Frustrasjon og irritasjon
I morgen er altså siste arbeidsdag for meg i Norge, og på lørdag vender jeg hjem til Polen. Med en lånt sykkel stående på basen på Skui, bagasje her ved Tyrifjorden og behov for både arbeidsklær, skift og dusj etter jobb på fredag ble det en aldri så liten logistikk-kabal som måtte gå opp.
Planen var at en av brødrene mine i Oslo skulle komme ut hit og hente det meste av bagasje og sykkelen på formiddagen i dag. Det betød at jeg måtte sykle fra Skui etter endt nattarbeid i natt, sove noen timer, og så avlevere ting og tang til broderen.
Første skår i gleden: Som om ikke det var demotiverende nok å vite at jeg hadde en 15 km sykkeltur over Sollihøgda i vente, viste det seg at forhjulet var nesten tomt for luft. Shit. Ja, vel, da fikk jeg faktisk bruk for minipumpen og ventiladaptersettet fra Biltema:
Andre skår i gleden: Sykkelen har sånne tynne, lange Prestaventiler, så jeg måtte bruke de to adapterne i midten på bildet. Skru den lange inn i den korte. Så viste det seg at forbindelsen ikke var tett. Jeg i møkkete asfaltbukser og bar overkropp pumper for livet, og så bare «pfft, pfft, pfft». Shit, shit, shit! Den som hadde hadde en liten O-ring nå, liksom. Nei. Dette var jeg ikke klar for halv tre på natta. Jeg finner noen latekshansker, kapper til noen biter, bretter dem, lager hull og trer dem over gjengene på den ene ventiladapteren, skrur på den andre og prøvepumper. Tett! Jeg er et geni! Jeg banker MacGyver på flatmark!
I den gledesrusen lukker jeg døra på Skui kl. 3.03, peser meg opp bakkene mot Sollihøgda, triller i duskregn ned mot Skaret, hvor jeg driter i skilting og forbud og sykler gjennom tunellen. Den skumle Homledal-strekka er bilfri, og fem over fire tråkker jeg i grusen foran inngangsdøra. Dusje, spise, sove.
Tredje skår i gleden: Jeg bråvåkner av vekkerklokka 8.45. Broderen skulle komme mellom 11 og 12, og før det må jeg pakke og gjøre sykkelen presentabel. Jeg ringer broderen:
–Hallai, hallai. Tenkte bare jeg skulle gi deg adressen.
– Du ...
– ?
– Du, jeg fikk en jobb, så jeg kan ikke komme før seinere i dag. I kveldinga. Du er hjemme i kveldinga, eller? Vi finner ut av det, altså. Jeg hadde tenkt å ringe, altså. Men jobba ikke du natta? Er du oppe allerede?
– (
i hodet mitt) (med
-stemme) He-he. Det går bra. Jeg går bare og legger meg igjen. Ses i kveld.
-----
Får vi i alle fall håpe. Og her sitter jeg, trøtt, men ikke i stand til å sove heller. Får legge meg på senga med nyeste til Mark Knopfler på øret. Sovner jeg ikke av det, er alt håp ute.