Da er det servermodifisering på gang - selvfølgelig ble den endelige konfigurasjonen annerledes enn opprinnelig tenkt men det gjør jo ikke noe!
Stikkord:
- Mer diskplass
- Vekk med DVD-rom (og IDE-kabler!!) - alt fra OS-installasjon til BIOS/firmware oppdateringer gjøres nå med USB.
Backupserveren:
Denne får en 3-in-2 SAS/S-ATA hotswap. Jeg byttet ut den hissige 80mm vifta med en stillegående en siden backupserveren vanligvis står på kontorpulten min på jobben (offsite backup vettu..)
I tillegg ble DVD-romen med IDE-kabel kasta ut.
Denne overtok også min billige PCI-e x1 2-porters Adaptec controller slik at den kan ta totalt seks disker. (Kabinettet har plass til 11 disker totalt slik det står i dag)
Endelig diskconfig på denne har blitt:
1 stk 160GB Samsung S-ATA som OS-disk
1 stk 1TB Samsung F1 S-ATA som disk for backup av de viktige tingene fra filserver (omlag 350GB, dvs alt unntatt filmmappa)
Her er filserveren hjemme.
Denne får 2 stk 3-in-2 hotswap bays ekstra for å ta inn de ekstra diskene
I tillegg har den fått en Adaptec 5805 RAID-controller med BBU (seff!) samt 6 stk 1.5TB (med ordentlig 7200rpm ytelse, ikke low/green power diskene jeg har så mye i mot)
Jeg har også flyttet inn 2 stk 750GB WD fra backupserveren som nå vil være OS-disker i RAID1 (speiling)
De fire WD Black diskene i mitt nåværende RAID5 bestående av 4 WD Black 1TB og 1 Samsung F1 blir værende i filserveren i form av et software RAID5 (mdadm). Samsungen blir (endelig!!!) fjernet fra RAIDet slik at jeg bare får gromdiskene her hjemme. Samsungen blir da flyttet til backupserveren i stedet.
I tillegg har DVD-rom blitt fjernet. Har allerede brukt USB-boot til å oppdatere Adaptec firmware via DOS og installert Debian uten problemer!
Endelig diskconfig her blir:
2xWD Caviar SE16 750GB i RAID1 (speiling)
6xSeagate Barracuda 7200.11 1.5TB i HW-RAID5
4xWD Caviar Black 1TB i SW-RAID5
Totalt 14.5TB før RAID og "reell" diskplass med reelle verdier for bytes.
Venter nå på at RAID5 arrayet skal bygge seg ferdig, noe som tar en EEEEVIGHET når det er snakk om 9TB. Kan fint bruke maskina mens den holder på, men siden jeg skal flytte flere TB med data fra SW-RAID til HW-RAID så venter jeg til den er ferdig grunnet mye bedre ytelse.
Når den blir ferdig med det skal all data kopiereres. Deretter skal SW-RAID tas ned og bygges om til 4 disker i stedet for 5, noe som gir en ny RAID5 byggeprosess som tar en god del timer (4TB)
Men dette kan skje mens maskina brukes siden dette RAIDet ikke blir direkte involvert i noe kopiering underveis.
Inni filserveren...
Racket mitt - KVM er genialt når jeg driver med dette. Har plass til fire maskiner med dobbel monitor og lyd per maskin faktisk.
RAID-kortet ble så usaklig varmt før jeg i det hele tatt begynte å belaste det (også et problem i følge poster på nett), så jeg tok frem det ultimate verktøy, dvs strips, og lagde en grei hobby-løsning for å få inn en Papst 80mm vifte jeg hadde liggende. Kortet er nå nesten like svalt som den kalde kjelleren serveren står i. Aktiv luftkjøling er et must på dette kortet om kabinettet ikke har noen vifter som gir luftstrøm rett i nærheten.
Ikke så rart med tanke på at dette kortet faktisk har dobbelkjerne 1.2GHz IOP! Linux-støtten er på topp (derfor jeg kjøpte Adaptec), dvs at Debian fant RAID-arrayene out-of-the-box, uten dill.
Dette hovedkortet (mATX faktisk!) er GENIALT å ha i en filserver.
Det er opprinnelig optimalisert for HTPC, men ting som 5 interne S-ATA porter med hot swap støtte, integrert skjermkort (med VGA, DVI, HDMI (m lyd, grunnet nvidia 9300-chipset) og DP) samt 4 RAM-sloter med støtte for hele 16GB RAM var sjelden kost da jeg kjøpte det.
Kortet er nå fullstappet med en Intel Core 2 Duo på 3GHz (E8400), 8GB HyperX RAM fra Kingston, Adaptec RAID 5805 med BBU, dedikert Intel NIC i PCI-e x1 spor (vesentlig bedre gigabit full duplex ytelse enn onboard) samt stappet fullt med disker.
Et sinnsykt bra hovedkort til mitt bruk, og stabilt som fjell.
Totalt sett yter denne maskina særdeles bra på alle områder.