Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Bra vårvær, så da ble det balkansk grill med kontinental sesongvri.

    Čevapčiči og lange, røde paprika på grillen
    Smørdampet fersk asparges
    Hjemmelaget Hollandaise med godt med finkvernet hvit pepper før servering
    Hjemmelaget potetstappe tilsatt finhakket gressløk fra hagen

    Veldig enkelt. Veldig godt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Årets til nå beste kjøttstykker! T-ben fra Strøm Larsen. Kun salt og pepper. Deretter raskt på weberen og høy temperatur for deretter ligge å kose seg i kryddersmør til riktig temperatur. Så enkelt og så utrolig godt til sammen med en passe voksen Rioja.

    2909EC9D-3372-4EA2-8AA7-B3D1279ED75D_1_201_a.jpg

    642B8153-F5D5-4BAC-AE50-8EA1C3B86A02_1_201_a.jpg

    -BB-
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kylling fra Hovelsrud.
    Tilberedte et måltid etter beer can metoden i går. Ekstremt saftig og godt.
    "Slik smakte kylling før i tiden" var en kommentar.
    Flere fine oppskrifter på hjemmesiden deres.
    Kjøper ikke "P-industri"-kylling heretter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Scania is the most southern tip of Sweden, 40km of beach stretch to the Baltic and is known as the "eel coast". From the end of August until the start of November it is peak season for the remaining local eel fishermen like Hånsa Olofsson. Together with his family he hosts eel parties, at which an array of eel dishes are served – whether smoked, fried and cooked all are delicious.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kylling fra Hovelsrud.
    Tilberedte et måltid etter beer can metoden i går. Ekstremt saftig og godt.
    "Slik smakte kylling før i tiden" var en kommentar.
    Flere fine oppskrifter på hjemmesiden deres.
    Kjøper ikke "P-industri"-kylling heretter.
    Livet er for kort til P-industri kjøtt av noe slag. Hovelsrud er også verdt et besøk om man har anledning.

    https://hovelsrud.no/hagen/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er fan av Mark Wiens og Migrationology, men denne var spesielt bra. Her var det mye spennende mat som jeg aldri en gang har hørt om. Har alltid hatt lyst å reise til Iran, og denne legger ingen demper på det.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Iran er verdt en tur. Evigheter siden jeg var der. Besøkte den store bazaaren i Isfahan én gang og var i den store i Tehran ofte.

    Vidunderlig mat og fantastiske ingredienser. Før Trump gjeninnførte sanksjonene var noen bekjente i Iran for å scoute investeringsmuligheter og de kom tilbake med lyriske rapporter fra matopplevelser i bazaaren og andre steder. I likhet med meg opplevde de iranerne som utrolig vennlige og gjestfrie.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Iran er verdt en tur. Evigheter siden jeg var der. Besøkte den store bazaaren i Isfahan én gang og var i den store i Tehran ofte.

    Vidunderlig mat og fantastiske ingredienser. Før Trump gjeninnførte sanksjonene var noen bekjente i Iran for å scoute investeringsmuligheter og de kom tilbake med lyriske rapporter fra matopplevelser i bazaaren og andre steder. I likhet med meg opplevde de iranerne som utrolig vennlige og gjestfrie.
    Ja, de få iranerne jeg kjenner har gitt godt inntrykk, og jeg liker å reise. Et reisebyrå som jeg virkelig liker og har vært på noen turer med er Viktors Farmor

    https://www.viktorsfarmor.dk

    Anbefales på det aller varmeste om man ser etter gruppereiser utenfor allfarvei.

    De har flere turer i Iran.

    En tur jeg sikler på er denne, ingen ublu pris heller: (men det får vente av mange grunner)

    https://www.viktorsfarmor.dk/find-rejse/centralasien/uzbekistan/uzbekistan-turkmenistan-iran

    turk.jpg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Ikke vært i Iran ennå men har hatt flere opphold i Usbekistan, herunder også Samarkand og Bukhara. Fabelaktig kjøkken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nam-nam.

    Fra fb:

    Giftige påskeappelsiner ☹
    Ved en misforståelse kjøpte vi noen «vanlige» (ikke økologiske) appelsiner til påske. Det er vel ikke så farlig for en gangs tenkte vi …..før vi leste baksiden på merkelappen: Der stod det: «overflatebehandlet med Imazalil og Pyrimethanil. Begge stoffene er kreftfremkallende. Det kan vel vaskes av tenkte vi. Men da fant vi en tabell som viste at kun 30-40% forsvinner ved vasking med varmt såpevann. Leser at appelsiner som brukes til juicen vi kjøper i butikken ikke er behandlet med plantevernmidler. Men hva med restauranter og kafeer som kjøper appelsiner de presser? Hva med alle som lager appelsinmarmelade eller juice av skallet eller hele appelsiner? Barna får ofte oppskårne appelsiner med skall. De putter gjerne også skallet i munnen og suger på det. Ble dette tatt med i Mattilsynets vurderinger når de godkjente disse stoffene og gjorde vurdering av hvor mye av plantevernmidlene vi kan få i oss før grenseverdier overskrides?
    Skjermbilde 2020-04-10 kl. 12.16.57.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 580848

    Det går ikke å sende pdf i PM, så jeg legger den her. Litt om valdreshvitløkene. Har sendt noen til et HFS-medlem.
    Veldig interessant. Spennande prosjekt.
    Det er en hardneck hvitløk som får frøstengel. Om man lar denne vokse og blomsterknoppen får utvikle seg, får man en mengde frø til oppformering.

    Feddet skal settes med 5cm jord over seg og 10-15 cm avstand til neste. Fint om man legger en knyttneve talle under feddet, røttene på hvitløken trives i slikt.
    Om feddet settes rett før vinterfrosten får man en fullt utviklet hvitløk neste år, klar til høsting ca sent juli/august. Da får man 4-7 nye fedd. Vil man at hvitløken skal bli stor kan det lønne seg å knipe av stengelen (eller trekke den rett ut av bladverket), da går mer energi til å bygge hvitløksfedd.

    Settes feddet på våren får man ca tre fedd og også en fullt utviklet stengel med frø.

    Disse feddene får et hardt skal om seg, som gjør at hvitløken er fersk helt til april mai året etter at den høstes. Settes med skallet intakt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Å dyrte hvitløk er noe av det enklere som kan dyrkes og de er svært mye bedre enn de man får i butikken. Vi spiser fortsatt fra fjordårets innhøsting, det var en av de avlingene som gav best resultat ifjor.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Her er facebooksiden til denne hvitløken, Aurora . Bildet på siden viser Anders i hvitløksbedet der han fikk lov å ta to hvitløker, under et besøk i Hviterussland. Den dyrkes nå flere steder, under varierende forhold, og er meget kuldebestandig.

    https://www.facebook.com/groups/126595354640631/

    Dessverre er vi helt utsolgt, BeetleBug. Jeg har kunder som har tryglet oss om å finne frem sluttlageret. Hadde satt til side løkene som en annen HFSer fikk. Men vi har nye på gang og høster i juli/august, avhengig av været.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri tenkt over det som står i pdf'en om vikingenes "geirlauk", som altså kan være hvitløk.

    Skjermbilde 2020-04-20 kl. 05.20.51.png

    Når det gjelder slørsoppkongressen som det refereres til i artikkelen: noen år tilbake fikk jeg besøk av en av landets ledende soppeksperter. Han hadde tatt seg en tur inn i juvet bak eiendommen og funnet det han mente var et prakteksempel på urørt biotop, mennesker har ikke gjort stort der inne på noen tusen år. (Ikke så underlig. Det er brattere der enn på en fjellvei i Bolivia). Elven som går i bunnen og som har skåret ut juvet sørger for at det er fuktig, høye trær holder på fuktigheten og det vokser mange unike planter der -- i tillegg er det et paradis for soppforskere. Det har vært to runder med soppeksperter fra hele verden nede i juvet, men jeg pleier advare dem om at årsaken til at det er så unikt er at det også er ufremkommelig og har du høydeskrekk vil du ikke syns det er så moro å gå på "vassvegen til Ivar" som han skar ut til seg og hesten så han kunne hente vann til gården. Den hesten var dyktig til å sette hovene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Videoen er et par år gammel, men fremdeles like aktuell


    ---


    How to Trap and Cook Bats the Moral Way

    No More Shame…No More Hunger

    Bat Soup Recipe

    https://wp.wwu.edu/batsbatsbats/bat-soup-recipe/

    3 – 4 live fruit bats, well washed but neither skinned nor eviscerated
    water
    1 Tbsp. Finely sliced fresh ginger
    1 LARGE onion, quartered
    garlic and lots of it !!!
    sea salt to taste
    Chopped scallions
    soy sauce and coconut milk / cream
    How to make it
    Place the bats (still alive) in a large kettle and add water to cover, ginger, onion, garlic and salt.
    Bring to a boil and cook for 60 minutes.
    Strain broth into a second kettle.
    Take the bats, skin them and discard the skin.
    Remove meat from the bones and return meat, and any of the viscera you fancy, to the broth.
    Heat.
    Serve liberally sprinkled with scallions and further seasoned with soy sauce and/or coconut cream.
    Makes 4 servings.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest

    It’s time to feast your eyes on another FOOD GIFTS video - lockdown style! In this episode, Ben, Mike and Jamie each choose a gift from local food companies around London and have them delivered straight to each other’s doorsteps! Convenient, right? Have a watch to see how they got on with cooking up their gifts!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Lunchen på jobben har fått seg en corona-knekk og nå driver jeg med noe såpass barbarisk som å spise kald lunch daglig. Det har jeg tenkt å slutte med og planen er å gå til innkjøp av en mattermos da jeg regner med å koke man på pulten på en primus ville medført ymse reaksjoner fra de ansvarlige og å sette opp et lite turkjøkken ute på gata ser også lettere teit ut.

    Så planen er å kjøpe en mattermos på ca 0.5l, har en større en vi kun har brukt til pølser til ungene på ymse turerer så akkurat det vet jeg funker.

    Men så til det egentlige spørsmålet: Hva er det som funker i noe slikt? Det er typisk ca 3-4 timer fra jeg fyller den til det skal spises så det er ikke veldig lenge og termosen kan forvarmes med kokende vann.

    Ideene mine så langt er ymse supper, chiligryter, lapskaus og denslags og foreløbig ikke veldig mye mer. Funker det med f.eks curryretter med ris, pasta med diverse sauser eller blir det bare gørt selv om man sørger for å underkoke pastaen litt ved tilberedning? Noen som har kompetanse på feltet?
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Pasta på termos tror jeg du bare skal glemme. Underkokt ris og curry kanskje, men prøv. Polpetter/kjøttboller i tomatsaus med kikerter vil holde seg bra og også ertesuppe med kjøttbiter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva med å kjøpe inn en mikrobølgeovn på jobben? Tar bare noen få minutter å varme et måltid med slike.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Real turmat smaker ok på tur i skauen eller på fjellet. På jobben... næææ

    Det er et av stedene man ikke kjøper inn mikro. Det meste rundt mat er regulert av ymse hygieneårsaker (vi er normalt mange) og lunchen er normalt svært bra, men den har blitt hardt rammet av stående-buffet-forbudet som råder i disse tider. Får eksperimentere litt med mattermos et par dager i uken for variasjonens skyld.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.131
    Antall liker
    9.443
    ^Så tre brødskiver med gulost og en paprikaring er ikke bra nok?

    🤭
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    ^Så tre brødskiver med gulost og en paprikaring er ikke bra nok?

    🤭
    Nei. Ikke om det finnes reelle alternativer i alle fall, men også det går jo ned om det er det eneste tilgjengelige.

    Er forsåvidt ikke noe galt med maten, blir bare litt ensformig med mindre variasjoner over det samme over tid. For min del er nok den tiden kortere enn for de fleste andre, ja.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Når det kommer til matpkakke med børd så er jeg, eller rettere sagt har jeg blitt dårlig nordmann. Jeg er glad i godt brød med godt tilbehør, men det som er tilgjengelig på ymse steder som serverer mange folk samtidig feiler ofte på en eller begge deler. Normalt spiser jeg kun en brødskive om dagen - til frokost hjemme. Ellers går det litt som tilbehør til suppe, om jeg en sjelden gang spiser kveldsmat osv, men etter norsk standard spiser jeg veldig lite brød. Driver ikke med lavkarbo eller noen annen tidsriktig diett, men det har bare blitt slik. Så lenge jeg har jobbet har det vært varm lunch tilgjengelig og den skal være rimelig trist før pølsefingrene mine finner veien til avdelingen for brød med ymse pålegg selv om standarden på sistnevnte normalt har vært helt kurant.

    Når jeg går på DNT-hytter så sliter jeg tidvis med å få i meg nok frokost før en lang dag ute på labbing. Objektivt sett er utvalget bra, til dels svært bra, men det er bare litt andre ting enn hva jeg liker å spise på brød. Innrømmer glatt at det er meg og ikke DNT-hyttene som er problemet akkurat der. Smører meg de tilmålte fire brødskivene til 15 kroner stykker som matpakke og legger i vei, men når jeg kommer frem er som regel ikke alle skivene spist opp. Har litt nøtteblanding og slikt i sekken eller varmer opp en pose real eller tilsvarende om det er mulig underveis, og det er det jo om man har med seg et lite kokeapparat eller tar pitstop på en ubjetent hytte.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det enkle er det beste for meg, 67 år og 75 kg. Axa frokost 1 tallerken, kl 07.30, så gå til jobb, 2 brødskiver kl 12, med kokt tunge og Synnøve Finden gulost, ferdig jobb kl 17, så middag kl 18. Kanskje en salat eller litt fenalår til kvelds.Er enslig og sparsomt kosthold, men det har holdt slik i 20 år og er ikke lei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det enkle er det beste for meg, 67 år og 75 kg. Axa frokost 1 tallerken, kl 07.30, så gå til jobb, 2 brødskiver kl 12, med kokt tunge og Synnøve Finden gulost, ferdig jobb kl 17, så middag kl 18. Kanskje en salat eller litt fenalår til kvelds.Er enslig og sparsomt kosthold, men det har holdt slik i 20 år og er ikke lei.
    Las på et forum en gang der en fyr sa at han spiser mer eller mindre det samme hver eneste dag til frokost, lunch og middag. Det ble kommentert i retning av "hvordan kan du?" "går du ikke lei" osv. Han svarte tørt med at en varm dusj er eksakt lik hver eneste gang man tar en, likevel føles det godt hver eneste gang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vil slå et lite slag for en fin plante. Horribelt ugress på feile steder, men som med så mye ugress har det nytteverdi også. Snakker om Parkslirekne, entreprenører langs veiene har dette som skrekk og gru. Men er man i nyttevekstmodus er det en gave. ... men bare når den er ung, de nye skuddene, tenk asparges, men smaken er mer rabarbra. Så syltetøy, saft, og pai er bruksområder. Men her har vi en naturressurs som er til fri benyttelse og i overflod som med tang og tare.. enjoy om man interesserer seg for matauk. Det er bare å søke vider så finner man mer om man er interessert.






    Caveat ... inneholder, som rabarbra, oksalsyre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Turkey-Pho-Recipe.jpg

    PHO

    En god pho suppe er ikke god om du ikke har laget en skikkelig kraft.

    Her er tips til god suppekraft i 10 liters kjele.

    Ca. 3 kg oksehaler eller oksebein. Haler gir best kraft.
    Skær vekk de største fettklumpene da alt for feit kraft ikke er godt.
    Hiv det i kjelen, fyll på vann og kok opp.
    Hell vannet ut igjen og skrubb bort blodrester fra halene.
    Legg de tilbake i kjelen og fyll opp vann nesten til kanten.

    Ta 3 gule løk, del i to og svi dem i panne.
    Svi en fingertupp med ingefær og.

    Skum av toppen på krafta jevnlig til det ikke er mere.
    Trekk krafta i ca. 2 timer.

    Hiv oppi svidd løk og ingefær, en fingerlengde kanelstang, 3 stk stjerneanis, en spiseskje hel pepper,
    og rock sugar...

    20200524_134207.jpg

    ..omtrent den mengden jeg her har tatt ut av posen.

    Og nesten ett helt slikt glass...

    20200524_133258.jpg

    ...så skal dette få trekke ett par timer til. Smak til med saltmengde underveis.
    Da trur jeg du skulle ha en brukandes base til PHO.

    Ha alt tilbehør du vil ha i en suppebolle før du heller over kokende kraft.
    Typisk thaibasilikum, bønnespirer, vårløk, hoisinsaus, chili, syltynne skiver av rå indre/ytre filet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Pent!

    Prøv 10-12 timer fremfor 2-4 neste gang. Det gjør underverker for kraften. Generelt har alt av oppskrifter på kjøttkraft altfor kort trekketid. Restauranter bruker ofte mye mer tid enn hva som indikeres i oppskrifter rettet mot husholdningene. Cruiser hadde en lengre utgreiing om det en gang her på formuet så vidt jeg husker.

    Jeg fant en definitv guide til Ramen-kraft på nettet. Der viste fyren hvordan den så ut etter 2, 6 og 12 timer eller hva det nå var og det skjedde mye mellom de ulike intervallene.

    Edit:
    Se her (bilder i bunnen av artikkelen)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dobbling av tiden gjør sikkert krafta enda bedre, men husk saltmengde da.
    Totalt 4-5 timer er mer enn godt nok med denne phokrafta etter min gane.
    Krydringen underveis pluss alt det ferske tilbehøret gir en rik og kraftig smak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn