Audiophile-Arve
Æresmedlem
Utmerka tid å eksperimentere med gjærbakst. Er det nokon som har vore spesielt kreative med hovudingrediensen kveitemjøl?
Jepp. Seilaksfarge og røyksyre.Korleis lagar ein eigentleg seilaks? Er det med røykesyre? Det er iallfall brukt eitt eller anna fargestoff.
Livet er for kort til P-industri kjøtt av noe slag. Hovelsrud er også verdt et besøk om man har anledning.Kylling fra Hovelsrud.
Tilberedte et måltid etter beer can metoden i går. Ekstremt saftig og godt.
"Slik smakte kylling før i tiden" var en kommentar.
Flere fine oppskrifter på hjemmesiden deres.
Kjøper ikke "P-industri"-kylling heretter.
Ja, de få iranerne jeg kjenner har gitt godt inntrykk, og jeg liker å reise. Et reisebyrå som jeg virkelig liker og har vært på noen turer med er Viktors FarmorIran er verdt en tur. Evigheter siden jeg var der. Besøkte den store bazaaren i Isfahan én gang og var i den store i Tehran ofte.
Vidunderlig mat og fantastiske ingredienser. Før Trump gjeninnførte sanksjonene var noen bekjente i Iran for å scoute investeringsmuligheter og de kom tilbake med lyriske rapporter fra matopplevelser i bazaaren og andre steder. I likhet med meg opplevde de iranerne som utrolig vennlige og gjestfrie.
Giftige påskeappelsiner
Ved en misforståelse kjøpte vi noen «vanlige» (ikke økologiske) appelsiner til påske. Det er vel ikke så farlig for en gangs tenkte vi …..før vi leste baksiden på merkelappen: Der stod det: «overflatebehandlet med Imazalil og Pyrimethanil. Begge stoffene er kreftfremkallende. Det kan vel vaskes av tenkte vi. Men da fant vi en tabell som viste at kun 30-40% forsvinner ved vasking med varmt såpevann. Leser at appelsiner som brukes til juicen vi kjøper i butikken ikke er behandlet med plantevernmidler. Men hva med restauranter og kafeer som kjøper appelsiner de presser? Hva med alle som lager appelsinmarmelade eller juice av skallet eller hele appelsiner? Barna får ofte oppskårne appelsiner med skall. De putter gjerne også skallet i munnen og suger på det. Ble dette tatt med i Mattilsynets vurderinger når de godkjente disse stoffene og gjorde vurdering av hvor mye av plantevernmidlene vi kan få i oss før grenseverdier overskrides?
Veldig interessant. Spennande prosjekt.Vis vedlegget 580848
Det går ikke å sende pdf i PM, så jeg legger den her. Litt om valdreshvitløkene. Har sendt noen til et HFS-medlem.
Det er en hardneck hvitløk som får frøstengel. Om man lar denne vokse og blomsterknoppen får utvikle seg, får man en mengde frø til oppformering.Veldig interessant. Spennande prosjekt.Vis vedlegget 580848
Det går ikke å sende pdf i PM, så jeg legger den her. Litt om valdreshvitløkene. Har sendt noen til et HFS-medlem.
Jeg er en hvitløksfantast som skyr kinesiske, smaktstilsatte varianter og jeg leter stadig etter noen som tikker alle mine bokser. Er det mulig å få kjøpt noen av deg?Vis vedlegget 580848
Nei. Ikke om det finnes reelle alternativer i alle fall, men også det går jo ned om det er det eneste tilgjengelige.^Så tre brødskiver med gulost og en paprikaring er ikke bra nok?
Las på et forum en gang der en fyr sa at han spiser mer eller mindre det samme hver eneste dag til frokost, lunch og middag. Det ble kommentert i retning av "hvordan kan du?" "går du ikke lei" osv. Han svarte tørt med at en varm dusj er eksakt lik hver eneste gang man tar en, likevel føles det godt hver eneste gang.Det enkle er det beste for meg, 67 år og 75 kg. Axa frokost 1 tallerken, kl 07.30, så gå til jobb, 2 brødskiver kl 12, med kokt tunge og Synnøve Finden gulost, ferdig jobb kl 17, så middag kl 18. Kanskje en salat eller litt fenalår til kvelds.Er enslig og sparsomt kosthold, men det har holdt slik i 20 år og er ikke lei.