Audiophile-Arve
Æresmedlem
Eg hadde uansett ALDRI sagt nei til eit geitemåltid.
At du har et bra stykke kjøtt. Gult fett er gjerne et tegn på riktig kost med mye gress og mindre kraftfôr.Kjøpte et stykke med coulotte i dag, men spekklaget på toppen var ganske så gulfarget. Indikerer det noe?
Uffdå....såg på TV medan eg skreiv......Utegangararar
Grønnsakene "Fela pusher" er dyrket av bønder som har arbeidet i tiår med å utvikle kvaliteten og næringsinnholdet på matjorden de dyrker i og det gir stort utslag i smak, konsistens og næringsinnhold i grønnsakene. Om du ikke smaker forskjell der, hjelper det ikke hvor mye du veiver rundt på kjøkkenet, weld. Heldigvis er det nå grundig vekst i bevissthet om hvor feil vi har tatt når det gjelder matjord og hva vi bør gjøre (for det meste ikke gjør) med den. Det er ikke nok med NKP i tørr og humusfattig substrat der matjorden har rent av.Litt som grønnsakene Fela pusher - som om smaken ligger i at man vet navnet på bonde som har dyrket de, underforstått at andre er industrielle masseproduserer med null yrkesstolthet. .
https://www.ft.com/content/f853b544-d6cb-11e8-a854-33d6f82e62f8Britain is drawing up plans to charter ships to bring in emergency food and medicines in the event of a “no-deal” Brexit next March, in a move greeted with disbelief at a stormy meeting of Theresa May’s cabinet on Tuesday.
The cabinet was told that the heavily used Dover-Calais route could quickly become blocked by new customs controls on the French side, forcing Britain to seek alternative ways of bringing in “critical supplies”.
Jeg ble overrasket over hvor lett det var å lage fenalår første gangen jeg gjorde det. Jeg hadde sett for meg at det ville bli sånn passe, men synest de ble veldig gode. Ene gangen lot jeg de henge for lenge - da ble de for salte og for tørre og minnet betydelig mer om det man vanligvis får i butikken. Jeg tror ikke jeg lager de beste fenalårene som er å oppdrive, men som sagt ble jeg overrasket over hvor lite som skal til og hvor mye av opplevelsen som ligger i riktig konsistens (altså tørkegrad) og saltmengde. Har man de to riktig er svært, svært mye av jobben gjort. Og norsk lammekjøtt holder jevnt over god kvalitet synest jeg.Jeg prøver fenalår fra hele landet og har etterhvert fått mye erfaring i å vurdere disse. Om weld har gunstig fermenteringsflora i heimen er han heldig, men jeg begynner å stusse over hva det egentlig er han smaker. Og jeg stusser over all gallen i tilbakevisning av bakere og produsenter som er villige til å gjøre en ordentlig innsats.
Artig!Du verden..
Bergen lager verdens beste ost
Lagret goudaost fra Fana gikk helt til topps i oste-VM.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4dw46E/Bergen-lager-verdens-beste-ost
Dobbelt norsk i oste-VM
Ikke nok med at den lagrede goudaosten «Fanaost» fra Ostegården vant på hjemmebane, en norsk geitost kom på delt andreplass.
https://www.godt.no/artikkel/24483269/dobbelt-norsk-i-oste-vm
Tine leverer vel det folk vil ha, de fleste tineostene funker bare bra med ett års tid eller mer på baken. Til og med norvegia.^ Så kan man jo undre på hva faen i helvete det er TINE har gjort med norske råvarer i alle år. Ostegården har egne kyr og eget beiteområde -- de bruker plantevernmidler hvert tiende år og har derfor ikke økologisk sertifisering, men produktet innfrir i den grad -- noe som nå også er bevist i VM.
Geitosten fra Stordalen har jeg ikke smakt.
Bare et lite utbrudd jeg måtte komme med. Jeg vet hvordan ulike småskala produsenter har slitt for å få komme i gang med egen produksjon, med direktorat/mattilsyn/Tine. Enkelte har også hatt marerittaktige opplevelser med forsøk på samarbeid med Tine.Tine leverer vel det folk vil ha, de fleste tineostene funker bare bra med ett års tid eller mer på baken. Til og med norvegia.^ Så kan man jo undre på hva faen i helvete det er TINE har gjort med norske råvarer i alle år. Ostegården har egne kyr og eget beiteområde -- de bruker plantevernmidler hvert tiende år og har derfor ikke økologisk sertifisering, men produktet innfrir i den grad -- noe som nå også er bevist i VM.
Geitosten fra Stordalen har jeg ikke smakt.