Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.589
    Svinefilet er ganske vanlig å få servert i Sverige. Dessverre er den ofte stekt altfor lenge, men på lørdag fikk vi en svært så vellykket versjon. Helt perfekt stekt, mør og saftig. Litt nyplukkede kantareller i sausen gjorde heller ingen skade.

    Riktig så godt var det. 👍🏻
    Det er en kollektiv nasjonal misforståelse at det er nødvendig å steke svinekjøtt godt og anbefalingene for temperatur man kan finne rundtomkring gjenspeiler også dette. Litt samme greia med kyllingbryst, de skal riktig nok ha høy nok temperatur, men heller ikke noe mer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.589
    Det var vel før man begynte å kontrollere kjøttet for trikiner. Alt svinekjøtt og hestekjøtt for salg til mat blir kontrollert.
    De dør ved 58 grader eller hva det nå er og er vel ikke observert i Norge siden 80-tallet eller så (lenge siden jeg las om dette, skal sies)
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    356
    Antall liker
    460
    Sted
    VestBredden
    De dør ved 58 grader eller hva det nå er og er vel ikke observert i Norge siden 80-tallet eller så (lenge siden jeg las om dette, skal sies)
    Null problem imo.. kjapt google søk (oldschool måten)

    Trikiner finnes sporadisk hos husdyr i Norge og ble sist påvist i to svinebesetninger slaktet i Tønsberg i 1994. Dette var første påvisningen hos svin siden 1981. Reservoaret for smitte til svin i Norge er vill fauna.


    Når er kylling rå?

    Unngå å spise rå kylling!, sier seniorforskeren og forklarer at rått kjøtt ikke er sterilt, og at det er bakterier på kjøttet som først blir borte etter at det er varmebehandlet. – Gjennomstek alt fjærfekjøtt, og med gjennomstekes menes en kjernetemperatur på minimum 75 grader.17. feb. 2019
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.589
    For den som lever i villfarelsen om at det er kjedene som dikterer et kjipt utvalg i butikkene og at det ikke er mulig å avvike fra dette.


    Problemet er fremfor alt hva folk faktisk etterspør og hva det er kommersielt grunnlag for å føre i en butikk. At en og annen en gang i skuddåret skal være litt sprø og unne seg noe ekstra er ikke akkurat grunnlag for å ha en bugnende butikk hvor alt mulig er tilgjengelig til enhver tid.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.978
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Sortland
    Det er en grunn til at Pizza Grandiosa (og lignende produkter) selger som hakka møkk.

    Og det har ingenting med kjedenes diktering å gjøre.

    Vi andre må bare leve med et :oops: :sleep:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.110
    Antall liker
    16.588
    Torget vurderinger
    2
    For den som lever i villfarelsen om at det er kjedene som dikterer et kjipt utvalg i butikkene og at det ikke er mulig å avvike fra dette.


    Problemet er fremfor alt hva folk faktisk etterspør og hva det er kommersielt grunnlag for å føre i en butikk. At en og annen en gang i skuddåret skal være litt sprø og unne seg noe ekstra er ikke akkurat grunnlag for å ha en bugnende butikk hvor alt mulig er tilgjengelig til enhver tid.
    Flere som viser til denne, og eksemplet er søkt. Mannen har 80% av sin omsetning om sommeren, når en haug statusjegere skal briefe på grillfestene sine (en jeg var hos skrøt av flytilsendte vaktler fra et sted i Italia der slike visstnok ble suverene alt annet av vaktler, på en slik sammenkomst på Hvasser). Butikken går med tap om vinteren, noe som også står i artikkelen. (Vaktlene var tørre og små, og sausen var for salt).

    Det norske vareutvalget er elendig, en funksjon av at folk ikke etterspør bedre/stiller krav/vet bedre -- og av at det enkleste for butikkene er å tilby ting det er minimalt med svinn på/krav om særbehandling av.

    Det er fullt mulig å be butikkene ta inn ting, hvorvidt det skjer handler om innehaverens holdning til variasjon og vilje til å etterkomme forespørselen. Hvorvidt varen forblir i sortimentet handler om hva de andre som handler der finner på. Men Joker på Hvasser er spesiell, og går langt utenom Jokerbutikken på Vaset, som har mye godt i hyllene på sommer- og vintertopp. Da jeg bodde i Valdres og fikk venner på besøk syns jeg det var morsomt å ta dem med inn på Jokerbutikken oppe i fjellet for så å avvente reaksjonen. "Men, hva er dette? Hvordan har det seg at ...? Her er jo ting jeg ikke finner der jeg handler i Oslo."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.589
    Flere som viser til denne, og eksemplet er søkt.
    Det er selvsagt søkt, men det er et eksempel på hva som kan skje dersom etterspørsel (og betalingsvilje) faktisk eksisterer. Selv i Oslo med 700k innbyggere + en god slump dagpendlere og andre besøkende er det ikke marked for allverdens med fjonge forretninger og disse har en tendens til å ligge i områder hvor kjøpekraften er ganske god, som på Frogner, Majorstuen, Nordstrand etc selv om det finnes noen unntak her og der.

    Vi har en Gutta på Haugen et eiendomsmeglsersteinkast unna der jeg bor på Nordstrand, tror jeg har vært der tre-fire ganger siden de åpnet for noe over et års tid siden og basert på lokalpressen så virker de som de sliter litt selv om Jacobs på Holtet har vært stengt for ombygging omtrent hele tiden etter at de åpnet. Med det prisnivået som er der så er det ikke akkurat noe veldig mange kan basere seg på til det daglige og da blir det fort noe ost, litt skinke eller noe slikt en gang i mellom selv om det sikkert er noen lokale som handler mye der for alt jeg vet.

    Jeg mener forsåvidt at dersom man kan å lage mat så er det ikke noe større problem å leve rimelig godt basert på hva som er tilgjengelig i en noenlunde normal norsk dagligvareforretning. Man får grønnsaker, basis tørrvarer, meiriprodukter, krydder osv. Selv om utvalget ikke nødvendigvis er veldig spennende så fremstår det for meg som underlig dersom noen skulle mene at det ikke er mulig å lage ett eller annet velsmakende basert på det som finnes. Men folk flest kan stort sett ikke å lage mat, det er i alle fall mitt noe anekdotiske inntrykk. Hva man kan se folk putte i handlekurven inidikerer også at så er tilfelle.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.420
    Antall liker
    9.843
    Butikkene har ikke så stort spillerom for å kunne tilby noe utenom det kjeden sier de skal ha. De kan vel ha en liten hylle eller to med lokalmat eller lignende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.079
    Antall liker
    13.589
    Butikkene har ikke så stort spillerom for å kunne tilby noe utenom det kjeden sier de skal ha. De kan vel ha en liten hylle eller to med lokalmat eller lignende.
    Det kan de sikkert, men det forutsetter også at noen faktisk kjøper det over tid for at det skal være liv laga. En god slump av dette lokalmatgreiene er også relativt triste saker, noe man eventuelt oppdager første og siste gang man kjøper noe av sorten. Jeg tipper de som driver med undersøkelse av norske kjøpevaner innen dagligvare for lenge siden har funnet ut at det er en avgrunn mellom hva folk sier de vil ha og hva de faktisk kjøper. Jeg bor i Oslo og det er ingen som tviner noen til å kjøpe Norvegia-ost og det finnes flust av alternativer men like fullt har butikkene en svær stabel av denne smaksløse gummien så det selger åpenbart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel kanskje slik at Norvegia selger mest nettopp fordi Ola og Peder foretrekker "milde smaker"... Vellagret norvegia er ikke så hoppende gale, selv om det finnes andre alternativer til femdobble pris... Ved flere anledninger har jeg havnet forbi disse hollandske mobile ostemarkedene, og har faktisk blitt tildels skuffet over både ekte hollandsk gouda og nøkkelost, - siste forøvrig en av mine favoritter til matpakka...
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.715
    Antall liker
    1.030
    Vi kan vel egentlig fastslå at nordmenn ikke har noe stor interesse for mat, (kanskje 5 %) Resten vil spise og bli mett samme hva det er.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jeg vel ikke helt enig i, men feks for barnefamilier utgjør nok matbudsjettet en relativt betydelig del av løpende utgifter, - og gitt de siste 12-18 mnd prisøkninger har det ikke akkurat blitt bedre.. hva SSB legger til grunn for sin ca 5% prisøkning skjønner jeg svært lite av...
    Forøvrig ser det ut til av mange nordmenn er av den oppfatning at unger helst ikke må utsettes for sterke smaker... utenom evt taco....
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Portugal


    Om ein skulle ete slik taco kvar dag, ville det kosta 3500 kroner i veka.


    – Ja, eg har stor forståing for dei som opplever at prisane på alle ting har auka, og det er derfor det er viktig å få både renta og inflasjonen ned. Målet er at folk skal få betre råd, seier Pollestad.

    Skjerma frå resten av Europa

    Ivar Pettersen, matforskar hos Alo-Analyse, seier prisnivået på mat er vesentleg høgare i Noreg enn i andre land.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn