Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg fått tilbud om HD11 for 3,5K. Syntes det var litt mye, men jeg er i tenkeboksen. Rega DAC frister, men ingen er tilgjengelig på brukten for tida, så langt jeg vet.
    Tja du kan få min å til den prisen! :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja, da har man i alle fall flere å velge på. Jeg synes det er ltt heftig, med tanke på hva den gikk for ny ut på slutten hos Soundgarden.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hehe. Ja, da har man i alle fall flere å velge på. Jeg synes det er ltt heftig, med tanke på hva den gikk for ny ut på slutten hos Soundgarden.
    Det har du nok rett i.. hadde ikke klaget om jeg fikk 3500 for min, men som jeg sa tidligere så hadde jeg ikke gitt mer enn 3000 for en brukt en vis jeg skulle kjøpe..

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det ny DAC på denne karen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    så bra :) Blir spennede og høre hva du syns om den. Abrahamsen v6.0 som du har får jo en del skryt så :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.303
    Torget vurderinger
    4
    Og der lå det plutselig en rega på børsen...

sviggum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Uansett budsjett er det bestandig artig å teste ut noe nytt :)

Jaggu påtide du inviterer på en lytt snart! Lenge siden man har hørt GS20.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    viktig å dele budsjettene rett mellom lyd og krutt! :) Er litt i tankene på ny praktisk pistol.. men får se.. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Uansett budsjett er det bestandig artig å teste ut noe nytt :)

Jaggu påtide du inviterer på en lytt snart! Lenge siden man har hørt GS20.
    Problemet at jeg ikke har stua for meg sjøl. Og det er ingen steder å jage madammen, heller. Jeg skal se på det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    viktig å dele budsjettene rett mellom lyd og krutt! :) Er litt i tankene på ny praktisk pistol.. men får se.. :)
    Pistol ja. Det skal byttes litt avtrekk og slikt også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hva? -det der tar jeg med knusende ro. Så vidt meg bekjent solgte Soundgarden Hegel HD11 som var demobrukt, dvs. de eller den var ikke ny men brukt til demonstrasjon og utlån. I så måte er den helt klart å anse som brukt.

Som tidligere butikkeier og sjef (eller medeier er mer riktig å si, og daglig leder jfr. tittel) så vet vet jeg at det innebærer en viss risiko i forhold til gjenstandens behandling. Den har vært flyttet på, og håndtert av flere personer, og kanskje vært på hjemlån. Det behøver ikke innebære at den på noen måte er skadet eller blitt påført skader, men risikoen for riper, hakk, bulker og slitasje på kontaktpunkter osv. øker.

Jeg mottok i dag på på posten HD11 jeg kjøpte av et annet medlem her, og produktet virker å være nærmest som nytt. Man kan si at den i i likhet med et demoprodukt fra en butikk at den har vært i bruk, men forskjellen er at i privat eie har sannsynligvis fått stå i ro og fred og blitt pent behandlet, ettersom det var i forrige eiers egeninteresse knyttet til eierglede og videresalg.

Begge er med andre ord brukt, forskjellen ligger i på hvilken måte de er blitt brukt på. Jeg er på min side nokså trygg på at jeg foretrekker et brukt og pent behandlet privateid produkt, kontra et produkt benyttet til demonstrasjon i butikk med risiko for at det kan ha blitt utsatt for uvøren behandling.

Jeg har også original kvittering, men den gjelder ikke som ny men fra dato den ble solgt. Derimot vil et demobrukt produkt solgt fra butikk få garanti som om den er ny fra og med salgsdatoen. Det er vel det eneste negative jeg kan se i dette tilfellet.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.781
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det var godt å høre at den kom uskadd frem. Håper du blir fornøyd! Med unntak av at jeg flyttet for ca 3 mnd siden, har den stått på samme sted hele tiden. Den har ikke vært oppkoblet i det nye huset en gang og veldig lite brukt. Som du sier så kan demoprodukter bli behandlet på ymse måter, i tillegg så kan de jo stå på ganske mye også i løpet av en dag.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.781
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Og der lå det plutselig en rega på børsen...
    Er det ikke typisk..?
    håper du ikke føler at jeg gnir det inn, men kunne ikke dy meg da jeg så denne :rolleyes::eek::mad::

Vis vedlegget 303784

Moralen får bli; aldri kjøp noe fra soundgarden under 1/4 villedende pris.
    Det er sånn sett litt morsomt dette, for jeg ga bjornh sjansen til å trekke seg fra avtalen vår og heller kjøpe en av disse demobrukte fra Soundgarden. Jeg skal innrømme at jeg ble litt overrasket over svaret, men han ville heller ha min :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.303
    Torget vurderinger
    4
    Er forsåvidt enig der, skulle jeg kjøpt vinylspiller, rørforsterkere eller lignende er det helt klart bedre å kjøpe pent brukt hos første eier.
    Det som er snedig er prispolitikk hos SG; en vare som har vært i sortimentet siden 2003 er det ikke mulig å få mer enn 500 i avslag på, dette til tross for at den koster nærmere 30k, og må bestilles. Men varer som har levetid på et par år før neste avløser dukker opp, den selges på kampanje og demo til under halv veiledende pris, til tross for at fullpris kun er 1/6 av det produktet jeg forespurte pristilbud på.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Noen er kanskje ikke nøye på hvordan ting behandles, og kan leve med at ting har noen bruksmerker. Jeg foretrekker at ting behandles pent, og jeg er nøye på slikt selv. Jeg har ikke fått koblet opp her i stua ennå, men HD11 DAC'en ser ut til å være i flott tilstand.

Prispolitikk er interessante greier. Ting som kostet 50 000,- i går selges til slutt ut til halv pris når man rydder plass til nye varer. Det gjelder som oftest noe man har liggende på lager man ikke blir kvitt, eller for at man har fått en "special price for you, my friend" deal.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Ny DAC!!!
    Ja, da har jeg fått en par timer med lytting i dag. Abrahamsen V6.0 DAC måtte vike plassen sin for Hegel HD11 og MI15, og i størrelse matcher de to sistnevnte hverandre ganske godt.

IMG_20150211_095209[1].jpg

Når det er sagt, så fikk jeg ryddet litt og tørket noe støv. Fjernkontrollen til Hegel HD11 nektet først å samarbeide med meg, men etter å ha tatt ut batteriet og å satt det inn igjen, så virket alt som det skulle. HD11 DAC'en ser ut som ny, og det gjør meg jo litt kry. Antallet innganger og utganger er det samme som før. Det var nesten litt vemodig å pakke bort Abrahamsen DAC'en, men jeg har ikke plass til en hel utstilling, lengre. Den ble tørket fri for støv, og ser akkurat som den gjorde da den var ny, og pent lagt til side.

DSC_3799.jpg

Showtime!!!
    Nei... dette var litt tynt og pistrete ja... Typisk Hegel..? Systemet hadde selvfølgelig stått avslått i noen dager, og brukte selvfølgelig en god halvtime på å våkne til liv. Først rettet selvsagt mistanken seg mot HD11, men MI 10.1 SE hadde jo også stått avslått i dagevis nå, og uten varmen i komponentene så syntes jeg heller ikke at det var noen magi i lyden. Men det var mer enn bare varmen som manglet, faktisk var høyttalerne blitt flyttet en del på -i alle fall den høyre stereo-høyttaleren var ganske så ute av posisjon. Hei, kjerring, hva fa... er det du driver med når jeg ikke er her..? Med tanke på at det hav vært jul, og huset har hatt folk sammenhengende i over 2 uker, så er det vel ikke så rart at noen har tatt seg den friheten..! Fram med tommestokken og mål opp hvor senter var, avstand og til bakvegg og vinkling mot lytteposisjon (aka "toe-in" på engleskij). Litt arbeid her så begynner det å demre litt igjen. Det er likevel av praktiske grunner ikke så lurt å dra høyttalerne ut på gulvet stort mer enn 35 cm fra bakveggen. Da står de i fare for å bli dultet på daglig basis. Jeg vil helst ikke vekke mitt "killer-instinct" her, så det lar jeg være til jeg blir alene her.

IMG_20150211_095224[1].jpg

Enter the Dragon!!!
    Etter en times tid er det merkbart at det begynner det å løsne her. Det er tydelig at det er noen forskjeller mellom Abramhamsen V6.0 og Hegel HD11. Abrahamsen er noe mer varm, eller fyldig i lyden sammenliknet med Hegel. Skal vi drøfte nøytral gjengivelse så er det en av HD11's dyder, mens V6.0 er mer på den fyldige siden av nøytralt. Noen vil beskrive det som "varme", men V6.0 har ikke den der gamle litt fyldige og mørke lyden EC var kjent for i gamle dager. HD11 på sin side er mer som glassklart vann, uten å bli hissig i toppen eller anstrengende. HD11 har et større rom og gir mer luft rundt instrumentene, og den virker mer detaljert.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Lyden har fått et lite løft her, og interessen er fornyet. Det er moro å høre på musikk. Jeg lurer litt på hva jeg skal finne på nå..?

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ser ut som du kommer til samme konklusjon som meg på Hegeln :)

Disse MI produktere... kan du ta en liten kjapp gjennomgang på dem for oss som ikke er kjent med dem? :)

Regner med MI11 er forforsterker? MI10.1SE er effekt... men MI15? :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Ja...

MI 11 var "topp forforsterkeren" til Musical Innovation, som den ikke helt ukjente Roar Malmin står bak. Malmin har en fortid der han bla. samarbeidet med Knut Lauvland i Doxa, og Malmin har jobbet i Hi-Fi Huset både med Musical Innovation som i en periode var "house brand". Han tok seg av reparasjoner i tilleg til at han konstruerte og bygget noen av MI forsterkerne mens han var der.

DSC_0457.jpg

MI 15 er en slags "økonomi-versjon" av forforsterkerne hans, og den er slik jeg forstår Malmin selv forbedret i forhold til MI 11, bla. er trafoen tatt ut av kabinettet for å isolere de øvrige komponentene fra støy, og har i tillegg "home theater bypass" i "mute". Man blir begrenset til 3 innganger, men har uansett mulighet for bi-amping med MI 15 da den har dobbelt sett utganger.

DSC_7670.jpg

MI 10.1 SE eller "Special Edition" er en oppgradering av MI 10.1 som igjen er en videreutvikling av MI 10. Dette er en serie Kl. A effektforsterkere som er forholdsvis overkommelige i pris. MI 10.1 og MI 10.1 SE har samme effekt: 2 x 25 W Kl. A / 2 x 60 W Kl. AB. Forskjellen ligger i at mens begge har 1 x 500VA trafor, så har MI 10.1 SE dobbelt så stor kapasitet på kondensatorene sine: 8 x 10.000 uF mot MI 10.1 sine 4 x 10.000 uF. Det gjør at SE utgaven er mer strømsterk og har bedre kontroll i bassen, og slik sett også bidra til bedre kontroll når det begynner å svinge litt. MI 10.1 SE må sies å være et særdeles godt kjøp, dersom man er interessert i Kl. A. Det gir en relativt rimelig inngangsbillett til High End.

DSC_7688_01.jpg

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar :) Har tittet litt på disse MI sakene og de virker jo spennende.. Kansje man skal se enda nærmere på det ved første annledning.
    Klasse A er noe særeget ja, hadde noen Zapsolute blokker for en del år siden som man kunne kjøre i klasse A. Disse koset seg med noen ProAc respons 2.5 kloner :)

Nå står en rørforsterker her med KT120 rør og 2x20w klasse A :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også hatt en MI Mosfet 2x160 W KL AB forsterker innom her. Det sitter mosfet kondensatorer i den, noe som bidrar til den karakteristiske lyden i den. Den er varm i lyden, litt mer varm enn nøytral kanskje, men det er en knakende god forsterker.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Får se om man tar en råsjangs og kjøper noe.. ligger jo både en 10.1 og en 10.1se til salgs nå.. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Ja, MI 10.1 er lagt ut til en overkommelig pris så jeg. Forskjellen mellom standard varianten og SE er kun på kondensatorene der SE har dobbelt så mye kapasitet. Det er likevel en utrolig enkel oppgradering å bytte ut de to print-banene for å oppgradere, slik jeg gjorde. I prinsippet: lodd løs de gamle, skru dem ut, sett inn de nye og skru printene på plass. Lodd på ledningene og du har fordoblet ladelytt-kapasiteten.

Jeg er helt sikker på at Roar Malmin her slike liggende, eller så lager han dem kjapt. Forskjellen i lyden er ikke himmelhøy, men du får litt mer kontroll i bassen og det hjelper litt når du spiller med litt høyt volum også.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja, MI 10.1 er lagt ut til en overkommelig pris så jeg. Forskjellen mellom standard varianten og SE er kun på kondensatorene der SE har dobbelt så mye kapasitet. Det er likevel en utrolig enkel oppgradering å bytte ut de to print-banene for å oppgradere, slik jeg gjorde. I prinsippet: lodd løs de gamle, skru dem ut, sett inn de nye og skru printene på plass. Lodd på ledningene og du har fordoblet ladelytt-kapasiteten.

Jeg er helt sikker på at Roar Malmin her slike liggende, eller så lager han dem kjapt. Forskjellen i lyden er ikke himmelhøy, men du får litt mer kontroll i bassen og det hjelper litt når du spiller med litt høyt volum også.

Joda hadde nok helt klart gått for SE utgaven da det bare skiller 500kr på dem.. Vil tro malmin tar mer enn 500kr for det han sendte opp til deg når du oppgraderte din.. :)

Er det noe muligheter å brokoble disse? ser for meg 2 slike brokoblet skulle gi masse masse morro for pengene :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Jo det skal være mulig å få disse omgjort til mono-blokker, og dermed blir de på 1x50 W Kl. A om jeg ikke husker heeelt feil.

Men du kan også få den bygget til en MI 10.1 SE.2, dvs. en ekstra trafo tilsvarende den som allerede er installert i MI 10.1 SE. Da får du også økt kapasiteten om det skulle være behov, men jeg husker ikke hvor mye mer du får å rutte med i watt.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    1x50w klasse A da begynner man jo å snakke :)

Nei får se hva man får til en gang.. vet jeg skal en tur til tromsø nå iløpet av en måned eller 2.. hadde håpet å få det til å klaffe slik at man kunne få tatt en hotellweekend der oppe og vært innom både lydhagen og klubben, også gjerne Sviggum og deg :)

Dere har begge uhørt elektronikk og høytalere for min del :)
    Også hadde det jo vært veldig morro og møtt likesinnede sentraloholikere :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg håper det ikke blir i nærmeste framtid. Jeg har en forelesningsrekke som skal forberedes og holdes i de kommende uker, så jeg blir veldig bundet i forberedelser til dette.

Hadde vært gøy uansett å ta en runde.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Nei har ikke fått noe tidspunkt enda så vet ikke.. men er nok 1-2 månder fram i tid kjenner man UNN rett :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Da driver jeg å tester ut Tidal akkurat nå...

...og jeg bruker Spotify til å sammenlikne med. Spotifys 320 kbps Ogg Vorbis mot Tidals 1411kbps FLAC.

Sånn til å begynne med har jeg en følelse at Tidar byr på litt mer luft og mer smekk eller snert i musikken, når jeg sammenlikner direkte her. Det kan dog være et utslag at Tidal virker å spille litt høyere her. Men etter litt justering så virker Tidal å ha et litt større dynamikkomfang, mer utklinging i instrumentene "luftihet" og mer smekk. Til sammenlikning virker Spotify mer dempet, og mer "flat" i lyden. Ikke akkurat lukket, men ikke så åpen som Tidal.

Men rent personlig synes jeg brukergrensesnittet er noe bedre og enklere å forholde seg til i Spotify. En annen ting er at Spotify åpenbart har færre hull i utvalget enn Tidal. Men det kanskje avhenger noe av hva man lytter på.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sittet en times tid å lyttet på Tidal tjenesten, er jeg ikke i tvil om at det er den beste lydkvaliteten man får, sett bort fra Wimp HiFi. Sammenlikner man med f.eks. Spotify så er det ikke tvil om kvaliteten er bedre:

tidal-quality (1).png

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro å høre.
    Hvordan får du TIDAL her hjemme? Trodde vi bare hadde WiMP... :)

R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, vel, jeg kom meg "gjennom systemet" med litt tweaking, og vips, der fikk jeg tilgang.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, vel, jeg kom meg "gjennom systemet" med litt tweaking, og vips, der fikk jeg tilgang.
    Ekte juks? Kunne veldig gjerne tenke meg å teste WiMP HiFi vs TIDAL, så send om mulig bruksanvisning på PM ;)

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn