Effektforsterkertest
Etter å ha fått låne litt diverse effektforsterkere av EHED, tenkte jeg det kunne passe å skrive ned noen inntrykk.
Jeg har et par
Martin Logan Vantage, som jeg har eid snart ett år. Dette synes jeg er en utrolig bra høyttaler, som er enklere å plassere enn folk tydeligvis tror, og jeg har ingen planer om å gå tilbake til vanlige "bokshøyttalere" med det første.
Oppsettet mitt er som følger:
- Kilde:
Squeezebox Touch (ca.2.500,-), og en relativt ny media-PC.
- Forsterker/Preamp:
Onkyo TX-NR 3008 surround-receiver (veil. ca.18.000,-, men som regel mye billigere.)
- Effektforsterker:
Rotel RB-1572 (klasse D) (ca.9.000,-)
- Diverse Supra-kabler
- Radioshack SPL-måler for å matche lydnivåene.
- Ca.28 kvadrat rektangulær stue med 6-7 Auralex-dempeplater hengt opp. Sikkert ikke ideelt satt opp, men greit nok.
Lånt utstyr:
- Preamp/DAC:
NAD M51 (11.990,-). Mest for å utelate Onkyo'en som begrensende faktor.
- Effektforsterkere: 2 stykk
Hypex Ncore monoblokker (ca.12.000,- per stykk) og en
Sanders Magtech Amp (ca.42.000,-)
Sånn så det ut:
Musikken var både MP3, Spotify, WAV, noen 24-bit filer, Blu-ray og DVD-Audio (rippet og spilt via Foobar på media-PC'en).
Det første jeg gjorde var å teste NAD DAC'en mot Onkyo-DAC'en. Kobla den mellom Squeezebox og Onkyo, slik at jeg kunne switche direkte mellom DAC'ene i NAD og Onkyo (i Pure-mode), med Onkyo som preamp.
Resultat:
Jeg klarte ikke høre noen forskjell. Enkelt og greit. Og her trenger man ikke stole på hukommelsen. Tar bare 1 sekund å bytte mellom kildene. Hmm...overraskende, men Onkyo'en er sikkert en flaskehals.
Så testet jeg NAD M51'en som Preamp/DAC rett i Rotel-trinnet, i forhold til Onkyo+Rotel.
Resultat:
Muligens littegranne forskjell i favør NAD'en, kanskje ingen forskjell. Vanskelig å si siden det tar noen minutter å bytte. Overraskende at NAD'en knapt var merkbart bedre.
Neste var Hypex Ncore monoblokkene. NAD M51 som DAC/preamp. Bytter mellom Hypex og Rotel RB-1572. Gode XLR-kabler mellom NAD og Hypex, vanlig RCA mellom NAD og Rotel.
Resultat:
Jeg klarer ikke høre noen forskjell mellom effektforsterkerne. Uansett volum og musikk. Igjen ganske overraskende.
Så var det klart for Sanders-beistet mot Rotel. XLR-kabler mellom NAD og Sanders, vanlig RCA mellom NAD og Rotel. Sanders Magtech er laget for elektrostathøyttalere, yter 900 watt i 4 ohm og skal være stabil ned til 0,3 ohm(!).Tror denne kan drive det meste.
Resultat:
Nå var det muligens litt forskjell (endelig). Bassen var den samme, men det var kanskje litt mer futt og liv i mellomtonen på noen låter. Altså litt mer dynamikk i elektrostatpanelet. Størrelse på lydbildet endret seg ikke, og jeg mener at oppløsningen var omtrent den samme. Vanskelig å si når det tar noen minutter å bytte.
Men igjen...jeg var overrasket over at forskjellene ikke var mer merkbare. Hadde det vært en blindtest, tror jeg ikke jeg hadde klart å plukke ut hvilken som spilte. Forskjellen er ikke verdt det 4-dobbelte i forhold til Rotel-trinnet.
Dette var en meget interessant test for min del.
Jeg har lenge lurt på om Rotel'en og Onkyo'en kunne yte elektrostater rettferdighet, siden man hører hele tiden at slike paneler er så vanskelig å drive med sine impedansesvingninger. Nå vet jeg at det kan de så absolutt.
Nå skal det sies at ML Vantage er semi-aktive, den 8 tommers bassen drives av en intern klasse D forsterker, så eksterne forsterkere trenger bare drive elektrostat-delen. Dette hjelper nok på effektiviteten, men allikevel...
Lyden kan sikkert forbedres om man har en enda bedre DAC/Preamp enn NAD M51, men Stereophile og andre har snakket veldig varmt om den, også som preamp. Jeg mistenker man må mye høyere i pris for å få noe merkbart bedre.
Det var også overraskende at en Onkyo surroundreceiver kunne gjøre en såpass bra jobb, både på DAC-fronten og som preamp. Det blir nok noe bedre med dedikert stereo-preamp pluss effekttrinn, men forskjellen blir ikke nødvendigvis så stor som man håper/tror.
Og Martin Logan fungerer aldeles utmerket til film og musikk i surround.
Det kan jo også være at Rotel RB-1572 faktisk er en meget god effektforsterker.
Merk, dette er bare
én persons tanker/funderinger i
ett (ganske ordinært) oppsett, uten store akustiske tiltak.
Folk har definitivt forskjellig hørsel, og noen kan sikkert høre store forskjeller på disse forsterkerne.
Jeg gjør det ikke.
Så ta det for hva det er. Amatørtesting, og svært lite vitenskapelig.
Stor takk til EHED-Morten og Hifiklubben (NAD'en) for lånet!