Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    I østblokkland kan alt gå an

Audiofile produkter for noen hver, altså.

1000008162.jpg

CD-spilleren ligger og ruger under et koppehåndkle på kjøkkenet for å få varmen i seg.

Bare å spenne seg fast. Her blir det festaften med dans og spillopper. Utpakkingen strømmes nanosekund for nanosekund, ved idealtemperatur og behagelig luftfuktighet. Vel møtt.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    To kjappe – Block C100 CD-spiller

IMG_20250114_175044485.jpg

IMG_20250114_175106990.jpg

Veldig godt førsteinntrykk. Kraftig metallkabinett, som Rega-forsterkeren, og med tykk aluminiumsfront. Vekten er på 6,3 kg, og inni sitter det en ganske stor ringkjernetrafo. Drevet er nok et rimelig DVD-drev. Jeg var på utkikk etter en helt grei spiller til bruk som transport, og hadde tenkt å kjøpe en noen år gammel Denon eller Marantz eller noe, men spillere i den klassen er så stusselige. Tynt blikk og plast. Plutselig kom jeg over denne. Ti-tolv år gammel, konstruert i Tyskland, produsert i Østen, kvalitetssikret i Tyskland. Ikke verdens peneste design – litt sånn 90-talls boutique-hifi, men det er OK. Kjører den nå via Wiim til Rega DAC-en. Skal teste en av dagene DAC-en internt i spilleren. Firmaet heter forresten Audio Block (Block er etternavnet på eieren), og de har ganske mange snasne produkter.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Ga denne et nytt forsøk: Sten Sandell Trio – Standing Wave

1000008180.jpg

Jeg har spilt den én gang før. Pianotrio. Frijazz på sitt verste. Tre, helt sikkert høyt kompetente, musikere som på hver sin planet lager støy og leven. Så vidt jeg vet, skal musikk bestå av melodi, harmoni og rytme. I hvert fall snev av det. Her er det ingen av delene. Det er som om du slapp løs tre brunstige og kokainrusede gorillaer i en musikkforretning og skrek «Hit it, ladies!»

Også bare varer og varer det. Sjekk lengden på sporene.

1000008185.jpg

Langdryg kakofonisk selvpining. Den plata forsvinner ut. Den skal ikke videreselges. Den skal destrueres. Såpass kan jeg gjøre for mine medmennesker.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Tankekors før leggetid

Etter den ovennevnte frijazzfadesen har jeg lyttet gjennom tre hele album (et med Paul Simon og en dobbel-CD med Mark Knopfler). Jeg har ikke hatt behov for å hoppe over spor, spole eller sette på annen musikk. Noe jeg har lett for å gjøre når jeg strømmer. Jeg har ikke fjernkontroll til CD-spilleren, så jeg ser ikke bortfra at dovenhet er en medvirkende faktor ... Men altså dette med å sette på et album. Et helt verk, og høre det fra A til Å. Det er noe med det. Jeg har jo vokst opp med å spille musikk på den måten, så muligens er det gjenkjennelighet og nostalgi inne i bildet. Vet da søren. I tillegg er det digg å ikke være avhengig av nettet eller en æpp for å spille av musikken.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Gratulerer med flott spiller - jeg synes designet var kult også (y)🎶 Nå kan du bare hamstre bukte cd plater før prisene stiger igjen.
    Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.

Angående hamstring burde en kanskje være på ballen nå, ja. Samtidig har jeg egentlig mer enn nok til å klare meg lenge. Når jeg skal handle nå, skal jeg være langt mer selektiv, og det skal hovedsaklig bli «lyttemusikk». ECM, jazz og klassisk og sånn. Skjønt når jeg tenker etter, er det jo for det meste det jeg kjøper uansett :ROFLMAO:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.707
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mange takk. Nei, den ser ikke så verst ut. Litt i den samme enkle, men funksjonelle gata som Rega. Skal prøve å ta noen bilder i bedre lys senere.

Angående hamstring burde en kanskje være på ballen nå, ja. Samtidig har jeg egentlig mer enn nok til å klare meg lenge. Når jeg skal handle nå, skal jeg være langt mer selektiv, og det skal hovedsaklig bli «lyttemusikk». ECM, jazz og klassisk og sånn. Skjønt når jeg tenker etter, er det jo for det meste det jeg kjøper uansett :ROFLMAO:
    Ja, å kjøpe bare fordi det er billig er lite poeng. Da ender man opp med bunker som aldri blir spilt. Men , man kan fremdeles gjøre gode kjøp - både fra ECM og annen kvalitetsmusikk. Jeg mener når man kan få 10 brukte CD plater til prisen av 1 vinyl - da er valget lett for min del..........

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Fotokavalkade: Block C100

IMG_20250115_090707827_MF_PORTRAIT.jpg

Tykk aluminiumsfront

IMG_20250115_090900755_MF_PORTRAIT.jpg

IMG_20250115_090805406_MF_PORTRAIT.jpg

Kjøleribber (sitter to transistorer på høyre sidevegg)

IMG_20250115_090951840_PORTRAIT.jpg

Block-familiens våpenskjold (veldig tysk :ROFLMAO: )

IMG_20250115_091745246_PORTRAIT.jpg

Tykk topplate

IMG_20250115_091858470.jpg

Fin på innsiden. Tykke kretskort, ringkjernetrafo, metalldeksel over drev. I det hele tatt tysk grundighet.

IMG_20250115_091937823.jpg

Plastdrev. Vet ikke hva det er ennå, men det ser litt stusselig ut. Trekker ned helhetsinntrykket. Fin kabelføring, da!

IMG_20250115_091156002_MF_PORTRAIT.jpg

Justerbare føtter i metall, med tykk, riflet serratert låseskive i metall. Dæven.

IMG_20250115_093617566_HDR.jpg

Og justerbarheten kom godt med. Sjekk føttene etter vatring og justering! Sånt må jo bedre arbeidsbetingelsene for laseren og mekanikken betraktelig.

Denne spilleren kostet ny (for en ti-femten år siden) ca. 300 euro. Nesten ikke til å tro. Utførelsen er det virkelig klasse over. Har ennå ikke testet den rett i forsterkeren, så vet ikke hvordan den låter sammenlignet med via Rega DAC-en, men som transport kommer den til å gjøre en flott jobb. Displayet er forresten også veldig fint. Lettlest i dagslys, men på ingen måte blendende ved dempet eller ingen belysning. To tomler opp fra meg.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Jeg bare jatter med, jeg altså 😬 Har veldig dårlig peil på mekanikk og metall- , eh, sløyd? Men jeg er ydmyk og lærevillig.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.938
    Sted
    VestBredden
    Det viktigste er jo hva spilleren gjør, og at enn liker utseende, vi er jo tross alt litt jålete :p
    Siden du er en lite Rega-fanboy.. så skal jeg en vakker dag, se om jeg finner gamle "fotografier" av mine (solgt) gamle Rega Ela, med Rega grønn baffel... One of its kind !!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Adam Bałdych / Krzysztof Herdzin / Adam Pierończyk / Adam Sztaba – Great Encounters

1000008204.jpg

1000008206.jpg

Med tykt hefte!

Moderne (nåtids) polske klassiske komponister og musikere. Masse flott musikk her.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Knut Reiersrud og Iver Kleive – Nåde over nåde

1000008209.jpg

Denne plata, altså. Mektig. Ikke så ofte jeg spiller den på «lyttenivå», av hensyn til naboene. Når Kleive trakterer orgelbassene, rystes jo omtrent blokka til grunnvollene. Selv om høyttalerne bare går ned til rundt 35 Hz og med romkorreksjon aktivert.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Cannonball Adderley – Phenix

1000008211.jpg

En av favorittplatene mine. Syttitallsproduksjon med oppdaterte arrangementer av flere av Adderleys klassikere. Fender Rhodes har de også fått med her. Funky og tøft. Og god lyd.​

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn