Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.026
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel nå rundt 30 år siden det ble forbud mot drivgarnsfiske etter laks, og jeg har i de seinere år undret med en del på hvor stor betydning det fisket egentlig hadde. Alle monner drar, heter det i ordtaket, så det hadde vel også en betydning, men jeg kunne stå på altanen å se i kikkert etter naboen som lå med drivgarn, og undra meg av og til over at de fikk noe i det hele... storhavet er stort. Ikke ble det noe bedre med slutten på dette fisket heller....
    Som guttunge på 60-tallet da jeg så smått fikk lov å bruke båt aleine, var det fire kilenøter i fjorden hvor jeg vokste opp, - på slutten av 80-og utpå 90-tallet måtte laksen minst ha slalomsertifikat for å lure seg forbi alle nøter og krokgarn i den samme fjorden. Fortsatt er villaksen for nedadgående, så jeg lurer egentlig på hva som egentlig har hatt størst betydning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Velbekomme, avlatsmat og kvalmende imitasjoner av virkeligheten.

    Vegetarisk mat bør handle om å respektere råvarene og få dem til å bli til noe godt som i seg selv er og kan være et vel så godt valg (om man er på klimakjøret eller ikke), og ikke være en nedsnødd imitasjon av noe som i utgangspunktet smaker papp og kliss.

    Vi de grønne imitere virkeligheten bør de i det minste velge et bedre utgangspunkt en gatekjøkkenmat. Minuspoeng til propagandaavdelingen deres for denne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Velbekomme, avlatsmat og kvalmende imitasjoner av virkeligheten.
    Ikke så lukket sinn nå, viktig med åpenhet mot nye ting, dette er noe de fleste av oss sliter med etterhvert som vi blir eldre.....;)
    Jeg var selv vegetarianer i mange år og jeg har sympatier med at folk skal ha gode vegetariske alternativer .... men alt av kjøtterstatninger jeg har smakt er mer eller mindre uspiselige, og hele konseptet er tåpelig.

    Noen som har skjønt hva det bør handle om er Royal Gourmetburger & Gin i Bergen.

    burger.png

    Har ikke spist den selv, men den portobelloburgeren har fått mange lovord fra folk som ikke er vegetarianere. Der bruker man en råvare på en god måte og ikke som en flau politisk korrekt imitasjon av noe bedre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke greit å smake før man uttaler seg så bombastisk?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er det ikke greit å smake før man uttaler seg så bombastisk?
    Hvorfor? Burger King og MacD. klarer jo ikke en gang å lage noe spiselig som er kjøttbasert, så der spiser jeg ikke. Skal jeg ha en burger så lager jeg den enten selv eller så går jeg en plass der de har kokker og et kjøkken og ikke bare et fryselager, en frityrgryte og en stekeplate.

    For det samme som en ussel "burger" på Burger King kan man, om man er i byen heller stikke innom Colonialen og få en sandwich av godt brød, med god spekeskinke eller salami av ypperste kvalitet, god ost og friskt grønt etc. for ca samme pris.

    sandwich.jpg

    Jeg forstå at barn og fulle folk kan finne på å spise på Burger King.... men men..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke greit å smake før man uttaler seg så bombastisk?
    Hvorfor? Burger King og MacD. klarer jo ikke en gang å lage noe spiselig som er kjøttbasert, så der spiser jeg ikke. Skal jeg ha en burger så lager jeg den enten selv eller så går jeg en plass der de har kokker og et kjøkken og ikke bare et fryselager, en frityrgryte og en stekeplate.

    For det samme som en ussel "burger" på Burger King kan man, om man er i byen heller stikke innom Colonialen og få en sandwich av godt brød, med god spekeskinke eller salami av ypperste kvalitet, god ost og friskt grønt etc. for ca samme pris.

    Vis vedlegget 559988

    Jeg forstå at barn og fulle folk kan finne på å spise på Burger King.... men men..
    Har du prøvd en hamburger på Burger King noen gang da? I bortsett fra i fylla mener jeg;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Støtter deffe her. Det er merkelig at veldig mye vegetarmat er elendige imitasjoner av ymse retter hvor kjøtt er en hovedingrediens. Det er eksempelvis lassevis av gode vegetariske pastaretter, hvorfor noen insisterer på å lage eksempelvis bolognaise med en eller annen soyabasert kjøttimitasjon er for meg et mysterium. Og om jeg skal lage veggistaco er vegme eller tilsvarende den absolutt siste ingrediensen jeg ville brukt. Hva skal man med det når man har grillet paprika, avocado, lime, tomat, chili, mango og alt mulig annet man kan bruke?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har du prøvd en hamburger på Burger King noen gang da? I bortsett fra i fylla mener jeg;)
    Jada, det har jeg jo. Noen steder er det ikke så mye å velge i når det gjelder varm mat, og jeg klarer jo å spise slikt, men jeg velger heller det meste annet. I nærheten av der jeg bor er det eneste valget man har om butikkene er stengt pizza, Burger King eller hot dog fra en bensinstasjon. .. og jeg er ikke så veldig glad i Dominos eller bensinstasjonpølser heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har du prøvd en hamburger på Burger King noen gang da? I bortsett fra i fylla mener jeg;)
    Jada, det har jeg jo. Noen steder er det ikke så mye å velge i når det gjelder varm mat, og jeg klarer jo å spise slikt, men jeg velger heller det meste annet. I nærheten av der jeg bor er det eneste valget man har om butikkene er stengt pizza, Burger King eller hot dog fra en bensinstasjon. .. og jeg er ikke så veldig glad i Dominos eller bensinstasjonpølser heller.
    Så bra, alltid smart å teste selv, gir bedre bakgrunn for egne meninger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har du prøvd en hamburger på Burger King noen gang da? I bortsett fra i fylla mener jeg;)
    Jada, det har jeg jo. Noen steder er det ikke så mye å velge i når det gjelder varm mat, og jeg klarer jo å spise slikt, men jeg velger heller det meste annet. I nærheten av der jeg bor er det eneste valget man har om butikkene er stengt pizza, Burger King eller hot dog fra en bensinstasjon. .. og jeg er ikke så veldig glad i Dominos eller bensinstasjonpølser heller.
    Så bra, alltid smart å teste selv, gir bedre bakgrunn for egne meninger.
    Tror ikke jeg kjenner noen på min alder eller yngre som ikke har spist gatekjøkkenmat av ymse slag. Jeg liker å prøve nye ting og ny mat, men det er da ikke alt som fenger. Om det kommer en Fun Light med ny smak, en "spennende" tyggis eller enda en grandiosavariant så er ikke løp og kjøp eller trangen til å smake helt der. Man vet jo hva det går i etterhvert.

    Enda mindre liker jeg politisert mat. Det ødelegger matgleden og gjør måltid til en dydshandling som man helst skal dele på sosiale medier... eller noe slikt. Hipsterhalal på en måte.

    Jeg mot understreke at jeg ikke har noe i mot vegetarisk mat og veldig mye av det jeg lager til daglig er jo det, uten at jeg tenker igjennom om det er vegetarisk eller ikke. I det italiensk kjøkken finner man store menger rene vegerarretter uten at de gjør noe stort nummer ut av det. De bruker råvarene med omhu og prøver ikke å få dem til å etterligne noe det ikke er og aldri kan bli.

    Sist jeg kjøpe noe kjøtterstatning var en ferdigmatpakke med noe de kalte oumph! eller noe slikt. Helt motbydelig, og det samme ekle greiene som man fikk kjøpe tørket i helsekostforretninger for 30 år siden.

    Jeg har ikke noe i mot at folks kosthold blir mer vegetarisk, men da må det skje med gulrot og ikke pisk og formynderi. Om noen får glede av denne "nyheten" fra gatekjøkkenkjeden så for all del.. men det blir litt krampeaktig det hele.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må du slutte å legge politikk og dydsposering inn i alt mulig. Ta det for det det er, et alternativ for de som har lyst til å redusere kjøttinntaket eller rett og slett bare de som har lyst til å prøve noe nytt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå må du slutte å legge politikk og dydsposering inn i alt mulig. Ta det for det det er, et alternativ for de som har lyst til å redusere kjøttinntaket eller rett og slett bare de som har lyst til å prøve noe nytt.
    Ok, jeg skal la tvilen komme til gode selv om dette mistenkelig passer inn i det store politiske spillet om "kjøttfri mandag", utelukkende vegetarisk skolemat, miljøgreier der kjøtt er en syndebukk.. og alt det der.

    Jeg stusser dog litt på hvorfor du er så glad i og promoterer Burger King hvis du ikke liker kjøtt. Det gir liten mening...

    No big deal uansett.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.165
    Antall liker
    2.677
    Et sted må grensen gå, sa en tydelig oppgitt barnehagestyrer på nyheten i morges; stadig flere foreldre krever individuelt tilpasset mat i barnehagen for barna sine: kun økologiske råvarer, laktosefritt, glutenfritt, lavkarbo mat, kun vegansk mat, halal...osv.
    En mor stod frem og uttalte at siden familien hjemme kun spiste vegansk, skulle barnet når det var i barnehagen også gjøre det.

    Jeg tror velstandsnivået til deler av befolkninga har nådd et ubehagelig høyt nivå.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Glutenfritt har blitt en motesak, men det er faktisk noen som ikke tåler gluten (tarmen går istykker) og jeg har inntrykk av at det blir flere og flere av oss.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et sted må grensen gå, sa en tydelig oppgitt barnehagestyrer på nyheten i morges; stadig flere foreldre krever individuelt tilpasset mat i barnehagen for barna sine: kun økologiske råvarer, laktosefritt, glutenfritt, lavkarbo mat, kun vegansk mat, halal...osv.
    En mor stod frem og uttalte at siden familien hjemme kun spiste vegansk, skulle barnet når det var i barnehagen også gjøre det.

    Jeg tror velstandsnivået til deler av befolkninga har nådd et ubehagelig høyt nivå.
    Ja det er mye vås og ideologi og folk som forlanger at andre skal ta utgiftene med slikt fjolleri. Om noen er allergisk er det en helt annen sak, men om kostholdet er ideologisk så bør foreldrene ta kostnadene og sende med mat til ungen.

    Å forlange at andre skal bruke tid og ressurser på egen idioti er ikke annet enn ren snylting.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Et sted må grensen gå, sa en tydelig oppgitt barnehagestyrer på nyheten i morges; stadig flere foreldre krever individuelt tilpasset mat i barnehagen for barna sine: kun økologiske råvarer, laktosefritt, glutenfritt, lavkarbo mat, kun vegansk mat, halal...osv.
    En mor stod frem og uttalte at siden familien hjemme kun spiste vegansk, skulle barnet når det var i barnehagen også gjøre det.

    Jeg tror velstandsnivået til deler av befolkninga har nådd et ubehagelig høyt nivå.
    Glad vi ikkje har gratis skulelunsj endå. Ungane må ha med seg matpakke. Kontaktlærar har oftast med seg knekkebrød og tubeost som kan delast med elevar som har gløymt. Men det er mykje rølete skulemat. Og barnehagemat, vil eg tru.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tråler butikkene etter lammekjøtt, gjerne deler som andre ikke vil ha.
    Idag fant jeg to lammehjerter, nesten gratis, på Meny.

    Hva kan jeg gjøre med dem?
    Kanskje en hyggelig lørdagskveldsrett for to. Noen med egen erfaring og tips?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Glad vi ikkje har gratis skulelunsj endå. Ungane må ha med seg matpakke. Kontaktlærar har oftast med seg knekkebrød og tubeost som kan delast med elevar som har gløymt. Men det er mykje rølete skulemat. Og barnehagemat, vil eg tru.
    Jeg har egentlig vært tilhenger av skolemat men når aktivistene skal forkleine konseptet til å bli tvungen hipster-halal så faller jeg tilbake på at matpakken hjemmefra nok er vel så bra. Om det bare er en kneipskive med fårepølse så er det så mye bedre for oppdragelsen enn politisert propagandamat som det hakkebakkeskogen i Oslo prøver å stake ned i strupen på de uskyldige små for sin egen politiske vinnings skyld.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.716
    Antall liker
    15.863
    Torget vurderinger
    2
    Støtter deffe her. Det er merkelig at veldig mye vegetarmat er elendige imitasjoner av ymse retter hvor kjøtt er en hovedingrediens. Det er eksempelvis lassevis av gode vegetariske pastaretter, hvorfor noen insisterer på å lage eksempelvis bolognaise med en eller annen soyabasert kjøttimitasjon er for meg et mysterium. Og om jeg skal lage veggistaco er vegme eller tilsvarende den absolutt siste ingrediensen jeg ville brukt. Hva skal man med det når man har grillet paprika, avocado, lime, tomat, chili, mango og alt mulig annet man kan bruke?
    Ubegripelig at de må imitere kjøtt og pølser. Ganske latterlig. På veganfestivalen ved Kuba i sommer var det lengst køer foran bodene som tilbød kjøtterstatninger.

    Ellers - har jobbet meg gjennom omtrent tre kilo Guanciale i høst, uten at det syns på vekten, interessant nok. Ypperlig kurert av leverandør og jeg hadde ikke hjerte til å la noen andre få gleden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen av fordelene med å bo ved kysten, og ikke være helt avhengig av fattigslige supermarkeder.

    makrell.jpg

    Makrellen synes jeg har fått et litt ufortjent dårlig rykte. Smak og behag og alt det der, men det er i alle fall to gode måter å bruken den på.

    Grill den, det er mye fett i den så den tåler grill bedre enn mager fisk og må ikke pakkes inn i folie og slikt.

    Sylt den og spis den kald med poteter, løk og rømme. Dvs. kok opp vann med salt, krydder, løk, laurbærblad etc. og hell oppi gode mengder med eddik. (Hvit husholdningseddik funker helt greit). Ta den av varmen og hiv fisken oppi, kutt av hode og hale og lag kotelettstykker av resten. La det stå av varmen til det blir kaldt, gjerne natten over. Så spiser man den med nevnt tilbehør, eller evt. agurksalat eller annen man liker til. (Man kan gjøre tilsvarende med laks og ørret også).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.812
    Antall liker
    13.306
    Jeg er storfan av makrell og eventuelt dårlig rykte skjønner jeg lite av. Pleier å helgrille eller steke hel/fileter i panne. Den er også fin rå i tynne skiver men 3/4 av familien er uenig i den siste påstanden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er storfan av makrell og eventuelt dårlig rykte skjønner jeg lite av. Pleier å helgrille eller steke hel/fileter i panne. Den er også fin rå i tynne skiver men 3/4 av familien er uenig i den siste påstanden.
    Spennende. Makrell som sashimi har jeg ikke prøvd. Gjør det gjerne med annen fisk og skalldyr. Er jeg på fisketur så har jeg kanskje med en skjærebrett, en skarp kniv., soyasauce og lime. Og kamskjell er en divisjon bedre rå i tynne skiver, lett dyppet i det du liker best. (Den blir fort til gummiball når den får for mye varme).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Makrell sashimi er ypperlig - men den må være ABSOLUTT fersk. Makrellen har også to lag skinn, ytterste flåes lett av. Kan også anbefale å lettgrave filetene før oppstykking til sashimi.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.026
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er dessverre et stadig økende medisinsk problem at særlig unger blir mer og mer allergiske, - det er bare det at når de blir testet er de stort sett ikke allergiske for noen ting, - det er en konstruksjon i foreldrenes hoder etter for mange FB-grupper..... de fleste problemer med barn skyldes visst allergier, nå for tida...
    Selvsagt er noen allergiske, - jeg jobber sammen med et par glutenallergikere og en med Krohns, så for de som er reelt plaget er det ingen lek.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Makrell sashimi er ypperlig - men den må være ABSOLUTT fersk. Makrellen har også to lag skinn, ytterste flåes lett av. Kan også anbefale å lettgrave filetene før oppstykking til sashimi.
    Graving som i salt og sukker en stund? Det forstår jeg ikke helt. Salt og surt .. ja, men jeg klarer ikke på noe vis å se hvordan sukker skal foredle en makrell.

    Men ok, jeg skal prøve en gang.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.026
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Graving passer egentlig best til fetere fiskeslag, - men jeg har også gravet både uer og kveite.... en dash alkohyler etter smak gir gjerne en ekstra spiss, - akevittgravet uer er ett eksempel....8)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Graving passer egentlig best til fetere fiskeslag, - men jeg har også gravet både uer og kveite.... en dash alkohyler etter smak gir gjerne en ekstra spiss, - akevittgravet uer er ett eksempel....8)
    Uer ja. Jeg spiste en gang Uer i rabarbrasaus på Wesselstuen. Der var jo det syrlige og det søte litt i fokus. Det var et godt måltid. Uer er ikke lett å få tak i, men jeg mistenker at den fisken er lettere å få tak i i nord. De jeg kjenner som er mest glad i den fisken kommer fra Nordnorge. Men hvorfor er den alltid saltet før man får kjøpe den?

    Kveite er en av mine favoritter, men kanskje enda mer smørfisk, den må prepares med kunnskap men den er sykt god. Danskene er flinkere på den er vi her hjemme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her i Bergen er det tradisjonsmat med persetosk. Der graver de torsken, den magreste fisken, og legger den i press før det blir til et måltid. Har prøvd meg på den selv, men er ikke på noen måte overbevist om at dette er bedre enn fersk torsk.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.091
    Sted
    '
    Afternoon Tea med Peruanske småretter, Italiensk fortsettelse og deretter britiske scones med syltetøy og rømme, og til slutt sweets. En slik seanse tar i tid omtrent to små kanner med te til hver og en hel flaske bobler, det vil si et par timer.
    Burde kanskje gjort det på erkebritisk vis, men å bytte ut agurksandwichen med noe frijazz var egentlig en høydare.

    RBM6004103.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Makrell sashimi er ypperlig - men den må være ABSOLUTT fersk. Makrellen har også to lag skinn, ytterste flåes lett av. Kan også anbefale å lettgrave filetene før oppstykking til sashimi.
    Graving som i salt og sukker en stund? Det forstår jeg ikke helt. Salt og surt .. ja, men jeg klarer ikke på noe vis å se hvordan sukker skal foredle en makrell.

    Men ok, jeg skal prøve en gang.

    Knallgodt, og makrellen er ganske så feit og tåler slike sprell. Ha gjerne en dash med sake over mens den ligger til "graving 20-40 min. i kjøleskapet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tråler butikkene etter lammekjøtt, gjerne deler som andre ikke vil ha.
    Idag fant jeg to lammehjerter, nesten gratis, på Meny.

    Hva kan jeg gjøre med dem?
    Kanskje en hyggelig lørdagskveldsrett for to. Noen med egen erfaring og tips?
    Hjelp?
    Neivel.

    Da må jeg klare meg selv.
    Kveldskos med to lammehjerter, i rødvin, med rødløk, solbærsirup og einerbær.
    Screenshot 2019-11-16 at 21.07.24.jpg
    Inntas med en rik Nebbiolo fra kjelleren.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.952
    Antall liker
    8.252
    Torget vurderinger
    1
    Serveres på Fredrikstens festning i Halden.

    IMG_20191120_200307.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Er det den restauranten som heter Vegan's? :D:D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.952
    Antall liker
    8.252
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er bare grønnsaker å få..!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spennende produkt som jeg har lyst til å prøve.

    https://www.domsbiltong.no

    Jeg liker godt jerky men finner det ofte litt for tørt, så dette kan godt være en bedre måte å tørke kjøtt på. (marinert og lufttørket) Prisen er litt hårete på 1600 kr/kg men hadde vært artig å smake i alle fall, så kan kan kanskje prøve å lage det selv om det faller i smak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn