Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23

    DIY dag i dag - sursild & krutonger!

    Svensk matjessild av beste kvalitet. Hemmelig krydderblanding, laurbærblad er også obligatorisk.
    Demerarasukker, eplecidereddikk og vann. Utrolig godt, enkelt og rimelig. Eneste problemet er å vente....
    Skal nytes på Baker Hansens "Dansk Grov" (anbefales), akkompagnert av Rørossmør selvsagt.

    sursild I.png
    sursild II.png

    Vintertid er suppetid og det betyr hjemmelagde krutonger stekt i smør med persille og hvitløk.
    Fire store baguetter som har ligget "til tørk" en ukes tid.
    Obligatorisk tilbehør til kremet suppe...

    krutonger.png








     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sursild har jeg laget i maaange år, - men ikke på matjessild... bruker selvsagt utvannet spekesild... Sursild på kryddersild blir fundamentalt feil!
    Jeg spiste sildetallerken på Bristol for ett års tid siden, og den sursilda var fantastisk god... Jeg lurer....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Mange varianter... jeg lager tre-fire forskjellige. Inkl. en med klassisk spekesildfilet. Whatever floats your boat.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Gammelt nytt men like jævlig fordømt relevant... mellomleddene som er den altoverskyggende kostnaden. Ikke så rart kanskje, med konstante gigantomaniske kostbare reklamekampanjer i alle kanaler og medier, overetablering av butikker, voldsomt stigende andel "prefab og ferdigmat" i kostbare innpakninger, nesten umulig å få kjøpt enkelte produkter som ferskvare lenger, sykt små mengder i oversize emballasje som gjerne veier mer enn produktet (fem skiver pålegg i en godt pansret plastinnpaking eksempelvis) pluss en mengde andre små og store prisdrivende elementer inkl. selve utøvelsen av markedsmakten til de meget få som eier og styrer hele dette markedet. Når man har kontroll på hele kjeden fra råvarenes vei via foredling, mellomlagring, transport og utsalg så er ikke regnestykket vanskelig - men mindre man besitter en kolossal grad av naivitet og troen på bare det gode i mennesket.

    Legg så til svake styresmakter, store og omfattende krav til alle fasiliteter mht. lokaler, kontroller, tekniske installasjoner etc. ( som selvsagt innehar elementer av fornuft re. matsikkerhet osv.) så er kostnadsbilted komplett.

    Oppfordrer alle som vil og har muligheten til å handle mest mulig av de lokale tilbydere, heldigvis ser det ut til at de blir fler og fler. Hadde vært fint å fått klistret en oppdatert og aktiv liste over hvilke muligheter som finnes!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    LItt merkelig, siden det stadig blir hevdet her at det nettopp ikke er mellomleddene som stikker av med fortjenesten, og sluttleddets påslag er så lite at det knapt går an... her tjener man jo på volumet, som sikkert delvis er riktig... Da ender man jo med bonden og fiskeren som ulvene som tar ågerpris for produktene sine...??
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.540
    Mellomleddet er jo også bonden da, gjerne organisert i et samvirke, de milliardene som overføres via statsbudsjettet mangler jo også i dette regnestykke. Men uansett litt kjipt at alle tråder blir dommedagstråder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    LItt merkelig, siden det stadig blir hevdet her at det nettopp ikke er mellomleddene som stikker av med fortjenesten, og sluttleddets påslag er så lite at det knapt går an... her tjener man jo på volumet, som sikkert delvis er riktig... Da ender man jo med bonden og fiskeren som ulvene som tar ågerpris for produktene sine...??
    Dersom man lurer på hva de mest sentrale aktørene mellom bonde og ens kjøleskap tjener så kan man stort sett se årsrapportene deres som publiseres. Nå er ikke denne bransjen noe jeg følger spesielt nøye akkurat, men meg bekjent er det ingen av de store aktørene (kjedene/Orkla/Tine) som har oppsiktsveggende store marginer, i alle fall om man klarer å skille mellom nominelle tall og prosenter siden de nominelle tallene fort blir ganske store i store sjapper. Tiine har eksempelvis lønnskostnader på over 4 milliarder kroner, hvorav det aller, aller meste i Norge. Vareforbruk - hvor man må anta at det aller meste er melk - er i samme størrelsesorden som andre driftskostnader totat sett og disse kostnadene må dekkes inn over prisen på produkter ut fra Tine til neste ledd. Tine pleier å tjene et sted mellom 1 og 2 milliarder kroner i året, Norgesgruppen ligger på 3-4 selv om virksomheten ikke er direkte sammenlignbar.

    Det derimot nesten ingen i Norge vet er hva f.eks en liter melk koster ut fra Tine. Bonden får vel et sted over 5 kroner literen, en liter melk på Rema i Oslo koster, før mva ca 14 kroner literen om man kjøper den i 1.75l - kartong som jeg gjør. Om kalkylene for melk hos Rema er spesielt gode eller dårlige aner jeg rimelig nok ingen verdens ting om siden jeg ikke jobber med innkjøp og prising i dagligvarebransjen. Dette gjelder nesten alt av dagligvarer siden prisene inn til kjedene er godt bevarte hemligheter. Det har imidlertid blitt meg fortalt fra noen i bransjen at kjøttdeig stort sett alltid selges med tap og om man virkelig skal gi Rema et ballespark så skulle man kjøpe Axa havregryn, i alle fall en gang i tiden tapte Rema angivelig 7 kroner pr. pakke (dette er noen år siden jeg ble fortalt riktig nok). Før i tiden tjente de visstnok mye på ikke--spislige dagligvarer som sjampo, tannkrem og slikt men etter at Eruopris og senere Normal kom har visstnok det endret seg mye. En gang i tiden var frukt- og grønt på slang omtalt som "finansdepartementet" i dagligvare, det var der mye av fortjenesten lå. Basert på hva innvandrerbutkker i Oslo selger samme type grønnsaker for kan det se ut som det fortsatt er noe i dette forsåvidt.

    De langt fleste skjønner nok at de koster pæng med landbruksmaskineri, drivstoff, kunstgjødsel osv samt at det skal legges ned mye arbeid. Men det er ikke akkurat gratis å drive resten av verdikjeden heller.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel slett ikke så enkelt... feks har alle de store egne datterselskaper for både produksjon og transport, hvor innsyn i marginer og kalkyler ikke er tilgjengelige...
    Nå gikk Debatten nettopp på NRK, men jeg fikk bare med meg slutten, men det kom nokså klart fram at bøndene i liten grad har mulighet til å påvirke Tine for bedre kompensasjon for økte driftsutgifter. Man får fastsatte priser for melk, kjøtt, etc - og det er det...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dersom man lurer på hva de mest sentrale aktørene mellom bonde og ens kjøleskap tjener så kan man stort sett se årsrapportene deres som publiseres. Nå er ikke denne bransjen noe jeg følger spesielt nøye akkurat, men meg bekjent er det ingen av de store aktørene (kjedene/Orkla/Tine) som har oppsiktsveggende store marginer, i alle fall om man klarer å skille mellom nominelle tall og prosenter siden de nominelle tallene fort blir ganske store i store sjapper. Tiine har eksempelvis lønnskostnader på over 4 milliarder kroner, hvorav det aller, aller meste i Norge. Vareforbruk - hvor man må anta at det aller meste er melk - er i samme størrelsesorden som andre driftskostnader totat sett og disse kostnadene må dekkes inn over prisen på produkter ut fra Tine til neste ledd. Tine pleier å tjene et sted mellom 1 og 2 milliarder kroner i året, Norgesgruppen ligger på 3-4 selv om virksomheten ikke er direkte sammenlignbar.

    Det derimot nesten ingen i Norge vet er hva f.eks en liter melk koster ut fra Tine. Bonden får vel et sted over 5 kroner literen, en liter melk på Rema i Oslo koster, før mva ca 14 kroner literen om man kjøper den i 1.75l - kartong som jeg gjør. Om kalkylene for melk hos Rema er spesielt gode eller dårlige aner jeg rimelig nok ingen verdens ting om siden jeg ikke jobber med innkjøp og prising i dagligvarebransjen. Dette gjelder nesten alt av dagligvarer siden prisene inn til kjedene er godt bevarte hemligheter. Det har imidlertid blitt meg fortalt fra noen i bransjen at kjøttdeig stort sett alltid selges med tap og om man virkelig skal gi Rema et ballespark så skulle man kjøpe Axa havregryn, i alle fall en gang i tiden tapte Rema angivelig 7 kroner pr. pakke (dette er noen år siden jeg ble fortalt riktig nok). Før i tiden tjente de visstnok mye på ikke--spislige dagligvarer som sjampo, tannkrem og slikt men etter at Eruopris og senere Normal kom har visstnok det endret seg mye. En gang i tiden var frukt- og grønt på slang omtalt som "finansdepartementet" i dagligvare, det var der mye av fortjenesten lå. Basert på hva innvandrerbutkker i Oslo selger samme type grønnsaker for kan det se ut som det fortsatt er noe i dette forsåvidt.

    De langt fleste skjønner nok at de koster pæng med landbruksmaskineri, drivstoff, kunstgjødsel osv samt at det skal legges ned mye arbeid. Men det er ikke akkurat gratis å drive resten av verdikjeden heller.
    Må skille mellom basispris, målpris og noteringspris på melk. Bonden får basispris og den ligger litt over 4 kroner/l. Utfra denne får bøndene tillegg eller trekk, utfra kvalitet og forhold til kvoten de arbeider innenfor.

    I 1985 utgjorde basisprisen 49% av utsalgsprisen på melk. Det gjør den ikke idag ... at melkebønder gidder holde på innenfor dette prissystemet er selvsagt et mysterium, men stadig flere ser lyset.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.540
    Det er vel slett ikke så enkelt... feks har alle de store egne datterselskaper for både produksjon og transport, hvor innsyn i marginer og kalkyler ikke er tilgjengelige...
    Nå gikk Debatten nettopp på NRK, men jeg fikk bare med meg slutten, men det kom nokså klart fram at bøndene i liten grad har mulighet til å påvirke Tine for bedre kompensasjon for økte driftsutgifter. Man får fastsatte priser for melk, kjøtt, etc - og det er det...
    Resultatet til datterselskapene er reflektert i konsernregnskapene.. så jo, det er omtrent så enkelt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er det jo, og man ser jo at det går så det suser.... men hvem er mest ansvarlig for matvareprisene? Bonden og fiskeren - eller konsernene??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er det jo, og man ser jo at det går så det suser.... men hvem er mest ansvarlig for matvareprisene? Bonden og fiskeren - eller konsernene??
    Primært det generelle lønns- og kostnadsnivået i Norge, bosetningsmønster, distrikts-/landbrukspolitikk og tollvern vil jeg tro. Og svak valuta for ting som er importert.

    Det mest påfallende med f.eks dagligvarekjeder er ikke hvor store marginer de har (igjen i prosenter) men hvor dominerende de er. Det er ikke spesielt lett å se noen grunn til at det generelle prisnivået ville vært fundamentalt annerledes om det var spredt på 10 grupperinger fremfor 3. Eierene ville riktig nok vært mindre rike på privaten, noe jeg er inntrykk er hva de fleste egentlig henger seg opp i og tenker derfor at marginene må være enorme. Det må de ikke, det holder lenge at volumene er enorme selv om marginene er små.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    IMG_5740.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Den husker vi - Hawaii sandwich...
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Var på besøk hos en god vennefamilie i helgen. 2 dager med mat/vin. Her er par av rettene. Løyrom på toast med rømme og rødløk;så enkelt men så nydelig sammen med Ayala champagne. Den andre er veldig kortreist røye med beurre blanc, kun "svettet" på pannen slik at den var veldig lett varmebehandlet. Hovedrett var indrefilet av Herford med okse glace(ikke noe bilde)

    IMG20240217182536.jpg IMG20240217184313.jpg
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Bare å teste, er veldig digg måte å lage mye volum på også. La sous vide posene ligge i kjøleskapet 10-12 timer før du tar i ismaskin så sveller melkeproteiner og isen blir mer luftig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bare å teste, er veldig digg måte å lage mye volum på også. La sous vide posene ligge i kjøleskapet 10-12 timer før du tar i ismaskin så sveller melkeproteiner og isen blir mer luftig.
    Har brukt sous vide ganske mye opp igjennom årene men aldri for is eller vaniljesaus. Det skal jeg prøve på. Genial måte for å få godt resultat. Kjører du laks på 53 grader i ca 20 min så smaker du laks for første gang er min mening. Unngår denaturering/koagulering av visse proteiner(jeg ikke husker navnet på) som endrer smak og konsistens til noe helt annet/værre. Jeg SV lammerull/salt lammelår/Juleskinke til jul. Blir perfekt hver gang. Setter det på om kvelden og tar det opp om morgenen etter.
    Kjør på! Inspirerende :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn