsvarte tårnet på a6 må Carlsen ha kalkulert fra b-bonden frem til flere remis-scenarier dersom angrepet med hvit dronning og tårn mot kongestillingen var blitt gjennomført.
    Det kunne ikke Anand da han brukte feil offiser for å dekke sjakken fra den nye dronningen til Carlsen. Sukk - en trist sorti.

Partiet glapp sannsynligvis for Anand da han spilte 20.axb4, i stedet for 20.f5 - mener Anish Giri, som er skarp på analyser.

Dette er et fantastisk parti, med mengder av press fra begge. Carlsen var åpen i konferansen om at det hadde vært krevende. Anand brukte bare 30 sekunder da han valgte feil offiser ... Hadde vært herlig å se dette spilt ut.
    Vi nordmenn er selvsagt "litt" subjektive når vi ser på spillutviklingen. Jeg brukte tid i badekaret på å lytte gjennom kommentarer fra Ramesh/Polgar (uinteressante) og Trent/Sachdev (veldig engasjerende) på Fides dekning, de var ikke norsk subjektive og så for seg at her skulle Anand ta poeng.

GM Gormally følte sort måtte ha hypnotisert hvit da det var over, GM Nakamura tweetet flere ganger at her gikk det Anands vei. Men det de ikke regnet med er Carlsens evne til å ta dristige beslutninger - for maken til mot når du, som UlfB er inne på, kalkulerer tempofordel, med matt fra hvit som straff om du har regnet feil, så mange trekk tilbake.

Stemningen i internasjonale fora er at dette mesterskapet fortjener Carlsen. Anand har nå ikke vunnet mot Carlsen på over tyve partier med klassisk tidtaking, at han skulle vinne tre på rad og ta matchen over i hurtigsekvensen er lite sannsynlig.

(Prøv fra 13.30.10 her om man vil ha en liten smak av hva utenlandske kommentatorer trodde om spillet:
    http://chennai2013.fide.com/anand-carlsen-video-with-commentary/ -- det er fra punktet i partiet der det spisser seg til, med hvit dronning ut til f4. De bruker ikke datamaskin, og det gjør kommentarene interessante. De mottar også tweets fra stormestere som kommenterer utviklingen - fascinerende gjennomgang. Det er med kommentarparet Trent/Sachdev.)

Konferansen med spillgjennomgang fra 14.00 i den linken.

Flott artikkel fra den australske stormesteren Ian Rogers i The Hindu:
    http://www.thehindu.com/sport/other-sports/carlsen-takes-anands-best-and-wins/article5376588.ece

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.445
    Får bare håpe gutten også takler presset som kommer i etterkant av mesterskapet. Er nok mange gribber som vil ha endel av kaken.

T

tce-teams

Gjest
    Parti nr 10 da får vi se hvilken vei dette fører i dag , har litt selv på følesen at dette kommer til og bli et kort parti , men også at carlsen vil gjøre dette orntlig på sin måte og med respekt for anand. Om 45 min starter showet og dette blir ein spennende dag :) Ein ting er sikkert carlsen taper ikke dette , det er det værste han veit. Blir nok vinn eller remi kos dere folkens :)

V

vredensgnag

Gjest
    Spørs hva Anand er i stand til å mobilisere av ressurser. Han har måttet gå noen tøffe runder mot Carlsen, og teamet hans i hjørnet har hatt et strev med å lappe ham sammen før de sender ham inn i ringen igjen.

Likevel, bak i hodet vet Anand at dette kanskje er aller siste gang han dyster om et VM, Skal han da løfte hanskene? Eller la dem henge? I kulturen han tilhører er det stor forskjell på "former world champion" og "world champion," så han har en del å kjempe for, men var også realistisk da han uttalte seg om akkurat det på pressekonferansen.

Carlsen åpner med hvit.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Et n00000000000bie spm

Ka er best taktikk for Carlsen i dag? Bare gruse på og bytte brikker over en lav sko?

V

vredensgnag

Gjest
    Et n00000000000bie spm

Ka er best taktikk for Carlsen i dag? Bare gruse på og bytte brikker over en lav sko?
    Han vil ønske å kontrollere spillet og føre det inn i en kjent remisvariant - det behøver ikke bety avbytte av brikker, men i enkelte slike varianter kan det se veldig dramatisk ut mens brikkene flyr av brettet, og datamaskinene likevel viser 0.0

Men - dersom Carlsen åpner med e4 kan det godt være at Anand går inn i en Sicilianer, noe han lot være tidligere i matchen. Jeg er jo sjakkromantiker, og ser gjerne at de kjemper om poenget, men Carlsen vet at ting kan snu, og vil nok være tilfreds med 0,5.

Om han ikke velger å kaste inn håndkleet, så må Anand prøve å unngå disse remisvariantene. Så det handler mye om hva han velger å gjøre med sort.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn