marsboers anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

marsboer

Gjest
    Tenkte jeg skulle si litt om det jeg holdt på med her om dagen, dvs korreksjon via DRC.

Først ut var denne kurven:

Dette er bare en utrettet kurve av den jeg har ukorrigert. Det vil si omtrent samme klangbalanse.
    Jeg likte ikke denne noe særlig. Bassen ble selvfølgelig hakket mer nøytral og jeg fikk litt mer nivå mellom 2-5khz. Men likevel oppfattet jeg denne som mindre luftig og engasjerende enn mitt ukorrigerte oppsett. Sikkert fordi det ekstra nivået jeg har i toppen også ble dempet i henhold til utflatingen.

Nestemann ut var denne:

Helt flat! I tillegg uten spectral envelope korrigering.
    Denne falt ikke i smak. Dette låt typisk lydkorrigert! Den helt flate og nøytrale langbalansen låt selvfølgelig ultra detaljert, men uten å ha noen flere detaljer om dere skjønner, men også veldig spinkelt i forhold til hva jeg er vant til. Det var likevel ikke slik at S-lydene skjærte ut, så jeg tror faktisk ikke det egentlig var for mye nivå i toppen heller. For min del spilte dette IKKE musikk. Et av mine favorittalbum, Blood Sugar Sex Magic av RHCP, låter vanligvis fett og dynamisk i mitt standard oppsett, men dette ble tilnærmet ulyttbart nå. Ingen tyngde nedover og totalt uten hår på brøstet. Jeg ble sittende å høre på "gnaginga" i øvre mellomtone i stedet. Selvfølgelig er dette opptaket sin skyld og ikke anlegget, men det er nå enn slik at jeg vil at det skal låte best mulig uavhengig av hvor "feilen" ligger.

Deretter tenkte jeg at en mellomting ville være bra:

Nå snakker vi! Dette spiller i aller høyeste grad musikk! Dette er kurve 1 men med omlag 3 db mindre fall mot toppen. Her får jeg veldig detaljert og åpen lyd, men samtidig bevares fylden og dynamikken nedover som jeg er så glad i, noe som gir piff til dårligere opptak, men samtidig ikke blir for mye på bra opptak. Bassen er nå betydelig mer dempet i nivå, men med tyngde. I tillegg får man følelse av at bassen går noe dypere grunnet lavere nivå rundt 50-80hz. Oppover låter det veldig åpent og naturlig uten å bikke over. Denne kurven kan jeg definitivt leve lykkelig med og jeg kommer til å ta vare på dette oppsettet.

MEN:
    I dette oppsettet var romkorreksjon ikke noen a-ha opplevelse i det hele tatt. Jeg har som sagt nevnt tidligere at jeg mener akustikken egentlig er ganske god i dette rommet, og basert på det jeg har hørt med DRC så stemmer det nok. Jeg tror oppsettet er veldig faseriktig og lite plaget av "feil" etterklang. Det var overhodet ikke slik at stemmer ble noe tydeligere eller stereoperspektivet ble noe større. Dette i veldig sterk kontrast til 802D oppsettet. Jeg fikk rett og slett bare følelsen av litt lett EQ her og der, og ingen større opprydding.
    Stemmer hadde samme fokus som før, og stereoperspektivet krympet faktisk litt. Eller ble strammet opp og dratt litt lengre fremover mot høyttalerrekka er vel egentlig mer korrekt. Dette likte jeg egentlig ikke noe særlig. Når det gjelder stereoperspektiv er jeg av den overbevisning at jo større jo bedre.
    I tillegg så vil jeg også legge til at økt nivå i toppen overhodet ikke egentlig frembragte noen flere detaljer. Jeg hørte ikke noe mer enn i det ukorrigerte oppsettet, det ble bare høyere prioritert i lydbildet. Men det ble selvfølgelig noe økt luftighet, uten at jeg synes dette gjorde noe utover å påpeke at "her er det luft". Stereoperspektivet ble som sagt ikke noe større.
    I tillegg så synes jeg at det tapes noe av denne reelle high-end oppløsningen som høres så "riktig" ut ved å kjøre lyden gjennom korreksjon. Det låter på en måte oppløst i form av høyere nivå i toppen, men ikke mer oppløst i form av reell transparens og oppløsning som jeg liker så godt. Realismen forsvinner på en måte litt.

Foreløpig konklusjon:
    Jeg beholder mitt ukorrigerte oppsett. Korreksjonen viste at rommet mitt faktisk ikke lider av noen større problemer utenom noe for mye nivå i bassen og litt for lite i toppen. Men jeg opplevde på ingen måte at korreksjon strammet opp bassområdet, bare gjorde nivået mer korrekt. Disse lydforbedringene er av minimal betydning i praksis så jeg velger hovedsaklig å kjøre ukorrigert. Men når det er sagt så kommer jeg til å beholde kurve 3 så jeg kan kjøre med litt mer "korrekt" lyd dersom jeg skulle føle for dette, samt eksperimentere litt mer. Denne er definitvt også helt på høyden lydmessig, og på flere områder litt "bedre" enn mitt ukorrigerte oppsett, men ikke på sentrale områder. I 802D oppsettet låt det utrolig matt, tamt og uoppløst uten korreksjon. Dette med matthet i lydbildet er hatobjekt nr 1 for min del. Men siden det å veksle mellom korrigert og ukorrigert lyd i dette oppsettet ikke gir noen andre forskjeller enn justering av klangbalansen så er det ikke noe must, slik som i 802D oppsettet. Det blir rett og slett bare snakk om en smaksmessig klangmessig justering.
    Da blir faktisk andre ting som at Inguz-korreksjonen gjør playback noe mindre responsivt, samt at det inntreffer en del forutsetninger angående f.eks bitrate på lydfilene, lydformater samt dynamiske begrensninger både med tanke på tapt dynamisk headroom og med tanke på digital klipping når korreksjonen kjøres inn på Squeezecenter serveren, styrende for valget. Denne ekstra kompleksiteten er nok til at korreksjon ikke blir innført permanent i mitt nåværende anlegg når den lydmessige gevinsten ikke oppleves som avgjørende eller utelukkende positiv nok.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Interessante betraktninger, igjen mye sammenfallende med egne erfaringer.
    Kjører selv uten romkorreksjon for tiden med samme begrunnelser som du nevner.
    Men når jeg skal inn i nytt lytterom etter sommeren tar jeg nok en tilsvarende runde som du har gjort nå.

Noen spørsmål:

Hvordan slår du av og på spectral envelope, er det en setting et eller annet sted i DRC konfigurasjonsfilene?

Bruker du Inguztools? I så fall hvordan kommer du rundt at impulseprep gikk ut på dato 1. juni? Vet at justering av dato på pc funker, men du har kanskje et annet triks?

Hvilket program bruker du til å plotte disse kurvene? Er det simulerte kurver eller faktiske målinger?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Ehh, hva skjedde med innlegget mitt nå?
    Ser ut som du har redigert mitt innlegg når du skulle svare marsboer?

Edit: Da var det i orden igjen, takk.

M

marsboer

Gjest
    Opps, det er helt riktig.

Skulle sitere, men ble visst redigere... Sorry
    Har prøvd å rette opp sånn nogenlunde. Var en liten bit før spørsmålene jeg ikke husker som du gjerne må putte inn igjen hvis du vil.

M

marsboer

Gjest
    Hvordan slår du av og på spectral envelope, er det en setting et eller annet sted i DRC konfigurasjonsfilene?
    Ja. I hver .drc fil, f.eks normal-44.1.drc, så har du et sett med innstillinger. Hvis du går ned til:

# PT = Psychoacoustic target stage
    PTType = M

og setter PTType = N i stedet, så disabler du spectral envelope.

Bruker du Inguztools? I så fall hvordan kommer du rundt at impulseprep gikk ut på dato 1. juni? Vet at justering av dato på pc funker, men du har kanskje et annet triks?
    Jepp. Siden dette var bare en test så stilte jeg bare datoen tilbake ja.

Hvilket program bruker du til å plotte disse kurvene? Er det simulerte kurver eller faktiske målinger?
    Siden det å måle med korreksjonen inne er så å si umulig med Transporter og REW (som er avhengig av å generere egne toner) så benytter jeg meg av muligheten til å importere impulse response i RoomEQ wizard. Impulseresponsen fra finnes i form av *_TestConvoluteion.wav filene, f.eks normal-44.1_TestConvolution.wav, som dannes etter å kjørt ImpulsePrep.
    Da kan du da studere alt i fra frekvensrespons til impulsrespons og waterfall i REW.
    Simulert er ikke like bra som ekte målinger selvfølgelig, men gir en god pekepinn og virker veldig riktige i forhold til det øra hører også.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    marsboer skrev:
    Siden det å måle med korreksjonen inne er så å si umulig med Transporter og REW (som er avhengig av å generere egne toner) så benytter jeg meg av muligheten til å importere impulse response i RoomEQ wizard. Impulseresponsen fra finnes i form av *_TestConvoluteion.wav filene, f.eks normal-44.1_TestConvolution.wav, som dannes etter å kjørt ImpulsePrep.
    Testet det nå i REW 4.11. File, Import Impulse Response.
    Får feilmelding: "normal_TestConvolution.wav is not in a supported audio format, file is not a supported file type".

Må filen gjøres noe med først? Eller er det noen settings i REW?

M

marsboer

Gjest
    Hos meg fungerer dette uten noen innstillinger eller dill. Dine testconvolution.wav-filer, er de av typen 16-bit, stereo, 44,1khz? (Du ser det når du merker fila når du blar i gjennom etter impuls responsen du skal importere i REW).

Bruker også samme REW versjon som deg. Men merk at det er KUN testconvolution filene jeg kan importere. De ferdige korreksjonsfilene får jeg samme beskjed som deg på.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    I REW står det kun "NOT SUPPORTED" i høyre kolonne.
    Winamp rapporterer filene som 32 bit float, det er antagelig her hunden ligger begravet. Jeg får titte litt nærmere på dette.

Edit: Fant noen eldre målinger nå som var i 16 bit format, da fungerer importen fint.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    En grei måte å måle den korrigerte responsen på er vel å få tak i eller lage en frekvenssweep fil som kan spilles av på normal måte med korrigering aktivert.
    Opptak gjøres i audacity og importeres til REW som vanlig.

Skulle da ikke være noe problem det?

M

marsboer

Gjest
    Det du skisserer kan gjøres med Inguz faktisk. Man har et valg hvor man kan kjøre sweep med korreksjon.
    Har ikke tenkt på at jeg kunne bruke audacity. Men tungvindt blir det uansett om man skal ta mange målinger.

M

marsboer

Gjest
    Da har jeg fått tilbake ørlite mer presens på stemmer også. Vinklet bare høyttalerne litt mer. Har ganske mye vinkling nå, men bredden kollapser overhodet ikke, så fremt jeg ikke flytter høyttalerne nærmere hverandre. Det fungerte ikke i det hele tatt.

Meget fornøyd med denne lille endringen!

M

marsboer

Gjest
    Og da har vi tweaket enda litt mer.
    Jeg hadde helt glemt at disse høyttalerne jo har en bassport som kan plugges igjen. Det er jo slik at jeg har kraftig romforsterkning nedover mot bassrefleksportens virkeområde.
    Det å sette inn disse pluggene hadde omtrent samme virkning på bassområdet som romkorreksjonen. Det overdrevne "fettet" helt i bunn ble borte. Dette økte ikke bare definisjonen i bassområdet, men også klarheten og tydeligheten oppover. Så nå kjører jeg med andre ord 805S som lukkede høyttalere. Men den feite klangbalansen er fortsatt der, siden bassrefleksporten bare gjelder de nederste frekvensene. Egentlig vinn vinn. Mista litt tyngde i bunn riktignok, men det høres riktigere ut.

Jeg får gi det noen dager, men jeg tror disse pluggene blir værende.

M

marsboer

Gjest
    Tok en kjapp måling ved 50hz nå, dvs tuningfrekvensen til bassrefleksporten og rett ved rommets verste peak.
    Nivået ble redusert fra 80db til 73db etter å ha stappet inn skumgummiproppene. Dvs 7 db ned.

Om vi husker denne:

Så kan vi jo si at dette passet utrolig bra! Tar omtrent hele den verste romnoden i bassområdet. Selv om jeg fremdeles er overbevist om at det meste i denne grafen (begge kanaler samtidig) ikke er representativt for lyden siden den er så forskjellig fra målingene per kanal.

Skal se om jeg får tatt en ny måling etterhvert.

M

marsboer

Gjest
    Da var jeg nede på klubben og hørte på Dali Motif. De overrasket meg virkelig med sin åpne og detaljerte spillestil, med nesten en slik juksesurround følelse. Tror dette blir et brukbart kompromiss på hjemmekinobiten.
    Dermed beholdes anlegget slik det er i dag, bortsett fra at stereo og surroundbiten separeres permanent, men fremdeles i samme rom. B&W HTM4S vil dermed bli solgt, og så blir det 3 stk Dali Motif som kommer til å fungere som frontrekke på film.
    Kommer nok til å drøye litt siden jeg har murvegg av leca som frontvegg. Ønsker egentlig å dekke veggen med treplater for å gjøre oppmontering enklere.

M

marsboer

Gjest
    Da har jeg eksperimentert litt med Yamahas YPAO romkorreksjon. Jeg får samme opplevelse her som med DRC. Jeg tror ikke rommet mitt har noen alvorlige problemer i det hele tatt. Litt lavt nivå i toppen i forhold til nøytralt, men det føles ikke voldsomt mye mer detaljert når dette området boostes, samt et par romnoder i bassområdet.
    Uansett, det som skjer er at frekvensgangen flates ut. Det låter noe mer åpent, samtidig som bassen er helt jevn og helt uten lyter.

MEN HVORFOR I SVARTE FORSVINNER ALL OPPLØSNINGEN!

Selv om alt låter litt "bedre" og tydeligere og kanskje litt mer detaljert enn før, så tar realismen, det som gjør at du tror det er ekte vare som står foran deg, rennefart og løper ut døra. Dette tilskriver jeg 100% faktoren oppløsning, som man ikke vet hva egentlig dreier seg om før man hører det og med ett skjønner det!
    Er det umulig å oppnå både en noenlunde jevn frekvensgang samt sinnsvak oppløsning med elektronisk korreksjon?! Jeg har mindre og mindre trua på at frekvensgangen egentlig har så innmari mye å si så lenge akustikken er brukbar. I mitt anlegg er OPPLØSNING mye mer definerende for min lytteopplevelse enn et par brukbare romnoder i bassområdet, ser det ut til.

Dessverre koster det kronasje å få denne oppløsningen, men jeg får gang på gang demonstrert i eget anlegg at elektronisk korreksjon dreper realismen og den naturlige oppløsningen selv om man klart hører fordelene av en jevnere frekvensrespons.

MØKK sier nå jeg bare. Jeg begynner å tro at den eneste veien til "mekka" er et strøkent anlegg i et strøkent rom, med minst mulig dill fra signalkilde til kobling mot luft.

Men hva i svarte er egentlig oppløsning? Det har tydeligvis minimalt med frekvensrespons å gjøre. Den eneste måten jeg til nå har klart å oppnå oppløsning er med relativt kostbare kvalitetsprodukter koblet i en lydkjede med et absolutt minimum av dill som påvirker lyden.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.236
    Torget vurderinger
    1
    Ta det fra meg: jeg skipper YPAO..!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Interresant konklusjon, der det er flere og flere som velger å korrigere rommet -(selv om ikke jeg selv har prøvd dette.)

M

marsboer

Gjest
    bjornh skrev:
    Synes YPAO egentlig gjør en god jobb hos meg. Den gjør subintegrasjonen mye bedre i surround, samt gjør surroundlydbildet mer sammenhengende, men det blir også noe "flatere" i dybde på lik linje med stereolydbildet.
    Men den samme konklusjonen gjelder også ved bruk av DRC og Inguz. Audyssey MultiEQ XT har jeg aldri fått ordentlig naturlige resultater med siden denne også mangler manuelle justeringsmuligheter.

Både DRC og multipunkts YPAO har gitt meg gode naturlige resultater etter litt manuell tweaking, men ingen av dem er dessverre i nærheten av "vanilla" oppsettet når det kommer til hverken oppløsning eller realisme.
    Lydbildet blir på en måte flatere og noe mattere på klangfarger. Når alt går rett igjennom med en skikkelig pre som JC 2 så får man denne fantastiske følelsen av at lydelementet har reell masse i lufta foran deg. Man hører ikke bare eksakt hvor artisten står, men aner også de fysiske konturene i rommet hvis jeg skal prøve å forklare.

Jeg vet jo at dette ikke er informasjon som ligger i opptaket, men jeg antar at det bare er hjernen som tillegger denne ekstra realismen dersom f.eks en stemme er så realistisk gjengitt at hjernen lures til å tro at det er ekte vare og ikke avspilt lyd. Jeg kan i hvertfall si så mye som at det ikke finnes snev av noe slikt når lyden er korrigert på noe som helst vis hos meg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Hei marsboer, ser du sliter litt med å forklare mangelen på oppløsning når DRC er med i signalveien selv når korrigerte frekvenskurven tilsier at ingen ting skulle bli kamuflert.

Ser også at du ikke foretar målingen direkte med REW men importerer en fil……….. Prøv å få til et sveip med REW når DRC kjører så vil du ha forklaringen.

Jeg har kjørt måling gjennom de variantene som eksisterer med korrigering, og ingen av de klarer å gjengi sinussveipet som en ren stigende frekvens.

Mvh Roald

M

marsboer

Gjest
    Jeg skal foreta noen målinger senere på dagen med og uten YPAO (mye lettere enn å måle med DRC inne på Transporter)

N

nb

Gjest
    Interessant observasjon, om meterologisk institutt får rett og jeg får det som er på vei i posten til helgen, så skal jeg ta meg en økt med DRC selv. Har lest meg litt opp på hvordan gjøre dette på PC med gratisprogramvare og rapportene fra de som har gjort det virker å være generelt temmelig positive, dog enkelte som påpeker at det var såpass store endringer i lydbilet at det tok litt tid å venne seg til, men når man først hadde blitt vant til det, så var det vanskelig å gå tilbake.

Time will sjåv hva jeg selv synest.

Jeg har brukt YAPO selv, men var ikke helt fornøyd med EQ-en den kom med, så den bruker jeg lite. Dog løpetids- og nivåkorrigerer jeg, det har veldig mye å si siden latmannslytteposisjonen min i sofaen ikke er midt mellom høyttalerene.

M

marsboer

Gjest
    Roald skrev:
    Hei marsboer, ser du sliter litt med å forklare mangelen på oppløsning når DRC er med i signalveien selv når korrigerte frekvenskurven tilsier at ingen ting skulle bli kamuflert.

Ser også at du ikke foretar målingen direkte med REW men importerer en fil……….. Prøv å få til et sveip med REW når DRC kjører så vil du ha forklaringen.

Jeg har kjørt måling gjennom de variantene som eksisterer med korrigering, og ingen av de klarer å gjengi sinussveipet som en ren stigende frekvens.

Mvh Roald
    Tviler på at jeg finner svaret men. Det er ingen tvil om at nivået oppover er økt i forhold til det "vanlige" jeg er vant til, så jeg tror ikke det har noe med nivå på frekvenser å gjøre.

M

marsboer

Gjest
    nb skrev:
    Interessant observasjon, om meterologisk institutt får rett og jeg får det som er på vei i posten til helgen, så skal jeg ta meg en økt med DRC selv. Har lest meg litt opp på hvordan gjøre dette på PC med gratisprogramvare og rapportene fra de som har gjort det virker å være generelt temmelig positive, dog enkelte som påpeker at det var såpass store endringer i lydbilet at det tok litt tid å venne seg til, men når man først hadde blitt vant til det, så var det vanskelig å gå tilbake.

Time will sjåv hva jeg selv synest.

Jeg har brukt YAPO selv, men var ikke helt fornøyd med EQ-en den kom med, så den bruker jeg lite. Dog løpetids- og nivåkorrigerer jeg, det har veldig mye å si siden latmannslytteposisjonen min i sofaen ikke er midt mellom høyttalerene.
    Det er viktig å påpeke at i mitt forrige rom så var DRC en udiskutabel og utelukkende forbedring på alle områder. Der hørte man massive forskjeller med og uten DRC. Dette er IKKE tilfelle i mitt nåværende rom. Her hører man minimale forskjeller utenom litt mer nivå i toppen og mindre i bassområdet. Her legger jeg langt mer merke til tapet av oppløsning og krymping av størrelse på stereoperspektivet. Men nå har anlegget aldri vært mer oppløst enn nå heller.

Så jeg vil tro erfaringene i stor grad er rombasert og avhengig av hvor bra anlegget allerede fungerer med rommet. Min nåværende konklusjon er med andre ord kun gjeldende i mitt nåværende anlegg i mitt nåværende rom.

M

marsboer

Gjest
    Ja, da har jeg fått nok et innfall.. Begynner å bli mange av dem nå ;D
    Virrer verre enn en full flue om dagen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Når du hører hva DRC gjør med sinussveipen så vil du nok ha en oppfatning om hvordan dette kan påvirke musikkgjengivelsen ;D

Mvh Roald

M

marsboer

Gjest
    Mener du å på et eller annet vis lytte kun til selve korreksjonen som blir gjort? Dette kunne jo vært interessant :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Jepp tilsvarende som du lytter når du kjører helt vanlig sveip med REW, bare du kjører med korrigeringen. Følg med hva som skjer fra ca 500/1000 til 20khz, der du skulle hatt en jevnt stigende frekvens skjer det mye merkelig.

Mvh Roald

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.236
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    bjornh skrev:
    Synes YPAO egentlig gjør en god jobb hos meg. Den gjør subintegrasjonen mye bedre i surround, samt gjør surroundlydbildet mer sammenhengende, men det blir også noe "flatere" i dybde på lik linje med stereolydbildet.
    Men den samme konklusjonen gjelder også ved bruk av DRC og Inguz. Audyssey MultiEQ XT har jeg aldri fått ordentlig naturlige resultater med siden denne også mangler manuelle justeringsmuligheter.

Både DRC og multipunkts YPAO har gitt meg gode naturlige resultater etter litt manuell tweaking, men ingen av dem er dessverre i nærheten av "vanilla" oppsettet når det kommer til hverken oppløsning eller realisme.
    Lydbildet blir på en måte flatere og noe mattere på klangfarger. Når alt går rett igjennom med en skikkelig pre som JC 2 så får man denne fantastiske følelsen av at lydelementet har reell masse i lufta foran deg. Man hører ikke bare eksakt hvor artisten står, men aner også de fysiske konturene i rommet hvis jeg skal prøve å forklare.

Jeg vet jo at dette ikke er informasjon som ligger i opptaket, men jeg antar at det bare er hjernen som tillegger denne ekstra realismen dersom f.eks en stemme er så realistisk gjengitt at hjernen lures til å tro at det er ekte vare og ikke avspilt lyd. Jeg kan i hvertfall si så mye som at det ikke finnes snev av noe slikt når lyden er korrigert på noe som helst vis hos meg.
    YPAO gjør mye bra, men når det kommer til forsinkelsestid hos ulike subwoofere så lykkes ikke særlig mange rom-korreksjonsprogrammer godt nok etter min erfaring, og det gjelder de fleste produsenter.

Forresten synes jeg å mene at du har solgt din RX-V1800...?

M

marsboer

Gjest
    Ja, men den er erstattet med RX-V3900 som har mulighet for å manuelt justere YPAO etter eget forgodtbefinnende etter automatisk oppsett via grafer på skjerm.
    Dette var eneste grunn til byttet. RX-V1800s fastlåste YPAO korreksjon uten manuelle justeringsmuligheter ga ikke ønsket resultat.

M

marsboer

Gjest
    Da var dagens "nattlige tweak" gjennomført.
    Det gikk brått opp for meg at jeg hadde et uforløst potensiale som GARANTERT ville gi effekt i anlegget, nemlig sandfylling av stativene. Dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt!
    Jeg klarte ikke å vente til i morgen med å teste, så jeg pøste på med biltema sandblåsersand (denne er helt tørr og ren..) i begge stativer nå i sted.

Førsteinntrykket var søren meg såpass at lyden faktisk ble oppfattet som litt uvant - i positiv forstand. Lyden var klart tørrere over hele fjøla, ikke bare i bassområdet. Bassen fikk seg en skikkelig opprydding den også, samtidig som man får enda mer følelsen av tyngde.
    I tillegg oppleves nå stereoperspektivet som enda ryddigere og det er enda lettere å skille mellom litt mer sammengrøtede elementer som f.eks flere stemmer i et kor.
    Kort sagt fantastisk mye gevinst for utrolig lite innsats.
    Men det overrasker meg ikke. Selv med røra fulle av sand er det så vidt mulig å kjenne vibrasjoner i stativene. Hvordan det var uten sand tør jeg ikke å tenke på - glemte uheldigvis å sjekke. Men jeg tok "knoketesten" før jeg fylte i sand, hvor responsen var klar og rungende mettalisk rørklang.

Som med all slik nattlig tweakeaktivitet så må selvsagt dette verifiseres i morgen, når hi-fi modusen har gitt seg :)

M

marsboer

Gjest
    Etter at jeg vinklet høyttalerne litt mer inn for å få enda mer fokus, samt fylte stativene med sand så synes jeg lyden ble så bra at jeg så meg nødt til å ta noen målinger for å sjekke hva som har skjedd. Denne gangen tok jeg tre målinger med omlag 15 cm mellomrom i sweetspot og tok en average av disse for å få et mer realistisk syn i forhold til hva øra hører.

Høyre kanal før (skalaene er nok litt forskjellig):

Høyre kanal nå:

Venstre kanal før:

Venstre kanal nå:

Og så den litt merkelige målingen av begge kanaler samtidig i mono med noen utfasinger i bassområdet jeg føler ikke er tilfelle i praksis (før-kurve):

Begge kanaler nå:

Når jeg ser disse grafene så skjønner jeg hvorfor det låter så bra. Det finnes ingen store dipper på noen av høyttalerne, faktisk ikke i det hele tatt. Dette merkes godt i praksis!
    Det er også helt tydelig at vinklingen virkelig gjorde susen. Det er nå mye jevnere nivå i toppen. Dette høres utrolig godt i form av en enda mer crisp, luftig og detaljert lytteopplevelse.
    Artig hvor mye et par cm ekstra vinkling kan gjøre med lydbildet.

Jeg har nå et veldig fokusert stereoperspektiv som samtidig evner å virkelig fylle hele rommet. Stemmer låter bare helt brutalt nå!

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.236
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Ja, men den er erstattet med RX-V3900 som har mulighet for å manuelt justere YPAO etter eget forgodtbefinnende etter automatisk oppsett via grafer på skjerm.
    Dette var eneste grunn til byttet. RX-V1800s fastlåste YPAO korreksjon uten manuelle justeringsmuligheter ga ikke ønsket resultat.
    Jeg kjenner han som kjøpte RX-V1800'n din.

M

marsboer

Gjest
    Jeg ønsker å ha den tilbake ;D

YPAO gjør egentlig ikke noe nevneverdig forskjell her så langt ved litt nærmere testing, med unntak av subintegrasjonen som blir noe bedre.
    Kan vel sakse min konklusjon angående RX-V3900 sålangt fra avforum:

marsboer skrev:
    Foreløpig bomkjøp, funker stort sett best uten både automatisk og/eller manuell YPAO så jeg kunne klart meg lenge med RX-V1800. Synes faktisk RX-V1800 låt hakket bedre også, litt mer aggressiv og åpen, men jeg håper dette er innbildning. Likte også RX-V1800s grensesnitt mye bedre. Vesentlig mer strømlinjeformet enn den jalla "dårlig webside" looken RX-V3900 har, samtidig som det også føles mye tregere. Nå MÅ jeg skru på TVen for å gjøre mye i menysystemet. Det slapp man på RX-V1800, hvor alt enkelt kunne løses i displayet.

M

marsboer

Gjest
    Nå har jeg hatt et par andre karer med andre ører innom her, og stereolyden er foreløpig godkjent.
    Men aner ikke om dette var dønn ærlige uttalelser eller ikke.
    Selv er jeg veldig fornøyd.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig gjennomført tråd Marsboer, mye nyttig og informativ lesning her. Nesten så du skulle linket hit i tråden din på avforum! Du skal ha mye av æren for at jeg nå sitter og knoter og leser meg opp på pc fronten igjen etter mange års dvale!

Edit : Gidder du ta en titt på tråden min på avforum når du har tid? Trenger noe innspill på en Vmware løsning :)

M

marsboer

Gjest
    pahf skrev:
    Utrolig gjennomført tråd Marsboer, mye nyttig og informativ lesning her. Nesten så du skulle linket hit i tråden din på avforum! Du skal ha mye av æren for at jeg nå sitter og knoter og leser meg opp på pc fronten igjen etter mange års dvale!

Edit : Gidder du ta en titt på tråden min på avforum når du har tid? Trenger noe innspill på en Vmware løsning :)
    Det var godt å høre! Har skrevet svar i tråden din.
    Denne tråden reflekterer bare at jeg har andre forventninger til leserne her på sentralen enn på avforum. Hvis det er noen lesere i det hele tatt da... ;D

M

marsboer

Gjest
    Noe musikk på vei - spørs om jeg kanskje gapte over litt mye nå, men men.
    Er neppe det verste jeg har gjort av bomkjøp. Prisen ble på litt over 1300 NOK for dette, men jeg må regne med 25% moms i tillegg, selv om det alltids er lov å håpe på at tollvesenet glipper litt :)
    Sparte en del hundringser i forhold til å kjøpe fra Norge, og kun ca 30 kroner i frakt. Fascinerende at det nesten er billigere med postgang fra England enn internt i Norge. Blir jo litt størrelse på denne pakka også, er vel 24CDer totalt.

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-C...ef=pd_rhf_p_t_2?ie=UTF8&qid=1248611740&sr=8-3

http://www.amazon.co.uk/Wagner-Ring...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1248612072&sr=8-2

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.877
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To knallkjøp.
    Jeg hørte forresten akkurat Siegfrieds sørgemarsj (på CD4 på Götterdämmerung) ennå en gang. Play Loud!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn