Massiv oppgradering?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Nå er ikke dette en diskusjon om hvorvidt stig har nok erfaring, men han skal da visstnok ha hørt nok. Stig sitt anlegg spiller naturlig, noe alle audiofile bør høre.
    Anlegget er jo også ettertrykkelig målt.

    wilbur-x skrev:
    Lykke til PKS.
    Jeg har også (dessverre ?) besøkt Stig, og hifi-illusjonen fikk et før/etter tidskille.
    (Må føye til at det spesielle lytterommet er en "integrert" del av konstruksjonen).
    Har du ikke plass eller råd, ikke reis til Løten.
    Rommet til stig er jo spesielt, og det er jo drømmen å få til et dedikert digert rom en dag også, med god akustikk, men for nå blir det nærfelt.

    Jeg håper også på å lære meg systemet skikkelig, så jeg kan greie det meste sjøl.

    Håpet mitt på mitt rom, er å få frekvansgang på 300-20000 Hz +-2-3 dB i første omgang. Men dette kommer jo an på rommet etc, og målinger blir vel postet når det står å spiller.

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    OivindJ skrev:
    pks skrev:
    Det blir en RME fireface 800.
    Hvordan går det med sparinga? ;D
    Det går bra det ;) Penga har jeg, men hadde liksom tenkt å selge AMP III først.
    Sitte med en forsterker som jeg kan få 12-13-14000 for syns jeg er ille... Tror noen gjør et godt kjøp snart ::) Jamoene kan det hende blir stående, de er egentlig for gode til å selge for 6000, men får jo faen ikke bud over 4... Nei, nok klaging. Er vel lønning snart ;D

    PK
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Uff, begynner å se mulighetene jeg og(endless..). Ikke helt umulig at min ADI-2 blir lagt ut for salg en av dagene. :-\
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Da begynner det å ligne noe her:
    Alt utstyr er snart i hus dvs, MacMini, Sony X3000ES drivverk, Pioneer DVD spiller som DVD-drivverk, Nesten ferdige ICE-forsterkere ( de er ferdige, men skal bygges ut), Fireface 800 kommer i morgen.

    Det som står igjen er Høytalere og kabler (som jeg skal lage sjøl...) Behringer upsampler skal også inn mellom fireface og drivverk, men det tar litt tid.

    Røk også på en alvorlig smell, da Subene til Stig ble aktuellt å ta inn i huset.. så... rundt 750 kg med høytalere skal få gølvet til å knele nok... jeez...

    Unødvendige ting jeg skal ha, er: Flatskjerm til Mac'n, og et eller anna slags skåp.

    noen som har tips til et lavt skap,som er bredt nok til en fireface 800?

    Et alternativ som har dukket opp er å bruke rommet ved siden av mitt, og det er STORT (!!!) men det snakkes ikke så høyt om foreløpig... Antageligvis bare en framtidig plan.

    PK
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    pks skrev:
    Røk også på en alvorlig smell, da Subene til Stig ble aktuellt å ta inn i huset.. så... rundt 750 kg med høytalere skal få gølvet til å knele nok... jeez...
    Her lukter det kiropraktor lang vei.

    Mvh. Johan
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får håpe du slipper å eksperimentere med plassering for få subene til å spille optimalt ;D Herreminskaper 750kg :eek: :eek:, det må være norsk rekord for vekt på suber!
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Det er tilsammen med frontht, da...
    200 kg pr høytaler og ca 170 pr sub... I følge stig.
    Har bestillt time hos kiropraktor for lengst ;D

    Neida, men det blir ganske villt..

    Pk
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    pks skrev:
    Det er tilsammen med frontht, da...
    200 kg pr høytaler og ca 170 pr sub... I følge stig.
    Har bestillt time hos kiropraktor for lengst ;D

    Neida, men det blir ganske villt..

    Pk
    Og jekketralle er også bestilt.? ;D
    Gleder meg til du en gang i fremtiden kommer med lytteinntrykk på dette vanvittige oppsettet, men jeg håper inderlig at du inviterer en del venner i testperioden så du slipper å drasse rundt med alt selv ;)
    Et godt råd er noen kasser med pils og ikke si hva som skal bæres på :D
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Rotekroken skrev:
    pks skrev:
    Det er tilsammen med frontht, da...
    200 kg pr høytaler og ca 170 pr sub... I følge stig.
    Har bestillt time hos kiropraktor for lengst ;D

    Neida, men det blir ganske villt..

    Pk
    Og jekketralle er også bestilt.? ;D
    Gleder meg til du en gang i fremtiden kommer med lytteinntrykk på dette vanvittige oppsettet, men jeg håper inderlig at du inviterer en del venner i testperioden så du slipper å drasse rundt med alt selv ;)
    Et godt råd er noen kasser med pils og ikke si hva som skal bæres på :D
    Hvordan det spiller.. Tja, mest mulig likt der det står nå, altså hos Stig. Men jeg har ikke i nærheten av å ha samme rommet, så håper på best mulig resultat i nærfelt!
    Må vel få med noen på bæringa, men traktor og sekketralle må nok til. Er jo tross alt 2. etg. ;D
    Og selvsagt er alle på hfs ønsket til å lytte, når det står å spiller!

    Pk
     
    K

    kbwh

    Gjest
    pks skrev:
    Unødvendige ting jeg skal ha, er: Flatskjerm til Mac'n, og et eller anna slags skåp.

    noen som har tips til et lavt skap,som er bredt nok til en fireface 800?
    www.Montana.dk. Meget elegant. 8 enheter bredde er bingo for en ff800 uten rackører samt . Montana komplementerer Mac-designet på aldeles fremragende vis.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    pks skrev:
    Unødvendige ting jeg skal ha, er: Flatskjerm til Mac'n, og et eller anna slags skåp.

    noen som har tips til et lavt skap,som er bredt nok til en fireface 800?
    www.Montana.dk. Meget elegant. 8 enheter bredde er bingo for en ff800 uten rackører samt . Montana komplementerer Mac-designet på aldeles fremragende vis.
    Det var vel den absolutt styggeste mest uoversiktlige sia jeg har sett... (Her er det sikkert je som er dum, men jeg greide da ikke å finna et passende møbel.)
    ::)

    PK
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ta kontakt med Kiil Interiør på Lillehammer for moduloversikt og prisliste, pk.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Takk, for tips, kan nok hende jeg skjønner mer da ;)
    Vet du en omtrentlig pris ell?

    PK
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Montana er ikke billig, men om du holder deg til en av de tre standardfargene og ikke for mye skuffer og slikt er prisen til å leve med. Fosse bruker forresten Montana. Sjekk Norcargotråden i Vinylavd.
     
    T

    theStig

    Gjest
    ...men er Montana reolene i massivt tre? (ref massiv oppgradering.....) ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hadde vært kjipt med "porøs oppgradering"... klinger ikke så godt liksom. Jeg har en IKEA reol av porøs sponplate, kanskje jeg skulle få en massiv oppgradering i form av noe i MDF også? :)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Jeg hadde jo egentlig tenkt meg noe lignende stig erik sitt, bare mindre (ref: lite rom)

    Pk
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    FF800 i hus. ;D
    Hvem sa stygg??
    Concert 8 er plukka ned... Staticene brukes til pc-skjerm og mac-stativ...

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Update (for den som bryr seg, sikkert bare meg, men jeg har da en slags logg ;D ):
    Jamoer solgt.. Endelig. Måtte til Oslo og kjøre meg bort litt først ;D
    Rack/skap kjøpt fra ikea (elda opp skiten (svensk)), men fikk akkurat det jeg trengte!
    Kjøpt meg en CD-hylle, som skar fylles, så jeg kan kjøpe en til. Var det benno den het?
    SRC 2496 kom i hus i dag! ;D ;D
    Og hadde hyggelige to timer for meg sjøl der 6 stk nødvendige kabler ble laget.. etter mye nybegynnerfeil på den første, så gikk det ganske glatt! ;) Bra jeg var alene, for å si det sånn...

    Så, til det som er litt viktigere:
    Etter at anlegget er satt opp å målt, får jeg sikkert 100 tips om akustisk behanling av Stig, dette er et prosjekt jeg sakl se på mot jul, men synes jeg burde få til i tak, bak lytteposisjon, førsterefleksjoner, og bak høytalere (løse tanker i mitt lille (store egentlig, men) hode). Ei pakke med 50mm rockwool er hvertfall planlagt.

    Så det estetiske: Hvor vanskelig er det å legge finér...? og går det an å ta det litt om litt, dvs ei og ei side. Umulig å flytte dette, så å fikse dem opp der de står er aktuellt, og spilling i mellomtiden når jeg ikke har tid er ønskelig. Har tenkt å ta toppen sidene og frampå.
    kostnaden er også viktig.

    Mvh

    PK
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Bra det er fremdrift i prosjektet. ANG.finering så går det finfint å ta det over langen, hvis du står i lytterommet med høyttalerne på plass så ville jeg vel brukt metoden med vanlig hvitt trelim og strykejern. Det blir mindre grisete og limet du søler kan tørkes vekk med en fuktig klut.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Nå er det aktuelle høyttalerne malt med 4-5 lag latex interiørmaling. Den malingen må vel av hvis fineren skal sitte med trelim?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    theStig skrev:
    Nå er det aktuelle høyttalerne malt med 4-5 lag latex interiørmaling. Den malingen må vel av hvis fineren skal sitte med trelim?
    Høyaktuellt spørsmål ;)
    Kommer det ikke noe vettug svar her, går jeg bare over til diy avdelingen...

    PK
     
    T

    theStig

    Gjest
    Maling er da pent den... Jeg har en malingsboks du kan få med på kjøpet, helt gratis. Fargen er veldig fargerik!

    omtrent slik som dette her
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Høytalerene er ikke direkte stygge IMO, men kan bli så mye penere... IMGO (g=girlfriend).

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    theStig skrev:
    Maling er da pent den... Jeg har en malingsboks du kan få med på kjøpet, helt gratis. Fargen er veldig fargerik!

    omtrent slik som dette her
    latexrosa?
    ;D

    Pk
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Latexen må nok bort, det blir veldig varmt under fineren når man bruker strykejern. Malingen vil sansynligvis begynne å koke og da fester ikke fineren. Husk å bruke bakepapir mellom jernet og fineren, ellers sp fpr du brennmerker med en gang.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Sheptisk...
    Har du at farge etter lakkeringen av de nye eller? Blirde det farge type konevennlig? ;)

    P
    K
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Psyklisten skrev:
    Latexen må nok bort, det blir veldig varmt under fineren når man bruker strykejern. Malingen vil sansynligvis begynne å koke og da fester ikke fineren. Husk å bruke bakepapir mellom jernet og fineren, ellers sp fpr du brennmerker med en gang.
    Hm.. problemer med en gang... Vil det være noe triks som gjør at jeg kan slæppe å slipe vekk malingen? dvs bruke ett eller annet i mellom? evt en anna måte å legga finér?

    PK
     
    T

    theStig

    Gjest
    pks skrev:
    Psyklisten skrev:
    Latexen må nok bort, det blir veldig varmt under fineren når man bruker strykejern. Malingen vil sansynligvis begynne å koke og da fester ikke fineren. Husk å bruke bakepapir mellom jernet og fineren, ellers sp fpr du brennmerker med en gang.
    Hm.. problemer med en gang... Vil det være noe triks som gjør at jeg kan slæppe å slipe vekk malingen? dvs bruke ett eller annet i mellom? evt en anna måte å legga finér?

    PK
    Malingsfjerner skulle ta skiten tror jeg.
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Kontaktlim kan brukes, det kan foregå "kaldt". Bruk kjevle til å "jevne ut" finneren. Bakdelen med kontaktlim er at det ikke er noen vei tilbake når fineren og kassa har fått kontakt. Ikke egentlig en "førstereis" løsning, det kreves en del øvelse. Mye lettere å få et godt resultat med trelimvarianten.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Takk til dekk begge :)
    Skal tenke litt på saken framover.. Hva koster en hel hau med finer i disse dager da?
    er jo ikke akkurat noe småtteri...:p

    PK
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Som nevnt i en annen tråd har jeg gode erfaringer med Karlsons universal-lim, når det gjelder "etter justeringer".

    OBS; har ikke prøvd dette på større flater.
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    pks skrev:
    Takk til dekk begge :)
    Skal tenke litt på saken framover.. Hva koster en hel hau med finer i disse dager da?
    er jo ikke akkurat noe småtteri...:p

    PK
    Hvis det er gamlesubbene til Stig du skal finere så blir det enda en utfordring.. Du må skjøte finnere. Prisen for finer varierer fra 60-400 kr. pr m2. Husk å velge finer som er hele flak(knivskåret) og ikke limt sammen av tynne strimler. De typene går lett i stykker under legging, og sprekker lett under strykejernet, men kan være billig i innkjøp. En løsning kan være Lignaflex, dyr, men den er lett å legge, kommer i store nok flak, og har fin overflate

     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Takk skal du ha ;)

    Skal se hvordan ting blir etter hvert. Akkurat nå, skal lyd og musikk telle!

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Basskassene og veggen er faktisk nøyaktig den størrelsen i rommet. Frontht er på frihånd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn