Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg måtte lufte dette med min unge italienske kollega idag.
    Hun ser uforstående på oss når vi foreslår varianter på carbonara.
    Stivner litt i nakken, hodet på skrå, hever et øyenbryn og "du mente carbonara, ikke?"
    Ingen diskusjon, pancetta, egg, parmesan og lite annet. Så enkelt at hun skjønner ikke spørsmålet.
    "Hvitløk, hva skal du med det?"
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Stort sett år det helst i guanciale, italiensk 'bacon' av svinekjaker, eller pancetta, Parmesan eller Pecorino, egg eller eggeplommer og pepper. Eventuelt spedd med pastavann. Variasjonene går veldig sjelden ut over dette, med mindre vi reiser ut av italia.

    Jeg har aldri laget heeelt skikkelig, nærmeste var med pancetta som jeg fant i Sverige. Også da med litt hvitløk, som ikke ser ut til å være originalen. Som regel blir det norsk bacon, og ellers det man kan plukke med seg fra Rema en helt vanlig dag. Godt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ingen problemer med god. Jeg har til og med hatt erter i eggjevnet fløtedsaus til pasta (oppskriften jeg fant kalte det carbonara). Strålende resultat.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det har jeg og hatt, sopp og.
    Det kan godt være at det ikke er carbonara, og jeg burde kanskje kalle det ala SA.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.129
    Sikkert veldig godt. Er stort sett alene og ikke matsnobb, og forholder meg til det oppnåelige, innen rekkevidde, og maskevidden er ganske stor
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette er kanskje egentlig dilldall, og det er Dagbladet pluss, så jeg får ikke lest hele. Men jeg gjetter, taperen i testen er rømme, vinneren er rømmeerstatning.

    rømme.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Matfløte er satans verk. Kjøp skikkelig fløte hvertfall..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Det er generelt liten grunn til å tillegge italienske puritaneres mening noen vekt. Kriteriet er ikke om det smaker godt, men heller om det avviker fra hvordan familien har laget noe i fire generasjoner.

    Det er veldig, veldig mye god mat i og fra Italia, men jeg har aldri vært borte i noen som sliter mer med å løsrive seg fra tradisjoner og vurdere hvordan noe faktisk smaker.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, skjer mye på den italienske matfronten på virkelig gode restauranter hvor man ikke er redd for å eksperimentere og avvike fra tradisjoner. Carbonara er bare ikke en av de og trenger absolutt ikke 8-10 ingredienser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Stemmer sikkert, men poenget står åkke som. Litt i samme gate som en jobbkontakt sa - de suverent beste vinlistene finner man i land som ikke selv produserer vin. De kan velge helt fritt uten hensyn til historisk bagasje og konvensjoner.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Koker sammen en kraft, rester etter hummermiddag og en rekeaften brunet med en tre store løk, noen hvitløksfedd, pepper, chilly, fenikkel og gulerot. Står og putrer og koser seg. Ser for meg suppe, med fersk fisk og annet godt
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg er dypt tvilende til at Satan eksisterer, tror det er en konkretisering av ondskapen i og rundt oss. Satan er derfor ikke et gyldig argument i en matdiskusjon.
    Men kom gjerne med forklaring på hvorfor matfløte vekke sånn anstøt. Jeg er mer enn villig til å lære.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er dypt tvilende til at Gud eksisterer, tror det er en konkretisering av godheten i og rundt oss. Gud er derfor ikke et gyldig argument i en matdiskusjon.

    :)

    Jeg tror ikke 'fløten' i seg selv er noe vesentlig problem for noen, snarere at navnet er knyttet til en spesifikk vare, og at man hemmer kommunikasjon gjennom å bruke det på noe annet. Matfløte er sånn omtrent hærtatahørt fløte og melk, en langt lavere fettprosent enn det navnet indikerer, som 'lettrømmen' som vant 'testen' i dagbladet.

    Noe av det verste jeg hører i matsammenheng er forresten folk som sier smør om margarin.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Tipser om oster fra Mont Vully. Tilgjengelig forskjellige steder i Norge. Den økologiske er blitt ny favoritt hos meg.

    Mont Vully Cheese - Mont Vully Cheese

    Har tatt meg altfor lang tid å oppdage denne osten:

    We began to develop the organic variety, Mont Vully Bio, with great enthusiasm according to the Bio Suisse (Association of Swiss Organic Farmers) strict guidelines. A semi-hard cheese made with full cream organic milk from certified dairy farms wins you over from the very first bite. Perhaps slightly milder than the Classique, its delicate, pure and well-balanced flavour is pleasing to the palate. Mont Vully Bio is refined with Pinot Regent, an excellent organic Vully red wine.


    Winner of the Swiss Cheese Awards

    It was the unique characteristics of the Mont Vully Bio that convinced the jury of international experts at the Swiss cheese championships in Huttwil, on October 27, 2006. The jury appraised the taste, consistency and appearance of 436 cheeses from all over Switzerland. The Mont Vully Bio was not only the winner of the semi-hard cheeses category, but it was also declared the cheese of all cheeses: Mont Vully Bio officially held the Swiss Cheese Champion title for two years. We say, “Once the champion, always the champion!”
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Margarin er ikke godt. Men gjør det moe med matfløte? Kremfløte er så feit, og skal i følge navnet kun brukes til krem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du som snart skrumper ut av de skreddersydde dressene dine burde holde deg til skikkelig fløte.. tønn som en strek jo.

    Et annet alternativ er jo å lage Carbonara slik det SKAL lages, altså uten fløte.. da slipper du hele problematikken :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Feil svar. Hehehe.
    Spørsmålet var: Hva er galt med matfløte? Ikke min vekt. Hehe.
    Det er jo nettopp fettet som er kvalmende i kremfløten. Men helt ok i kremkake.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig dette, Svein Arne.

    Jeg merket meg her om dagen at såkalt matfløte er dyrere enn såkalt kremfløte.
    Litt som lettbrus og lavkarbo-øl.

    Fløte kalles idag kremfløte. Matfløte kalte min mor for fløtemelk, og det blandet vi selv.
    Fløtesauser lages med fløte. Hvis det blir for fett kan man spise mindre av det.

    Når et produkt eller en rett er beskrevet og definert trenger det ikke vris og vrenges på.
    Alt er lov å prøve, nytt er gøy, men da kan man finne på nye navn.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Men matfløte er bearbeidet på et vis, for den har lang holdbarhet - det har ikke kremfløten.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Matfløte og kaffefløte er beinhardt pasteurisert, derav holdbarheten. Jeg er ingen ekspert, men mener at dette innvirker på hvordan den oppfører seg i forbindelse med f.eks. ysting og denslags, muligens også i sauser. Men dette er vel en sak for Weld og Cruiser.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Antar at de gutta har peiling, ja.
    Jeg bruker lite kremfløte til annet en pisket krem eller jordbær en gang eller to i året. Jeg liker det ikke ellers.
    Heller bruker ikke jeg melk annet enn i suppe og sauser, men matfløte står det som regel en boks av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Takker for tilliten men melder pass og cue cruiser. Vil ikke meg selv så vondt at jeg bruker matfløte så erfaringen er særdeles begrenset, eller mer «ikke-eksisterende».
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ikke noe mer hokkuspokkus enn at det er vanlig fløte som er tynnet ut til ønsket fettprosent og ultrapastaurisert.. altså 140 grader. Dette samme med aseptisk(steril) tapping gir den lange holdbarhetstiden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det i et navn? MATfløte! Det er som de må forsikre seg om at vi ikke skal tro det er gift, eller til bruk i motorer.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    Hva er det i et navn? MATfløte! Det er som de må forsikre seg om at vi ikke skal tro det er gift, eller til bruk i motorer.
    Litt som amerikanere som ikke finner engelsk «horse riding» tilstrekkelig instruerende. Muligens for å unngå forviklinger kaller de det «horseback riding».
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå kom jeg til å tenke litt på en ting jeg har merket meg med desserter spesielt.

    Oppskriftene jeg finner på panna cotta, for eksempel.

    Ikke at jeg kommer til å prøve å lage av annet enn fløte, men oppskriftene, altså... For noen absurde mengder sukker, og innkokt melissukret bringebær, blir nesten litt kvalm av å tenke på det. Jeg pleier å halvere sukkermengden, og erstatte bringebærsukkeret med f.eks. granateple uten sukker for litt friskhet.

    Min blir på grensen til sunn, helt til vi ser porsjonsstørrelsen... Da ender vi vel opp på samme kaloritallet, om ikke mer.

    Et skille her, mellom sør og nord?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.921
    Torget vurderinger
    23
    Hva faen skal vi med LETT matfløte da? Så at det var kommet i butikken nå. Kan vel da like gjerne bruke kaffefløte dersom en på liv og død MÅ holde på med dette ERSATZ tullet..:cool:

    Når jeg lager en god suppe, f,eks. blomkål /purre eller asbergers, da gjøres det fra bunn av selvsagt og væskene består av kokekraft fra blomkål/purre eller aspargesen, tilsatt et hus med regulær kremfløte. Totalt ca. en liter. Til hysterikere og puritanere kan jeg opplyse at forskjellen i fett i fra matfløte til kremfløte er tilnærmet uinteressant. Smaken derimot, er en helt annen! Dette er da en god middag (med egnet surdeigsbrød til og godt med blomkål resp. asparges oppi - alternativt festforrett til fire, da med mindre grønnsaker og fjonget opp litt med stavmikseren og litt sprøstekt bacon og krutonger, ikke brød.

    Det er sukkerstoffene som er den stygge ulven i melkeprodukter. I en liter melk er det over 40 gram, uansett skummet, ekstra lett, lett eller helmelk :( Det er det mange som ikke har fått med seg. Drikker man en liter melk daglig blir det rundt 15 kg. sukker i.l.a. et år.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.921
    Torget vurderinger
    23
    Det er fettet som gir den gode smaken og fremhever de andre råstoffene. Og hva betyr FORSKJELLEN her, i denne sammenheng? 3 dl. matfløte inneholder rundt 600 kcal, mens ekte kremfløte ligger på ca. 1.100 kcal.

    Snakker vi middag for to utgjør måltidet da 550 kcal + minimalt med kcal fra resten av ingrediensene (brød i tillegg) mens pr. porsjon som forrett blir det halvparten dvs. 275 kcal. Bruker vi matfløte er feststemningen borte og besparelsen pr. porsjon forrett er kun (275 - 150) 125 kcal. Forskjellen pr. porsjon som middag er 250 kcal, ikke avskrekkende mye det heller.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.921
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Skumle når de teamer seg opp mot en stakkar... samme med sukker og fett også. Hver for seg orker vi ikke mye av disse stoffene - men når du kombinerer de så er det nesten ingen grenser for hvor mye vi kan måke i oss :(
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    For noen absurde mengder sukker, og innkokt melissukret bringebær, blir nesten litt kvalm av å tenke på det. Jeg pleier å halvere sukkermengden, og erstatte bringebærsukkeret med f.eks. granateple uten sukker for litt friskhet.
    Hvor mye snakker vi om? Jeg lager sjelden pannacotta, men lager en del creme brulée som jo er mye av det samme. Forholdstallene mine er 1 eggeplomme, 1dl fløte og 10g sukker. Samt en liten skvett melk i tillegg.

    På - bokstavlig talt - toppen av dette kommer sukker til sukkerlokket, men det er ikke snakk om mer enn et par ts pr. porsjon.

    En sak litt på siden er at stort sett alle opplever vanilje som søtt selv om det strengt tatt ikke er det. Men siden det er noe som stort sett alltid spises i noe søtt så forbinder visstnok stort sett alle vaniljesmaken med søtsmak.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    I dag utgjør norsk kvit sau 70 prosent av alle sauene i Norge. 9 av de 12 norske sauerasene er utrydningstrua.

    Man skulle tro at vi stod igjen med det ypperste sauegenene kan gi oss. Den sauen du ofte møter i fjellet i dag, er en stor, hvit sau med lang hale. Den har en ulltype det er lett å behandle i fabrikker. Den får mange lam, men klarer ikke selv å passe på alle. Den blir stor og fruktbar bare fordi den får mer grovfôr enn før og kraftfôr både vinter og sommer, er lenger inne om våren, går på gjødsla og sådde beiter før den slippes løs i utmarka om sommeren, og kommer tidlig hjem om høsten.

    Valget av den store hvite sauen innebærer at vi taper beiteressursene og artsmangfoldet sauen har levd av gjennom alle år. Det valget kan vi komme til å angre på.

    Den produserer mer kjøtt, men beveger seg også dårligere i terrenget og er dermed et lettere bytte for rovdyr. Den vokser fort, men kan ikke overleve på det ressursgrunnlaget som finnes rundt gården gjennom vinteren, våren og høsten. Den kan ikke utnytte alle de forskjellige plantene i utmarka like bra som før. Valget av den store hvite sauen innebærer at vi taper beiteressursene og artsmangfoldet sauen har levd av gjennom alle år. Det valget kan vi komme til å angre på i framtida.


    Dyret som bygde landet - Manifest Tidsskrift

    27459407_1791675734177177_6902184954689485983_n.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ang. matfløte så er det et tulleprodukt. Mest fordi det er mye dyrere enn melk. Så om man vil ha fløte med den fettmengden til noe så kan man jo bare tynne ut kremfløte med melk til den får det riktige fettinnholdet, Så en boks kremfløte og en boks melk så har man to bokser matfløte til en helt annen pris. Det samme gjelder "kaffefløte" som er 1 del fløte og 3 deler melk eller noe deromkring.

    Det med holdbarheten er jo også ikke en problemstilling i det daglige, og den forsvinner jo uansett med en gang kartongen er åpnet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.901
    Antall liker
    107.921
    Torget vurderinger
    23
    I tillegg finnes det Viking melk på boks, som faktisk smaker godt (nok) også og til og med brukes av vel ansette kokker....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja kondensert melk er et helt annet produkt. Anbefaler også å prøve de søtede variantene man finner i importmatbutikker. Godt med en skje med slikt i en sterk kaffe. Veldig populært i Vietnam i kaffen bla.a.

    Har man stekt en biff og litt løk på en pannen så kan man koke ut litt vikingmelk i den så har man en instant saus til det hele, og en litt gammeldags klassisk måte å spise biff på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn