MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I Bird 2 benyttes Jorma No. 2 til internkabling. Jeg vant :cool:;)
    Det var da som....... :)
    Jeg trodde det var No. 3. Stillingen er 1-1 ;) Takk skal du ha for bryet :)
    Etter hva jeg skjønner er forskjellen mellom Jorma No. 2 og 3 litt ekstra skjerming og bedre/dyrere materiale i kontaktene på No. 2. Det betyr at hvis jeg bruker No. 3 høyttalerkabler så har jeg samme kabel som i internkablingen på Bird 2 :cool:;) Ikke at jeg tror jeg hadde hørt forskjell, men er man i petimeterhjørnet så er man i petimeterhjørnet ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Som importør har jeg nå fått Getz II i hus etter å ha spilt en stund på Django L og Django XL. Jeg husker selv min første opplevelse med Getz II i demolokalet til Marten i Gøteborg med fryd. Getz II ble båret inn rett etter Memento, og jeg det var nesten skremmende lite forskjell på disse i mine ører. Usikker på reglementet her på HFS i forhold til å beskrive lyd fra egne produkter, men inviterer gjerne de som selv vil erfare Getz II til vårt demorom i Oslo. mvh Bernt i Audio Solution AS
    Er det lov å spørre hva slags elektronikk dere bruker på Getz II? Det skulle vel ikke vært Wavac?
    Hei torem,

    For tiden benytter jeg et komplett BMC oppsett. Har for tiden lite Wavac inne, men skulle gjerne ha testet Getz II med Wavac MD-805 mkII. For en del år siden benyttet vi MD-805 mkI på Bird 1 hos Odd Arve i Trondheim, og dette var da en fantastisk kombinasjon.

    mvh Bernt
    Hei. Takk for svar.

    Ja, jeg husker den demoen av Bird 1 i Trondheim. Kanskje noe av det beste jeg har hørt lydmessig. Så jeg måtte bare spørre om det var Wavac på Getz II også. BMC fungerer sikkert det også. Jeg får se hvis jeg er innom Oslo en gang.

    Mvh.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    I Bird 2 benyttes Jorma No. 2 til internkabling. Jeg vant :cool:;)
    Det var da som....... :)
    Jeg trodde det var No. 3. Stillingen er 1-1 ;) Takk skal du ha for bryet :)
    Etter hva jeg skjønner er forskjellen mellom Jorma No. 2 og 3 litt ekstra skjerming og bedre/dyrere materiale i kontaktene på No. 2. Det betyr at hvis jeg bruker No. 3 høyttalerkabler så har jeg samme kabel som i internkablingen på Bird 2 :cool:;) Ikke at jeg tror jeg hadde hørt forskjell, men er man i petimeterhjørnet så er man i petimeterhjørnet ;)
    Alternativt kan du bytte ut internkablingen med Clas Ohlson og selge Jorma på Brukten:p. Men det er neppe spesielt lurt m.t.p. bruktverdien til Bird 2. Så bedre å kjøre litt stil på høyttalerkablene da.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg trodde det var No. 3. Stillingen er 1-1 ;) Takk skal du ha for bryet :)
    Etter hva jeg skjønner er forskjellen mellom Jorma No. 2 og 3 litt ekstra skjerming og bedre/dyrere materiale i kontaktene på No. 2. Det betyr at hvis jeg bruker No. 3 høyttalerkabler så har jeg samme kabel som i internkablingen på Bird 2 :cool:;) Ikke at jeg tror jeg hadde hørt forskjell, men er man i petimeterhjørnet så er man i petimeterhjørnet ;)
    Alternativt kan du bytte ut internkablingen med Clas Ohlson og selge Jorma på Brukten:p. Men det er neppe spesielt lurt m.t.p. bruktverdien til Bird 2. Så bedre å kjøre litt stil på høyttalerkablene da.
    ;) Alltid kjekt med litt stil :) Det er ikke måte på hvilke lydforbedringer min hjerne kan skape når jeg sitter i stolen med et glass rødvin og kikker på noe pent :cool:
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Et bilde av Coltrane 2 i helsvart fra messa i Polen. Resten av oppsettet er ikke helt svart riktignok.

    coltrane_polen.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Og et bilde av en polsk kopi:). Vet ikke hvordan de låter i forhold. Jeg var ikke på messa - jeg tok bildene fra Nettet.

    amaremusica.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    ;) Alltid kjekt med litt stil :) Det er ikke måte på hvilke lydforbedringer min hjerne kan skape når jeg sitter i stolen med et glass rødvin og kikker på noe pent :cool:
    Ser det ligger et par Jorma No. 1 ute nå til 20k. 3 meter med biwire hadde passet perfekt hjemme hos meg, men jeg er ikke i humør til å bla opp 20k. for kabler akkurat nå. 20k. er vel for øvrig omtrent mellomlegget mellom et par brukte Miles 3 og Getz 1..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ;) Alltid kjekt med litt stil :) Det er ikke måte på hvilke lydforbedringer min hjerne kan skape når jeg sitter i stolen med et glass rødvin og kikker på noe pent :cool:
    Ser det ligger et par Jorma No. 1 ute nå til 20k. 3 meter med biwire hadde passet perfekt hjemme hos meg, men jeg er ikke i humør til å bla opp 20k. for kabler akkurat nå. 20k. er vel for øvrig omtrent mellomlegget mellom et par brukte Miles 3 og Getz 1..
    Hehe, den kabelstumpen vil nok løfte Miles 3 forbi Getz ;) Jorma er vel et av de kabelmerkene, som etter mitt syn, ikke har magamål på hva de setter av priser i det hele tatt. På den annen side er det mye som (naturligvis) stiger mye før det når kunden. Fikk litt sjokk når jeg så elementprisen på Miles 3. Var definitivt billigere enn jeg hadde trodd (sett opp mot høyttalerprisen).

    Etter å ha disset Jorma, er det jo betimelig å nevne at jeg får meg et sett med Jorma No. 3 til mine Bird 2 ;) Har ingen tro på at det endrer lydbildet mer enn hva jeg bestemmer meg for :) men min tro kan flytte fjell ;) Hadde aldri kjøpt dem hvis ikke de havnet opp som en del av kjøpsavtalen. Sannsynligvis kommer jeg nok til å ende opp med noen DIY kabler etter hvert.
     

    skogmus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    109
    Antall liker
    21
    Heisann...Har ikke så mye erfaring med Marten Design høytalere...Jeg var i Warshawa på messen der og husker iallefall veldig godt anlegget med Coltrane 2(som avbildet lenger oppe). En av messen desidert dårligste lydopplevelser!! Vet ikke hva som var galt med det låt så livløst og kjedelig som det går ann å få det... Så sikkert en dårlig mach av øvrige komponenter kanskje,vet ikke...Men hadde vært morro å hørt et oppsett med Marten som funker da:)

    Mvh Morten
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Heisann...Har ikke så mye erfaring med Marten Design høytalere...Jeg var i Warshawa på messen der og husker iallefall veldig godt anlegget med Coltrane 2(som avbildet lenger oppe). En av messen desidert dårligste lydopplevelser!! Vet ikke hva som var galt med det låt så livløst og kjedelig som det går ann å få det... Så sikkert en dårlig mach av øvrige komponenter kanskje,vet ikke...Men hadde vært morro å hørt et oppsett med Marten som funker da:)

    Mvh Morten
    Hei Morten. Har ikke selv hørt Marten på messer. Når jeg tenker meg om har jeg vel aldri vært på en hifi messe ;) Har ennå til gode å høre noen som skryter Marten opp i skyene etter å ha hørt dem på messer. Blir helst at de er skuffet eller hadde forventet mye mer ift. pris etc. Hva som kan være grunnen? Aner ikke :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.598
    Antall liker
    32.362
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Heisann...Har ikke så mye erfaring med Marten Design høytalere...Jeg var i Warshawa på messen der og husker iallefall veldig godt anlegget med Coltrane 2(som avbildet lenger oppe). En av messen desidert dårligste lydopplevelser!! Vet ikke hva som var galt med det låt så livløst og kjedelig som det går ann å få det... Så sikkert en dårlig mach av øvrige komponenter kanskje,vet ikke...Men hadde vært morro å hørt et oppsett med Marten som funker da:)


    Mvh Morten
    Hei Morten. Har ikke selv hørt Marten på messer. Når jeg tenker meg om har jeg vel aldri vært på en hifi messe ;) Har ennå til gode å høre noen som skryter Marten opp i skyene etter å ha hørt dem på messer. Blir helst at de er skuffet eller hadde forventet mye mer ift. pris etc. Hva som kan være grunnen? Aner ikke :)
    Var på "messe" i Nederland, der spilte Marten rimelig bra i alle fall:cool::cool:

    gismo
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Var på "messe" i Nederland, der spilte Marten rimelig bra i alle fall:cool::cool:

    gismo
    He, he, det var vel ei ganske privat messe, spørs om den teller.

    Generelt er det er litt ymse hvordan Marten høres ut på messer, det er min erfaring. Men jeg synes heller ikke alle konkurrentene er spesielt bedre på messer. F.eks. har jeg til gode å høre Magico spille veldig bra på messer (kanskje med unntak av Ultimate da).

    Den norske Marten-delegasjonen til messa i Munchen kan godt telle flere personer enn hva den bruker å gjøre. Jeg drar nedover igjen mai 2015 om ikke alt mulig annet kommer i veien. Kanskje litt dumt at messas slutt havner på 17.mai, men det går jo å ta med seg flagg:).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var på "messe" i Nederland, der spilte Marten rimelig bra i alle fall:cool::cool:

    gismo
    He, he, det var vel ei ganske privat messe, spørs om den teller.

    Generelt er det er litt ymse hvordan Marten høres ut på messer, det er min erfaring. Men jeg synes heller ikke alle konkurrentene er spesielt bedre på messer. F.eks. har jeg til gode å høre Magico spille veldig bra på messer (kanskje med unntak av Ultimate da).

    Den norske Marten-delegasjonen til messa i Munchen kan godt telle flere personer enn hva den bruker å gjøre. Jeg drar nedover igjen mai 2015 om ikke alt mulig annet kommer i veien. Kanskje litt dumt at messas slutt havner på 17.mai, men det går jo å ta med seg flagg:).
    Ikke umulig at jeg tar turen nedover. På den annen side, etter årets Oktoberfest har jeg skjønt at München er et farlig sted ;)
     

    skogmus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    109
    Antall liker
    21
    Hei igjen...Jo sant nok,ikke lett å få til god lyd på messer... Jeg får håpe jeg kan besøke noen med Marten høytalere en gang som ikke bor altfor langt vekk fra Grimstad,der jeg bor...Å få lyttet under kontrolerte omgivelser...:)

    Mvh Morten
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    ;) Alltid kjekt med litt stil :) Det er ikke måte på hvilke lydforbedringer min hjerne kan skape når jeg sitter i stolen med et glass rødvin og kikker på noe pent :cool:
    Ser det ligger et par Jorma No. 1 ute nå til 20k. 3 meter med biwire hadde passet perfekt hjemme hos meg, men jeg er ikke i humør til å bla opp 20k. for kabler akkurat nå. 20k. er vel for øvrig omtrent mellomlegget mellom et par brukte Miles 3 og Getz 1..
    Hehe, den kabelstumpen vil nok løfte Miles 3 forbi Getz ;) Jorma er vel et av de kabelmerkene, som etter mitt syn, ikke har magamål på hva de setter av priser i det hele tatt. På den annen side er det mye som (naturligvis) stiger mye før det når kunden. Fikk litt sjokk når jeg så elementprisen på Miles 3. Var definitivt billigere enn jeg hadde trodd (sett opp mot høyttalerprisen).

    Etter å ha disset Jorma, er det jo betimelig å nevne at jeg får meg et sett med Jorma No. 3 til mine Bird 2 ;) Har ingen tro på at det endrer lydbildet mer enn hva jeg bestemmer meg for :) men min tro kan flytte fjell ;) Hadde aldri kjøpt dem hvis ikke de havnet opp som en del av kjøpsavtalen. Sannsynligvis kommer jeg nok til å ende opp med noen DIY kabler etter hvert.
    Det er vel liten tvil om at du betaler bra for kabler og at DIY kabler lønner seg. Men hvis du regner biwireingen som dobbel kabler får du tross alt 12 meter Jorma No. 1 her pluss kontaktene, så sånn sett har jeg sett verre tilbud.

    Det ble meg fortalt tidligere at de elementene er veldig dyre, men jeg innser at det ikke helt er sant nei. Trøsten får være at andre høyttalere som bruker Accuton har en tendens til å være ganske dyre de også.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hei igjen...Jo sant nok,ikke lett å få til god lyd på messer... Jeg får håpe jeg kan besøke noen med Marten høytalere en gang som ikke bor altfor langt vekk fra Grimstad,der jeg bor...Å få lyttet under kontrolerte omgivelser...:)

    Mvh Morten
    Ja, det er nok bedre. Gi dem litt tid og hør på dem litt i ro og fred. Men lyden fra Marten er uansett såpass spesiell at den ikke passer alle.

    Jeg bor dessverre et godt stykke unna Grimstad, men ser ikke bort fra at det kan finnes Marten-eiere på den kanten av landet også.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    ;) Alltid kjekt med litt stil :) Det er ikke måte på hvilke lydforbedringer min hjerne kan skape når jeg sitter i stolen med et glass rødvin og kikker på noe pent :cool:
    Ser det ligger et par Jorma No. 1 ute nå til 20k. 3 meter med biwire hadde passet perfekt hjemme hos meg, men jeg er ikke i humør til å bla opp 20k. for kabler akkurat nå. 20k. er vel for øvrig omtrent mellomlegget mellom et par brukte Miles 3 og Getz 1..
    Hehe, den kabelstumpen vil nok løfte Miles 3 forbi Getz ;) Jorma er vel et av de kabelmerkene, som etter mitt syn, ikke har magamål på hva de setter av priser i det hele tatt. På den annen side er det mye som (naturligvis) stiger mye før det når kunden. Fikk litt sjokk når jeg så elementprisen på Miles 3. Var definitivt billigere enn jeg hadde trodd (sett opp mot høyttalerprisen).

    Etter å ha disset Jorma, er det jo betimelig å nevne at jeg får meg et sett med Jorma No. 3 til mine Bird 2 ;) Har ingen tro på at det endrer lydbildet mer enn hva jeg bestemmer meg for :) men min tro kan flytte fjell ;) Hadde aldri kjøpt dem hvis ikke de havnet opp som en del av kjøpsavtalen. Sannsynligvis kommer jeg nok til å ende opp med noen DIY kabler etter hvert.
    Det er vel liten tvil om at du betaler bra for kabler og at DIY kabler lønner seg. Men hvis du regner biwireingen som dobbel kabler får du tross alt 12 meter Jorma No. 1 her pluss kontaktene, så sånn sett har jeg sett verre tilbud.

    Det ble meg fortalt tidligere at de elementene er veldig dyre, men jeg innser at det ikke helt er sant nei. Trøsten får være at andre høyttalere som bruker Accuton har en tendens til å være ganske dyre de også.
    Helt sikkert et meget bra tilbud ut fra nypris, torem. Hvorvidt man personlig ser på det som en god pris for høyttalerkabler handler vel mer om hvor man plasserer seg i "kabeldebatten".
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Helt sikkert et meget bra tilbud ut fra nypris, torem. Hvorvidt man personlig ser på det som en god pris for høyttalerkabler handler vel mer om hvor man plasserer seg i "kabeldebatten".
    Ok, da slapp jeg i alle fall argumenter av typen "de kablene må du bare slå til på":).
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det der mistenker jeg kan være en meget god kombinasjon! :)


    Geir Arne
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, kombinasjonen Eames stol og Marten Coltrane har jeg tro på😊.

    ToreM
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg låner for tiden en Devialet D200 og tester ut på mine Django L. For de som lurer på hvordan Devaliet høres ut på Marten så er dette helt rått.
    Forsterkeren har siste oppgradering med SAM software tilpasset Django L. Hvis noen i Oslo området vil høre på oppsettet er det mulig på kveldstid frem til onsdag kveld.
    Send PM hvis interesse.
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer, hvordan er førsteinntrykket?
    Takker, steinm :) Plasserte de i samme posisjon som jeg hadde Miles 3. Rett ut av boksen spiller det fantastisk bra og høyttalerne forsvinner i lydbildet. Det er jo alltid et spørsmål om innspillingstid, men etter hva jeg skjønner er de allerede innspilt i Sverige. Skal komme med noen lytteinntrykk etter hvert, og senere selvfølgelig leke meg litt med plassering, men akkurat nå skal jeg bare kose meg med litt musikk :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Gratulere TOMZ! Ser du holder deg til samme merke og samme farge:).
    Mulig jeg som har sovet i timen, men er Bird 2 helt/neste ny? I så fall har jeg tro på en ganske lang innspillingsperiode, selv om det sies at de er innspilt i Sverige. Ellers ville jeg ha sagt at du må bruke litt tid til å bli vant med lyden fra Marten, men det trenger jo ikke du å gjøre. Får håpe du blir fornøyd.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
    Velkommen i klubben, og lykke til med nytt oppsett. Django L er fine høyttalere, og jeg synes at de har den samme "lydsignaturen" som dyrere Marten-modeller. Har du kjøpt dem ny trenger nok også Django L litt innspillingstid hvis jeg skal tipper. Jeg tipper både ht. og Devialet er stort nok, selv om jeg ikke kjenner Devialet.

    Jeg registrer at mange liker Devialet, men jeg personlig er nok ikke helt klar for å prøve en slik alt-i-en-boks enda. Innser jo at dette er håpløst gammeldags i 2015, men jeg bestemte meg for mange år siden å ikke blande inn data hardware og software i stereoanlegget, og det har jeg holdt hele tiden. Jeg spiller utelukkende fysiske plater, cd og vinyl, på oppsettet. Men før eller siden endrer jeg kanskje mening.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulere TOMZ! Ser du holder deg til samme merke og samme farge:).
    Mulig jeg som har sovet i timen, men er Bird 2 helt/neste ny? I så fall har jeg tro på en ganske lang innspillingsperiode, selv om det sies at de er innspilt i Sverige. Ellers ville jeg ha sagt at du må bruke litt tid til å bli vant med lyden fra Marten, men det trenger jo ikke du å gjøre. Får håpe du blir fornøyd.
    Takker, torem :) De ble skrudd sammen i desember i Sverige, så helt klart ferskvare.

    Er åpen for at de trenger innspillingstid, men er likevel litt skeptisk til hvor mye endring det vil medføre. Marten hevder at de er innspilt i Sverige, men likevel skal en spille "bråkecden" i 24 timer før en begynner å optimalisere plasseringen, og deretter spille en 100 timer før de er helt innspilt. Kan sikkert stemme, men samtidig lukter det litt av å skape en forventningsbias med påfølgende opplevelse av forbedring i lydbildet. Kanskje begge deler? Hvis de blir mye bedre etter 100 timer er i hvert fall jeg salig fornøyd ;)

    Nå har ikke jeg hørt Bird, og har bare en tidligere lytteseanse på Bird 2 samt gårsdagen i bagasjen. I følge Leif skulle forskjellen mellom Miles 3 og Bird 2, grovt sett, være mer av alt. Jeg heller likevel til å tro det jeg har hørt av andre om at Marten er i ferd med å forandre lydprofilen sin. Miles 3 er nok tunet litt ekstra i toppen, noe jeg så langt ikke opplever med Bird 2. På den annen side snakker vi jo om en helt ny supertweeter. Bird 2 er i hvert fall lett å like rett fra esken. Ville faktisk gjettet på at en trenger mer tilvenning fra et annet merke og til Miles, ift. fra et annet merke til Bird 2. Oppfatter nå lyden som silkemyk :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Gratulere TOMZ! Ser du holder deg til samme merke og samme farge:).
    Mulig jeg som har sovet i timen, men er Bird 2 helt/neste ny? I så fall har jeg tro på en ganske lang innspillingsperiode, selv om det sies at de er innspilt i Sverige. Ellers ville jeg ha sagt at du må bruke litt tid til å bli vant med lyden fra Marten, men det trenger jo ikke du å gjøre. Får håpe du blir fornøyd.
    Takker, torem :) De ble skrudd sammen i desember i Sverige, så helt klart ferskvare.

    Er åpen for at de trenger innspillingstid, men er likevel litt skeptisk til hvor mye endring det vil medføre. Marten hevder at de er innspilt i Sverige, men likevel skal en spille "bråkecden" i 24 timer før en begynner å optimalisere plasseringen, og deretter spille en 100 timer før de er helt innspilt. Kan sikkert stemme, men samtidig lukter det litt av å skape en forventningsbias med påfølgende opplevelse av forbedring i lydbildet. Kanskje begge deler? Hvis de blir mye bedre etter 100 timer er i hvert fall jeg salig fornøyd ;)
    Helt ny - det må jeg si!
    Det kan sikkert diskuteres om innspilling egentlig er tilvenning, og tilvenningstiden blir nok mye kortere når man er vant til merket fra før. Men jeg føler nå uansett at alt som er nytt må "gå seg til litt", uten at jeg helt klarer å sette ord på det. Uansett har du mange gode stunder å se fram til i jula og utover nyåret vil jeg tro.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Nåvel, siden jeg ikke har kjøpt nye høyttalere, får jeg heller pusle med noen SMÅ oppdateringer. Har prøvd å gjøre litt med 2 punkter jeg strengt talt aldri har gjort noe med tidligere, nemlig strøm og akustikk.

    Jeg har kjøpt 3 TubeTraps (SmartTraps) fra importør. Jeg legger ut et mobilbilde her (ble litt merkelig perspektiv på bildet. Det ser ut som den ene TubeTrapsen står på skakke, men den gjør ikke det i virkeligheten da). Jeg kjøpte en 16" for å ha i hjørnet bak ene ht. Og så har jeg 2 13"-ere som jeg ikke vet helt enda hvor jeg skal ha - så foreløpig står de foran på siden av hver ht. (som på bildet). Jeg har en misstanke om at best effekt ville vært å ha en 16" i hvert hjørne av rommet. Problemet mitt er at jeg har bare et hjørne som er ledig. I 2 hjørner er det dører (dør til gang og dør til veranda), og i det 4. hjørnet har jeg platehyller. Derfor har jeg foreløpig disse 2 13"-erne jeg kan flytte litt rundt på - de er heldigvis lett å flytte, det veier lite. Jeg skulle nok ha hatt noe på veggene på frontvegg og bakvegg også, men det får komme etterhvert.

    Jeg kan nok innrømme at de ruver litt i terrenget i stua - mulig det er litt vanskelig å argumentere for at de passer naturlig inn i stua, men men, ingen dame som kommenterer hos meg for tida:). Lydmessig opplever jeg bedre, fyldigere og varmere bass, og klarere lyd oppover i mellomtone-diskant med flere detaljer som kommer bedre frem.

    På strømsiden kjøpte jeg i høst en Isotek Evo3 Aquarius strømrens. Der opplever jeg en mørkere bakgrunn og mere ro i lydbildet. Riktignok har jeg fortsatt svarte lakrisledninger bortsett fra Isotek's egen strømkabel fra stikket i veggen. Mulig jeg satser på f.eks. noen Furutech kabler etterhvert.

    WP_20141217_028.jpg


    ToreM.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser der fikk jeg endelig se oppsettet ditt, torem :) Smakfullt oppsett som sikkert gir deg mange gode stunder. Fortrinnsvis hvis du ikke sitter lenge om gangen på krakken på bildet :rolleyes:

    Av bildet tyder det på at du har noenlunde samme avstand mellom høyttalerne som jeg hadde med mine Miles (og nå med Bird). I motsetning til meg har jo du mulighet for enda større avstand mellom høyttalerne. Antar du har forsøkt, og har du noen synspunkter på hva du opplevde av endringer i lydbildet? Ser at du benytter litt toe in. Antar noenlunde rett etter hva Leif anbefaler. Selv kjørte jeg etter hvert ikke toe in på mine Miles 3. Hva opplever du av fordeler med vinklingen din?

    Spennende med Tube Traps. Antar det er noe jeg kommer til å eksprimentere litt med i 2015, men først skal lyden få sette seg med de nye fuglene.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    He, he, krakken står egentlig ikke der til vanlig. (Krakken er forresten en modernisert utgave av finske Alvar Aaltos design fra 1933. Originalen tror jeg har bare 3 ben, men jeg foretekker 4 ben:)).

    Nei, jeg har faktisk ikke prøvd ut ulike avstander mellom høyttalerne, eller vinklinger. Men du har helt rett i at det kan jeg prøve ut litt. Jeg har bare vendt meg til at de står slik uten egentlig å ha tenkt igjennom vinklingen. Slik ht. er plassert nå passer de ganske bra med sofaen jeg vanligvis sitter i. Lytteposisjon er ikke ideell siden sofaen står helt inntil bakvegg - jeg antar jeg kan pynte litt på det ved å henge akustikkplater på veggen bak sofaen. Jeg har ikke lyst til å begynne og flytte på sofaen og anlegget siden jeg er som Lucky Luke - jeg må se begge dørene fra der jeg sitter!!:cool:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.093
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He, he, krakken står egentlig ikke der til vanlig. (Krakken er forresten en modernisert utgave av finske Alvar Aaltos design fra 1933. Originalen tror jeg har bare 3 ben, men jeg foretekker 4 ben:)).

    Nei, jeg har faktisk ikke prøvd ut ulike avstander mellom høyttalerne, eller vinklinger. Men du har helt rett i at det kan jeg prøve ut litt. Jeg har bare vendt meg til at de står slik uten egentlig å ha tenkt igjennom vinklingen. Slik ht. er plassert nå passer de ganske bra med sofaen jeg vanligvis sitter i. Lytteposisjon er ikke ideell siden sofaen står helt inntil bakvegg - jeg antar jeg kan pynte litt på det ved å henge akustikkplater på veggen bak sofaen. Jeg har ikke lyst til å begynne og flytte på sofaen og anlegget siden jeg er som Lucky Luke - jeg må se begge dørene fra der jeg sitter!!:cool:
    Tar gjerne imot synspunkter hvis du etter hvert skulle få lysten til å leke litt med plasseringen.....

    Trenger ikke se begge dørene hvis du trekker hurtigere enn din egen skygge vet du ;)
     

    JESPER-HOLBERG

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    406
    Sted
    Danmark
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
    Spændende. Giv gerne en beskrivelse af hvordan du syntes Devialet 120 virker med hensyn til power vs. Django L
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
    Hei. Gratulerer med Django L og Devialet. Jeg tror sikkert du blir veldig fornøyd med dette. Jeg hadde en Devialet D200 på lån en ukes tid. Jeg hadde i hele perioden huset for meg selv. Jeg kaller det kvalitetstid. Jeg hørte vel på musikk fra jeg kom inn døra etter jobb i 16 tiden og frem til midnatt hver kveld. Jeg ble ikke lyttetrett selv etter 5-6 timer. Med så oppløste høytalere og elektronikk var dette noe jeg spesiellt ville prøve ut.
    Det var også folk innom fra Asker & Bærum Audio. Nå kan jeg ikke forklare detaljert for dem, men deres inntrykk var at det var det beste de hadde hørt av Django så langt. Det virker som Devialet har mer enn nok kraft. Vi merket også at med Devialet ble høytalerne litt mere kilne i forhold til plassering. Anbefaler deg å bruke tid til dette da det utgjør ganske stor forskjell. Det låt klart best med litt vinkling innover og god avstand ut fra frontvegg og sidevegger. Nå er mitt oppsett i stuen, og høytalerne må til daglig stå plassert ganske nære frontvegg. Jeg løser dette ved at jeg har satt høytalere plassert på små tepper, så bare skyver jeg høytalere frem til riktig plassering når det er tid for musikk.
    Devialet har tonekontroller, og det er kjekt å ha da en del innspillinger hvor bassen kan bli for mye. I mitt rom hvor jeg har litt bassproblem var dette til stor hjelp. Du kan alternativt legge inn ullsokker i Bassporten som er plassert under høytalerne.
    Min konklusjon er at Devialet gjorde et så sterkt inntrykk at jeg har bestemt meg for at dette blir min neste forsterker. Lykke til med ditt oppsett og kom gjerne med inntrykk når det har fått spilt seg inn.

    Mvh Fugazi
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn