De skal ha samme pre-amp og dac, så lydmessig bør de bli helt like. C50 har en ekstra inngang, 8 bånds vs 5 bånds eq, prosessor loop samt vu-meter. Jeg synes det ble litt dyrt med 18k ekstra for "nice to haves" som ikke påvirker lyden.KentOve skrev:Gratulerer med C48, Kalle Klovn
Har du lest deg opp på, hva som i hovedsak skiller C48 og C50 ?
Jeg siterer meg selv:maxmekker skrev:Dere som har McIntosh. Hvilke høyttalere bruker dere? Eventuelt kan annbefale til en Ma7000?
CDWMcInSpots skrev:Jeg er glad i min kombinasjon: McIntosh MA7000 + KEF Reference 201/2. Stuen min er 4 x 4 x 2,8 (takhøyde) meter. Jeg spiller på høyst moderat volumnivå. Kilder: McIntosh MCD500, OPPPO BDP-83SE NuForce Edition, Logitech Transporter, m.m.maxmekker skrev:McIntosh har for tiden 2 integrerte forsterkere.
Jeg har en veldig, veldig lyst på en av disse Ma6300 eller Ma7000. Det er noe helt eget med McIntosh og vindusviskere og hele greia. Klart Ma7000 står øverst på listen, men det er lommeboken som til sist bestemmer. Det jeg lurer på om de har en av disse kan komme med noen synspunkter, eventuelt hvilke høyttalere som kan brukes sammen med disse forsterkerne. Selv har tenkt litt i retning Dynaudio, men er den minste sterk nok til eks contour 1,4 eller 3,4 etc.
Hvordan er disse i kraft. Har testet Mc402 tidligere, følte at den gikk litt fort tom for krefter, er det samme med disse integrerte?
Mvh
maxmekker
Jeg har også hørt den samme forsterker-høyttaler-kombinasjonen hos Soundgarden i Bergen før jeg kjøpte anlegget. Jeg har ingen omfattende erfaring med McIntosh MA7000 med andre høyttalere, selv om jeg av og til har hørt den med andre høyttalere hos Musik Magazinet i Bergen.
At MC402 går tom for krefter finner jeg usannsynlig. I hvertfall sammenlignet med MA 6300/7000.maxmekker skrev:Hvordan er disse i kraft. Har testet Mc402 tidligere, følte at den gikk litt fort tom for krefter, er det samme med disse integrerte?
Må få en rapport når du har fått testet den, ble veldig interessert i denne selv kjenner jeg.Kalle Klovn skrev:De skal ha samme pre-amp og dac, så lydmessig bør de bli helt like. C50 har en ekstra inngang, 8 bånds vs 5 bånds eq, prosessor loop samt vu-meter. Jeg synes det ble litt dyrt med 18k ekstra for "nice to haves" som ikke påvirker lyden.KentOve skrev:Gratulerer med C48, Kalle Klovn
Har du lest deg opp på, hva som i hovedsak skiller C48 og C50 ?
spennende, har du testet noen amerikanske 12ax7 i den forresten ? jeg synes mullard rørene passer bedre i an enn mc her hjemme, dvs de spiller mer opp mot prisen derOutlawbamse skrev:Idag har jeg endelig fått tid til å bytte rør i min C220. Inn gikk 2 stk Mullard rør i linjetrinnet. Nå skal de få seg noen dager før jeg tar en skikkelig lytt. Egenstøyen(?) på disse var lik null. Med de orginale 'Tosh rørene som satt i var det et hørbart brus i begge kanaler, noe som jeg syntes har økt de siste månedene.
Har også noen rør på vent som skal testes på phonetrinnet i C220 men nå må jeg ta en ting av gangen
CDWMcInSpots skrev:Jeg mottok for vel et år siden noen hodetelefonforsterkerspesifikasjoner fra Chuck Hinton ved McIntosh & Snell Tech Support. Jeg tror jeg har postet dem før, men fant dem ikke igjen.
Spesifikasjonene for MCD301 og MCD500 kom i en tabell i et worddokument. Akkurat nå har jeg ikke lyst til å fikle med en HTML-tabell (beklager):The MA7000 headphone amp is typical of recent model preamps. The MCDs have a stronger amplifier and I will let Ted give you their characteristics.
The output impedance is less than 1 ohm, rising to 5 ohms at 20kHz and
15 ohms at 20Hz.
Power output is approximately:
600 ohms - 100mW
200 ohms - 150mW
100 ohms - 80mW
50 ohms - 40mW
25 ohms - 20mW
The C1000 and C500 produce more output and lower output impedance at low
frequency:
The output impedance is less than 1 ohm, rising to 5 ohms at 20kHz.
600 ohms - 150mW
200 ohms - 260mW
100 ohms - 260mW
50 ohms - 160mW
25 ohms - 80mW
MCD301_MCD500 HEADPHONE-AMP SPECIFICATION
OUTPUT IMPEDANCE: 100ohms
DISTORTION: 50 ohms or higher Load .004% max.
25ohms Load .026% max.
OUTPUT: Ref. OUTPUT VOLTAGE Ref. OUTPUT POWER Max. OUTPUT VOLTAGE Max. OUTPUT POWER
600 ohms Load 2V 6.6mW 5.8V 55mW
200 ohms Load 1.5V 11mW 4.5V 100mW
100 ohms Load 1V 10mW 3.36V 112mW
50 ohms Load .75V 11mW 2.2V 97mW
25 ohms Load .45V 8mW 1.4V 78mW
Ta en titt på hodetelefonforsterkerspesifikasjonene fra McIntosh & Snell Tech Support i dette innlegget (like ovenfor):Bårsen skrev:Jeg ønsker av og til å ta hensyn til resten av familien ved å benytte hodetelefoner. Med mine Grado 125 og McIntosh 6900 er det dog lite spennende musikk å høre. Alt blir flatt og kjedelig. Noen som vet om utgangen på forsterkeren rett og slett er laget for mer lettdrevet utstyr slik at jeg må gjennom en egen hodetelefon forsterker ?
Alle Grado har vel 32 ohms impedanse(?) Som man kan se når man sammenligner McIntosh-hodetelefonforsterkerspesifikasjoner med andre hodetelefonforsterkerspesifikasjoner er (mange) McIntosh-produkter relativt svak på impedanseflankene, og spesielt for lavimpedante hodetelefoner.CDWMcInSpots skrev:[...]
CDWMcInSpots skrev:Jeg mottok for vel et år siden noen hodetelefonforsterkerspesifikasjoner fra Chuck Hinton ved McIntosh & Snell Tech Support. Jeg tror jeg har postet dem før, men fant dem ikke igjen.
[...]
CDWMcInSpots skrev:hansen48 sendte meg en kort PM. Jeg svarte ham, og han har gitt meg tillatelse til å poste svaret på forumet til mulig nytte for andre lesere.
- http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1086027.html#msg1086027
Man må som innleggene viser være ekstra aktsom med hodetelefonenes impedanse hvis de skal benyttes med McIntosh-komponenter.
Jeg har gjort noen korte forsøk med hodetelefonutgangen i McIntosh MA7000 og sammenlignet den kort med KingRex Headquarters HQ-1. Dette er ganske lenge siden, og jeg var mindre hodetelefonerfaren på den tiden. Jeg hører mer og bedre nå enn da. Jeg har heller ikke lyttenotater lett tilgjengelig.hansen48 skrev:hei,ser du har hørt mcintosh mcd5000.
hvordan var den på lyd(hodetelefonen)
hansen48
Jeg bestemte meg ganske raskt etter disse innledende forsøkene for å kjøpe en separat hodetelefonforsterker, og har derfor ikke lagt særlig mye innsats i å undersøke McIntosh-hodetelefonutgangene ytterligere.
Slik jeg husker det:
KingRex Headquarters HQ-1 var (noe) bedre enn McIntosh MA7000. Forskjellen var større for AKG K 701 enn for Sennheiser HD 800. Dette kan (langt på vei) forklares med impedanseforskjeller og at AKG K 701 som kjent er generelt vanskeligere å drive.
Med en hodetelefon som passer McIntosh MA7000, er den dog slett ikke dårlig.
Jeg tror jeg så vidt har forsøkte McIntosh MCD500 og sammenlignet den kort med McIntosh MA7000 og/eller en annen hodetelefonforsterker.
Slik jeg husker det:
De var rimelig likeverdige (for Sennheiser HD 800?).
Jeg håper at dette var til (noe) hjelp. Fint om du kan gi en tilbakemelding ang. dette svaret, og senere om dine egne erfaringer.
CDWMcInSpots skrev:Oppfølgingssvar:CDWMcInSpots skrev:[...]
[...]hansen48 skrev:hei,ser du har hørt mcintosh mcd5000.
hvordan var den på lyd(hodetelefonen)
Jeg har tidligere lest en kort kommentar om McIntosh MCD500s hodetelefonforsterker på Head-Fi.org og gjorde derfor et nytt søk og fant følgende inntrykk:
OneMalt 7/4/09 at 10:34pm
http://www.head-fi.org/forum/thread...hip-sacd-cd-headphone-amp-player#post_5819490
Tried my Senn HD-650 with [McIntosh MCD500] and it's at least as good as my Cosmic Reference. Want to hook up my RS-1 and give it a spin.masterofdisaster 12/27/09 at 11:29pm
http://www.head-fi.org/forum/thread/463203/mcintosh-mcd-500#post_6266071
have any of you had the oppurtunity to evaluate the built-in headphone amp in the Mac MCD 500 CD/SACD-player ?
OneMalt 1/1/10 at 8:58am
http://www.head-fi.org/forum/thread/463203/mcintosh-mcd-500#post_6277036
I'd rate it fair for a built-in on a CDP. Not quite the equal of my Grado RA-1. I've done some fairly extensive listening with Grado RS-1 and Senn HD-650.Tillegg:Double F 1/16/10 at 2:14am
http://www.head-fi.org/forum/thread/466877/sold-grace-tonight-woo-coming-monday#post_6319548
The Grace [901] is a very nice unit but outside of being louder I could not hear a difference between it and the amp in my Mcintosh mcd500 driving k701's and Shure 840's.
Jeg fant ikke, med et rimelig raskt søk, noe om McIntosh MA7000s hodetelefonforsterker.
Takker og bukker.Kalle Klovn skrev:gratulerer og velkommen i klubben! dessverre må jeg meddele at det kan bli vanedannende!
Gratulerer med flott amp! Som @Kalle Klovn sier er det sterkt vanedannende og muligens ingen vei tilbake.maxmekker skrev:Takker og bukker.Kalle Klovn skrev:gratulerer og velkommen i klubben! dessverre må jeg meddele at det kan bli vanedannende!
Jo McIntosh er vist vanedannende. Lyden er virkelig i særklasse. Hadde håpet og trodd det på forhand, men det ble bedre enn trodd.
Timene bare flyr avgårde mens den ene "platen" etter den andre går gjennom systemet.
Jeg føler at jeg begynner og nærme meg lydnirvana. Må bare få på plass noen litt gode høyttalere så......
Her gjelder det å skille mellom "dyrt" og "mange penger". McIntosh oppsettet mitt er klart det jeg liker best av det jeg har hatt av elektronikk. Det gir meg en eierglede som kun mine største Piegaer har matchet. Jeg har hatt mye som er bra, men ingenting som har gitt så mye glede for pengene - og jeg har heller aldri hatt så lite lyst på noe nytt som jeg har nå. Da er det kanskje "mange penger" å betale, men fremdeles ikke "dyrt". Hadde jeg kjøpt noe som var litt rimeligere, men som ikke gav meg det samme, da hadde det kanskje vært mer riktig å kategorisere som "dyrt".maxmekker skrev:Dette er uten tvil den forsterkeren som jeg har eiet som jeg har likt best. Både byggemessig og lydmessig. Er bare redd for at oppgraderingsspøkelse kommer og tar meg. Da blir det jo så dyrt.
Blir testet i neste Lyd&Bilde mener jeg å ha lest. Jeg vurderte MC452 men valgte noe annet som nå er på lån.KentOve skrev:Noen som har fått hørt MC452 enda? Eventuelt tatt ett litt større steg og bestilt ? ;D
Grattis med flott forsterker. Litt av et beist det der. Godsaker både for øye og øremaxmekker skrev:Nå begynner jeg virkelig og skjønne hvorfor mange er så begeistret for McIntosh. Jeg er helt hekta......
Outlawbamse skrev:Grattis med flott forsterker. Litt av et beist det der. Godsaker både for øye og øremaxmekker skrev:Nå begynner jeg virkelig og skjønne hvorfor mange er så begeistret for McIntosh. Jeg er helt hekta......
[/quote
Takker.
Eneste skåret i gleden er at det gikk så lang tid før en virkelig fikk opp øynene og ørene for disse fantastiske produktene.
Har en følelse at det blir en skikkelig Hi-Fi sommer for min del.... ;D
Ja, er det jeg også har funnet ut!Outlawbamse skrev:Blir testet i neste Lyd&Bilde mener jeg å ha lest. Jeg vurderte MC452 men valgte noe annet som nå er på lån.KentOve skrev:Noen som har fått hørt MC452 enda? Eventuelt tatt ett litt større steg og bestilt ? ;D
Grattis. Du får komme med flere bilder og betrakninger når det er på plass og godlyden begynner og komme.tdbil skrev:Da kom det endelig en eske fra Binghampton i dag ;D
Nicetdbil skrev:Da kom det endelig en eske fra Binghampton i dag ;D
Inntrykket så langt er helt fantastisk ;D den er veldig detaljert og oppløst med en stram bass.maxmekker skrev:Grattis. Du får komme med flere bilder og betrakninger når det er på plass og godlyden begynner og komme.tdbil skrev:Da kom det endelig en eske fra Binghampton i dag ;D
Ja det fungerer veldig braHolmium skrev:Nicetdbil skrev:Da kom det endelig en eske fra Binghampton i dag ;D
Er du fornøyd med komboen Mc + Proac?
Hvis du leter litt på Sentralen, er jeg nokså sikker på at det var en tråd om dette. Sto vel også noe i Fidelity om det samme, men husker ikke hvilket nummer.blitzkrieg skrev:Har ikke fått lest gjennom hele tråden, så tar sjansen på å legge inn ett spørsmål her i fare for at det kan ha blitt omtalt tidligere:
har en MHT-200 integrert surroundforsterker som jeg fortsatt er skikkelig fornøyd med selv om den mangler de nyeste høyoppløste surroundformatene og ikke har HDMI inn. Men who cares, den har analoge innganger for eksternt dekodet signal så jeg klarer meg helt fint.
Men de bøylene som sitter bak og forbinder for- og effektdelen kunne helt klart vært bedre, og lurer på om andre har gjort seg noen erfaringer her med tanke på hva som er vellykket hvis man skal bytte dem ut. Har tenkt å lage noe selv med bulletplugs og noe dertil egnet kabel i korte strekk. Og trenger vel heller ikke å koble til jord her siden det går i kabinettet?