Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Slike rykk følger med denne diagnosen vi har noen ganger , men ut fra hva du skriver høres det mest ut som du kjeder deg litt og følgelig blir litt nysgjerrig på nye ting :) Jeg lyver hvis jeg sier jeg ikke kjenner følelsen . Selv lar jeg det i alle fall gå noen runder med diverse research før jeg evt. går videre med det. Såfremt ikke noe dukker opp som man vet er veldig bra - og til en pris man ikke kan si nei til.
    Kjedsomhet og å gå lei av det samme vante ser ut til å være en gjenganger 🤣 Uansett prisleie folk er i.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    FFftt!!! SSSnt!!! KAAAA!!!

Selvfølgelig forskjøv passepartouen seg.

Selvfølgelig så jeg det etter at jeg hadde møysommelig banket inn ørten små trekantspisser som holder baksiden på plass.

Selvfølgelig har jeg tapet baksiden ekstra godt.

Nei, dette får en rammemaker ta seg av.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Neste skritt på veien?

1732483848258.png

Jeg liker høyttalerne mine, lydmessig og estetisk sett, så hvorfor ikke tweake dem og få ut mer av potensialet, innenfor fornuftens grenser – tatt det øvrige utstyret i betraktning? Bedre kondensatorer og motstander i delefilteret. Kommer på ca. 3300 kroner. Jeg må innrømme det er gøyere å handle utstyr, og ikke minst musikk, enn kjedelige elektronikkomponenter, men jeg har blitt mer og mer overbevist om høyttalernes betydning og deres integrering i rommet, så dette tror jeg er riktig retning å gå. Har konferert med Troels Gravesen tidligere og senest i kveld med lassemann her på forumet. Har ikke trykket på «Kjøp» ennå. Men kjenner det kribler :p

To be continued.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Siste post på programmet i dag

Ser på Transatlantic Sessions (sesong 3) på YouTube, med lyd via hodetelefoner. Amerikansk, irsk og britisk folkemusikk i skjønn forening. For en samling sangere og musikere. Kvaliteten på disse innspillingene er helt enorm, lydmessig også. Anbefales for alle som liker «folk».

1000006921.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.557
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siste post på programmet i dag

Ser på Transatlantic Sessions (sesong 3) på YouTube, med lyd via hodetelefoner. Amerikansk, irsk og britisk folkemusikk i skjønn forening. For en samling sangere og musikere. Kvaliteten på disse innspillingene er helt enorm, lydmessig også. Anbefales for alle som liker «folk».

Transatlantic sessions er en skikkelig "sleeper". Formidable artister, formidabel musikk! Har løftet dem frem før, skulle ønske at alle musikkinteresserte så på alle følgene. Jerry Douglass alene er verdt tiden å se alle sesongene.

Den eneste malurten i begeret er at så mye transatlantisk musikk blir utelatt....Norsk, fransk, færøyisk, kanadisk.....

Mvh

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Kristiansand
    Slike rykk følger med denne diagnosen vi har noen ganger , men ut fra hva du skriver høres det mest ut som du kjeder deg litt og følgelig blir litt nysgjerrig på nye ting :) Jeg lyver hvis jeg sier jeg ikke kjenner følelsen . Selv lar jeg det i alle fall gå noen runder med diverse research før jeg evt. går videre med det. Såfremt ikke noe dukker opp som man vet er veldig bra - og til en pris man ikke kan si nei til.
    Enig med @soundscape her. Samtidig er det vel da dette med tweaking, behandling av rom og besøk hos hifivenner virkelig har en funksjon. En vet hva en har, men ikke alltid hva en får osv…

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Transatlantic sessions er en skikkelig "sleeper". Formidable artister, formidabel musikk! Har løftet dem frem før, skulle ønske at alle musikkinteresserte så på alle følgene. Jerry Douglass alene er verdt tiden å se alle sesongene.

Den eneste malurten i begeret er at så mye transatlantisk musikk blir utelatt....Norsk, fransk, færøyisk, kanadisk.....
    Har du forresten noen favorittsesonger? Det er lenge siden jeg har sett alt, men jeg kan huske fra før at jeg likte 2, 3 og 4 godt. Sesong 1 er litt uslepen og varierende, og i 5 og 6 mener jeg å huske at det var begynt å bli vel rutinert og litt for strømlinjeformet. Men jeg skal se det igjen de nærmeste dagene.

Enig med deg i at de kunne utvidet den musikalske horisonten og inkludert andre land. Det var jo tross alt seks sesonger.

Uansett er dette en musikalsk juvel. Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av CD-ene. Ellers ligger det jo på Tidal blant annet.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Cannonball Adderley – Phenix

Adderleys klassikere fra 50- og 60-tallet i 70-tallsdrakt og -prakt. Det fungerer som bare den, og lyden er topp. Jeg liker dette såpass godt at jeg har klippet ut introen til Jive Samba og bruker den som ringetone på telefonen 😬

1732526378132.png

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Akustikkbilde i hus

Den gode nyheten er at det funker, og det funker omtrent like bra på begge sider av rommet og blir derfor hengende over sofaen som planlagt.

Den dårlige nyheten er at det fungerer på langt nær så bra som «basstolpene» mine. Nå er jo stolpene for det første mye tjukkere, de er buede og har slisser, så de fungerer jo annerledes. Men de ser de jo ikke ut, da, og kan derfor ikke bli.

Akustikkprosjektet er altså ikke ferdig. Lurer på om ikke vi skal skaffe en høy bokreol ettersom vi kun har hyller og skap i stua som er ca. 80 cm høye.
    –Hva ønsker du deg til jul, spør jeg fruen.
    –Tja, vet ikke. Har ikke tenkt så langt ennå.
    –Jeg vet hva du ønsker deg: En bokhylle i palisander på 230 x 112 cm. Er en kar i Warszawa som selger en. Pen, skjønner du.
    :rolleyes:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Wax on, wax off

Endelig fått gidden over meg til å fortsette et prosjekt jeg startet på ... Ja, husker ikke en gang når. Jeg ba i alle fall om råd en gang om hvordan jeg kan gjøre høyttalerne litt blankere og få litt mer glød. @soundscape foreslo voks den gangen, noe jeg kjøpte inn og brukte på EN høyttaler. Det ble gjort kjapt og lemfeldig, og jeg har lenge irritert meg over hellidagsflekker. Pluss at jeg skulle jo tatt den andre. Men jeg innså raskt at jeg måtte ta ut elementene skal jeg få det ordentlig. Hvis ikke er det så lett å få voks på elementene.

Så nå, etter lirking og banking og dunking mens jeg for all del ikke må skade verken finish eller elementer, har jeg endelig fått dem ut. Jeg kappet opp isolasjonen på en kabel og lagde avstandsstykker, og nå er vi klar for action. Wax on, Thomas-san. Sa'n.

1000006928.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Fremsiden på en høyttaler ferdig. Etter godt og vel halvannen time. Dette er tidkrevende greier. Også er det enkelte felt som rett og slett er litt mattere enn andre. Jeg pusser og gnukker, men det hjelper bare litt. Vet ikke om det er selve treverket, eller om det skyldes lakkeringsarbeidet til møbelsnekkeren. Kan nesten virke som at der treet er tettere, har voksen vanskeligere for å feste seg. Noen fabrikkfinish blir det i alle fall ikke :ROFLMAO:

Edit: Tror beste løsning for å få en så helhetlig finish som mulig blir å gå over med en mikrofiberklut og matte ned de blankeste områdene. Har prøvd på enkelte steder, og det ser ut til å funke greit.

Edit 2: #elbow_grease #tålmodighet

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.557
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du forresten noen favorittsesonger? Det er lenge siden jeg har sett alt, men jeg kan huske fra før at jeg likte 2, 3 og 4 godt. Sesong 1 er litt uslepen og varierende, og i 5 og 6 mener jeg å huske at det var begynt å bli vel rutinert og litt for strømlinjeformet. Men jeg skal se det igjen de nærmeste dagene.

Enig med deg i at de kunne utvidet den musikalske horisonten og inkludert andre land. Det var jo tross alt seks sesonger.

Uansett er dette en musikalsk juvel. Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av CD-ene. Ellers ligger det jo på Tidal blant annet.
    Holder på å lytte meg gjennom Session 2. Lenge siden jeg har hørt dette her. Formidable musikere, hele bunten! Har forøvrig en forkjærlighet for Nanci Griffith, som synger på Vol.2. Hun har på en måte også laget sitt eget "transatlantiske" album:

915iFzlmIZL._UF1000,1000_QL80_.jpg

Mye amerikansk, litt kanadisk og Ralph McTell som europeisk alibi. Flott album, men en stjernespekket rekke av musikere. Eksempler er legio, men Bob Dylan som komper på munnspill er jo ikke akkurat dagligdags. Ei heller Chet Atkins som spiller litt gitar. :cool:

Mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Holder på å lytte meg gjennom Session 2. Lenge siden jeg har hørt dette her. Formidable musikere, hele bunten! Har forøvrig en forkjærlighet for Nanci Griffith, som på en måte har lager sitt eget "transatlantiske" album:

Vis vedlegget 1077465

Mye amerikansk, litt kanadisk og Ralph McTell som europeisk alibi. Flott album, men en stjernespekket rekke av musikere. Eksempler er legio, men Bob Dylan som komper på munnspill er jo ikke akkurat dagligdags. Ei heller Chet Atkins som spiller litt gitar. :cool:

Mvh
    Strålende album, det der. Speed of the Sound of Loneliness er min favoritt.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Med John Prine på vokaler sammen med henne!

Og jeg må alltid høre hennes versjon av Gordon Lightfoots "Ten degrees and colder" opptil flere ganger når jeg setter på det albumet. Nydelig tolkning! :)

Mvh
    Tror jeg må spille det i kveld.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Jada! En opplevelse jeg vokser på.

Varme var det som skulle til. Med fruens hårføner (jeg har ikke helt bruk for det lenger ...) varmet jeg opp voksen jeg hadde påført, og polerte så lett med dopapir (av mykeste kvalitet, må vite!). Dermed fløt voksen mye bedre utover.

Går nå løs på sidene på første høyttaler med forvarmet voks. Dette tror jeg skal bli bra.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Ble ganske fornøyd

Veldig vanskelig å få tatt bilde som får frem resultatet skikkelig. Høyttalerne fikk langt mer glans, og du ser dermed strukturene i treet mye tydeligere. Og selvfølgelig ujevnheter, men det synes jeg egentlig bare er sjarmerende. Du ser tendenser til det oppe på siden av høyttaleren, til venstre for den mørke streken.

TG voks.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jan Garberek – I Took Up The Runes

Jeg kan ikke helt kalle meg Garbarek-fan. Noe av musikken hans er veldig likandes (denne plata synes jeg er riktig så bra, og lyden er knall), annet føles ganske så banalt. Og det sier en som liker enkel/ukomplisert folkemusikk. Saksofonlyden hans er heller ikke helt i mål for meg. Det blir til tider litt for skrikete og pistrete. Jeg hiver ut en brannfakkel: Er Garbarek litt overvurdert? Eller er det bare jeg som ikke har sett lyset?

1732636697492.png

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.284
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spilles nå: Jan Garberek – I Took Up My Runes

Jeg kan ikke helt kalle meg Garbarek-fan. Noe av musikken hans er veldig likandes (denne plata synes jeg er riktig så bra, og lyden er knall), annet føles ganske så banalt. Og det sier en som liker enkel/ukomplisert folkemusikk. Saksofonlyden hans er heller ikke helt i mål for meg. Det blir til tider litt for skrikete og pistrete. Jeg hiver ut en brannfakkel: Er Garbarek litt overvurdert? Eller er det bare jeg som ikke har sett lyset?

Vis vedlegget 1077654
    Jeg er enig i noe av det du sier faktisk. Han blir veldig "på" av og til , og jeg føler han kan overkjøre sine medmusikanter litt noen ganger. Vet mange ikke er enig, men jeg opplever det sånn. Men , man skal ikke undervurdere ham som musiker - og hans rolle som ambassadør for Norsk jazz ute i verden. Kanskje bare personligheten som krasjer litt med min noen ganger...............

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Et knippe CD-er

Er på vei til jam session og stoppet innom en bokhandel med godt utvalg av musikk, inkludert jazz og klassisk. Sikkert et tyvetalls ECM-utgivelser. Tilbud: tre for to, så kjøpte to polske klassikere samt noe litt mer moderne og lettere tilgjengelig.

1000006941.jpg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.557
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ble ganske fornøyd

Veldig vanskelig å få tatt bilde som får frem resultatet skikkelig. Høyttalerne fikk langt mer glans, og du ser dermed strukturene i treet mye tydeligere. Og selvfølgelig ujevnheter, men det synes jeg egentlig bare er sjarmerende. Du ser tendenser til det oppe på siden av høyttaleren, til venstre for den mørke streken.

Jeg vet ikke helt hvor blankt du vil ha det, men på min pianolakk har jeg veldig gode erfaringer med dette:

IMG_0242.jpeg

Små skraper forsvinner som dugg for solen. Du må bare pusse lenge og hardt, og evt. påføre stoffet flere ganger.
    IMG_0243.jpeg

Resultatet lar seg se.

Mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Jeg vet ikke helt hvor blankt du vil ha det, men på min pianolakk har jeg veldig gode erfaringer med dette:

Vis vedlegget 1077706
    Små skraper forsvinner som dugg for solen. Du må bare pusse lenge og hardt, og evt. påføre stoffet flere ganger.
    Vis vedlegget 1077707
    Resultatet lar seg se.

Mvh
    Grunnarbeidet på dine er nok mye bedre. Jeg måtte først pusset ned og brukt porefyller. Det er for mye jobb. Men setter pris på tipset (y)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Till Brönner – (The Good Life)

1732699327174.png

Ikke helt hva jeg hadde forventet. Nyinnspillinger av jazzstandarder. Easy listening, crooner jazz. Syntes det minnet veldig om Diana Krall, og det er ikke så rart når jeg så hvem som medvirker: bl.a. Anthony Wilson, John Clayton og Jeff Hamilton, som er henholdsvis Kralls gitarist, bassist og trommis. Clayton har også arrangert alle sangene på plata. Musikkvalget, produksjonen og mikrofonnær vokal osv. er som tatt fra et Krall-album. Brönner har i tillegg en rimelig feminin stemme; jeg trodde først det var en dame på vokal! Måtte sjekke heftet. Men i det hele låter det veldig bra. Topp fremførelse, nydelig lyd. Bassen låter spesielt bra, synes jeg.

Edit: Plater som dette trenger man ikke lage lenger. Sangene er ihjelspilt. «Soundet» og formatet også er uoriginalt og oppbrukt.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Krzysztof Komeda Quintet – Astigmatic

1732702233955.png

Litt mer kjøtt på beinet, kan du si, enn Tiller-plata :ROFLMAO: Komeda regnes som den polske jazzens far, og Astigmatic er en bauta av et album i den polske jazzhistorien. Krevende greier. Litt sært. Men det er slettes ikke meningsløs støy, og til tider svinger det skikkelig. Godt opptak også.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    TV, ja

Ser OLED-tråden dukke opp på HFS. Skuler bort på den tilårskomne 42-tommers Panasonic plasma-TV-en vår. En design som begynner å føles umoderne, ingen smartfunksjoner, og litt for liten størrelse til avstanden vi ser på (og tatt i betraktning i dårligere syn med årene). Men for det første ser vi lite på TV, og smartfunksjon får vi gjennom en Google Chromecast-dongle. Bildekvaliteten er dessuten så ufattelig deilig. Svart er svart. Ingen etterheng ved raske bevegelser. De to siste punktene gjør at jeg vegrer meg for å bytte. Hva av nyere TV-er til betalbar pris matcher plasma?

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    831
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var fantastisk fornøyd med min Panasonic plasma for mange herrens år siden, og kjøpte maken til å ha på hytta. Den på hytta lever i beste velgående (knock on wood), mens den hjemme dessverre gikk i elektroavfallet for ca 10 år siden.

Da den skulle erstattes gikk jeg for en testvinner (har glemt teknologi og merke) som ble returnert dagen etter og gikk i stedet for en LG OLED som jeg har vært strålende fornøyd med, enda bedre enn Panasonic plasma. LG avgikk med døden nå i høst, og gikk for en TCL mini-led som jeg ble anbefalt i butikken. Historien gjentok seg, den ble returnert dagen etter og jeg har igjen en OLED på veggen.

Ser ut som om øynene mine er allergisk mot alt annet enn OLED, så min anbefaling er der.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    831
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Og minimum er 65», jo større jo bedre tenker jeg såfremt kilden er god nok.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Jeg var fantastisk fornøyd med min Panasonic plasma for mange herrens år siden, og kjøpte maken til å ha på hytta. Den på hytta lever i beste velgående (knock on wood), mens den hjemme dessverre gikk i elektroavfallet for ca 10 år siden.

Da den skulle erstattes gikk jeg for en testvinner (har glemt teknologi og merke) som ble returnert dagen etter og gikk i stedet for en LG OLED som jeg har vært strålende fornøyd med, enda bedre enn Panasonic plasma. LG avgikk med døden nå i høst, og gikk for en TCL mini-led som jeg ble anbefalt i butikken. Historien gjentok seg, den ble returnert dagen etter og jeg har igjen en OLED på veggen.

Ser ut som om øynene mine er allergisk mot alt annet enn OLED, så min anbefaling er der.
    Er det noe utover bare OLED som er viktig i så måte? Eller: Er alle OLED-TV-er likestilte (med tanke på bildekvalitet først og fremst)?

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    831
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    De er nok ikke alle likestilte, men jeg er ikke rett mann til å svare deg.

Jeg er allergisk mot etterslep og blødning, og vil at det svarte skal være svart. Og her mener jeg OLED er overlegent. Denne gangen endte jeg opp med Samsung, og er fornøyd med den. Faktisk mye bedre lyd fra de innebygde høyttalerne enn LG.

Og med en WiiM Ultra i anlegget er det null stress å få TV-lyden ut av anlegget via trådløst, uten at lipsync må justeres. Men til hverdags bruker jeg TVens innebygde høyttalere, det er godt nok for meg. En annen ting med min nye Samsung er at du kan be butikken pokker i vold med kalibrering, det gjør du selv i en automatisert prosess ved å koble opp iPhonen din og bruke dens kamera til farge-kalibrering.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    De er nok ikke alle likestilte, men jeg er ikke rett mann til å svare deg.

Jeg er allergisk mot etterslep og blødning, og vil at det svarte skal være svart. Og her mener jeg OLED er overlegent. Denne gangen endte jeg opp med Samsung, og er fornøyd med den. Faktisk mye bedre lyd fra de innebygde høyttalerne enn LG.

Og med en WiiM Ultra i anlegget er det null stress å få TV-lyden ut av anlegget via trådløst, uten at lipsync må justeres. Men til hverdags bruker jeg TVens innebygde høyttalere, det er godt nok for meg.
    Bare jeg får ordentlig svart og svært lav grad av (helst null) etterslep, er jeg fornøyd. Da skal jeg orientere meg litt rundt hva som finnes.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    831
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Lett å bli lurt av stor kontrast, skarpe bilder etc i butikken. Syretesten er fotball, skihopp og lignende med mye bevegelse og panorering.

metallirus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Antall liker
    189
    Er det noe utover bare OLED som er viktig i så måte? Eller: Er alle OLED-TV-er likestilte (med tanke på bildekvalitet først og fremst)?
    Hei,

noe som du bør tenke når det gjelder OLED, er hvor mye lyskontroll du har i stua, eller eventuelt der du skal ha fjernsynet. OLED tåler dagslys, og andre lyskilder mye dårligere enn de andre variantene. Men hvis du kan ha det relativt mørkt, er det ingenting som slår det. Svart er svart, osv.
    Lykke til!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Hei,

noe som du bør tenke når det gjelder OLED, er hvor mye lyskontroll du har i stua, eller eventuelt der du skal ha fjernsynet. OLED tåler dagslys, og andre lyskilder mye dårligere enn de andre variantene. Men hvis du kan ha det relativt mørkt, er det ingenting som slår det. Svart er svart, osv.
    Lykke til!
    Godt poeng! Takk. Relativt lyst i stua, men vi er så vant med å trekke for gardiner på grunn av gjenskinn i plasmaskjermen, at det er et ubetydelig offer for god bildekvalitet.

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Kristiansand
    Moro å lese og bevitne at eks-asfaltarbeideren har funnet roen i heimen og sågar dykket ned i audiofile gleder. Tenkte jeg kunne tipse deg om musikken til MasonBates. Ikke minst denne innspillingen:
    IMG_0320.jpeg

Mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Østfoldkunst og minner

Fikk endelig surret meg til å henge opp de to små bildene under. De tilhørte min mor og var bilder hun valgte ut som gave da hun jobbet som sekretær/resepsjonist en stund ved Østfold Kunstnersenter i Fredrikstad. De er trykk av de lokale, anerkjente kunstnerne Per Christiansen og Simonetta Saenger. De passer fint farge- og stilmessig til det store, som vi – som nevnt tidligere – fikk av mamma i bryllupsgave. Det er en akvarell av en amatørkunstner fra Fredrikstad, Erik Andersen, som var far til en nabo av mamma. Motivet er fra Hvaler.

Mamma hadde ikke kunsttekniske kunnskaper, og kunsten hun likte, var for det meste figurativ, dekorativ og «snill». Hun var glad i rosa og lavendel. Ikke mitt førstevalg på fargepaletten, men når jeg kikker jeg opp på veggen, minnes jeg henne, ungdomsårene mine i Fredrikstad, skjærgården, historiene om den brokete samlingen kunstnerne hun traff. Og så videre. Av og til kjenner en på et lite savn. Plutselig streifer en litt vond opplevelse forbi. Men for det meste er det gode tanker og minner. Og godt er det.

1000006977.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn