Noen fra Bartebyen her? Skal til Trondheim ifm Uka i midten av Oktober og har bestillt meg bord på Credo. Er det fortsatt så bra som det var en gang? - ble nærmest omtalt som Maaemo men til mye lavere pris. Jeg ble litt i stuss da jeg tittet innom i dag og det var ledig på omtrent alle dager noe som sjeldent er et godt tegn på det nivået.
Ikke vært der på årevis. Sist gang jeg var der var da fermentert mose og denslags var da shit på topprestauranter i Oslo. Det var oppriktig befriende å komme til Stiansen & co (det er mest & co nå - han har ikke vært særlig involvert i matlagingen på årevis) og få noe på tallerkenen som så ut som faktisk mat. Nå har pendelen svinget et godt stykke tilbake til normalen på de fleste topprestaurantene men Statholdergaarden har alltid levert på høyt nivå og de få gangene jeg har tittet innom reservasjonssiden så virker det som om det alltid er fullt der.
Noen fra Bartebyen her? Skal til Trondheim ifm Uka i midten av Oktober og har bestillt meg bord på Credo. Er det fortsatt så bra som det var en gang? - ble nærmest omtalt som Maaemo men til mye lavere pris. Jeg ble litt i stuss da jeg tittet innom i dag og det var ledig på omtrent alle dager noe som sjeldent er et godt tegn på det nivået.
Jeg har likt credo bedre enn fagn, men den hyggeligste overraskelsen der i byen har bula stått for. Det har sikkert mye med folka jeg var der med, men jeg hadde valgt bula over de to andre. Men stuket er litt mer kids som har rømt hjemmefra enn mcckinsey avdeling kjøkken, så det spørs hvor formelt humøret ditt er den kvelden.
Spiss giftslørsopp, en av de giftigste man kan finne i skogen, kan vise seg å være effektiv i behandling av nyrekreft med spredning, ifølge svenske forskere.
Sarcodon squamosus Furuskjellpigg danner sopprot (mykorrhiza) med furu og vokser derfor bare ved furutrær. Det er en stor, opptil 20 cm i diameter, skjellete brun sopp, ofte flere sopper samm…
www.viltgodt.no
Blir nok et måltid i morgen.
8 åringen digger sopp og mekket en meget god steinsoppsuppe til han 2 dager siden. Han ville ha mer igår kveld.
Som sagt, det finner du nå på Essa, på Ljan. Hun var et funn. Kommer fra Slovenia der hun lærte håndverket fra grunnen av og tok seg av bakingen o.a. på kjøkkenet til Mølleren Sylvia.
Det var rift om henne da vi stengte butikken og hun valgte Essa, fordi hun får fortsette å være kompromissløs.
Glemte et lite dryss med gjær i fordeigen.
Du trenger ikke nødvendigvis lage fordeig, men det smaker bedre og bakverket holder seg fersk lengre. Jeg pleie å lage 30-40kg fordeig uansett til alle andre brød som jeg baker denne dagen.
Blandes i 7minutt langsomt og eltes 5 min. fort. Det er en ganske tørr deig, mulig at du må ha litt mere vann i hvis du får problemer med en vanlig kjøkkenmaskin. Eller bruke
Porsjoneres og rulles ut til ca. 50cm. Det går enklere hvis du gjør det i flere trinn.
Brezelne må heves til de er ca dobbelt så tykk, så må de minst en time i kjøleskapet eller en halvtime i fryseren sånn at de blir stiv og det danner seg en hinne.
Imens lager du en 4% blanding med kaustisk soda. Husk PPE
Du dunker Brezelen i luten og setter de på et bakepapir - papiret må fettes i tillegg ellers setter seg bakverket fast pga luten. Bedre hvis du har en bakematte av silikon, el.
Drysses med salt, snittes og stekes ved 180-200grader til de er ferdig.
Tommelfingerregel med småbakst er når den ser ferdig ut, så er den det.
Husk å ha vifte på på kjøkkenet. Lutdampen fra bakingen er ikke helt bra for lungene.
Det går fint an å fryse de og friske de opp et par minutt i varmt ovnen. Men da burde de ikke bli stekt for hardt til å begynne med ellers blir de fort tørr.
Litt enkel bondekost i dag.
Rosastekt Berberi andebryst, aromachampignon,
appelsinsaus på nypresset juice,
sjalottløk, marmelade, redusert 50%.
100 gram fjellsmør montert til slutt!
Litt enkel bondekost i dag.
Rosastekt Berberi andebryst, aromachampignon,
appelsinsaus på nypresset juice,
sjalottløk, marmelade, redusert 50%.
100 gram fjellsmør montert til slutt!
Fantastisk reportasje i gårsdagens D2 hvor dem tar for seg 25 ikoniske retter og smaksopplevelser i restaurantbyen Oslo. Av de 25 så har jeg smakt 5 av dem og samtlige sitter fast i smakshukommelsen som klipper:
- Sjøkreps på Le Benjamin
- Supper på Dalat Cafe
- Cote de Boeuf på St. Lars
- Reinsdyrpizza på Lofthus
- Spagetti Løyrom på Arakataka