Z
Zomby_Woof
Gjest
Jeg har prøvd meg noen ganger med ceviche av laks. Det blir jo godt, men jeg forstår det sånn at man egentlig ikke anbefaler fet fisk til ceviche?
I Sandspollen har jeg blant annet sanket 5 arter nålefisk på en og samme dag. Med mindre noen har klart å ta krumsnute i tillegg har vi en vinner.Bodde ni år i Sandspollen.
Pleide dra ut med dykkermaske, snorkel og nett og sanke blåskjell, kamskjell og stillehavsøsters -- og det er ganske oppsiktsvekkende hva man kan gjøre med tang og tare, om man vil, eller med en sjøpølse, som det ble mange av. Kråkeboller var, naturligvis, veldig populært å få servert så ferske, bare å brekke opp, fiske ut uni og kjapt rense den før den ble inntatt med sukking og stønning. Fulgte med på blåskjellvarselet, men der jeg bodde var det såpass heftige tidevannsstrømmer at det aldri ble noen problemer.
Så jeg anbefaler det kurset som Gjestemedlem viser til. Mye å hente, om man vet hvor man skal lete.
Her hjemme har tang og tare dårlig renommé, skyldes at det var nødmat i gamle dager, når alt annet feilet.
Så denne og leste hele innlegget nå. Amen. Jeg vet at mye av synet og frustrasjonen fra innlegget strekker seg langt inn i Bondelaget. Egentlig burde vi ha en landbrukstråd, kanskje har vi en del ekte bønder blant oss. Harding: dette er vel en jobb for en mann med seter?Landbruksopprør på gang i Oppland/Hedmark. Den rare landbrukspolitikken vår styrer rett i grøften.
Om få uker starter vårens jordbruksforhandlinger. Da må samfunnsoppdraget til jordbrukspolitikken settes i sentrum for en snuoperasjon i norsk jordbruk.
Bruken av norske jordressurser i produksjonen av mat i Norge, har over lang tid blitt erstattet av importert kraftfôr. Fokuset på volum har gitt lav sjølforsyning, gjengroing, overproduksjon, svekka økonomi, tilskuddsavhengighet og gjeldsvekst.
Volumfokuset dominerer utformingen av de jordbrukspolitiske virkemidlene i Norge. Problemer skal løses med samme medisin: Produsere mer! Virkemidlene er deretter. Tilskudd følger kilo og liter og stadig større produksjonsvolum. Statlig investeringsstøtte gis til kapasitetsøkning i stadig nye større driftsbygninger. Og på toppen av dette kommer en overdreven subsidiering av kraftfôr som reduserer verdien av egen fôrproduksjon, fører til arealnedgang og økt import.
I sum har virkemidlene over tid stimulert til et produksjonsvolum som er løsrevet fra gardens ressursgrunnlag, sektorens driftsøkonomi, avsetningsmuligheter i markedet og, aller viktigst, etablert produksjonsmåter som er i strid med de politiske målsettingene med jordbrukspolitikken.
https://www.gd.no/debatt/leserinnle...t/volumet-ma-ned-arealet-ma-opp/o/5-18-619383
Bruning etterpå har vært min måte og, og er vel normen. Sous vide etter bruning tar vel noe av huven av stekeskorpen. Men: Denne Maillardprosessen kommer jo ikke i gang før bruningen, og jeg lurer litt på om man får mer ut av den ved å brune først. S.u.Takker. Allerede gått i vannbadet med plan om bruning etterpå. Hva anbefaler du her? Brune før eller etter sous vide?
Tanken var forresten også å gi kjøttet såpass fasthet at det lar seg skive tynt som pålegg. Noen tanker i forhold til det?
Jo men det har noen med tekstur å gjøre også. Bruner du først er nok smakene der, men det er mer soggy, og bruner du ti sist har du en litt sprø skorpe utenpå som er å foretrekke. I alle fall om vi snakker om en biff og ikke roastbeef som skal brukes i ettertid eller noe.Bruning etterpå har vært min måte og, og er vel normen. Sous vide etter bruning tar vel noe av huven av stekeskorpen. Men: Denne Maillardprosessen kommer jo ikke i gang før bruningen, og jeg lurer litt på om man får mer ut av den ved å brune først. S.u.Takker. Allerede gått i vannbadet med plan om bruning etterpå. Hva anbefaler du her? Brune før eller etter sous vide?
Tanken var forresten også å gi kjøttet såpass fasthet at det lar seg skive tynt som pålegg. Noen tanker i forhold til det?
Hva heter den? Er av og til forbi Eid, senest for et par uker siden.Var på den nye restauranten på Nordfjordeid fredag. Kjøpte ganske enkelt hamburger (ikkje sånn de veit, men skikkelege greier). Flott kjøt og rundstykke, men prikken over ien var sjølvsagt garnityret. Her var raudløk som var pickla/sylta med stor suksess, og ein heimelaga dressing som også var noko for seg sjølv.
Ikkje dumt!
Aske. Det er forresten eit bryggeri der også: Satsar på ny restaurant og bryggeri i gata -FjordabladetHva heter den? Er av og til forbi Eid, senest for et par uker siden.Var på den nye restauranten på Nordfjordeid fredag. Kjøpte ganske enkelt hamburger (ikkje sånn de veit, men skikkelege greier). Flott kjøt og rundstykke, men prikken over ien var sjølvsagt garnityret. Her var raudløk som var pickla/sylta med stor suksess, og ein heimelaga dressing som også var noko for seg sjølv.
Ikkje dumt!
Alt kan spises men spiser man hele selv er man jævlig sultenNår man langsteker seg en lammebog til aftens, er det da normalt å spise hele?
Spør for en venn.
Skal sende deg en PM før jeg kommer til Bergen neste gang!Hvis det der er Beluga så skal du få lage lunsj en gang, så skal jeg ta med vodka.. Jeg er ikke vanskelig slik.
Masse kåt-stoff, potensmidler tror jeg, noe for Japanere, export + oppmalt reinsdyrhorn, betaling i Bitcoin.Selv går jeg å tråkker i fjæresteinene etter næringsstoffer fra havet... aka den praktiske delen av havalgekurset med litt matlaging. Nydelig solskinnsdag i dag her i Bergen med en broket og herlig gjeng fra Bergen Sopp og Nyttevekstforening. Kurs arrangert av en mer enn habil og entusiastisk marinbiolog.
Vi var på tur i lavvann og sanket det vi fant, og det meste kunne brukes til noe og ingenting var farlig.
Foreningen spanderte fisk så det ble slik i dag:
Først snortynne biter av stortare woket til det ble crisp. Så God lys fisk som lagde pakker av i sukkerare, pakningen ble så god at jeg slukte den med fisken. (ser at det er en grunn for at sukkertare er den mest dyrkede varianten her)
Men så mye kan tørkes. Males til pulver etc. men .. det er strenge sesonger her. Våren er tiden for de fleste tarene, senere mister de kvalitet selv om noen kommer tilbake på høsten når varme og lys har roet seg.
Arter vi fant i dag i store mengder er
stortare
fingertare
sukkertare
søl - dritviktig historisk alge!
butare
"sphagettitare" - lagede ikke mat av den men den kan høstespå sommeren også.
Maidens hair og noen av den andre "grønskene" - supert om du vet hva du skal gjøre med dem.
grisetang/blæretang med variasjon. De helt nye skuddene skal visst være godis og knask om man tørker dem.
.. og en håndfull flere jeg ikke kommer på i farten som ikke er så langt unne de som japanerne bruker mye av.
Vi så ikke grisetangdokke som er gull for mange kokker. (Men den må behandles varme og olje for å virke)
---
Men alt i alt var det en koselig dag på svaberg og i fjæresteiner. Vi hadde mange med våtdrakt og vadebukser som kastet på land superbe råvarer.
Kystsauene og -geitene vet mer enn de fleste blekansikter fra Norge.
--
Mange av algene er rike på mineraler og tilfører umami, og virker som klassisk smaksforsterkere.
Sikker på at det var utenfor Tsjernobyl? Det var ikke et sånn smått herostratisk bryllyp i Trøndelag...?Av alle merkelige steder på kloden, havna jeg i -96 med en gruppe forskere på ekskursjon til Tsjernobyl! Underveis var det orientering og lunsj på en kontrolllstasjon noen mil før selve verket. Det ble selvsagt servert vodka til lunsjen, og flere av denne vaktstyrken heiv godt innpå, - deriblant ei nokså storvokst dame som jeg begynte å følge med i smug... det gikk i alle fall ei halvflaske på dama aleine...