Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.113
    Antall liker
    16.590
    Torget vurderinger
    2
    Elendig foto, men god story, trur eg.

    Salatbladene, eggene, tomatene og kyllingen kommer fra egen gård; aiolien ditto når det gjelder egg, mens olivenoljen og dijonsennepen må jeg gi andre æren for.

    IMG_4047.JPG
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.379
    Antall liker
    6.092
    Sted
    Holmestrand
    Like dumt som vegetarbiff, vegetarburger osv...
    Vet ikke det.
    Jeg spiser gjerne vegetar, men ikke særlig imponert over vegetar som prøver å være noe det ikke er.
    Vegetarburger har jeg spist en del av som har smakt godt, men kålrabi- eller soyabiff, not so much.

    Gratinert blomkål er veldig godt, spesielt med litt (eller mye) bacon, men da er det kanskje ikke helt vegetar.
    Jeg er gjerne med på å redusere inntak av kjøtt, og det har vi også gjort i mange år allerede, men vegetar eller veganer er helt uaktuelt.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    356
    Antall liker
    460
    Sted
    VestBredden
    Vet ikke det.
    Jeg spiser gjerne vegetar, men ikke særlig imponert over vegetar som prøver å være noe det ikke er.
    Vegetarburger har jeg spist en del av som har smakt godt, men kålrabi- eller soyabiff, not so much.

    Gratinert blomkål er veldig godt, spesielt med litt (eller mye) bacon, men da er det kanskje ikke helt vegetar.
    Jeg er gjerne med på å redusere inntak av kjøtt, og det har vi også gjort i mange år allerede, men vegetar eller veganer er helt uaktuelt.
    Navnene jeg ikke liker, hvilken livstil folk vil ha er opptil hver enkelt, men det med og innta MINDRE kjøtt er FEIL.
    Om det er noe, så bør vi ØKE inntaket av kjøtt og proteiner...!!!!!!
    Den moderne greiene der er direkte skadelig for oss om vi skal holde oss friske.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    356
    Antall liker
    460
    Sted
    VestBredden
    Dette er utdrag ifra ASK AI

    Thomas N. Seyfried er en anerkjent biolog og professor innen kreftmetabolisme og ernæring ved Boston College i USA. Han er kjent for sitt arbeid med å utforske forholdet mellom metabolisme, ernæring og kreft, spesielt gjennom studier som involverer bruk av en ketogen diett for kreftbehandling.
    Seyfried har publisert flere bøker og forskningsartikler som utforsker teorien om at kreft er i stor grad en metabolsk sykdom, og at endringer i kroppens metabolisme, inkludert bruken av ketogen diett og faste, kan påvirke kreftcellers vekst og overlevelse.



    Ifølge Thomas Seyfried og andre som støtter teorien om at kreft er i stor grad en metabolsk sykdom, mener de at glukose (sukker) spiller en viktig rolle i kreftutvikling og vekst av kreftceller av følgende grunner:
    1. Warburg-effekten: Nobelprisvinneren Otto Warburg oppdaget på 1920-tallet at kreftceller har en tendens til å metabolisere glukose på en annen måte enn friske celler. Kreftceller har en tendens til å favorisere anaerob glykolysen, en prosess som involverer omdannelsen av glukose til energi selv i tilstedeværelsen av oksygen (aerob prosess), noe som er mindre effektivt enn normal aerob metabolisme.
    2. Rask celledeling: Kreftceller har en tendens til å dele seg raskt og krever store mengder energi for å støtte denne prosessen. Ved å metabolisere glukose på en raskere måte, kan kreftceller raskt skaffe den energien de trenger for å vokse og formere seg.
    3. Insulin og vekstfaktorer: Høye nivåer av glukose kan føre til økt produksjon av insulin og vekstfaktorer i kroppen, som igjen kan stimulere vekst av kreftceller.
    4. Inflammasjon: Høyt sukkerinntak kan føre til kronisk inflammasjon i kroppen, noe som kan skape et miljø som er mer gunstig for kreftutvikling.



     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.113
    Antall liker
    16.590
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde "advance team" her til rekognosering, før en ordentlig matfrans skal innom.
    Eran tupp är mycket aktiv. Det blir mycket ljud.

    Neste gjest var altså glad i "största möjliga tyssstnad" (sic).

    Vi har to haner (dvs jeg mistenker at den ene Bresse-kyllingen også er en tupp), og bråkmakeren er veldig glad i å gale, såpass at vi en tid tilbake vurderte Coq au vin som neste stasjon. Uten vin. I Römertopf, med gårdens grønnsaker, til lunsj.

    IMG_4067.JPG
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.766
    Sted
    Sandefjord
    Apropos biff - er det noen som har prøvd Rema1000 sitt Waguy-utvalg?

    Vet ikke om det er annet enn et lokalt utvalg/kampanje, ser ikke noe på www.rema.no men en Rema-butikk lokalt ved min arb.plass (Sandefjord) har nå Waguy A5 tilgjengelig i 200g forpkaning. Man må be betjening hente fra lager, ligger ikke åpent i disk. Det er printet profilering i rikt monn om Waguy, så virket ikke så "tilfeldig".
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.558
    Antall liker
    12.937
    Sted
    Sørlandet
    Er turist i egen by i disse dager og i går besøkte vi byens koseligste vinbar, Mølla Vinbar. Dem inviterer på grillaften hver søndag og er virkelig verdt et besøk. Lokale råvarer og for første gang har jeg spist grilla vannbøffel.

    IMG_5985.jpeg IMG_5982.jpeg IMG_5973.jpeg IMG_5978.jpeg IMG_5975.jpeg IMG_5979.jpeg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har spist en del bøffel i Italia; det er mye av dem rundt der jeg bor, men som biffkjøtt kommer det ikke helt opp mot en god okse, Derimot kan kvernet bøffelkjøtt med fordel inngå i en ragu sammen med kvernet kalv og kvernet gris.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.242
    Antall liker
    105.597
    Torget vurderinger
    23

    Lett sommerlig på terrassen...
    Salat med ruccola, feldsalat, agurk, rødløk, fetaost.
    Grillet kylling, sitron, Slukets originale basilikumolje...

    20240708_173812.jpg

     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.242
    Antall liker
    105.597
    Torget vurderinger
    23
    Du får sende oppover et par-tre kasser med gjeve saker du som bor noe nærmere anstendigheten..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.714
    Antall liker
    2.323
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tar gjerne et par kilo med kveitebuk, det er ikke så lett å få tak i det her. Kveitebuk er dessverre underskattet i Norge. Jeg synes det er en råvare som kan måle seg med toro.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.113
    Antall liker
    16.590
    Torget vurderinger
    2
    Når hvitløken trives i god jord blir resultatet bra.
    Feddene skal settes igjen, før frosten i år. Vi ønsker å bedrive "omfattende" hvitløksdyrking her.

    En vidunderlig hardneck-variant vi etterhvert har fått en del erfaring med.

    IMG_4140.JPG

    IMG_4142.JPG
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.242
    Antall liker
    105.597
    Torget vurderinger
    23
    Blir det bra størrelse på de?? Irriterer meg at det ikke er ordentlig hvitløk å få tak i, bare små knortekjepper
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.113
    Antall liker
    16.590
    Torget vurderinger
    2
    Blir det bra størrelse på de?? Irriterer meg at det ikke er ordentlig hvitløk å få tak i, bare små knortekjepper
    Jeg bruker størrelse 12 arbeidshansker, om du trenger målestokk. Avhenger av hva de står i. På det nedre feltet ble de veldig store, på et annet testfelt var de mindre, men innafor.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.113
    Antall liker
    16.590
    Torget vurderinger
    2
    Litt rett på spikeren, dette. To turister om matutvalget i norske butikker. De fyller kjøretøyet hjemme og legger kursen nordover på ferie.


    De setter pris på allemannsretten, men undrer seg over hva i ville faen i helvete det er som gjør at nordmenn aksepterer maten vi tilbys i butikkene.

    I fjor snakket Dagbladet med flere tyskere som alle hyllet Norge. Én ville til og med flytte hit for å nyte pensjonisttilværelsen, selv om han ikke har noen som helst tilknytning til landet.

    For at det skal bli aktuelt for disse herrene, må det drastiske endringer til, forteller Reinhardt i en lang tirade til Dagbladet:

    - Hvordan er dere fornøyde med produktutvalget i matbutikker her? Hvorfor stiller ingen kritiske spørsmål? Det er rett og slett katastrofalt, mener han.
    - Jeg fant ikke et eneste økologisk produkt i hele matbutikken!
    Tyskland fortsetter å være Norges desidert viktigste turistgruppe. I alt sto de for omtrent en fjerdedel av all turisme 2021.
    Østerrikerne ligger et stykke bak, men også de markerer seg stadig tydeligere.
    - Tyskere, og til en viss grad østerrikere, blir av noen nordmenn ansett for å være dårlige turister fordi de legger igjen lite penger. Hvorfor det?

    - Det er ikke rart. Jeg har kjøpt med fire ganger så mye mat hjemmefra nå enn i fjor. I år er reisen bare halvparten så lang, understreker Reinhardt, og forklarer:

    - Det er fordi utvalget her er så dyrt og dårlig, så jeg blir jo tvunget til det.


    Østerrike er Europas største eksportør av økologisk mat. Myndighetene anser det som en innsats for folkehelsen å støtte bønder som produserer økologisk, og spesielt i fjellområdene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Leste også den, og det er vel både vist og gale som det blir sagt... Utvalget kunne sikkert vært bedre, men et større problem er at særlig ute i distriktene er vi prisgitt firer-banden og deres utvalg... de har samtidig også gjort det umulig å drive frittstående butikker, ettersom de også kontrollerer hele grossistmarkedet...
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    650
    Antall liker
    782
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Leste også den, og det er vel både vist og gale som det blir sagt... Utvalget kunne sikkert vært bedre, men et større problem er at særlig ute i distriktene er vi prisgitt firer-banden og deres utvalg... de har samtidig også gjort det umulig å drive frittstående butikker, ettersom de også kontrollerer hele grossistmarkedet...
    «Nesten all omsetning av dagligvarer går i dag gjennom kjedetilknyttede dagligvareforretninger, innen NorgesGruppen (KIWI, Meny, Spar/Eurospar, Joker og Nærbutikken), Reitangruppen(Rema1000) og Coop (Mega, Obs!, Prix, Extra, Marked og Matkroken).»

    Hvem er den den 4. i «firer-banden»?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn