Mange domediskanter og lavere delefrekvens - funker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Lager en (ny) skisse i Hornlyd tråden hvor toveis linje med mange små basser pluss @steinost diskantlinje blir drøftet. Et dyrt forsøk med fallhøyde 😬

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.236
    Sted
    Langesund
    Utfordringen med HFS er at det mangler en del praktiske erfaringer. Og jeg snakker ikke da om at ikke at en drøss 24 tommere har tørr bass, det har de, det hadde også riggen med 8?L26ROY på messa.
    Var vel i min verden ganske så moderert kvalitet på det under 200Hz på messa. Sikter du ikke høyere enn det, går vel det meste bra. Det som hadde bekymret meg med en linje med 9 stk 5" er hvordan det ivaretar øverste delen i bassen

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Østfold
    Problemet er at ingen har gitt et vettugt svar her.
    Dette er ikke egenerfart, men for lenge siden leste jeg om den tekniske utviklingen av B&W Nautilus, de sneglehusa. B&W gjorde da sammenligninger med ett stort element 15" mot to mindre (tilsvarende areal). De var overrasket over at ett stort element er mer effektivt i å produsere svingninger i luft enn flere mindre med samme areal. Lærdommen av dette er kanskje at jo lengre bølgelengder, dess relativt bedre blir det større elementet.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.677
    Sted
    VestBredden
    Dette er ikke egenerfart, men for lenge siden leste jeg om den tekniske utviklingen av B&W Nautilus, de sneglehusa. B&W gjorde da sammenligninger med ett stort element 15" mot to mindre (tilsvarende areal). De var overrasket over at ett stort element er mer effektivt i å produsere svingninger i luft enn flere mindre med samme areal. Lærdommen av dette er kanskje at jo lengre bølgelengder, dess relativt bedre blir det større elementet.
    Jepp, men markedet krevde mindre bafler (les hus-tyrranen).

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.466
    Hva om rekken med 5" spiller inn i en waveguide? Det kan muligens kanselere noe den erfaring B&W gjorde?

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    820
    Hadde for noen år siden et sett med Dali 810 høyttalere. Det som var litt spesielt med disse var at de hadde to forskjellige bass elementer som var paralell koblet i hvert sitt kammer. Det var en 8" og en 6 1/2". som var plassert nederst nærmest gulvet og som etter Dali sin mening derfor skulle matche lydtrykket fra 8".
    (avstand til gulv/tak og lydtrykk vil vel også gjøre seg gjeldene for trådens tema runt flere små basser i tårn)

Det er godt mulig Dali sin løsning fungerte lydtrykksmessig, men ettersom disse Dali810 ble kjøpt brukt (Natvigs brukthandel i Kristiansand) og de sikkert hadde blitt misshandlet grovt fra forrige eier, var begge 6 1/2" døde og måtte byttes ut før disse påstandene kunne sjekkes.
    Det er godt mulig avstanden til gulvet gjorde noe med bass responsen for et mindre element, men effektmessig gjorde vel ikke denne løsningen noe annet enn at man også fikk frem en "survival of the fittest" egenskap som vel er noe å ha med seg rundt erfaringer rundt trådens tema.

Et annet mulig poeng rundt å benytte flere mindre elementer i paralelt framfor et stort med tilsvarende "slagvolum" hva skjer i det elektriske domene der man benytter flere elektromotorer kobblet i serie og parallel vs en enkelt stor elektromotor. Vil man få indusert mer tilfeldig elektomotorisk støy internt mellom dem eller støy tilbake til utgangstrinnet, vil egenskaper som dempefaktor spille inn på slike systemer? I teorien vil flere like elementer jobbe som en felles enhet, men i praksis vil det kunne være noen avvik mellom disse, og hva vil eventuelt dette ha å si for ytelsene?

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Å forholde seg kun til areal er et blindspor, ikke som i at areal ikke betyr noe for det gjør det absolutt, men areal vs areal med annen utforming har noe å si for impedansen mot luften.

Om man vil ha et praktisk eksempel så kan man prøve med en 10x10cm pate eller en stang på 1x100cm ført i vann.

Men i min verden involvere overstående mest kapasitet og effektivitet så når det gjelder de tonale opplevelsene vil ting som rom og frekvensrespons være dominerende og fraser som treg og hurtig bass er bare omskriving når man ikke vet hva som er feil.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    820
    Om man vil ha et praktisk eksempel så kan man prøve med en 10x10cm pate eller en stang på 1x100cm ført i vann.
    Overfører man eksempelet ditt med tanke på omkrets og lengde på nødvendig kant oppheng hvis dette skulle være høyttaler element, ser man også noe interessant.

dvs. ca 40cm vs 202cm

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Ikke legg for mye i de frasene. Det er i mangel av dekkende ord. Dere skriver selv at det muligens er forskjeller med hvordan rommet trykksettes, impedans, bølger, osv. så kommer spredningsmønster, utligning av noder med flere drivere etc etc

Det er slik jeg har erfart noe med det taktile med store drivere (=feit i mangel av andre ord IGJEN). Og det er det jeg ikke ønsker å ofre i stor grad. Hvis det er det som er den overordnede konklusjonen. The shy sin kommentar om øvre bass er meget relevant her tenker jeg så langt. Og her har jeg masse erfaring, egen og lytting hos andre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Overfører man eksempelet ditt med tanke på omkrets og lengde på nødvendig kant oppheng hvis dette skulle være høyttaler element, ser man også noe interessant.

dvs. ca 40cm vs 202cm
    Det har jeg skrevet om tidligere i tråden, man må trekke fra litt for relativt sett mer kantoppheng på små drivere. Så dette er hensyntatt i problemstillingen. Vi snakker fortsatt effektiv sd x xmax i sum

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Å forholde seg kun til areal er et blindspor, ikke som i at areal ikke betyr noe for det gjør det absolutt, men areal vs areal med annen utforming har noe å si for impedansen mot luften.

Men i min verden involvere overstående mest kapasitet og effektivitet så når det gjelder de tonale opplevelsene vil ting som rom og frekvensrespons være dominerende og fraser som treg og hurtig bass er bare omskriving når man ikke vet hva som er feil.

Forutsetningen var igjen helt identiske rom, elektronikk, frekvensrespons, kasse konstruksjon osv osv

Så det er tatt høyde for i diskusjonen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Drivernes iboende egenskaper er selvfølgelig en utfordring så man må velge noe som er litt i samme gate konstruksjonsmessig.

Størrelse på membran og baffel har nok innvirkning på opplevd lyd

Og fs på driverne blir ikke helt lik sammenligning

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.784
    Sted
    Østfold
    Siden temaet ser ut til å ha endret seg fra diskant til bass så er svaret pneumatisk kapasitet og IMD. Ofte scorer store drivere bedre på begge disse, mens drivere med lang slaglengde, uavhengig av størrelse, ofte scorer ekstremt dårlig på IMD. På den annen side er ofte verstingene de som kombinerer veldig tung spole med forholdsvis liten motor og lang slaglengde. Det hjelper ikke om man har tvunget Le ned under 1mH ved 1kHz ved hjelp av kortslutningsringer når de ikke gjør nesten noe som helst ved lave frekvenser. Dessuten betyr tung spole at den setter opp et kraftig felt mot motoren, som i seg selv har et svakt felt som bare kneler umiddelbart. Den induktive koblingen gir voldsomme DC-komponenter som øker eksponentielt med strømstyrken. Varmt blir det også, både fordi spolen er liten og virkningsgraden lav. På toppen av dette vil slike lange spoler med høyt viklevolum plukke opp strøfeltet (utenfor gapet) veldig effektivt, noe som igjen kan kødde veldig med Bl(x). Så topper vi det hele med et kantoppheng som oppfører seg alt annet enn ideelt og gir en 30-50% variasjon i Sd, noen ganger enda mer.

Var det noen som sa det var gratis lunch å få?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn