M
marsboer
Gjest
Tenkte jeg skulle si litt om det jeg holdt på med her om dagen, dvs korreksjon via DRC.
Først ut var denne kurven:
Dette er bare en utrettet kurve av den jeg har ukorrigert. Det vil si omtrent samme klangbalanse.
Jeg likte ikke denne noe særlig. Bassen ble selvfølgelig hakket mer nøytral og jeg fikk litt mer nivå mellom 2-5khz. Men likevel oppfattet jeg denne som mindre luftig og engasjerende enn mitt ukorrigerte oppsett. Sikkert fordi det ekstra nivået jeg har i toppen også ble dempet i henhold til utflatingen.
Nestemann ut var denne:
Helt flat! I tillegg uten spectral envelope korrigering.
Denne falt ikke i smak. Dette låt typisk lydkorrigert! Den helt flate og nøytrale langbalansen låt selvfølgelig ultra detaljert, men uten å ha noen flere detaljer om dere skjønner, men også veldig spinkelt i forhold til hva jeg er vant til. Det var likevel ikke slik at S-lydene skjærte ut, så jeg tror faktisk ikke det egentlig var for mye nivå i toppen heller. For min del spilte dette IKKE musikk. Et av mine favorittalbum, Blood Sugar Sex Magic av RHCP, låter vanligvis fett og dynamisk i mitt standard oppsett, men dette ble tilnærmet ulyttbart nå. Ingen tyngde nedover og totalt uten hår på brøstet. Jeg ble sittende å høre på "gnaginga" i øvre mellomtone i stedet. Selvfølgelig er dette opptaket sin skyld og ikke anlegget, men det er nå enn slik at jeg vil at det skal låte best mulig uavhengig av hvor "feilen" ligger.
Deretter tenkte jeg at en mellomting ville være bra:
Nå snakker vi! Dette spiller i aller høyeste grad musikk! Dette er kurve 1 men med omlag 3 db mindre fall mot toppen. Her får jeg veldig detaljert og åpen lyd, men samtidig bevares fylden og dynamikken nedover som jeg er så glad i, noe som gir piff til dårligere opptak, men samtidig ikke blir for mye på bra opptak. Bassen er nå betydelig mer dempet i nivå, men med tyngde. I tillegg får man følelse av at bassen går noe dypere grunnet lavere nivå rundt 50-80hz. Oppover låter det veldig åpent og naturlig uten å bikke over. Denne kurven kan jeg definitivt leve lykkelig med og jeg kommer til å ta vare på dette oppsettet.
MEN:
I dette oppsettet var romkorreksjon ikke noen a-ha opplevelse i det hele tatt. Jeg har som sagt nevnt tidligere at jeg mener akustikken egentlig er ganske god i dette rommet, og basert på det jeg har hørt med DRC så stemmer det nok. Jeg tror oppsettet er veldig faseriktig og lite plaget av "feil" etterklang. Det var overhodet ikke slik at stemmer ble noe tydeligere eller stereoperspektivet ble noe større. Dette i veldig sterk kontrast til 802D oppsettet. Jeg fikk rett og slett bare følelsen av litt lett EQ her og der, og ingen større opprydding.
Stemmer hadde samme fokus som før, og stereoperspektivet krympet faktisk litt. Eller ble strammet opp og dratt litt lengre fremover mot høyttalerrekka er vel egentlig mer korrekt. Dette likte jeg egentlig ikke noe særlig. Når det gjelder stereoperspektiv er jeg av den overbevisning at jo større jo bedre.
I tillegg så vil jeg også legge til at økt nivå i toppen overhodet ikke egentlig frembragte noen flere detaljer. Jeg hørte ikke noe mer enn i det ukorrigerte oppsettet, det ble bare høyere prioritert i lydbildet. Men det ble selvfølgelig noe økt luftighet, uten at jeg synes dette gjorde noe utover å påpeke at "her er det luft". Stereoperspektivet ble som sagt ikke noe større.
I tillegg så synes jeg at det tapes noe av denne reelle high-end oppløsningen som høres så "riktig" ut ved å kjøre lyden gjennom korreksjon. Det låter på en måte oppløst i form av høyere nivå i toppen, men ikke mer oppløst i form av reell transparens og oppløsning som jeg liker så godt. Realismen forsvinner på en måte litt.
Foreløpig konklusjon:
Jeg beholder mitt ukorrigerte oppsett. Korreksjonen viste at rommet mitt faktisk ikke lider av noen større problemer utenom noe for mye nivå i bassen og litt for lite i toppen. Men jeg opplevde på ingen måte at korreksjon strammet opp bassområdet, bare gjorde nivået mer korrekt. Disse lydforbedringene er av minimal betydning i praksis så jeg velger hovedsaklig å kjøre ukorrigert. Men når det er sagt så kommer jeg til å beholde kurve 3 så jeg kan kjøre med litt mer "korrekt" lyd dersom jeg skulle føle for dette, samt eksperimentere litt mer. Denne er definitvt også helt på høyden lydmessig, og på flere områder litt "bedre" enn mitt ukorrigerte oppsett, men ikke på sentrale områder. I 802D oppsettet låt det utrolig matt, tamt og uoppløst uten korreksjon. Dette med matthet i lydbildet er hatobjekt nr 1 for min del. Men siden det å veksle mellom korrigert og ukorrigert lyd i dette oppsettet ikke gir noen andre forskjeller enn justering av klangbalansen så er det ikke noe must, slik som i 802D oppsettet. Det blir rett og slett bare snakk om en smaksmessig klangmessig justering.
Da blir faktisk andre ting som at Inguz-korreksjonen gjør playback noe mindre responsivt, samt at det inntreffer en del forutsetninger angående f.eks bitrate på lydfilene, lydformater samt dynamiske begrensninger både med tanke på tapt dynamisk headroom og med tanke på digital klipping når korreksjonen kjøres inn på Squeezecenter serveren, styrende for valget. Denne ekstra kompleksiteten er nok til at korreksjon ikke blir innført permanent i mitt nåværende anlegg når den lydmessige gevinsten ikke oppleves som avgjørende eller utelukkende positiv nok.
Først ut var denne kurven:
Dette er bare en utrettet kurve av den jeg har ukorrigert. Det vil si omtrent samme klangbalanse.
Jeg likte ikke denne noe særlig. Bassen ble selvfølgelig hakket mer nøytral og jeg fikk litt mer nivå mellom 2-5khz. Men likevel oppfattet jeg denne som mindre luftig og engasjerende enn mitt ukorrigerte oppsett. Sikkert fordi det ekstra nivået jeg har i toppen også ble dempet i henhold til utflatingen.
Nestemann ut var denne:
Helt flat! I tillegg uten spectral envelope korrigering.
Denne falt ikke i smak. Dette låt typisk lydkorrigert! Den helt flate og nøytrale langbalansen låt selvfølgelig ultra detaljert, men uten å ha noen flere detaljer om dere skjønner, men også veldig spinkelt i forhold til hva jeg er vant til. Det var likevel ikke slik at S-lydene skjærte ut, så jeg tror faktisk ikke det egentlig var for mye nivå i toppen heller. For min del spilte dette IKKE musikk. Et av mine favorittalbum, Blood Sugar Sex Magic av RHCP, låter vanligvis fett og dynamisk i mitt standard oppsett, men dette ble tilnærmet ulyttbart nå. Ingen tyngde nedover og totalt uten hår på brøstet. Jeg ble sittende å høre på "gnaginga" i øvre mellomtone i stedet. Selvfølgelig er dette opptaket sin skyld og ikke anlegget, men det er nå enn slik at jeg vil at det skal låte best mulig uavhengig av hvor "feilen" ligger.
Deretter tenkte jeg at en mellomting ville være bra:
Nå snakker vi! Dette spiller i aller høyeste grad musikk! Dette er kurve 1 men med omlag 3 db mindre fall mot toppen. Her får jeg veldig detaljert og åpen lyd, men samtidig bevares fylden og dynamikken nedover som jeg er så glad i, noe som gir piff til dårligere opptak, men samtidig ikke blir for mye på bra opptak. Bassen er nå betydelig mer dempet i nivå, men med tyngde. I tillegg får man følelse av at bassen går noe dypere grunnet lavere nivå rundt 50-80hz. Oppover låter det veldig åpent og naturlig uten å bikke over. Denne kurven kan jeg definitivt leve lykkelig med og jeg kommer til å ta vare på dette oppsettet.
MEN:
I dette oppsettet var romkorreksjon ikke noen a-ha opplevelse i det hele tatt. Jeg har som sagt nevnt tidligere at jeg mener akustikken egentlig er ganske god i dette rommet, og basert på det jeg har hørt med DRC så stemmer det nok. Jeg tror oppsettet er veldig faseriktig og lite plaget av "feil" etterklang. Det var overhodet ikke slik at stemmer ble noe tydeligere eller stereoperspektivet ble noe større. Dette i veldig sterk kontrast til 802D oppsettet. Jeg fikk rett og slett bare følelsen av litt lett EQ her og der, og ingen større opprydding.
Stemmer hadde samme fokus som før, og stereoperspektivet krympet faktisk litt. Eller ble strammet opp og dratt litt lengre fremover mot høyttalerrekka er vel egentlig mer korrekt. Dette likte jeg egentlig ikke noe særlig. Når det gjelder stereoperspektiv er jeg av den overbevisning at jo større jo bedre.
I tillegg så vil jeg også legge til at økt nivå i toppen overhodet ikke egentlig frembragte noen flere detaljer. Jeg hørte ikke noe mer enn i det ukorrigerte oppsettet, det ble bare høyere prioritert i lydbildet. Men det ble selvfølgelig noe økt luftighet, uten at jeg synes dette gjorde noe utover å påpeke at "her er det luft". Stereoperspektivet ble som sagt ikke noe større.
I tillegg så synes jeg at det tapes noe av denne reelle high-end oppløsningen som høres så "riktig" ut ved å kjøre lyden gjennom korreksjon. Det låter på en måte oppløst i form av høyere nivå i toppen, men ikke mer oppløst i form av reell transparens og oppløsning som jeg liker så godt. Realismen forsvinner på en måte litt.
Foreløpig konklusjon:
Jeg beholder mitt ukorrigerte oppsett. Korreksjonen viste at rommet mitt faktisk ikke lider av noen større problemer utenom noe for mye nivå i bassen og litt for lite i toppen. Men jeg opplevde på ingen måte at korreksjon strammet opp bassområdet, bare gjorde nivået mer korrekt. Disse lydforbedringene er av minimal betydning i praksis så jeg velger hovedsaklig å kjøre ukorrigert. Men når det er sagt så kommer jeg til å beholde kurve 3 så jeg kan kjøre med litt mer "korrekt" lyd dersom jeg skulle føle for dette, samt eksperimentere litt mer. Denne er definitvt også helt på høyden lydmessig, og på flere områder litt "bedre" enn mitt ukorrigerte oppsett, men ikke på sentrale områder. I 802D oppsettet låt det utrolig matt, tamt og uoppløst uten korreksjon. Dette med matthet i lydbildet er hatobjekt nr 1 for min del. Men siden det å veksle mellom korrigert og ukorrigert lyd i dette oppsettet ikke gir noen andre forskjeller enn justering av klangbalansen så er det ikke noe must, slik som i 802D oppsettet. Det blir rett og slett bare snakk om en smaksmessig klangmessig justering.
Da blir faktisk andre ting som at Inguz-korreksjonen gjør playback noe mindre responsivt, samt at det inntreffer en del forutsetninger angående f.eks bitrate på lydfilene, lydformater samt dynamiske begrensninger både med tanke på tapt dynamisk headroom og med tanke på digital klipping når korreksjonen kjøres inn på Squeezecenter serveren, styrende for valget. Denne ekstra kompleksiteten er nok til at korreksjon ikke blir innført permanent i mitt nåværende anlegg når den lydmessige gevinsten ikke oppleves som avgjørende eller utelukkende positiv nok.