Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.017
    Antall liker
    16.401
    Torget vurderinger
    2
    Elendig foto, men god story, trur eg.

    Salatbladene, eggene, tomatene og kyllingen kommer fra egen gård; aiolien ditto når det gjelder egg, mens olivenoljen og dijonsennepen må jeg gi andre æren for.

    IMG_4047.JPG
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    5.968
    Sted
    Holmestrand
    Like dumt som vegetarbiff, vegetarburger osv...
    Vet ikke det.
    Jeg spiser gjerne vegetar, men ikke særlig imponert over vegetar som prøver å være noe det ikke er.
    Vegetarburger har jeg spist en del av som har smakt godt, men kålrabi- eller soyabiff, not so much.

    Gratinert blomkål er veldig godt, spesielt med litt (eller mye) bacon, men da er det kanskje ikke helt vegetar.
    Jeg er gjerne med på å redusere inntak av kjøtt, og det har vi også gjort i mange år allerede, men vegetar eller veganer er helt uaktuelt.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    264
    Antall liker
    318
    Sted
    VestBredden
    Vet ikke det.
    Jeg spiser gjerne vegetar, men ikke særlig imponert over vegetar som prøver å være noe det ikke er.
    Vegetarburger har jeg spist en del av som har smakt godt, men kålrabi- eller soyabiff, not so much.

    Gratinert blomkål er veldig godt, spesielt med litt (eller mye) bacon, men da er det kanskje ikke helt vegetar.
    Jeg er gjerne med på å redusere inntak av kjøtt, og det har vi også gjort i mange år allerede, men vegetar eller veganer er helt uaktuelt.
    Navnene jeg ikke liker, hvilken livstil folk vil ha er opptil hver enkelt, men det med og innta MINDRE kjøtt er FEIL.
    Om det er noe, så bør vi ØKE inntaket av kjøtt og proteiner...!!!!!!
    Den moderne greiene der er direkte skadelig for oss om vi skal holde oss friske.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    264
    Antall liker
    318
    Sted
    VestBredden
    Dette er utdrag ifra ASK AI

    Thomas N. Seyfried er en anerkjent biolog og professor innen kreftmetabolisme og ernæring ved Boston College i USA. Han er kjent for sitt arbeid med å utforske forholdet mellom metabolisme, ernæring og kreft, spesielt gjennom studier som involverer bruk av en ketogen diett for kreftbehandling.
    Seyfried har publisert flere bøker og forskningsartikler som utforsker teorien om at kreft er i stor grad en metabolsk sykdom, og at endringer i kroppens metabolisme, inkludert bruken av ketogen diett og faste, kan påvirke kreftcellers vekst og overlevelse.



    Ifølge Thomas Seyfried og andre som støtter teorien om at kreft er i stor grad en metabolsk sykdom, mener de at glukose (sukker) spiller en viktig rolle i kreftutvikling og vekst av kreftceller av følgende grunner:
    1. Warburg-effekten: Nobelprisvinneren Otto Warburg oppdaget på 1920-tallet at kreftceller har en tendens til å metabolisere glukose på en annen måte enn friske celler. Kreftceller har en tendens til å favorisere anaerob glykolysen, en prosess som involverer omdannelsen av glukose til energi selv i tilstedeværelsen av oksygen (aerob prosess), noe som er mindre effektivt enn normal aerob metabolisme.
    2. Rask celledeling: Kreftceller har en tendens til å dele seg raskt og krever store mengder energi for å støtte denne prosessen. Ved å metabolisere glukose på en raskere måte, kan kreftceller raskt skaffe den energien de trenger for å vokse og formere seg.
    3. Insulin og vekstfaktorer: Høye nivåer av glukose kan føre til økt produksjon av insulin og vekstfaktorer i kroppen, som igjen kan stimulere vekst av kreftceller.
    4. Inflammasjon: Høyt sukkerinntak kan føre til kronisk inflammasjon i kroppen, noe som kan skape et miljø som er mer gunstig for kreftutvikling.



     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.017
    Antall liker
    16.401
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde "advance team" her til rekognosering, før en ordentlig matfrans skal innom.
    Eran tupp är mycket aktiv. Det blir mycket ljud.

    Neste gjest var altså glad i "största möjliga tyssstnad" (sic).

    Vi har to haner (dvs jeg mistenker at den ene Bresse-kyllingen også er en tupp), og bråkmakeren er veldig glad i å gale, såpass at vi en tid tilbake vurderte Coq au vin som neste stasjon. Uten vin. I Römertopf, med gårdens grønnsaker, til lunsj.

    IMG_4067.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn