Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Middag på Casa Inferno i Tromsø.

IMG_20191205_181419.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ...og desserten var passende for anledningen.

IMG_20191205_190704.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ...og ribbe med asiatisk glaze, mandelpotet, kålrabistappe blandet med litt mandelpotet, rosenkål stekt i smør, stuffing til kalkun og litt rødkål. For en avslutning på året.

IMG_20191231_200419.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Nå er vi midt i de 3 «appelsinmånedene» folkens. Appelsinene er utrolig gode på denne tiden av året.

Da kjøper man ikke juice på pakke, men presser selv til søndagsfrokosten, smaker såå mye bedre.
    Og så er c-vitamin godt for å bevare elastisk hud og mindre rynker 😀

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Noen inntrykk fra en helt vanlig Spar butikk i Puerto Rico , Gran Canaria

20200114_185348-COLLAGE.jpg

C

cruiser

Gjest
    Slik kan man jo ikke ha det i Norge, da gir man jo inntrykk av å ikke være den absolutt billigste butikken. Nordmenn hadde nok styrt unna.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.411
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nå er vi midt i de 3 «appelsinmånedene» folkens. Appelsinene er utrolig gode på denne tiden av året.

Da kjøper man ikke juice på pakke, men presser selv til søndagsfrokosten, smaker såå mye bedre.
    Og så er c-vitamin godt for å bevare elastisk hud og mindre rynker ??????
    Italienske røde appelsiner er topp, jeg presser to hver dag nå i sesongen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lite appelsiner å få fra andre enn Spania her i Norge. Litt synd i grunnen at de har laget seg er slikt monopol.

Men sitroner fra Italia er å få tak i nå. Endel butikker tar inn kasser fra Amalfikysten og de er riktig gode. Ingen upris på dem heller og ikke så mye mer enn vanlige intetsigende sure klumper.

Skulle gjerne sett italienske appelsiner her, og greske. Sistnevnte er også riktig gode, og der nede får de ofte så lav pris for dem at de ikke en gang tar seg bryet med å plukke dem.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Spanske appelsiner er det da ingenting i vegen med verken her eller i Spania....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg pleier å lage pesto av granskudd - det synest jeg er veldig godt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Makrell sashimi er ypperlig - men den må være ABSOLUTT fersk. Makrellen har også to lag skinn, ytterste flåes lett av. Kan også anbefale å lettgrave filetene før oppstykking til sashimi.
    Graving som i salt og sukker en stund? Det forstår jeg ikke helt. Salt og surt .. ja, men jeg klarer ikke på noe vis å se hvordan sukker skal foredle en makrell.

Men ok, jeg skal prøve en gang.

Knallgodt, og makrellen er ganske så feit og tåler slike sprell. Ha gjerne en dash med sake over mens den ligger til "graving 20-40 min. i kjøleskapet.
    Eh .. jeg tror jeg vet hvor du vil.

Dette er en teknikk som har gått litt i glemmeboken, men jeg snakker om å sylte fet fisk.

Kok vann, tilsett sukker, eddikk, laurbærblad, pepper og salt.

Putt nå fiskestykkene der og vent. (Funker bare med fet fisk som laks, ørret og makrell)

Så etter 12-24 timer spis dem

Potet, rømme, flatbrød, agurk... alt det der.

Det er ingen lenger som gjør dette men, prøv og lag din egen variant...

(det er litt det samme som å sylte torskelever.. det er få som gjør det men du verden så du får tilbakebetalt om du gjør der)

Dill og sitron kan kanskje løfte det litt til. Selv om de er mest reservert for reker og kreps.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Syltet fisk...? Aldri hørt om sursild?
    .. joda, men det er ikke noen som gjør det med vilje lenger. Og ikke til middag i alle fall.

..eller lager det selv for å si det på en annen måte.

Jeg kjenner ingen som lager sin egen sursild, det er bare noe som kjøpes i spann og glass på kolonialen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ja men det kommer av at sild i løsvekt er dyrere enn sild i dunk, hvis man i det hele får tak i sild... Jeg lager sjøl når jeg får tak i sild, men det er ikke ofte nå for tida... et par år siden sist nå, og det var en kollega som nå er pensjonist og flytta...

G

Gjestemedlem

Gjest
    ja men det kommer av at sild i løsvekt er dyrere enn sild i dunk, hvis man i det hele får tak i sild... Jeg lager sjøl når jeg får tak i sild, men det er ikke ofte nå for tida... et par år siden sist nå, og det var en kollega som nå er pensjonist og flytta...
    Vet, jeg har et par lokale fiskere som legger til kai av og til og selger litt fangst til privatpersoner. For litt over en måned siden var det sild å få kjøpt. Ingen upris 30kr kg rund, men jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med den.

... lyr, lange og flatfisk går til samme pris. Og selvsagt krabbe.

Noen lørdager på Møvik kai, for de lokale som lurer. Men tilbake til silden. Jeg liker sursild, løksild, dillsild for å bli litt svorsk. Men tomatsild, rømmesild og sennepssild er også godt. Det er mye annet og men .. enkel sursild er ofte det beste.

.. og så er det ting jeg ikke på noen måter forstår som Seilaks..

Hvis noen kan forklare den til meg så skylder jeg dem en tjeneste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En annen ting som jeg liker godt men som er neste umulig å få tak i er syltet sopp. Italienerne er kanskje flinkest på dette med spikersoppene i olje. Men Polakker og Russere kan sine ting de også.

Jeg liker å plukke sopp om høsten og traktkanstarell og piggsopp synes jeg er bra til dette. (Steinsoppen og kantarellen synes jeg er bedre til tørking)

Men kan kan godt bruke små champignoner kjøpt i beger også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vet, jeg har et par lokale fiskere som legger til kai av og til og selger litt fangst til privatpersoner. For litt over en måned siden var det sild å få kjøpt. Ingen upris 30kr kg rund, men jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre med den.

... lyr, lange og flatfisk går til samme pris. Og selvsagt krabbe.

Noen lørdager på Møvik kai, for de lokale som lurer. Men tilbake til silden. Jeg liker sursild, løksild, dillsild for å bli litt svorsk. Men tomatsild, rømmesild og sennepssild er også godt. Det er mye annet og men .. enkel sursild er ofte det beste.

.. og så er det ting jeg ikke på noen måter forstår som Seilaks..

Hvis noen kan forklare den til meg så skylder jeg dem en tjeneste.
    Prøv å lage kubbesild. Kjempenkelt, men du må passe på som ein smed....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ser at nettet er fullt av merkelege oppskrifter på kubbesild. Mi oppskrift er veldig enkel. Ta eit partal med sild, og tørrsalt desse over natta. Neste dag skjer du av "snuten" på silda. Så knyter du to og to silder saman i halen. (Du skal IKKJE flekkje eller sløge silda, berre skjere av nasen, slik at auga vert att på kroppen). Så heng du dei opp til tørk/speking. Etter 3-4-5 veker (her er kunsten) er kubbesilda ferdig. Skjer filetane, del dei opp i passelege strimlar, ha på brød, gjerne med ein eller anna form for pickles.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et det det samme som nubbesild?

Høres litt likt ut. Nubbesild er i alle fall veldig godt.

Regner med det er det samme selv om sogningene ikke har lært å snakke reint.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.720
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ser at nettet er fullt av merkelege oppskrifter på kubbesild. Mi oppskrift er veldig enkel. Ta eit partal med sild, og tørrsalt desse over natta. Neste dag skjer du av "snuten" på silda. Så knyter du to og to silder saman i halen. (Du skal IKKJE flekkje eller sløge silda, berre skjere av nasen, slik at auga vert att på kroppen). Så heng du dei opp til tørk/speking. Etter 3-4-5 veker (her er kunsten) er kubbesilda ferdig. Skjer filetane, del dei opp i passelege strimlar, ha på brød, gjerne med ein eller anna form for pickles.
    Problemet er ikke å lage lubbesild, men å klare å svelge svineriet ned. :p

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0

mvh
    Ikkje lubbe (har eg aldri smakt), men kubbe.
    Vi et berre filetane. Innmaten, hovudet og skinnet let vi vere...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.720
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Ikkje lubbe (har eg aldri smakt), men kubbe.
    Vi et berre filetane. Innmaten, hovudet og skinnet let vi vere...
    Ser ikke ut til å være særlig forskjell:

https://no.wikipedia.org/wiki/Lubbesild

Ser at denne tråden handler om mat. Er ikke sikker på at lubbesild/kubbesild hører hjemme her......

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.720
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er røyking (slikt er hardt for magen, og meir brukt lenger sørpå) inn i prosessen, dessutan sløyest silda. Det gjer ikkje vi.
    Vel, deg om det.

Jeg er virkelig ikke vanskelig i matveien (bl.a. har iguana glidd ned uten problemer), men jeg trekker grensen ved tørket og saltet sild, uansett benevnelse. Da skal jeg heller gå på huggormjakt.

Hvis noen måtte lure: Ja, jeg har ved en enkelt anledning truet ned noen munnfuller lubbesild. Aldri, aldri mer! :p

mvh

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Har ikke bakt et brød i hele mitt liv men ser frem til å forsøke å bake langebrød med ungene i morgen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tid til heving skulle det ikke skorte på i disse dager.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.376
    Torget vurderinger
    75
    Namnam, kubbe sild og bokna sild er godt

Her går det mest i eplekake baking, enkelt og godt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning