Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Bokashi er en god måte å kompostere matavfall på. Det er en gjæringsprosess som foregår uten oksygen og som man kan gjøre inne på kjøkkenet uten at det utvikler lukt. For å komme i gang behøver man en egnet beholder og litt strø som inneholder melkesyrebakterier. I Bergen forhandles de a Råvarene i Skostredet. En pakke med to beholdere og en pose med strø koster vel 1350 kroner, men det som burde gjøre der mye mer aktuelt for flere er at BIR har en refusjonsordning der de støtter kompostering, og disse er godkjent hos dem. Så sender man en kopi av kvitteringen til dem så får man 1000 kr inn på kontoen, slik at prisen på settet blir 350 kr. (Forutsatt at man bor i en kommune der BIR står for bosstømmingen).

Når beholderen er full skal de stå to uker ekstra, og så blander man den med jort i hagen i en kasse, haug eller i bakken og etter en tid har man en flott rikt matjord til planter, blomster, grønnsaker etc. Siden er to beholdere så bruker man bare den andre mens den første etterkomposteres.

En god bruk av matavfall som gjør dette til en ressurs og ikke et avfallsproblem.

bokashi.jpg

bokashi-kompost - bokashinorge.no

Det er også andre kommuner som gir tilskudd til kompostering også:

http://bokashinorge.no/tilskuddsordninger-for-bokashi/ skrev:
    DRAMMENSREGIONEN omfatter kommunene Drammen, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sande, Svelvik og Øvre Eiker. Kommunenes renovasjonsselskap RfD gir inntil 1000 kr i støtte til innkjøp av bokashiutstyr. Send en enkel søknad til RfD og legg ved kvittering for kjøpet. Kvitteringer må sendes RfD senest ett år etter at kjøpet er gjort. Les mer om ordningen og søknad til RfD.
    RISØR og TVEDESTRAND (avfallsselskapet RTA) gir en engansstøtte på 500,- første gang du anskaffer komposteringsutstyr, ordningen gjelder også bokashi. Fra abonnementet blir det i tillegg trukket et kompostfradrag på kr. 345,- per år. Har du spørsmål? Kontakt RTA.
    OSLO KOMMUNE har godkjent bokashi under sin tilskuddsordning for hjemmekompostering. Tilskuddet er en engangsutbetaling på 500 kroner per beholder som kan gis til privathusholdninger, borettslag og sameier. Bokashi-kitet må være kjøpt i samme kalenderår som du søker. Kvittering skal legges ved. Mer informasjon om ordningen.
    KRISTIANSUND KOMMUNE har godkjent bokashi for 1000 kr i støtte til innkjøp av utstyr og gir reduksjon i renovasjonsgebyret med 700 kr i året (2017, eks.mva.). Mer info på kommunens hjemmesider.
    FOLLO REN (Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski og Ås) har godkjent bokashi under sin tilskuddsordning for hjemmekompostering. Tilskuddet er på inntil 1000 kroner, men maks 20 % av kjøpesummen. Kvittering og søknad sendes Follo Ren ikke senere enn seks måneder etter at du har kjøpt bokashi. Mer info og søknadsskjema finner du på nettsidene til Follo ren.Standard betalingsform i nettbutikken er faktura på mail. Når vi har behandlet ordren din, vil du få en faktura på mail fra Klarna. Den har to ukers betalingsfrist, så du behøver ikke betale før du har mottatt varen. Når du har betalt fakturaen, mottar du en betalingsbekreftelse (også på mail fra Klarna). Fakturaen + betalingsbekreftelsen utgjør gyldig kvittering fra Klarna.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Brukar dette systemet, vi også. Trass i manglande refusjonsordningar. Det vert god mold, men er ikkje så effektivt som eg hadde håpa på. Er det for låge temperaturar, tru? Har den eine boksen ståande på kjøkenet, den andre på badet (godt og varmt), men det tek såpass lang tid at komposteringa ikkje er komen langt nok når eg tømer.
    Prøvde også desse "agnbøttene" du hadde funne på Biltema, men dei er ikkje tette nok. Vert vanleg kompostering.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Brukar dette systemet, vi også. Trass i manglande refusjonsordningar. Det vert god mold, men er ikkje så effektivt som eg hadde håpa på. Er det for låge temperaturar, tru? Har den eine boksen ståande på kjøkenet, den andre på badet (godt og varmt), men det tek såpass lang tid at komposteringa ikkje er komen langt nok når eg tømer.
    Prøvde også desse "agnbøttene" du hadde funne på Biltema, men dei er ikkje tette nok. Vert vanleg kompostering.
    Ja så vidt jeg forstår så skal man blande komposten med jord etter den er ferdig, for så å vente 3-6 uker til før det brukes. Så man får ikke jord rett fra bøttene.

log.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja så vidt jeg forstår så skal man blande komposten med jord etter den er ferdig, for så å vente 3-6 uker til før det brukes. Så man får ikke jord rett fra bøttene.

Vis vedlegget 480248
    No om vinteren må eg lagre oppblanda kompost i drivhuset. Der står 12 bøtter pr dato, og det er lenge att til det skal i åkeren..

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jo takk, den ser fin ut. Jeg tar gjerne et par hekto.:)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke så alt for lenge til våre kommer. Det har i alle falt pleid å gjøre det, så greit å være forberedt. Her er litt inspirasjon til bruk av plukkede urter og slikt fra naturen. Hvordan fermentere ramsløk. Prosessen er lik til den for tradisjonell tysk sauerkraut. Det blir en fin og annen smak på ting som er fermentert enn de som bare blir lagt i en eddikklake.

How to ferment wild greens – Galloway Wild Foods

Man kan jo også variere med mange andre planter. Lurer på hvordan balilikum f.eks. vil smake etter en slik prosess.

WP_20140503_005-576x1024.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Min første coppa. Ble veldig god og passe salt.

Vis vedlegget 481418
    God coppa er vel så godt som det meste av spekeskinke etter min smak, og det er ikke så vanskelig å lage selv. Enkleste måten er å kjøpe en god svinenakke, salte den noen dager og så ha den liggende i en spesiell vakuumpose noen uker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    Jeg brukte spekepose. Veldig enkelt og funker fjell.

C

cruiser

Gjest
    Kan jo også påpeke at homlagarden bruker hubbard pn6 og ja57 og må ikke forveksles med hubbard ja787 som man får på rema. Begge er selvsagt bedre en rowan 308 men homlagarden er enda et trinn opp fra rema

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    ^ det der er så geeky at det er skummelt

C

cruiser

Gjest
    Mulig det ble i overkant nerdete... syns det var greit å presisere dette ettersom rema har hevet seg på "hubbard bølgen"

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    Gjev oss i dag vårt daglige surdeigsbrød.

Til tross for å ikke være bakt på nykvernet urkorn,ikke levert i en liten elbil og ikke kjøpt over disk til 75 kroner pr. brød og ikke puttet i en økologisk tøypose på nestebeste vestkant var det overraskende godt. Hvem skulle trodd det med industrimel og steking i vanlig stekeovn og ingen post på instagram eller Facebook underveis?

IMG_1764.JPG

H

Hardingfele

Gjest
    Mulig det ble i overkant nerdete... syns det var greit å presisere dette ettersom rema har hevet seg på "hubbard bølgen"
    Så svarene nå.

Mye å kritisere i "hubbard-bølgen" -- det handler også om hvilken type under navnet man viser til. Remas Hubbard er i en hall, under kunstlys og med halmballer som natursubstitutt.
    Dyrevernalliansen har latt seg lure til å prise industriell inneproduksjon.

Poenget, som man kan se i Homlagardens beskrivelse av typen de har tatt inn, er at den er langt gladere i å være utendørs enn Ross og andre typer. Noe den også har anledning til hos Homlagarden, som tilrettelegger for utegang så mye som mulig, noe som også er mulig i større deler av året pga klimaet hos dem.

Og derfor anbefales det Homlagarden produserer med disse.

Enjoy.

G

Gjestemedlem

Gjest
    To godbiter fra den lokale marlangeren som jeg fikk spist i helgen.

Den ene er en ost fra Voll Ysteri. Jærosten Jermima.

"Jærosten er ein upasteurisert, halvfast ost laga av fersk melk frå garden.
    Me ystar i koparkar, og kan laga 10 ostar om dagen. Kvar ost ligg og modnar på granplank frå 4 mnd opp til 12-14 mnd. Osten blir snudd, vaska og inspisert kvar tredje dag, så det blir lagt ned mykje tid og omsorg i kvar ost.

Torbjørn (eldstesonen) har overteke gardsdrifta, og han produserar elitemelk frå hovedsakelig Brown Swiss kyr. Fòret deira er framifrå Timoteigras, som i stor grad veks på sandjord frå gamal havbotn."

Halvfast ost med rik og moden smak. Egner seg godt i en baguette med litt spekemat etc. eller på et ostefat. Virkelig god.

jermima.jpg

Det andre var en salami med fennikel og grønne pepperkorn fra Ask Gård, Passe heter den. Også en høydare. Virkelig god og saftig.

"Økologisk spekepølse av gris.
    Økologisk urter fra Aukrust urtegård og Herbaria, med bla. grønn pepper og fennikel.

Grisene kommer fra den økologiske grise bonden Heinrich Jung, som har et fantastisk dyrehold. Dyrene bor fritt ute i egne hus. En blandingsrase av Durok, landsvin og Hampshire. Spekemat helt uten tilsetningstoffer og nitritsalt."

passe.jpg

Man får den også i snabber, men da er de mye mindre i diameter. Jeg liker de slik, og tynt og fint skjært som det er vanskelig å få til selv.

--

To godbiter som man ikke skal være engstelig for å prøve om man finner dem.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    Her skal det faen meg bli ramen:

3 kilo røykt svineknoke, 1.5 kilo saltet svinekonke, 1.2kg kyllingvinger, et par kyllingskrog, en halv kilo svinespekk, en god mengde godt stekt gulrot, purre, hviløk og løk, samt ingefær. Vann. Kokt i snart 7 timer nå så bare noen få timer til den er ferdig.

Dette er da kun til selve kraften, alt skal siles bort. Tar sin tid men smaksdybden i kraften blir fantastisk. Ganske rimelig, et par hundrelapper for 8-10 liter ferdig kraft.

IMG_1766.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    I dag ble det en rett inspirert av Bulgogi (Korean Grilled Beef), men hadde ikke slike tynne skiver med entrecote, så jeg brukte tynnskjørt svinekjøtt i stedet. Smakene blir vel noe liknende. Tar noen timer å marinere, men rask å lage etterpå. Hurtig fresing på en grillpanne.

Slik kan det se ut:
    Bulgogi-II.jpg

Oppskrifter og fremgangsmåter. (Ligger mange flere på Youtube også)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo ikke bare tull heller ...

Disse har i alle fall gode forslag til løsninger i en viktig delen av skalaen. (Du serverer ikke organisk mikrogrønt til noen som er i ferd med å sulte i hel, men man skal heller ikke belage seg på at kvalitet ikke betyr noe eller at alt kan automatiseres - når man er over de verste kneikene og kan bruke tiden på å få et best mulig liv for seg selv og sine).

Okke som, jeg liker slik filosofi som dette. Viser at pragmatikk og godt jordbruk ikke behøver å være i konflikt. ja takk til industrielt automatisert jordbruk til å fø mange, og ja takk til enda bedre løsninger når nøden er stilt, og ja takk til det beste når det er tid for dette.

Vi er ikke helt der ennå da all kunnskap kan automatiseres... heldigvis.

H

Hardingfele

Gjest
    Landbruksopprør på gang i Oppland/Hedmark. Den rare landbrukspolitikken vår styrer rett i grøften.

Om få uker starter vårens jordbruksforhandlinger. Da må samfunnsoppdraget til jordbrukspolitikken settes i sentrum for en snuoperasjon i norsk jordbruk.

Bruken av norske jordressurser i produksjonen av mat i Norge, har over lang tid blitt erstattet av importert kraftfôr. Fokuset på volum har gitt lav sjølforsyning, gjengroing, overproduksjon, svekka økonomi, tilskuddsavhengighet og gjeldsvekst.

Volumfokuset dominerer utformingen av de jordbrukspolitiske virkemidlene i Norge. Problemer skal løses med samme medisin: Produsere mer! Virkemidlene er deretter. Tilskudd følger kilo og liter og stadig større produksjonsvolum. Statlig investeringsstøtte gis til kapasitetsøkning i stadig nye større driftsbygninger. Og på toppen av dette kommer en overdreven subsidiering av kraftfôr som reduserer verdien av egen fôrproduksjon, fører til arealnedgang og økt import.

I sum har virkemidlene over tid stimulert til et produksjonsvolum som er løsrevet fra gardens ressursgrunnlag, sektorens driftsøkonomi, avsetningsmuligheter i markedet og, aller viktigst, etablert produksjonsmåter som er i strid med de politiske målsettingene med jordbrukspolitikken.

https://www.gd.no/debatt/leserinnle...t/volumet-ma-ned-arealet-ma-opp/o/5-18-619383

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kort spørsmål. Prøver på roast beef i sous vide, finner 56 grader i oppskrift. Er det innafor i forhold til bakterier og denslags?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    Ja. Husk på at det ikke bare er temperatur som er vitkig, men også tiden temperaturen blir holdt på. Den norske idiotanbefalingen om 72 grader for svinekjøtt baserer seg på temperaturen for "instant death" for trikiner. Lykke til for den som klarer å få et kjøttstykke opp i 72 grader uten å ha vært innom temperaturene under på veien.

56 grader er for øvrig over temperaturen jeg spiser biffene mine på, og det finnes også som kjent en rett som heter "biff tartar". Så jeg ville ikke vært bekymret i det hele. Du kan evt gi det en strafferunde i stekepanna for å ta overflatesaker, det er uansett best om den er brunet på utsiden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takker. Allerede gått i vannbadet med plan om bruning etterpå. Hva anbefaler du her? Brune før eller etter sous vide?

Tanken var forresten også å gi kjøttet såpass fasthet at det lar seg skive tynt som pålegg. Noen tanker i forhold til det?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.785
    Nå er vel valget uansett tatt, men jeg pleier alltid å brune etterpå.

Når kjøttet er avkjølt er det uansett ganske lett å få tynne skiver med en skarp kniv - noe helt annet enn å kutte et varmt kjøttstykke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bor man i Bergen og har sansen for å sanke mat fra naturen, samt lære litt mer om marine alger og hvordan de kan brukes så er det et interessant kurs/utflukt i regi av Sopp og Nyttevekstforeningen/Soppforeningen i Bergen om noen uker.

....

Ting og tang i fjæra.
    Bli med på kurs om tang og tare med Arne Duinker rett etter påske.

Sjømatentusiast og havforsker Arne Duinker vil ta oss med på en gastronomisk oppdagelsesferd i tang og tare gjennom teori og praksis i dette kurset som er fordelt på to dager.

Vi starter med en teoridel torsdag 12. april, og fortsetter med et feltarbeid ved Ormhilleren i Øygarden lørdag 14. april der vi går ut og samler tang og tare i fjæra som vi tilbereder utendørs. Etter feltarbeidet er det planlagt å lage mat med råvarene, og vi ber om at påmeldte tar med noe utstyr (kokekar/ved/stormkjøkken/ noe å spise på/med). Info om dette står på inne på deltaker.no

Pris medlemmer av foreningen: 300,- / ikke-medlemmer 600,-
    Påmelding: http://www.deltager.no/SiB2018V2

Det er kun 18 plasser på kurset, så det gjelder å være kjapp!

Torsdag 12. april: Tang og tare teori 19-20, Realfagsbygget

Feltarbeid lørdag 14. april kl. 15.00-18.00 (lavvann bunn kl. 16)

Kontakt studieleder Vidar Hardeland (92288220) for mer informasjon.

duinker.png

Koster forøvrig 400 for å bli medlem, så det er jo lurt. Mange arrangement gjennom året og et riktig så bra medlemsblad (Sopp og nyttevekster) som kommer ut 4 ganger i året. 1/2017 har 17 helsider om marine alger forøvrig, så om man bare vil lese og lære er det verdt en tur på biblioteket.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Mener du det er noe å hente der eller bare tull?

C

cruiser

Gjest
    Hvis du spør meg, så helt klart nei. Noe har et smalt bruksområde men stort sett er ikke dette mat. Trodde hele dette "sankehysteriet" hadde lagt seg, mulig det bare er Bergen som er litt på etterskudd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skjell og snegler er god mat, og også glimrende til kraft. Mye tare som smaker riktig godt også, og som også er godt envendelig tørket som smakstilsetning av kraft til sjømat. Det vokser også ofte andre gode planter i standområdene også, selv om det ikker er årstid for dem nå.

Og sanking er moro, om det er fra fjæren om vinteren eller sopp i skogen om høsten, etc. Forstår forsåvidt at mange ikke gidder, men jeg synes det er en fin måte å komme seg litt ut i naturen på.

C

cruiser

Gjest
    Plukking av sopp og skjell er nå en ting, helt greit. Men sanking av alt det ugresset som i en periode nå har blitt servert "over alt" kan du spare meg for. Heldigvis godt på vei ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Jeg har lyst til å prøve noe morsomt i dag. Helst ikke jævla tidkrevende eller vanskelig, og aller helst godt. Forslag?

Roastbeefen ble god, forresten. Hjemmelaget remulade også (majo fra bunnen, kapers, polsk sylteagurk og løk i), og den funka supert til stekt fisk også med litt naturell yoghurt i.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OK. Jeg har lyst til å prøve noe morsomt i dag. Helst ikke jævla tidkrevende eller vanskelig, og aller helst godt. Forslag?

Roastbeefen ble god, forresten. Hjemmelaget remulade også (majo fra bunnen, kapers, polsk sylteagurk og løk i), og den funka supert til stekt fisk også med litt naturell yoghurt i.
    Denne, men legg til to fete gulroter slicet med skreller eller mandonlin. (Og bruk kinapære)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ble ikke noe av eksperiment i går. Kanskje en annen gang. Hvor får man forresten tak i kinapære?

Ellers slumpa jeg til å finne Tunfisk på Rema, og ble lettere oppglødd, før jeg tenkte at såpass kostbare råvarer fortjener en plan.

Jeg har et minne om ceviche fra Amiens med OV&VK-gjengen i 2016 som sitter i.

Googla litt etter oppskrifter, men finner ingen som ser ut til å ligne den veldig enkle jeg fikk den gangen ved bredden av Somme.

Jeg tipper løk, hvitløk, chili, sitron eller lime, og egentlig ikke så veldig mye mer. Er det bare å prøve for egen maskin? Eller er det noen oppskrifter å anbefale?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ble ikke noe av eksperiment i går. Kanskje en annen gang. Hvor får man forresten tak i kinapære?
    Du finner det i de fleste jallabutikker som fører litt frukt og grønt. Den er en saftig og sprø pære som ikke minner helt om noe annet, men har man ikke så kan man fint droppe det eller erstatte med en vanlig pære.

Ellers slumpa jeg til å finne Tunfisk på Rema, og ble lettere oppglødd, før jeg tenkte at såpass kostbare råvarer fortjener en plan.
    Ja de glimter til av og til.

Jeg har et minne om ceviche fra Amiens med OV&VK-gjengen i 2016 som sitter i.

Googla litt etter oppskrifter, men finner ingen som ser ut til å ligne den veldig enkle jeg fikk den gangen ved bredden av Somme.

Jeg tipper løk, hvitløk, chili, sitron eller lime, og egentlig ikke så veldig mye mer. Er det bare å prøve for egen maskin? Eller er det noen oppskrifter å anbefale?
    Tja, kanskje lime, rødløk og koriander som basis, evt med litt papaya i som også blir riktig god av limejuicen. Men her er jo mange variasjonsmuligheter. Bare pass på at den ikke står for lenge i limeblandingen slik at den blir tørr og kjedelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn