Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Mc om armen takler det.
    Ifølge Reloop skal tonearmen til Turn 5 takle en pickup på 3.5~8.5g og 13~18g inkludert avtakbart headshell. Armen skal takle MC pickup'er også. Shippes i utgangspunktet med Ortofon 2M RED, men fås også med Ortofon 2M Bronze.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    1
    Si hva du har kjøpt da mann, tåler dårlig slik spenning på en fredagskveld! ;)
    Er spent på hva slags RIAA du ender på også, mulig du går opp en sti for meg her når det kommer til disse to delene.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Okei dah! Skal bare sprette meg ei flaske her først.

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.393
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    ASR mini basis er vel en Riaa som takler både MC og MM med bravur,vil du holde deg til MM familien er Gram Slee Reflex M et trygt valg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte en ClearAudio Virtuoso MM Rework.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    1
    Spennende og solide saker!
    Har ikke hørt den, men har en god venn som har vurdert akkurat denne etter tips og råd fra soundgarden gutta her i Trondheim. Regner med du fikk lyttet på kombinasjonen? Hva falt du for?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde faktisk ikke hørt Reloop før, eller sammen med noen av de Ortofonene det er snakk om. 2M Red ligger i eska, og den følger med uansett hva du gjør. Om jeg skal si om spilleren så er den dønn solid, og starter og stopper på flekken. Tallerkenen er tung og bygget med tanke på å ha kontroll på vibrasjoner. Et stikkord her er gummi.

Om lyden med Virtouso kan jeg trygt si at den er detaljert, kanskje en anelse mørk, har mer tyngde og bass enn det jeg oppfatter Rega pleier å presentere i de demoer jeg har hørt dem. God mellomtone og flott overtonestruktur. God kanalseperasjon og stereoperspektiv. Glimrende dynamikk. Det hele fungerer veldig deilig. Skal sies at det er artig å høre elektronika på den, litt paradoksalt sagt siden vi snakker om analog lyd her...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja det er jo på en måte sant. Digital lyd finnes jo egentlig ikke, det er bare en måte å forstå at måten lyden lagres på er digital.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra dine lytteerfaringer høres det ut som et lydbilde som hadde falt i smak til meg også. Ut fra hva jeg ser så langt ser den ut til å ligge litt over prisen på en Nagaoka MP-500 som jeg har vurdert så langt, blir litt å tenke på og kanskje aller helst lytte til fremover. Regner med du går for en ren MM Riaa, eller sikter du på MC med tiden?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Pickup'en er god den. Likevel tror jeg at jeg at det er lurt å legge penger i en kombinert RIAA som takler på MM og MC. Jeg kikker litt på en par tre alternativer, men gjenget her på sentralen står fritt til å foreslå alternativer de mener bør vurderes.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fosser fram på oppgraderingsfronten!

For å få plass til LP-spiller og alt som skal inn i hylle-racket her så er Solid Tech et opplagt valg, ettersom jeg allerede har et Radius Solo 3 stående her. Etter en effektiv utredningsprosess som har innebåret bruk av Hultafors tommestokk, praktisk utregning og omfattende beregninger med påfølgende opphetet debatt, har jeg omsider startet med å bestille meg et Radius Solo 2, og skal kjøpe meg ytterligere Radius Solo 1 og 4 stk. 150 mm hjørnebein så snart den fiskale situasjonen vi går inn i tillater det.

Det hele blir seende ut omtrent som dette, men med en hylleplate på toppen som skjøter disse sammen til et rack.

SolidTech-RadiusArtesania-Footers_750pix-IMG_6850.jpg

Bildet fant jeg her!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg venter på Solid Tech hylla, så har jeg fått med meg at IKEA planlegger å slippe en platespiller og et komplett partysystem i det de kaller Frekvens-serien. Interessant konsept, og dyrt skal det visstnok heller ikke bli. Serien skal inneholde platespiller, Bluetooth-høyttalere og lys og ligge i prisklassen 40 og 800 kroner. Forhåpentligvis blir platespilleren å bli blant det dyreste i den serien, ellers er jeg redd det bare blir tull.

Screen_Shot_2018-04-30_at_11.01.12.jpg

Screen Shot 2018-04-30 at 11.01.34.jpg

https://www.dn.no/d2/2018/05/24/1529/Tekno/flatpakket-vors

https://djmag.com/content/teenage-engineering-x-ikea-first-pics-new-collab-revealed

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ligger det an med Reloop´en, lenge til du har den i hus og kan dele litt mer erfaringer?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ligger det an med Reloop´en, lenge til du har den i hus og kan dele litt mer erfaringer?
    Jeg har Reloop-spilleren allerede i hus. Jeg driver å samler sammen Solid Tech deler nå for å utvide hylla til de forskjellige komponentene, og jeg enda ikke funnet meg en RIAA. Men det kommer.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Slik det ser ut akkurat nå, har jeg ikke fått hylla opp å gå før i midten av juli. Riaa står også på programmet. Penger, penger...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    En liten snartur til Umeå avdekket at her er det musikksjapper som skal besøkes i løpet av sommeren.

IMG_20180602_221201.jpg

IMG_20180602_221224.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Der gikk Spaceworld Soundgarden konkurs! Spaceworld Soundgarden as har levert begjæring om oppbud, melder elektronikkbransjen.no

Det var ikke helt bra, nei..!

EB_0517_SWSG_nett.jpg

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fosser fram på oppgraderingsfronten!

For å få plass til LP-spiller og alt som skal inn i hylle-racket her så er Solid Tech et opplagt valg, ettersom jeg allerede har et Radius Solo 3 stående her. Etter en effektiv utredningsprosess som har innebåret bruk av Hultafors tommestokk, praktisk utregning og omfattende beregninger med påfølgende opphetet debatt, har jeg omsider startet med å bestille meg et Radius Solo 2, og skal kjøpe meg ytterligere Radius Solo 1 og 4 stk. 150 mm hjørnebein så snart den fiskale situasjonen vi går inn i tillater det.

Det hele blir seende ut omtrent som dette, men med en hylleplate på toppen som skjøter disse sammen til et rack.

Vis vedlegget 495190

Bildet fant jeg her!
    35432263_1290404987759271_2218752101926830080_n.jpg

...hmmmm..! Pakke.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Litt Soundgarden/Spaceworld nytt:

Rett før helgen kom den triste meldingen om at butikkjeden Spaceworld/Soundgarden har søkt oppbud. I dag ser det imidlertid ut til at fortsatt drift er mulig i et begrenset antall butikker, men i tilfelle med et noe annet konsept enn det Spaceworld/Soundgarden har hatt de siste årene.

Konkursen i Spaceworld/Soundgarden - Stereo+

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ...og Soundgarden gjenoppstår, men med 16 butikker igjen av 38.

https://www.tek.no/artikler/soundgarden-gjenoppstar-som-egen-kjede/440322

Butikkene som er med videre i Soundgarden.no AS er Bergen sentrum, Ålesund sentrum (ut juli), Trondheim sentrum, Sørlandssenteret, Oslo sentrum, Haugesund, Forus, Sandvika (alle disse er opprinnelig Soundgarden-butikker), samt Bodø, Drammen Magasinet, Strømmen, Ski, Oslo Storgata, Levanger, Tromsø Jekta og Mandal.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som en dårlig Hi-Fi vår i år her i Norge. Den gode nyheten er jo at Soundgarden gjenoppstår, men med kun 16 av de 38 butikkene igjen. Disse vil forsterke sitt fokus på mer tradisjonell Hi-Fi, hjemmekino og lydprodukter.

Electrocompaniet har jeg egentlig sett lite til i de senere år. På en eller annen måte så hørte de liksom til Hi-Fi Klubben, slik som Hegel hører til Soundgarden. Men det er nok en balanse der man har produkter som er dyre men likevel attraktive og likevel innenfor en prisklasse mange entusiaster kan ta seg råd å kjøpe. Når produktene begynner å forsvinne over 30K så er det ikke like interessant lenger for mange, kanskje -fordi da er det mye å velge på.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    EC har nok lidd av å fornye seg alt for lite siden ECI3 kom.. ECI5 er lik.. mk2 er lik og nye ECI6 i alle mulige varianter.. for lik det gamle..

Hadde gått samme vei med hegel, primare, marantz osv osv om de konstant pumpet ut et likt produkt, likt power osv osv.. da ser ikke folket vitsen

EC trenger en litt rå designer som kan fornye utseende uten å ødelegge det klassiske. også trenger de å få noe nytt under panseret som ikke er en gammel ECI3/5 i utgangspunktet.. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at man bør ha noe bra og relevant i minus 20K klassen, og noe under 30K i tillegg. Mange er entusiaster, men et sted går den økonomiske grensen for oss alle. Når tilbudet i det segmentet hos Hegel og Electrocompaniets hjemmemarked og entusiastmarked forsvinner, så kjøper kundene i det segmentet noe annet. Det mangler jo ikke på produkter under 30 000,- akkurat, men hjemmemarkedet er ikke helt uten betydning heller for de norske produsentene.

Jeg for min del har satt grensen for produkter rundt 50-60K, og det finnes mye annet å bruke pengene på også. Mye har skjedd siden begynnelsen av 90-tallet, og diverse annen elektronikk trekker jo også penger, samt andre fritidssysler. Snøskuter, seilbåt, el-sykkel, randonee-ski osv. for å nevne noe.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Enig der.. samt at de trenger et løft.. se på skissene til abrahamsen sine monoblokker (som vi desverre aldri heller får oppleve).. en ny aw180 i de kabinettene med display for oss nerder..

En helt ny integrert serie.. 2x100w til 20k og 2x150w til 30k..
    Begrensett hvor lenge man kan gnu eci3 konstruksjonen..

Hadde hegel vært hegel om de kun hadde h1 i en snålt oppgradert versjon de siste 10årene?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    For å påminne meg selv om mitt tidligere eierskap av produkter fra Electrocompaniet.

s-l1600 (1).jpg

Electrocompaniet--180.jpg

Bildene er lånt på nett. Et eller annet sted finnes det nok et analogt bilde av tidligere oppsett med monoblokkene, men det ligger nok dypt lagret et sted i en gjemt og glemt eske...

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.298
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flotte produkter! Attpåtil bilde av den eneste fjernkontrollen de har fått dreis på :) Savner fremdeles innimellom min gamle AW250R av nostalgiske grunner. Det samme kan ikke i like stor grad sies om preampene jeg har hatt. Blir nok et nytt EC-kapittel etter hvert.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det skal sies at AW180 var såpass gode at de egentlig var for gode til å brukes med EC 4 1/2. Hadde den inne på service på Skårer pga skitt på volumpoten og nivåforskjell i høyre/venstre kanal. Men etter det var den gull. Den ble stampet til fordel for Meridan 502 preamp. Da ble det dreis på monoblokkene.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    AW180 er flotte forsterkere, og de fortjener noe bedre enn en EC 4.5. Mye bedre.
    Jeg har hatt EC 4.6 og det er vel den dårligste komponenten jeg har eid. Selv om RS melder det kan enkelt kan moddes til å bli meget bra, men det har jeg ikke prøvd.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    AW180 er flotte forsterkere, og de fortjener noe bedre enn en EC 4.5. Mye bedre.
    Jeg har hatt EC 4.6 og det er vel den dårligste komponenten jeg har eid. Selv om RS melder det kan enkelt kan moddes til å bli meget bra, men det har jeg ikke prøvd.
    Jeg kjøpte EC4 1/2 på tilbud, og tenkte at jeg skulle klare meg med to kanaler. Det gikk greit. Men pre-ampen var i grunnen ikke spesielt bra. Når jeg prøvde Meridian 502, oppdaget jeg at AW180 og 502 var en mye bedre kombinasjon enn AW180 med 4 1/2. Det ble mye mer detaljer, bedre dynamikk og ikke minst mye mindre "ull" i lyden.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Et av få anlegg jeg også blir litt nostalgisk av og kunne tenkt meg som et "retro" oppsett var Electrocompaniet ec4.5 og aw60. Husker det var litt "stort" å eie det som tenåring :)

Oppsettet etterpå låt bedre, men visuelt sett ikke like flott. CJ preamp og Zapzolut 78w monoblokker klasse A :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde AW180, men kunne ikke tenke meg å ha 4 1/2 igjen. Men monoblokkene, de var ikke dårlige. Nå er det ikke akkurat sånn at det mangler på konkurrenter i markedet for tiden heller, og det er mange gode alternativer langt ned i prisklassene også som jeg godt kan leve med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn