CDWMcInSpots skrev:
BigSwifty skrev:
Jeg hadde mcd 500 på lån i 2 måneder, mens jeg ventet på 1100. Det er en veldig morsom spiller, men med veldig frempå-lyd. Mye bass, super mellomtone og mye diskant.
Spiller du kun rock´n roll, ville jeg "nøyd" meg med denne. Den har også 2 dig innganger, coax og optisk.
Har du litt mer variert musikksmak, er 1100 tingen. Forskjellen er først og fremst et mye mer nyansert lydbilde, uten å ofre trøkket i bassen. Mye mer tredimensjonalitet i bredde og dybde.
Et "mektig" lydbilde, i beste Mac-tradisjon
Og 5 dig innganger, inkl asynkron usb.
Har du råd, så ville jeg nok gått for 1100, med mindre du kun spiller rock.
Jeg stusser litt på dette. Det er ikke i samsvar med det jeg har lest om MCD500 (og det er en god del). MCD500 anses som en meget god CD-spiller som fullt forsvarer prisen (i forhold til de øvrige konkurrentene).
Jeg har dog ikke hørt særlig mange av de naturlige konkurrentene og neppe noen verdige kandidater i divisjonen(e) over MCD500.
Stuss i vei. Men jeg har da tross alt hatt begge to hjemme, i mitt eget anlegg, som jeg kjenner ut og inn og hvor jeg ikke har byttet ut komponenter på flere år.
Men jeg tror du misforstår meg. Mcd 500 er ikke bare en god cd-spiller, det er en meget god cd-spiller. Og jeg mener også at den fullt ut forsvarer prisen, til og med er den ikke langt unna et best buy i prisklassen. Jeg er m.a.o. helt på linje med alle testene av 500 (som jeg også har lest).
Går du inn på "fansiden" til McIntosh, audioaficionado.org , vil du se at de der som har gått fra 500 til 1100, påpeker mange av de samme forskjellene som jeg har nevnt.
Mcd 1100 koster (sansynligvis) nesten dobbelt så mye som 500, det skulle nesten bare mangle at den ikke tilførte noe mer.
Mitt poeng med det jeg skrev, var å påpeke forskjellen i lydsignatur. Det sitter helt nyutviklede dacer i 1100, som har en (for meg) litt forbløffende annerledes lydsignatur.
Jeg elsker lyden i 1100, men 500 låter "tøffere", for å bruke et rimelig upresist uttrykk. Så de som ikke er så opptatt av å lytte innover i musikkens alle nyanser (f.eks. på klassisk og akustisk musikk), tror jeg faktisk vil kunne spare penger og være vel så happy med 500.
Men dette er selvsagt avhengig av resten av utstyret man har. Min C1000T preamp er ekstremt transparent og avslører veldig lett de forskjellene jeg her påpeker. I andre anlegg og rom er kanskje forskjellene mindre.