herregud for noe vrøvl de holder på med på nrk nå.
riktig av carlsen å takke nei til EN trekkgjentagelse, siden han har en bunnsolid stilling og ingen garantier for at anand faktisk vil tilby tre trekkgjentagelser.
Denne matchen har vist at sjakk på toppnivå gjør seg aldeles utmerket på TV. Med dyktige kommentatorer som Torstein Bae til å forklare finessene og mulighetene, naturligvis.
Jeg er allerede i ferd med å få abstinenser - sånn sett hadde det ikke gjort noe (vel, litt, da) om Magnus Carlsen hadde måttet ta enda et avgjørende parti på søndag. For hva skal kan man ellers gjøre på søndag? Se på cupfinalen i fotball i stedet? En skikkelig nedtur.
Kommentator på NRK fortjener like mye ros som Carlsen, helt utrolig underholdende. Kunne vi da bare slippe at der er skiløp på tv hele tiden, vanvittig lei dette.
Kommentator på NRK fortjener like mye ros som Carlsen, helt utrolig underholdende. Kunne vi da bare slippe at der er skiløp på tv hele tiden, vanvittig lei dette.
Denne matchen har vist at sjakk på toppnivå gjør seg aldeles utmerket på TV. Med dyktige kommentatorer som Torstein Bae til å forklare finessene og mulighetene, naturligvis.
Jeg er allerede i ferd med å få abstinenser - sånn sett hadde det ikke gjort noe (vel, litt, da) om Magnus Carlsen hadde måttet ta enda et avgjørende parti på søndag. For hva skal kan man ellers gjøre på søndag? Se på cupfinalen i fotball i stedet? En skikkelig nedtur.
Nja nå starter faktisk EM i curling denne helgen og der er det som vanlig muligheter for norsk gull. Det er bare til å sette seg til rette. Regner med at alle steinbutikker i landet går tomme for stein etterhvert.
Nja nå starter faktisk EM i curling denne helgen og der er det som vanlig muligheter for norsk gull. Det er bare til å sette seg til rette. Regner med at alle steinbutikker i landet går tomme for stein etterhvert.
Verdensmesteren i sjakk er norsk! Fantastisk!!
Magnus Carlsen innfrir sin sjebne.
Gratulerer til alle sjakkinteresserte!
Mediedekningen har vært et eventyr. Håper det blir standarden fremover.
Har en veldig god sjakkcomputer jeg og min bestefar spleiset på rundt 1985. Vi slo den en gang hver. Målte krefter mot den her om dagen og sannelig slo jeg den igjen. Tydeligvis god lærering å studere to av verdens beste spillere samtidig som partiene blir analysert i alle mulige kanaler.
En utrolig innsats og en dramatisk match! Anand var grå i ansiktet siste dag, det har kostet. Carlsen er det ikke mulig å beskrive med ord.
På første side av Magnus Carlsen tråden på Chessgames står følgende, skrevet i 2004:
Nå har jeg abstinenser.
Carlsen er bekreftet som deltaker i Zurich i februar. En russer som er sjakkfrik finansierer det som utfra rating blir den tøffeste turneringen noensinne. Der møter Carlsen Caruana og Nakamura, førstnevnte en seriøs utfordrer, sistnevnte en storkjeftet spiller som aldri har slått Carlsen i klassisk parti. I tillegg er Gelfand, Aronian og Anand med. zurich-cc.com - HOME
Zurich Chess Challenge er etablert for å markere en av tidenes flotteste sjakkdyster, Kandidatturneringen i Zurich i 1953 - da møttes 15 stormestere for å kvalifisere seg til å utfordre Botvinnik. Smyslov vant.
Bronstein skrev en bok der han analyserte alle partiene - den er verdt å ha: Zurich International Chess Tournament, 1953 (Dover Chess): David Bronstein: 9780486238005: Amazon.com: Books
Med dagens computeranalyse kan man selvsagt koke langt flere varianter enn hva Bronstein klarte dengang, men det er ikke poenget med boken. Femten stormestere kjempet over lang tid i Zurich, og mange av partiene er praktfulle. Bronstein leverer gode analyser og betraktninger. Herlig å sette seg til en kveld, med noe godt for hånden og spille gjennom et parti, mens man tenker tilbake på den tid.
Vasilij Smyslov, som vant turneringen, var også en ypperlig baryton, og her synger han med en annen av deltakerne ved pianoet, Mark Taimanov. Akkurat her er Smyslov i gang med utdrag fra "I Pagliacci."
Det ryktes også at Carlsen vurderer om han skal delta i Wijk aan Zee i januar. En plass er visstnok holdt åpen i A-gruppen. Carlsen har gode minner om Wijk - det var der han spilte så verden virkelig la merke til ham i 2004, og han har senere hatt flere turneringsseire der. Participants - Tata Steel Chess
Skal man til London på juleshopping, kan det klaffe med et besøk til London Chess Classic i første halvdel av desember. Carlsen hopper over denne i år, men har ellers vært fast inventar. London Chess Classic 2013
Alle disse turneringene overføres på nettet - med bilder og live-kommentar.
Neste Kandidatturnering er i Khanty-Mansynsk i mars, og der skal Magnus Carlsens utfordrer kåres. Nå skal VM-matchene inn i en fast toårs-syklus, med start i 2014, så Carlsen må forsvare tittelen allerede neste år, fra 5-25 november. Bare å begynne å glede seg til det!
Jeg synes Magnus Carlsens kommentar under pressekonferansen angående avslutningen av det tiende og siste partiet i matchen, sier ganske mye om hvilken kontroll man har på stillingene på dette nivået. Variantene ble åpenbart litt uoversiktlige t.o.m. for Magnus Carlsen da det nærmet seg slutten, så "I decided to shut it down and force a draw". For meg så det ut som om hva som helst kunne ha skjedd på slutten da Magnus Carlsens siste springer forsvant fra brettet - men dette var åpenbart helt kontrollert og udramatisk.
Jeg synes Magnus Carlsens kommentar under pressekonferansen angående avslutningen av det tiende og siste partiet i matchen, sier ganske mye om hvilken kontroll man har på stillingene på dette nivået. Variantene ble åpenbart litt uoversiktlige t.o.m. for Magnus Carlsen da det nærmet seg slutten, så "I decided to shut it down and force a draw". For meg så det ut som om hva som helst kunne ha skjedd på slutten da Magnus Carlsens siste springer forsvant fra brettet - men dette var åpenbart helt kontrollert og udramatisk.
Har nok carlsen virkelig godt inn for det , så har nok klart og vinne det tiende partiet , bare han som kan slike slutt spill der er carlsen rett og slett best. Han kunne godt over med ein bonde og fått ei dronning til. Var nok også dette han tenkte på , men så giddet han ikke og bare gikk for remi i det 10 partiet. Trenger vodsom med kalkulering og tenking for og få det til , han har måtte passet på ein bonde heile tiden + kongen sin ikke blei satt i sjakk heile tiden. Jeg så han begynte og tenke på og gå inn for og gå over med ein bonde til , men som sagt trenger dette ufattelig med tenking , han måtte jo passe på dronningen til anand + hesten siste nevnte er ikke så gale. Men det er denne dronningen som kan gå alle veier man må tenke på. Carlsen ville nok prøve og sette sjakk ein plass , der hesten stod dårlig og tatt denne. Og så prøve og gå over med bonden , jeg veit han har fått til dette før men husker ikke hvilket sjakk parti det var. Og hvilken turnering det hva , men han har fått til utrolige ting før , som folk har nesten bare stått og gapet etter på
Det er ikke bare du som har, Vreden.... Da jeg spiste frokost i dag så tenkte jeg: Aj, bare en time til sjakk-VM!
Men så kom jeg på at det hele var over....
Gratulerer så mye til Magnus Karlsen!
NRK skal også ha ros for å gjøre sjakk interessant for folk flest. Det har jo vært rene sjakk-feberen i landet.
Og det beste er at det er blitt inn å være Nerd! Velkommen til Sheldon, Spock, Drillo, Arne Scheie og Magnus Karlsen!