Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    2.343
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo du som forklarer bortfallet av spesialforretninger med kjedenes inntog. Jeg er heller ikke særlig glad i norske matvarekjeder, men jeg synes det er fascinerende at det er din eneste forklaringsvariabel på hvorfor det ikke bugner av rimelig, god og fin kortreist norsk mat i 'matbutikker som bonden får betalt masse penger for. Det virker, i fullt alvor, som at du tror at folk flest ellers ville ha dratt rundt til flere butikker og kjøpt litt grønnsaker her, litt kjøtt der og litt fisk her til en betydelig lavere pris og mye bedre betalt til bøndene om det bare ikke var for disse jævla matvarebaronene.

    Norge har råvarer, kokker og restauranter i toppklasse. En restaurant i Oslo med en Michelinstjerne er så mye bedre enn tilsvarende i Spania eller Frankrike at det er nærmest komisk. Det er fullt hele tiden for et måltid som koster 2-3-4-5k per capita inkl vin (7-8k om man går på Maaemo). Masser av betalingsvilje, men tilsvarende for å kjøpe noe kjøtt, fisk, litt grønnsaker osv for å få mat på bordet i det daglige er åpenbart ikke til stede. Rett ved siden av er jeg jobber så ligger en Annis med tørrmodnet kjøtt osv. Jeg har enda ikke vært der, men jeg har vært to ganger på restauranten deres og betalt 1200 for maten (vin i tillegg) uten å blunke.
    Og du spurte om en forklaring? 😅
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.902
    Antall liker
    2.905
    Torget vurderinger
    1
    Weld: Jeg siterte Nordstad fra Aftenposten. Kan du kommentere det han skriver der?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.424
    Antall liker
    17.207
    Torget vurderinger
    2
    Det er flere bra punkt som fortjener en kommentar i hva Nordstad skriver, og som ikke handler om "hva nordmenn vil ha", men hva kjedene har gjort for å sikre sitt oligopol.

    Så det er verdt å lese, og gjerne ikke fare med harelabb over når man kommenterer. Det er en brannfakkel å politisk skulle påtvinge en mer åpen distribusjon, fremfor dagens lukkede, der logistikkjeden også åpnes for andre; og det er en brannfakkel å gjøre utvikling av EMV vanskeligere/umulig, men Nordstad mener dette har betydning for selvforsyningsgraden. (Det har han rett i - kjedene kjøper ingrediensene utenfor landets grenser, i mange tilfeller, og fortrenger innenlandsk produksjon på den måten).

    Så folk skal slippe å lete:

     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Det er flere bra punkt som fortjener en kommentar i hva Nordstad skriver, og som ikke handler om "hva nordmenn vil ha", men hva kjedene har gjort for å sikre sitt oligopol.

    Så det er verdt å lese, og gjerne ikke fare med harelabb over når man kommenterer. Det er en brannfakkel å politisk skulle påtvinge en mer åpen distribusjon, fremfor dagens lukkede, der logistikkjeden også åpnes for andre; og det er en brannfakkel å gjøre utvikling av EMV vanskeligere/umulig, men Nordstad mener dette har betydning for selvforsyningsgraden. (Det har han rett i - kjedene kjøper ingrediensene utenfor landets grenser, i mange tilfeller, og fortrenger innenlandsk produksjon på den måten).

    Så folk skal slippe å lete:


    CircleK vil mer enn gjerne ha fulle hyller med mat, men dem får ikke gode nok priser ifra Norgesgruppen til at dem kan gjøre det regningssvarende....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.744
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Holmestrand
    CircleK vil mer enn gjerne ha fulle hyller med mat, men dem får ikke gode nok priser ifra Norgesgruppen til at dem kan gjøre det regningssvarende....
    Nei, Norgesgruppen benytter sin dominerende markedsposisjon i et oligopol til å styre markedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.239
    Antall liker
    13.741
    Alle skjøner det, muligens med untak av konkuransetilsynet og en del markedsliberalere
    Tviler på at du vil finne særlig med markedsliberalere som synes at måten det hele er organisert på her i landet er et utmerket eksempel til etterfølgelse. Markedet er kraftig regulert med store politisk bestemte hindere for fri konkurranse (importvernet og tollsystemet altså) på varer som ellers produserers i Norge - da først og fremst kjøtt, korn, melkeprodukter og egg - eller bærebjelkene i norsk landbruk om du vil. Det er sikkert noen sesongavhengige tollsatser på annet også uten at jeg kan detaljene. Og sisteledd domineres av tre store aktører som selger ca det samme over alt.

    Om konkurransen fungere eller ikke avhenger litt hva eventuelt suksesskriterie skulle være, de tre store aktørene konkurrerer stort sett kun på pris og i liten grad på utvalg. Det er heller ikke særlig lett å anta at prisnivået skulle bli lavere av at det kom inn en god del flere aktører som skulle konkurrere om å selge stort sett de samme varene til de samme kundene. Marginene er ikke særlig høye i utgangspuntet og man må anta at de store kjedene over tid har bygget opp svært effektiv logistikk, er gode på innkjøp og så burtetter. Konkurransetilsynet har vel selv sagt at dersom innkjøpsavtalene med leverandørene ble offentliggjort så ville prisene på mat i butikk mest sannsynelig gå opp.

    Rema og Coop klarer seg jo rimelig greit i konkurranse med Norgesgruppen selv om sistnevnte påstås (og sikkert har) bedre avtaler med leverandørene i kraft av å være betydelig større. Det betyr alt annet like at Rema-Reitan blir rik litt langsommere enn Norgesgruppen-Johansson.
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Du setter på stekepanna, og skal "brune" alt sammen.. setter på YT, og ser på Anthony Bourdain.. og glemmer stekepanna med innhold...

    Er det rett svar på spørsmålet ditt ?? :LOL: 🤭
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Apropos... Anthony Bourdain

    Parts Unknown

    No Reservations

    The Layover

    DET er virkelig GULL for alle som elsker mat og kultur !!
    Det blandt det beste EVER !!!!! ❤❤❤
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.424
    Antall liker
    17.207
    Torget vurderinger
    2

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.726
    Antall liker
    8.183
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg hadde egentlig lyst på pizza her forleden kveld når vi var ute og spaserte i Potsdam.......men det var bare tynne grovt overprisede italiensk type pizzaer og få tak på........og da ble det en "babb'er" i stedet.....og den var like fresh og god som den så ut.

    FB_IMG_1722154599216.jpg
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Fantastisk med kjøkkenhage og hage som en kan høste frukter av, bokstavelig talt !!
    Jeg er en fyr som aldri har misunnelse ovenfor hva andre har, men kjenner på at jeg savner og ha det :geek:
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Alt er grillet i "one take"
    Personlig så liker jeg at det er litt "bite" i kjøttet.
    "Falling of the bone" er faktisk ikke min greie.

    20240801_171622.jpg

    20240801_171836.jpg

    Den sausen merker man !!!!
    Skikkelig digg rett og slett !!!!​
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Alt gnidd inn med French´s Classic Yellow først og en Secret (red) Rub ;):LOL:
    La kose seg et par timer i romtemp så smakene lærer hverandre og kjenne !!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.636
    Antall liker
    13.279
    Sted
    Sørlandet
    Håland kjøtt imponerer meg igjen. Fantastisk tørrmodna entrecote med masse deilige smaker og mye karakter. Vi begrenser kjøttmengdene vi spiser og velger heller noe fra de øvre hyllene når vi skal ha en biffmiddag. Jeg grillet sopp, grønnsaker og kål som tilbehør:

    Disse var 3.5 cm tykke og jeg fyrte opp kvalitetskull (det er enorme forskjeller på kull) så varmt jeg klarer. Deretter la jeg dem ukrydret direkte på det varme kullet i 3 minutter samtidig som jeg dekte oversiden med rikelige mengder Maldon salt. Etter tre minutter snudde jeg dem og dekket så den grillete siden med tilsvarende mengder Maldon salt og nye 3 minutter. Deretter lar jeg dem hvile på indirekte varme til riktig kjernetemp.

    IMG_6190.jpeg IMG_6192.jpeg IMG_8933.jpeg
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Jeg tenkte på den haren du postet... lett grillet med chimichurri saus på............. ;):love:

    Kjøttstykkene ser virkelig gode ut!!!
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    729
    Antall liker
    837
    Sted
    VestBredden
    Ser godt ut!! Liker du bjørkerøyk ? Syntes det blir litt sånn bitter røyksmak av det....
    Prøv tuja !! (kanskje den eneste det er brukanes til) :ROFLMAO:
    Om du ikke har... så kanskje naboen har.. og da er det lov og felle en til et ærverdig formål... 🤘😎🔥
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.636
    Antall liker
    13.279
    Sted
    Sørlandet
    100 dg tørrmodna kjøtt fra Slakter Frivold her i byen. Dem har tørket kjøtt som opprinnelig er av noe “dårligere“ kvalitet en det fra Håland og TT men vi snakker allikevel premium biff. Til maten åpnet jeg min siste Montecillo 1994.

    IMG_6287.jpeg

    IMG_6290.jpeg

    IMG_6291.jpeg

    IMG_6295.jpeg

    IMG_6296.jpeg

    IMG_6298.jpeg

    Fortsatt god helg til alle sammen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn