Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den står i hylla du har lagt ut bilde av :)
    Men hvaffaan..? Jeg tror jeg har enten har begynt å se dårlig, eller så ble det en liter vin for mye framme ved alteret..!
    Øynene er det første vi blir blinde på, sa alltid min mor da jeg var ung. ;)
    En god grunn til å besøke Obs! er altså å snike litt vinyl med fra handleturen med madammen.
    #2 fra høyre på nest øverste hylle.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    IKEA slipper egne høyttalere i litt ulike størrelser. ENEBY 30 blåtann høyttaler med batteri. Kanskje noe å montere? BxDxH 30x11x30 cm.

0620460_PE689658_S5.jpg
    0620937_PE689801_S5.jpg

2018-04-10 (2).jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    ...mangler nesten bare at de kommer med IKEA LP-spiller også -Snurra kan den vel hete.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ...mangler nesten bare at de kommer med IKEA LP-spiller også -Snurra kan den vel hete.
    Du skal ikke se bort fra at de kommer med en Crosley-koffert med Ikea-logo eller artige motiver på. :rolleyes:

Men de høyttalerne der ser faktisk merkelig seriøse ut til prisen. 30x30 cm er jo passende stort, og hvis den har kabinett av tre og ikke plast så kan jeg ikke helt se hva som kan gå galt her. Elementene er garantert skittbillige, men de ser ikke ut som noe helt håpløst heller. Det står på hjemmesiden til Ikea at åtte høyttalere kan linkes sammen. Hvis to kan linkes i stereo tror jeg dette kan være en liten dark horse med vinnerpotensiale. For hvor mye kan forlange av noe som koster under 900 svenskedalar ny i butikken? De ser jo ut som om de koster betydelig mer enn de koster, Scandinavian design så det holder.

Hankemodellen med batteri (ekstrautstyr) kan også være interessant, men det blir kanskje litt for liten oppgradering fra JBL Go.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det står faktisk på hjemmesiden at de har valgt den størrelsen og det designet for å passe i de modulene. Jeg synes det er en stilig idé å ha en slik som avbrudd i en slik reol full av vinyl. I tillegg til Bluetooth har de selvsagt en inngang for minijack. Det er med andre ord fullt mulig å koble opp et slik sett i stereo med vinyl som kilde, noe som hadde vært genialt for de som har vinylsamlingen i et annet rom enn lytterommet. En liten platespiller (Technics mid-size tangential) og en tilsvarende liten og diskret pre med RIAA (gammel Doxa?) så blir det et komplett lite vinylanlegg som nesten er bygget inn i platereolen.

Jeg har faktisk tenkt tanken på å få plass til en form for anlegg i platereolen for kjapp avspilling av musikk når jeg ikke har behov for å slå på hovedanlegget. I dag er det en DAB-radio med Chromecast i ræven som gjør den jobben, men stereo og muligheten for vinyl er en mer gøyal tanke. Disse må jeg absolutt få lånt ører til så snart de kommer til Norge. Tror jeg leste et sted at det er først i august, men kanskje det er lanseringen av Ikeas Sonos-anlegg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Du skal ikke se bort fra at de kommer med en Crosley-koffert med Ikea-logo eller artige motiver på. :rolleyes:

Men de høyttalerne der ser faktisk merkelig seriøse ut til prisen. 30x30 cm er jo passende stort, og hvis den har kabinett av tre og ikke plast så kan jeg ikke helt se hva som kan gå galt her. Elementene er garantert skittbillige, men de ser ikke ut som noe helt håpløst heller. Det står på hjemmesiden til Ikea at åtte høyttalere kan linkes sammen. Hvis to kan linkes i stereo tror jeg dette kan være en liten dark horse med vinnerpotensiale. For hvor mye kan forlange av noe som koster under 900 svenskedalar ny i butikken? De ser jo ut som om de koster betydelig mer enn de koster, Scandinavian design så det holder.

Hankemodellen med batteri (ekstrautstyr) kan også være interessant, men det blir kanskje litt for liten oppgradering fra JBL Go.
    Designet var veldig "nordisk" og B&O-aktig. Av en eller annen grunn tror jeg Eneby kommer til å selge godt. Pris, design og tilgjengelighet innenfor et konsept som IKEA, det tror jeg selger. Og som du sier en Crosley-koffert med IKEA-logo er ikke usannsynlig.

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.828
    Sted
    London

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er faktisk svært interessant. Hva samarbeidet med Teenage Engineering angår så tyder det på friske løsninger som kommer på markedet neste år. Platespilleren er nok et OEM-produkt fra enten ProJect eller Hanpin som Teenage har gitt sitt preg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ProJect eller Hanpin er involvert har jeg tro på at kvaliteten kan bli akseptabel.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem andre produserer OEM-platespillere i dag? Det blir garantert ikke noe fullstendig sugd av eget bryst.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Nei det har selv ikke IKEA kompetanse på.

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.828
    Sted
    London
    Dette er faktisk svært interessant. Hva samarbeidet med Teenage Engineering angår så tyder det på friske løsninger som kommer på markedet neste år. Platespilleren er nok et OEM-produkt fra enten ProJect eller Hanpin som Teenage har gitt sitt preg.
    Eller en utgave av Rega P1....?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller en utgave av Rega P1....?
    Fullt mulig det også, ProJect nevner jeg bare fordi de lager endel OEM allerede. Rega er kjent for å lage OEM-armer, men ikke drivverk i like stor grad. Personlig kjenner jeg ikke til noen eksempler. En annen sak er den at kanskje det svarer seg å jobbe med et kontinentalt merke innen EU istedenfor Brexit-merker økonomisk, og klingende mynt er nok uansett Ikeas filosofi?

Jeg synes uansett at dette er spennende saker, og skal sørge for å få hørt den største modellen de har i dag så fort som den kommer til norske varehus. Siden den også har analog inngang er det mulig å koble opp et stereopar analogt, trenger bare en kilde med volumpotmeter eventuelt en gammel pre som passer. Min bror har ræva lyd fra TV, og han har egentlig ikke plass til noen lydplanke under. Da er veggmonterte høyttalere som ikke gjør så mye av seg lurt, og disse ser ut til å kunne framstå svært anonymt med sin korte dybde og design. En på hver side av TV-en, koblet til en utgang som styres av volumkontrollen på fjernings.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Ja kanskje dette er en måte å få "folk flest" til å skaffe seg litt akseptabel TV/stereo-lyd. Vet ikke hert når man får hørt dem, men regner med at jeg får tatt en titt på dem i Sverige på en/flere IKEA butikker der.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Var en snartur i Bergen denne uka, men når man blir møtt med et spørsmål på vei ut fra terminalbygget på Flesland undres man jo litt på om man har kommet rett..!

IMG_20180411_131848_edited.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De høyttalerene passer antagelig rett inn i IKEA sine standard moduler, 33x33cm typisk.
    Ja det gjør de. De tenker helhetlig i alle fall.
    Tja - helhetlig/enhetlig? Vet ikke helt jeg.
    Kallax innv mål er 33,3 x 33,3. Eket er 32,7, Bestå som er deres TV/Media serie har moduler m/innv. mål på 56x? (ca 31,0 tror jeg).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker den spilleren. Den var ikke et dårlig kjøp for dem med begrenset mengde dollars i lomma.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Låt mej bjuda på lite nostalgisk musik från det förflutna.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje «High Definition Vinyl» er en slags MQA for LP-bransjen?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Ronald Lee Ermey har trått av for siste gang. Han er kjent for en av de mest ikoniske scener noen gang i filmhistorien.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Skogrand Cables slipper 3 nettverkskabler. Hadde ikke helt fått med meg den nyheten, men utseendet ser i alle fall ut til å ha appell. Til noen. Og det har tatt Skogrand 5 år å utvikle Cat 7a ethernet-kabelen. I følge hjemmesidene.

2018-04-21.png

Skogrand SCD Beethoven Ethernet cable:
    Cat 7a S-FTP 1200 Mhz
    Dielectric: Air
    Velocity ratio: 99.81%
    8 x 22 AWG OCC solid core copper conductors
    Individual, paired and complete foil and braid shielding.

https://www.skograndcables.com/single-post/2018/03/13/Skogrand-Ethernet-Global-Release

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    797
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Imponerende med framoverkompatibilitet :)
    Ethernet cables will be released in SCD Grieg, SCD Tchaikovsky and SCD Beethoven versions. All are Cat7a capable and above.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Dette med "... and above." er jeg ikke så sikker på. Lurer egentlig mer på hva de skal ha for de kablene.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bare å gi gass! Får jo så høyt utbytte på Coop-kortet på slutten av året at du føler du tjener på å kjøpe plater ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk en hel del i den LP-hylla som vekker interesse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn