McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Grattis, at 275 er en glimrende forsterker synes jeg også. Ønsker meg et større hus som berettiger et anlegg til. I så fall blir det 275 på meg også.
     

    luthic

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Gratulerer :) ... håper du blir fornøyd med 275'en :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Er det noen som har fjernkontrollkodene til universalfjernkontrollen som følger med MA-7000? Tenkte at denne kunne være grei å bruke til tv, dvd osv når den allerede ligger på stuebordet. Om den finnes i PDF, så send den gjerne til meg på ttmania@broadpark.no ;)
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg vil også være med i denne vennetråden :) Jeg har hatt min integrerte et par års tid og er godt fornøyd. Det eneste jeg savner i mitt oppsett er litt mer futt og fart - også kalt dynamikk. Antar det skyldes kombinasjonen av mine valg og ikke McIntosh'en ;)

    Forøvrig har jeg erstattet de originale (plast?) føttene med Vibracone/Vibrapod og oppnådde i mine ører en strammere og mer nyansert bass.

    Noen som har byttet metallbøylene bak med jumpers og/eller forsøkt 8 ohm tilkobling på 4 ohms høytalere, på MA6900 ?
     
    J

    jazzus

    Gjest
    Neby importerer ikke lengre McIntosh (sjekk internettsida) og Soundgarden ser ut til å selga ut alt sitt av McIntosh (sistnemnte kan vera feil observasjon).

    Så spørsmålet er: Kven er det nå som skal selga / importera McIntosh ?
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Når Erling ikke lenger vil ta inn McIntosh, må det være hvis han selger livsverket sitt. Altså aldri!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    jazzus skrev:
    Neby importerer ikke lengre McIntosh (sjekk internettsida) og Soundgarden ser ut til å selga ut alt sitt av McIntosh (sistnemnte kan vera feil observasjon).

    Så spørsmålet er: Kven er det nå som skal selga / importera McIntosh ?
    Det står også McIntosh oppført på Neby sine sider, så hvor har du dette i fra?
    www.nebyhifi.no/mcintosh.htm
     
    T

    timc

    Gjest
    Mute skrev:
    Når Erling ikke lenger vil ta inn McIntosh, må det være hvis han selger livsverket sitt. Altså aldri!

    Støttes. Vil tro Mc er det siste merket han gir slipp på. Sammen med JBL.

    Han har så god kontakt med disse produsentene at jeg vil tro han får ha agenturene på livstid.


    -Tim
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    TTmania skrev:
    Hei. Er det noen som har fjernkontrollkodene til universalfjernkontrollen som følger med MA-7000? Tenkte at denne kunne være grei å bruke til tv, dvd osv når den allerede ligger på stuebordet. Om den finnes i PDF, så send den gjerne til meg på ttmania@broadpark.no ;)
    Får sitere meg selv her siden jeg ikke fikk svar her inne. Kontaktet McIntosh på epost ang.dette og fjernkontrollen som følger MA-7000 kan IKKE programmeres for NON-McIntoshutstyr, men kan KUN styre McIntosh-utstyr, så da vet vi det........
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg har nettopp endret høytalertilkoblingen fra 4 til 8 ohm og jammen er det forskjell. Mine høytalere er merket 4 ohm og jeg har lest i test at de måler ned under 3 ohm.

    Det er mye større dynamisk kontrast ved å benytte 8 ohm tilkoblingen. Jeg har savnet nettopp dette og nå fremstår vokal og instrumenter mer hver for seg og med mer dynamikk. Foreløpig spiller jeg med "normalt" volum og da er det kun et løft.

    Jeg skal teste mer på høyere volum senere men føler at det kan høres ut som om forsterkeren har noe mindre kontroll på det hele ved høyt volum, og at det kan tendere til mer masete lyd. Dette skal dog testes mer og foreløpig er det gøy ;D
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Bruker også 8 ohm høyttalertilkopling på min MA7000 - dette til tross for at jeg også har 4 ohms høyttalere. Spiller definitivt best på alle parametre ved bruk av denne 8 ohms tilkoplingen!

    OhYeah
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk anbefalt 4-terminalene av McIntosh for tilkobling til B&W, selv om de har pålydende 8ohm.
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører mine Helicon på 4 Ohm men skal prøve 8 , bruker Vdh terminal/link der hvor bøylene satt.
    Koblet opp platespiller på MA6900 i helgen, og hentet opp LP plater jeg ikke hadde spillt på 15-20 år.... morro!
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg var innom Soundgarden og snakket med en av deres medarbeidere som fortalte at de også benyttet 8 ohm tilkoblingen når de demonstrerte McIntosh (selv om han ikke sa noe om at det gjaldt alle modeller). Han mente også at de gjorde det samme med sdet store superanlegget som spiller med de store JBL høytalerne.

    Jeg har lyttet til forskjellig musikk hele helgen og inntrykket er entydig positivt. I tillegg til bedre dynamikk og "luft" rundt de enkelte instrumenter og vokaler, synes jeg det har blitt mye mer tredimensjonalt.

    Jeg leste en test om Vienna Acoustics Beethoven høytaler for en stund siden, hvor anmelderen hadde prøvd nettopp en MA6900. Hans konklusjon var at forsterkeren ikke ga nok liv til høytaleren. For meg høres det ut som om han har benyttet 4 ohm tilkoblingen.

    For meg er forskjellen så stor at jeg mener det er viktig at forhandlere opplyser om dette. Det ga også et løft med strammere bass hjemme hos meg når jeg skiftet ut plastføttene på forsterkeren.
     
    T

    timc

    Gjest
    Solo skrev:
    Jeg fikk anbefalt 4-terminalene av McIntosh for tilkobling til B&W, selv om de har pålydende 8ohm.

    Dette har jeg testet, og det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. På både 804S og 803D var 8ohm utgangen klart best.



    -Tim
     

    Signature

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    374
    Antall liker
    29
    Sted
    Trøndelag
    timc skrev:
    Solo skrev:
    Jeg fikk anbefalt 4-terminalene av McIntosh for tilkobling til B&W, selv om de har pålydende 8ohm.

    Dette har jeg testet, og det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. På både 804S og 803D var 8ohm utgangen klart best.



    -Tim
    Det prøvde jeg og på mine 800, å de spilte best på 8 ohm's terminalene.

    kjell
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får ta en test selv ved anledning. Her er forøvrig svaret jeg fikk fra MC:

    The 801 ( and 800) spends a lot of time in the 3.2 ohm area, despite the
    fact that it says 8 ohms on the back, for purposes of choosing an
    impedance tap on a McIntosh amp, it should be considered a 4-ohm speaker
    and connected to the 4-ohm taps. See the solid line on the attached
    impedance curve from a Stereophile review.
     

    Vedlegg

    T

    timc

    Gjest
    Solo skrev:
    Jeg får ta en test selv ved anledning. Her er forøvrig svaret jeg fikk fra MC:

    The 801 ( and 800) spends a lot of time in the 3.2 ohm area, despite the
    fact that it says 8 ohms on the back, for purposes of choosing an
    impedance tap on a McIntosh amp, it should be considered a 4-ohm speaker
    and connected to the 4-ohm taps. See the solid line on the attached
    impedance curve from a Stereophile review.

    Svaret fra MC sa seg egentlig selv. Det er jo en av markedsføringsargumentene deres. Det er likevel naturlig at forsterkeren låter best på 8ohm uttaket, forutsatt at den klarer å drive høyttalerne. Da slipper signalet å gå gjennom autoformeren.


    -Tim
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Kan du utdype Timc? Er 8 Ohms en "passthrough", mens de andre utgangene autoformes?
     
    T

    timc

    Gjest
    På sett og vis. En autoformer er ikke slik som en trafo med primær og sekundærside, så utganger og inngang er på samme spole. Ved høyeste impedansutgang 8ohm på de fleste, eller 16ohm på enkelte av rørtrinna, blir derfor utgang og inngang mye nærmere hverandre på spolen. Kan hende det er samme også, det husker jeg ikke i farten. Autoformeren er fortsatt tilkoblet, så helt passthrough er det ikke, men så godt som. Sjekk tegningen på toppen av autoformerene så ser du det enkelt illustrert.


    -Tim


    Edit: Begynnte plutselig å lure på om jeg har snudd det på hodet. Fant ikke noe godt bilde av en autoformer. Muligens det er sånn at ved høyeste utgang så brukes hele spolen, og man dermed ikke har noe skalering...Huff,,,,roter fælt nå.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Tok en kjapp test av 4 kontra 8 ohms tappene nå og det var ganske tydelig forskjell. 8'eren er klart mer dynamisk, engasjerende og crisp, mens 4'eren er litt mer laid back, daff og "lyttevennlig". foretrekker klart 8 :D
    føler at 8'eteren spiller litt høyere, vel ganske naturlig og også vanskelig å filtrere ut i kvalitetsbedømmelsen, men jeg tar sjansen likevel.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Bekreftes, prøvde 4Ohm, men det ble flatt på Virgoene. (Nominell impedans 4Om)
     

    Watershed

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Må nesten melde meg inn i klubben jeg og ;D
    Har hatt min MA 6900 i ett og halvt år og er strålende fornøyd :D
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har tenkt å bytte ut de originale beina på min MA-7000 med BMC (Black Magic) cones. Er det noen som vet hvilken skruestørrelse som er brukt på å feste beina til forsterkeren? Ser forøvrig at det er 4 skruehull ved siden av alle 4 beina. Dette ser ut til å være 6 mm, men får ikke skrudd inn en 6 mm skrue. Disse 4 hullene ser ut til å være gjenget opp med amerikanske gjenger (1/4"?)

    OhYeah
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bårsen skrev:
    Jeg håper en med teknisk innsikt kan tolke disse målingene, og forklare det på "menneskespråk" til de av oss som ikke kan lese og forstå målinger selv  :)

    http://www.nebyhifi.no/documents/McIntosh_hf.PDF
    Flotte målinger, som tydelig viser at man teknisk sett bør bruke
    8 ohms-utgangene til 8 ohms høyttalere og
    4 ohms utgangene til 4 ohms høytalere.
    Da får man lavest forvrengning, men det kan være at enkelte vil savne noe crisphet ved valg av "riktig" tap til sine 4 ohms høyttalere.  ;)
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg antar McIntosh vet hva de driver med :)

    Jeg opplever relativt stor lydforskjell ved å benytte henholdsvis 4 og 8. Etter å ha kjørt på 8 ohm med mine 4 ohms høytalere en stund nå, opplever jeg fordeler og ulemper. Ved 8 ohm opplever jeg er "hardere" øvre mellomtone som er vanskelig å temme. Samtidig synes jeg kompleks musikk kan bli noe mer rotete ved høyt volum. Antar dette da rett og slett kan være hørbar forvrengning ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nærliggende å tenke seg noe slikt, ja. 8 ohms-utgangen virker morsommere med en gang, ikke sant? Men så finner man ut at det morsomme ikke er musikk men noe annet som egentlig er i veien for musikken.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    FREM OG TILBAKE ER DOBBELT SÅ LANGT !

    Etter min "store" øreåpner med skiftet til 8 ohms utgangen for noen uker siden, er jeg nå på retrett.

    På mitt anlegg og med mine lydpreferanser kan jeg ikke leve med den "harde" øvre mellomtonen som bruk av denne utgangen gir. Jeg ønsker heller ikke mindre kontroll når jeg spiller høyt.

    Jeg får akseptere at mine høytalere er begrensningen mht dynamikk, og får heller spare opp til et skifte her.

    Jeg er nå tilbake til 4 ohm og koser meg med en mørk organisk lyd (selv om jeg selvfølgelig savner mer dynamisk kontrast). Det er vanskelig (les dyrt) å få alt :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Mine dynaBel Euforia har nokså flat impedanskurve på 5 ohm ned til ca. 30 Hz.

    Har alltid kjørt på 4 ohms utgangen på min MA6900 og det låter klart best.

    Man blir muligens lurt av økning i dB ved benytte 8 ohm.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    OhYeah skrev:
    Har tenkt å bytte ut de originale beina på min MA-7000 med BMC (Black Magic) cones. Er det noen som vet hvilken skruestørrelse som er brukt på å feste beina til forsterkeren? Ser forøvrig at det er 4 skruehull ved siden av alle 4 beina. Dette ser ut til å være 6 mm, men får ikke skrudd inn en 6 mm skrue. Disse 4 hullene ser ut til å være gjenget opp med amerikanske gjenger (1/4"?)

    OhYeah
    Jepp, det stemmer. Det er IKKE 6mm. Skruehullene du refererer til er der transportskruene sitter når treplaten for transport er på.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk TTMania:) Husker selvfølgelig nå at det var transport-treplata som var skrudd fast til disse skruehullene. Har du noen formening om hvilken skruediameter originalbeina har?

    OhYeah!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I ren nysgjerrighet skrudde jeg av ene benet på min MA-7000 og etter mitt skyvelære, så er skruene her 4,8mm. Så da vet vi det også.
     

    Rasofiel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    0
    Jeg har en MC275 som jeg er strålende fornøyd med - sevsagt !
    MEN --- Høttalerterminalene er elendige og tar egentlig hverken
    bananer eller sko . Har laget til noe fusk med ekstra bananer som
    jeg klemmer sammen så de går inn , og så bananstikkene inn i dem
    igjen . Ikke særlig bra !
    Er det noen som vet om det finnes høyttalerterminaler som kan
    skrues rett i skruhullene på forsterkeren ? Tror det er 6mm .
    Takknemlig for alle tips !

    Rasofiel
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Pinner skal vel gå bra, og uterminert kabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn