Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har hatt ordentlige reaksjoner på matvarer ved to anledninger. En gang dagen før jeg skulle på hifimesse fant jeg på å kjøpe rå peanøtter på Grønland. Jeg hovna såpass opp i ansiktet og ellers at jeg slet med å se, og av en eller annen grunn endte opp pip åpen fra innsiden av øret og ned i svelget i flere dager. Jeg gadd ikke å ha sterke meninger om demoene det året.

Noen år senere med soyamelk. Bodde på gjesterommet hos mamma mens jeg lette etter leilighet, tok et glass, kjente at det begynte å klø, gikk de snaue ti minuttene til Holmlia, tok toget, ombestemte meg og gikk av på Hauketo. Da klarte jeg ikke å lese når neste tog tilbake gikk.

Heldigvis langt fra så alvorlig som dattera til Weld, men såpass at begge ganger involverte telefon til legevakta, to Zyrtec og klar for å ringe 113 om luftveissymptomene skulle melde seg. Det gjør ikke dagen noe bedre, for å si det sånn.

Skulle gjerne posta selfiene jeg tok etter Soyamelkepisoden, de ble morsomme men er dessverre borte.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    Det er nok også mange som er mellom ytterpunktene av innbilning og akuttinnlegging.

Madammen er en av dem. Har hatt problemer med både fordøyelse og allergiliknende reaksjoner siden hun var barn, med tradisjonelt norsk kosthold med mye brød og meieriprodukter. Men gjorde aldri noen stor greie ut av det. I forbindelse med at hun ble diagnostisert med Hashimoto for en del år tilbake så ble det gjort grundige tester som viste at hun var både laktose og glutenintolerant. Ikke så mye at hun ble direkte syk av ostesmørbrød med melk til, som den store positive effekten av å kutte drastisk ned på inntaket. Surdeigsbrød ser ut til å gå helt greit. Det samme med laktosefri melk og geitoster.

For min del, som aldri har opplevd noen problemer i matveien og i følge madammen kan fordøye selve rustne spikre, så har min kones diagnose og det å gå gjennom våre matvaner bare vært av det gode. Vi fikk større bevissthet rundt hva og hvordan vi spiste, som igjen ga økt glede over både matlaging og måltider.

For øvrig er jeg glad vi verken er begrenset til eller henfalt til veganeravdelingen på supermarkedet. Hvilket trist skue med alle disse Soya-baserte liksomproduktene. Jeg liker en iskald Coca Cola fra glassflaske et par ganger i måneden. Men om jeg var diabetiker, på slankeren eller av andre grunner hadde jeg ikke bøttet nedpå med Cola Zero eller Pepsi Max som jeg ser så mange gjør. Som for gluten og laktoseintolerante finnes det et hav av matvarer å ta av uten å kompensere med triste soyaosteburgere. Litt som at i noen muslimske land så får en servert «chicken ham», som jo er like etterrettelig som å servere «pork wings».

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    og det å gå gjennom våre matvaner bare vært av det gode. Vi fikk større bevissthet rundt hva og hvordan vi spiste, som igjen ga økt glede over både matlaging og måltider.
    Nettopp der tror jeg du er inne på et viktig poeng for hvorfor <fyll inn matvare(r) som fjernes> oppleves å funke for så fryktelig mange. Man blir rett og slett mer bevisst på hva man spiser. Om kostholdet var dårlig i utgangspunktet - som det jo er for mange - så er det ikke så rart at man føler seg piggere om man begynner å tenke litt over hva man faktisk putter i seg. Det er jo samme mekanisme som gjør at omtrent alt av slankemetoder funker i begynnelsen - bare det å bli bevisst på hva, når, hvor ofte og hvor mye man spiser gjør at man gjerne spiser mindre. Hva man kaller dietten er mindre viktig.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    Var forresten på Bon Lio her om dagen. Vi var 7 personer til bords. Servitrisen var dypt og oppriktig sjokkert da vi sa at vi tåler alt. At et bord med 7 ikke trengte noen tilpasning var svært uvanlig sa hun. Bare sånn i tilfelle noen lurer på om det er en betydelig del av befolkningen som har innbilt seg en eller annen allergi eller intoleranse.
    Finnes det forskning som tilsier at «vi» har blitt mer matallergiske/intolerante med generasjonene?

Tror knapt jeg en gang visste hva gluten og laktose var da jeg vokste opp, enda mindre kjente noen som hadde problemer med melk og brød.

Går vel på arbeidsmiddager et par ganger i måneden. Er bare de siste årene jeg har lagt merke til at spørsmål om allergi/intoleranse ikke bare har blitt standard på invitasjonen men det har blitt ganske vanlig å be om bekreftelse på at man ikke har det sammen med RSVPen.

H

Hardingfele

Gjest
    Mye forskning på dette, noruego. Hovedhypotesen er at vi lever altfor antiseptisk i våre dager. Vi er for rene, våre omgivelser er for rene og vi utsettes for altfor få påvirkninger som kan utfordre kroppens motstandsdyktighet, i ung alder.
    Sammenligninger av barn vokst opp "på landet" med nærhet til fjøs og dyr, og barn vokst opp i et anti-bac hjem på mat som er bakteriefri og "monotont sammensatt", er spesielt interessante.

https://www.mnn.com/health/allergies/blogs/why-growing-farm-can-protect-you-allergies-and-asthma
    Allergy Risk Lessened by Childhood on Farm | Time
    https://gizmodo.com/kids-raised-on-farms-are-healthier-in-two-important-way-1825655317
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1069066/

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Som Fela sier så er det økende uten at man helt vet hvorfor. Det er også slik at om man voks opp i Norge å 50-60-70 - tallet så ville man muligens aldri finne ut at man ikke tålte bestemte varer siden de ikke var en del av kostholdet. Utvalget har blitt betydelig større. Det er ikke så mange år siden det ikke var mulig å få frisk koriander i butikkene der jeg kommer fra. Men det har vært saker der kokker fra utlandet blir sjokkerte når de kommer til Norge og opplever at en svært stor andel av gjestene må ha tilpassing av menyen.

Da vi var i kontakt med helsevesenet ifm datteren sa legene at ingen egentlig vet hvorfor man blir allergisk. Men en hypotese er den som Fela er inne på - kroppen får såpass få naturlige problemer å hanskes med at den etter hvert dikter opp sine egne for å ha noe å drive med. Det er også, så vidt jeg husker, vanligere enn man har trodd å vokse av seg ting. Spesielt melkeallergi. Følgelig kan folk ha startet å tåle noe, men finner det aldri ut siden de ikke prøver eller ikke vet at de konsumerte f.eks melk vet et uhell.

De fleste som er på kostprovokasjon på Rikshospitalet kan spise mer når de drar enn hva de trodde de kunne før de kom for å teste. De ansatte der er også rimelig oppgitte over stor grad av selvdiagnostisering og fjerning av store, sentrale matgrupper fra kostholdet.

H

Hardingfele

Gjest
    Har en venninne som er genuint allergisk. Hun reiser med sprøytesett og har hatt noen matkriser. Ellers er jeg enig i at dette er veldig overdrevet av mange -- studier fra USA viser at mange ønsker å indikere at de er mer "forfinet, sofistikerte" enn allmuen og derfor må ha spesiell mat, andre følger motenykker og ville råd fra kostholdsguruer.

Langtidsstudier viser at veganere er en risikogruppe. Du skal ha mye innsikt for å spise det kroppen trenger. Den innsikten får man naturlig i asiatiske kulturer, men er uten forutsetninger her hjemme. Så folk kommer med løse tenner til legen og undrer over hva årsaken kan være, når de spiser så sunt. I senere tid er det blitt større bevissthet om dette blant veganere og mindre risiko for mangelsykdommer.

Vi lever antiseptisk. Mye av maten vi spiste før inneholdt tidligere bakteriekulturer som nå er tatt livet av med varmebehandling, før ferdigrettene pakkes i fabrikken. Noras surkål, hvit og rød, er sukkerlakeprodukter og ikke et resultat av ekte fermentering. Vi overdriver bruken av såpe, har anti-bac i en mengde produkter og folk driver og sprayer hendene sine, har jeg sett, når de har vært "borti noe".

I senere tid er det blitt klarhet om at tarmsystemet ikke er kloakk, men en levende del av vår organisme. Antibiotika-kurer, som mange tar for mye rart, tar livet av det som burde foregå i tarmene og kan også ha innvirkning på fremveksten av allergier.

Mener jeg har nevnt at jeg har soppforskere - mykologer - fra hele verden innom her på gården. Neste år blir det invasjon igjen (det skyldes at ravinen bak er så bratt at det er urskog der, med det man måtte ønske av soppaktivitet, fra store ned til mykorrhiza, som aldri har vært utsatt for sprøytemidler eller kultivering.)
    En av disse har nylig avsluttet et fantastisk forskningsprosjekt i Finland, som jeg linker til her. Man tok folk "ut i skogen" og lot dem holde jordprøver i noen minutter. Deretter målte man endringer i tarmfloraen.

Ja -- de holdt bare jordprøvene. Det var ikke snakk om inntak, men at bakteriekulturen kom i kontakt med huden.
    Resultatene er enestående og man regner med å kunne anvende dem i kamp mot allergiene.

A short communication written by Noora Nurminen et al. has been published online in Future Microbiology. Current attempts to modulate the human microbiota and immune responses are based on probiotics or human-derived bacterial transplants. In this study, the researchers investigated microbial modulation by soil and plant-based material. They performed a pilot study in which healthy adults were exposed to the varied microbial community of a soil- and plant-based material. The results showed that the method was safe and feasible; exposure was associated with an increase in gut microbial diversity. If these findings are reproduced in larger studies nature-derived microbial exposure strategies could be further developed for testing their efficacy in the treatment and prevention of immune-mediated diseases.
    https://www.helsinki.fi/en/news/lif...exposure-as-a-novel-immunomodulatory-approach

"Så få unga vekk fra skjermen og ut i skauen."

Paul Stamets var i Oslo nylig. Han var innom butikken og vi fikk en prat.
    Hans forskning er banebrytende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Stamets

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    Her er hvordan finnene nå skal anvende kunnskapen om nytten ved å bli utsatt for naturlige "mikrobiota" fra jord.

Prosjektet kalles Immunogarden:

Incidence of immune mediated diseases, such as asthma, type 1 diabetes and allergic disorders, has increased rapidly among urban populations worldwide. Declining biodiversity at the urban areas and the improved hygiene are the two main reasons to this increase. Another important factor that poses a risk to human health is environmental contaminants released by humans at urban areas, e.g. from traffic. ImmunoGarden will develop garden- and landscaping materials that are scientifically proven to enhance the diverse and healthy microbial community on skin, and aid in the development and normal functioning of immune system. In addition, ImmunoGarden materials speed up the biological degradation of environmental contaminants.

Proof-of-concept materials developed in ImmunoGarden are designed to meet the needs of cities and states, a broad range of enterprises and health-oriented private users. ImmunoGarden -materials will be designed to decrease the risk of allergic disorders and autoimmune diseases and reduce the concentration of harmful compounds at urban environment. ImmunoGarden targets for health promoting materials using forestry by-products. Thanks to this, the price tag will be competitive and the project enhances bioeconomy and circular economy.
    https://www.helsinki.fi/en/researchgroups/nature-based-solutions/immunogarden

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Det er nok av nek å ta av:

https://www.tv2.no/a/10130348/

Trebarnsmoren sier hennes barn i gjennomsnitt spiser 25-30 brødskiver hver, bare som skolemat i løpet av en uke. Da har hun altså ikke tatt med frokost, mellommåltid eller kveldsmat til barna, som fortsatt skal vokse i mange år til.

De nye satsene regjeringen foreslår er basert på en rapport utarbeidet av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet. De har gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen.

– Referansebudsjettet viser at en med cøliaki skal klare seg på 20 skiver glutenfritt brød i uken, 40 gram per skive. Én glutenfri skive veier 35 gram, ikke 40, og 20 skiver i uken blir 2,8 skiver per dag. Med andre ord litt mindre enn én skive pr måltid, sier Solheim.

På mengde gryn er det satt opp 40 gram per porsjon, mens en normal porsjon for Solheims barn ligger på 100-150 gram

20 brødskiver i uken som en standard ?? Er folk ikke klar over at det finnes annen mat enn brødskiver og knekkebrød? Nå er det jo individuelt hva barn liker og spiser, for egen del har vi stort sett sluttet med brødskiver i matpakkene da de gjerne ikke blir spist. Middagsrester er betydelig mer populært. Dersom glutenfritt-alt-mulig er så dyrt så er det mest opplagte å kjøpe noe annet. Vi har gått til innkjøp av to stk FrozyPacks til ungene - de koster ca 150 kroner stykket og er en matboks der lokket legges i fryseren dagen før. Da holder maten seg kald i 8-10 timer. Om jeg så ville kunne jeg sendt med sashimi til ungene til skolemat, det holder fint i en slik boks. Det de ikke har spist er fortsatt kaldt når de kommer hjem.

Når hun gjør et forsøk på å fremstå som orientert og fleksibel blir det ikke spesielt mye bedre:

Hun sier det absolutt er mulig å finne glutenfri mat som ikke koster så mye, men at det i så fall blir riskaker og ris- og maisbaserte produkter istedenfor brødmat og næringsrik glutenfri kost.

Kokkelerer middag til ungene nå. Kjøpte fire kyllinglår til 60 kroner kiloen. Kostet ca 80 kroner totalt. Ris og en rest tomatsaus fra kjølekskapet til. Glutenfritt. Jeg antar de vil spise et halvt, kanskje et helt lår hver. Restene blir niste til ungene utover i uken og vil inneholde betydelig mer næring og mette bedre enn disse evinnelige brødskivene. Om de ikke vil ha det får jeg svinge sammen en glutenfri currymajones og spise det selv til frokost.

For prisen av et glutenfritt brød eller et brød med gluten for den saks skyld kan man kjøpe en bogstek av svin på Rema. Den koster 50 kroner kiloen. For rent kjøtt uten ben. Da får man fett, proteiner, energi og en rekke mineraler og vitaminer. At noen tror de blir feil- eller underernærte av å spise mindre enn 20 brødskiver pr. uke er det rimelig mørkt. Vil man ha mye karbohyrater og fiber kan man få det på andre måter enn å spise brødskiver. For eksempel ved å velge den eksotiske og omtrent utilgjengelige og svindyre varegruppen "frukt og grønnsaker"

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Lov å ha det gøy når man lager mat. Her litt moro med Pizza.

6

65finger

Gjest
    i dag stekt flæsk med persillesaus og kartofler. restene blir lunch på kontoret

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    For øvrig popper det nå opp såpass mange forsøk på tåredryppende historier rundtomkring ifm med at gluten-honningkrukken er foreslått begrenset at man kunne mistenkte at det står en koordinert kampanje bak. Måtte de ikke lykkes.

Om man har behov for et tilpasset kosthold er det veldig, veldig rart å bygge grunnmuren i sitt kosthold på spesialvarer. Kom over en diskusjon på nettet der en dame sa at hun "elsket lasagne" og fulgte opp med et retorisk "hvorfor skal ikke jeg kunne spise lasagne?". Jeg synest også lasagne er godt. Spiser det opptil en gang i måneden. Om jeg måtte lage den glutenfri ville den kanskje kostet meg 10 kroner ekstra. Ost, kjøtt osv som også inngår har høyere kilopris enn glutenfrie lasagneplater. Om det var viktig for meg å begrense prisen på lasagnen hjemme ville det være mest nærliggende å bruke rimeligere oster, mindre ost osv. Selve lasagneplatene utgjør ikke en særlig stor del av totalkostnaden.

Satte opp ukesmeny for neste uke i ettermiddag. Om jeg skulle lage den glutefri måtte jeg gjort noe med onsdagen, da skal pitabrød fylles med ymse (alt glutefritt, for øvrig). Basert på prisene på kolonial.no ville neste ukes middager blitt 40 kroner dyrere om jeg skulle gjort de glutenfrie. Betydelig mindre forskjell om jeg hadde bakt pitabrødene selv, noe jeg normalt ikke gidder.

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Jeg ser at myndighetene frafalt kravet om biopsi med sterkeste utslag før man kunne få stønaden. (link under)
    Det er vel grunn til å mistenke at en del selvdiagnostiserte har fått sine fastleger til å attestere på at de ikke tåler gluten.

Og at disse har ødelagt for dem som faktisk har cøliaki. Nå vet jeg ikke hvor stor andel av de berørte som har høyeste nivå, men om jeg husker rett er det 1% av befolkningen som har vansker med gluten i kostholdet.

https://www.ncf.no/resources/filer/NCF-har-fatt-gjennomslag-hos-NAV.pdf

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Ser ut som det stort sett er varer der den ikke spiller særlig rolle, men ikke lengre kan selges over disk fordi det står noe på emballasjen.

H

Hardingfele

Gjest
    ^ Enig i det, men i ditt opprinnelige innlegg, lagt inn i midten av oktober, var det lagersalg i september. Nå ser det ut til at det også blir lagersalg i november. Takker for den opplysningen.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Smaken forringes også på syltetøy etterhvert, men direkte helsefarlig blir det nok ikke.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Var forresten på Bon Lio her om dagen. Vi var 7 personer til bords. Servitrisen var dypt og oppriktig sjokkert da vi sa at vi tåler alt. At et bord med 7 ikke trengte noen tilpasning var svært uvanlig sa hun. Bare sånn i tilfelle noen lurer på om det er en betydelig del av befolkningen som har innbilt seg en eller annen allergi eller intoleranse.
    Dette var ei morsom historie som jeg vil huske. 7 personer til middag med flere retter og ingen krevde spesielle tiltak. Mange gode kommentarer fulgte. Jeg har hørt og sett
    eksempler på mat intoleranse også alvorlige allergiske tilfeller. Men mye er som skrevet allerede, selv-diagnostisert, og som Borrelia infeksjon så smitter det også via internett.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    For å si det på en annen måte; veldig mye klassisk italiensk mat inneholder tomat, og når kom tomaten til Italia?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur ikkje eg hadde hatt sansen for mesteparten av det kosthaldet vi hadde for nokre hundre år sidan, men det er unntak. Eg har laga borkebrød, som eit eksperiment i samfunns- og naturfag på mellomsteget for eit par år sidan.

Attende i 1812 var det hungersnaud i Noreg, også på Vestlandet (truleg er det denne hungersnauda "Terje Vigen" er inspirert av), og mykje av almetrea heromkring vart skamferne. Men presten den gongen var framsynt, slik at han planta nye almetre, og eitt av desse er still going strong.
    Ein "trefrisør" hadde gått amokk i prestegarden, og det gamle almetreet slit litt, men vi fekk likevel lov til å kutte nokre villskot om våren. Her fjerna vi den ytre brune borken, og samla saman den grøne som var under. Denne tørka vi nokre dagar, og tok så til med det enormt tidkrevjande arbeidet med å lage mjøl. Vi hadde planlagt å få hjelp av entusiastar som hadde tilgang på eit restaurert kvernhus, men det skar seg. Så vi prøvde alt frå mørter, hurtigmiksar, og alle innfall som elevane og eg kom på. Men det som fungerte best, var eit finmaska rivjern frå Ikea.
    Kvar elev fekk stå ved rivjerna eit kvarters tid, og etter ein dag med slik avveksling frå den ordinære undervisninga hadde vi greidd å samle nesten eit hekto med mjøl. Dette var ikkje nok til ein rein borkebrødsdeig, men frå skriftlege kjelder fann vi ut at det vart brukt til å dryge ut vanleg kveitemjøl. Vi tynna det difor med 4 hg kveitemjøl, og laga akkurat nok rundstykke til at alle fekk smake produktet.
    Og det fungerte svært godt. Smaken var nøtteaktig og skikkeleg god. Sunt var det nok også. Men ekstremt arbeidskrevjande, så eg trur grunnen til at borkebrød forsvann frå menyen ikkje var smak og næring, men rett og slett at ein ikkje hadde tid til å lage slikt mjøl (no kan det nok ordnast betre ved hjelp av ei gammaldags kvern, så det får andr finne ut)

Må vel elles nemne at dette borkebrødet truleg er det einaste som er laga av almetreet i prestegarden. I 1820-åra fekk vi inn ein søramerikansk plante (slektning av tomaten), og ved hjelp av potetene har vi ikkje hatt hungersnaud sidan...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint der, Figge.
    Vi var der og kjøpte trøfler i sommer.

Middag idag var en fin opplevelse, elgsteik med rødvinssaus.
    En del av tilbehøret er helt nytt, granskuddgelé.
    Fra en høyt verdsatt leverandør, på stedet der mine forfedre utfoldet seg.
    Lutro in Vitro - Mat fra vest
    Granskuddgelé smaker og lukter gran for seg selv, men i kombinasjon med vilt og kraftig saus blir det helt riktig effekt.
    Ellers er chutney herfra velkjent hos de invidde.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smalahove på mongolsk vis.

Nargie's Mongolian Cuisine: SHEEP HEAD (Genghis Khan's Favorite Dish) S1/E10

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan ikke si det frister med gourmetreise til Mongolia. Jeg tror jeg holder meg i Italia.

C

cruiser

Gjest
    Det der så helt krise ut. Sikkert en deilig eim av brent pels og bensin fra flammekasteren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn