Meningen med livet...og slikt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå har man vel i en debatt og to her inne diskutert, til dels så fillene fyker, det som burde være fakta, men som viser seg å være totalt forskjellig oppfatning av de faktiske forhold.
Men hva med å diskutere noe som ingen egentlig vet svaret på, svaret finnes men ingen her kan påberope seg å vite hva det er.

Jeg tenker på de evige spørsmål som meningen med livet. Hvorfor er vi her, hvor kommer vi fra? Er vi et resultat av tilfeldigheter, eller står det noen bak med en plan? Kan universet oppstå fra ingenting, og hvordan kan det i motsatt fall alltid ha eksistert? Har universet en ytre grense, eller er det uendelig, og hva vil i så fall det si? Man kan bli helt skrullete om man begynner å gruble for mye på dette, men samtidig er det vel noe de fleste har tenkt en del på.
Det interessante er i så fall hva man da er kommet frem til. Er det noen som har en formening om hvordan dette faktisk er? Hva tror man livet er, hva skjer når vi dør? Blir vi født igjen som en flue eller en katt, kommer vi til en himmel, eller blir alt bare svart, over og ut?
Om noen står bak med en plan, hva er denne planen, og om vi er et resultat av tilfeldigheter, er det sannsynlig at så komplisert liv som vi faktisk er kan oppstå og utvikle seg fra en liten mikroorganisme?
Og hvorfor er alt dette så vanskelig for mennesker å fatte, uansett hva svaret nå enn måtte være?

Om noen har noen gode svar på disse spørsmålene, som de enten er kommet frem til selv, eller har lest et sted, så hadde det vært interessant å høre det.

S

slowmotion

Gjest
Seriøs(ere) svar kommer senere, men jeg synes denne er morsom:

;)

B

Back_Door

Gjest
Mennesket er den eneste organisme som er intelligent nok til å filosofere over sin egen død ::)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Litt facts:

I motsetning til hva mange tror lærer faktisk ikke bibelen at vi lever videre. læren om et liv etter døden er en gammel legende som i følge nettopp bibelen er verdens eldste løgn.
I følge den store klokeboken advarte først skaperen (også kjent som "gud" som på gresk betyr mektig) de ferske menneskene at om de ikke besto en enkel lydighetsprøve ville konsekvensene være at de mistet
livet. (1 Mosebok 2:17) Hva dette virkelig innebar understrekes i 1 Mos. 3:19.

I følge beretningen lanserte en svikefull og maktsyk åndesønn en ny,"uavhengig" og opprørsk ide om å eksistere "frigjort" fra skaperen.
Som et ledd i sin forføring hevdet han at menneskene slett ikke ville dø, men "bli som gud.." (1 Mos.3:3-5)
- var det her egoismen ble lansert???

Fortidens Israelitter trodde ikke på en udødelig sjel. (Job 14:13,Forkynneren 3:19,Daniel 12:1-2+13(!),Johannes ev. 11:24, Ap.gjerninger 24:15)
De trodde derimot på at skaperen skulle vekke opp alle i en "oppstandelse ved dagenes ende", som f.ex Daniel ble lovet.

Dette var grunnen til at Israelitten nærmest "arkiverte" sine døde i familiegraver beliggende i berghuler. Dermed skulle de kunne finne hverandre igen ++

Senere, da "kristendommen" ble omgjort til Romersk statsreligion, ble ubibelske,"hedenske" læresetninger som læren om en udødelig sjel, et brennende helvete osv. tilført fra andre religioner, bl.a. vår norrøne Åsatro og læren om Hel..

Mvh. RS

R

Rojoh

Gjest
Tja...? Hvis du ikke har tenkt ut hvorfor, så blir det vrient med "hvordan" ???

P

Parelius

Gjest
Det fins en mastermind bak det hele; det er meg! At dette blir til en gåte for menneskene, kommer av at det er ingen som tror meg. Jeg ler litt for meg selv, av og til.

På den annen side, spørsmålet angående meningen med livet, angår livets telos, dvs. et mål. Vitenskapen kan ikke gi oss svar på dette, selv ikke utviklingsteorien, da de ikke anerkjenner slike objektivt eksisterende mål. Så får det bli opp til oss da, å gi mening til det meningsløse.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Du må sørge for å gi livet ditt mening selv!

Hmmm, nå var jeg enig med Parelius her - men uenig i en annen tråd...Det passer ikke helt. Jeg tror Parelius må gi seg i den andre tråden slik at dette blir harmonisk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva mener du da , Komponenten?

;)

Ja hva mener jeg..?

Si det, jeg har ikke noe godt svar, synes alle løsningene som har vært lansert så langt har sine svake og sterke sider og kan være like vanskelig å tro på.

Det underlige er at dette skal være så vanskelig å finne svaret på, for svaret er helt sikkert enkelt når man bare først får løsningen.

Et så uendelig stort univers og så bare liv på jorden så vidt vi vet så langt, hva er meningen med alt dette?

Og så kan man jo videre lure på;
Hvorfor er mennesker ofte så onde mot hverandre når det vi alle helst ønsker er å leve fredelig og ha det bra? Hvorfor er makt så viktig, når man ofte må trakke på andre for å oppnå denne makten og leve med dårlig samvittighet etterpå? Hvorfor klarer så mange å heve seg over denne samvittigheten og leve et “bra” liv samtidig som de ødelegger livet for andre? Er mennesket i utgangspunktet godt eller er det ondt? Er det godheten eller vondheten vi tillærer oss, eller varierer dette fra person til person?

Og om det står noen bak, hva synes denne om det han har skapt, og om han har så mye makt, hvorfor griper han ikke inn før alt går ad undas?

Og hvorfor sliter jeg alltid sånn med å forstå hva Parelius mener..? ;)

Fin plakat Slowmotion, mye bra der.. :D

P

Parelius

Gjest
Og hvorfor sliter jeg alltid sånn med å forstå hva Parelius mener..? ;)
Du drikker for lite vin. Selv Hegel måtte ha noen flasker hvit vin for å få hodet til å bli dialektisk. Mitt eget blir for det meste elastisk. Ikke mye å skryte av.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Kan meningen med livet være å gjøre de vi er glad i lykkelig? Jeg har kommet frem til at det må være meningen med mitt liv nå iallefall. De andre spørsmålene er jeg ikke i humør til å diskutere akkurat ikveld for jeg kommer garantert til å kaste stabbestein i glasshus.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.827
Kan meningen med livet være å gjøre de vi er glad i lykkelig? Jeg har kommet frem til at det må være meningen med mitt liv nå iallefall. De andre spørsmålene er jeg ikke i humør til å diskutere akkurat ikveld for jeg kommer garantert til å kaste stabbestein i glasshus.
Ikke dumt Raven, ikke dumt ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Meningen med livet er å reprodusere oss. Slik alt som lever gjør. Men det er bare vi mennesker som lurer på hva meningen med livet er.

P

Parelius

Gjest
Meningen med livet er å reprodusere oss. Slik alt som lever gjør. Men det er bare vi mennesker som lurer på hva meningen med livet er.
Gitt tredje setning, hvem sa første setning? Eller; gitt første setning, blir ikke tredje setning litt overflødig?
Selv har jeg sluttet med reproduksjonen (som altså er meningsløs). Ikke lurer jeg så mye heller, over meningen med livet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg mener å huske et intervju med Arne Næss (den gamle). Han sa noe i retning av at han ikke klarte å finne noen mening med livet, men at han fant mye mening i livet.

Det funker for meg..  ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må det være en mening med alt?
.
.
.
.
Hvis Ja, hvorfor ikke ?? ;-)

P

Parelius

Gjest
Jeg mener å huske et intervju med Arne Ness (den gamle). Han sa noe i retning av at han ikke klarte å finne noen mening med livet, men at han fant mye mening i livet.

Det funker for meg.. ;)
Godt sagt!

På den andre siden er jeg av den mening at hele spørsmålet er generert av tretthet med det hele. Eller som det også heter; bare ulykkelige mennesker skriver (eller leser) bøker om lykken.

Tillegg: Men det hender at jeg skuer stjernene, når jeg ligger i engen etter å ha jaget sauene inn til slakting, og undres litt.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
This wonderful experience called life is a mystery, and cannot be fully understood. But it can be lived in its totality.

Sri Sri Ravi Shankar, indisk vismann. (ikke sitarlæreren til George Harrison!)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, hvis man formulerer det på en annen måte da: Hvordan oppstod livet?
Klarer dere å se for dere at verden alltid har eksistert eller hvordan startet det hele?

Jeg tror at de som tror på en høyere makt bak det hele, en barmhjertig gud og en himmel kanskje er lykkeligere mens de lever og aksepterer døden på en annen måte enn de som ikke tror på et liv etter døden.
Som disse Amish-folkene som så lett klarte å tilgi. Virker underlig på oss, men de ser nok bare på det som skjedde som en midlertidig adskillelse. Å miste en man er glad i er noe av det verste man kan oppleve, men om man klarer å tro på det at man en gang skal treffe denne personen igjen gjør nok det livet mye lettere å leve, og det hatet man kanskje føler mot en drapsmann vil bli mindre.
Å miste noen og vite med seg selv at dette er endelig, gjør nok noe annet med deg som person.

Så ellers et program en gang hvor de funderte på om hele vårt univers kanskje var en liten atom i et annet univers og at i hvert lite atom i vårt univers skjulte det seg kanskje et univers.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Vel, hvis man formulerer det på en annen måte da: Hvordan oppstod livet?
Klarer dere å se for dere at verden alltid har eksistert eller hvordan startet det hele?

Jeg tror at de som tror på en høyere makt bak det hele, en barmhjertig gud og en himmel kanskje er lykkeligere mens de lever og aksepterer døden på en annen måte enn de som ikke tror på et liv etter døden.
Som disse Amish-folkene som så lett klarte å tilgi. Virker underlig på oss, men de ser nok bare på det som skjedde som en midlertidig adskillelse. Å miste en man er glad i er noe av det verste man kan oppleve, men om man klarer å tro på det at man en gang skal treffe denne personen igjen gjør nok det livet mye lettere å leve, og det hatet man kanskje føler mot en drapsmann vil bli mindre.
Å miste noen og vite med seg selv at dette er endelig, gjør nok noe annet med deg som person.

Så ellers et program en gang hvor de funderte på om hele vårt univers kanskje var en liten atom i et annet univers og at i hvert lite atom i vårt univers skjulte det seg kanskje et univers.
Nå vet ikke jeg om Amish-folket forstår tilgivelse på samme måte som meg, men for meg handler tilgivelse først og fremst om å frigjøre seg selv fra hevntanker, bitterhet og annet negativt tankegods - for sin egen skyld. Jeg tilgir for min egen skyld, ikke for den andres skyld.

Om det programmet: Den tanken liker jeg også! Andre veien: hvert atom i kroppen vår er også et univers bestående av galakser, planeter, soler også videre.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Ønsker at den positive energien jeg bygger opp overføres til neste generasjon. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.325
Sted
Østfold
VI har vel fortsatt til gode å definere "det store spørsmålet" så det er vel ganske optimistisk å tro at svaret skulle dumpe i fanget på oss.

S

slowmotion

Gjest
Nå vet ikke jeg om Amish-folket forstår tilgivelse på samme måte som meg, men for meg handler tilgivelse først og fremst om å frigjøre seg selv fra hevntanker, bitterhet og annet negativt tankegods - for sin egen skyld. Jeg tilgir for min egen skyld, ikke for den andres skyld.
:)

Samtidig må jeg inrømme at det er sannerlig ikke så lett å tilgi .......

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
VI har vel fortsatt til gode å definere "det store spørsmålet" så det er vel ganske optimistisk å tro at svaret skulle dumpe i fanget på oss.
Det kan være godt nok for deg å finne et svar som du synes er godt, og som gir deg mening.

Jeg tror ikke det finnes et absolutt svar som alle vil kunne være enig i. Eller få alle til å si "AHA!!! At vi ikke tenkte på det før! Men, som sagt, det kan være et svar som får deg til å si det, og et annet som får meg til å si det. :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nå har man vel i en debatt og to her inne diskutert, til dels så fillene fyker, det som burde være fakta, men som viser seg å være totalt forskjellig oppfatning av de faktiske forhold.
Men hva med å diskutere noe som ingen egentlig vet svaret på, svaret finnes men ingen her kan påberope seg å vite hva det er.

Jeg tenker på de evige spørsmål som meningen med livet. Hvorfor er vi her, hvor kommer vi fra? Er vi et resultat av tilfeldigheter, eller står det noen bak med en plan? Kan universet oppstå fra ingenting, og hvordan kan det i motsatt fall alltid ha eksistert? Har universet en ytre grense, eller er det uendelig, og hva vil i så fall det si? Man kan bli helt skrullete om man begynner å gruble for mye på dette, men samtidig er det vel noe de fleste har tenkt en del på.
Det interessante er i så fall hva man da er kommet frem til. Er det noen som har en formening om hvordan dette faktisk er? Hva tror man livet er, hva skjer når vi dør? Blir vi født igjen som en flue eller en katt, kommer vi til en himmel, eller blir alt bare svart, over og ut?
Om noen står bak med en plan, hva er denne planen, og om vi er et resultat av tilfeldigheter, er det sannsynlig at så komplisert liv som vi faktisk er kan oppstå og utvikle seg fra en liten mikroorganisme?
Og hvorfor er alt dette så vanskelig for mennesker å fatte, uansett hva svaret nå enn måtte være?

Om noen har noen gode svar på disse spørsmålene, som de enten er kommet frem til selv, eller har lest et sted, så hadde det vært interessant å høre det.
Komponenten, jeg ønsker å svare ordentlig på disse spørsmålene, da jeg har noen svar på disse spørsmålene som jeg synes er gode. Andre vil kanskje le av dem, men det er nå så. Innimellom familieliv må jeg tenke og gruble rundt dette, og finne de beste sitatene fra bøker for å gi så gode svar som jeg ønsker. Håper jeg kan komme tilbake til det.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
How many roads must a man walk down?
42, selvsagt! Men etter som Hitch hiker's guide to the galaxy ikke var skrevet da Dylan lagde den sangen, kunne han ikke vite det!

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Tja. Produkt av 4 millioner års kalkulasjon. Spm var siste rest av liv i regnestykket. Svaret. Gøy.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Komponenten, jeg ønsker å svare ordentlig på disse spørsmålene, da jeg har noen svar på disse spørsmålene som jeg synes er gode. Andre vil kanskje le av dem, men det er nå så. Innimellom familieliv må jeg tenke og gruble rundt dette, og finne de beste sitatene fra bøker for å gi så gode svar som jeg ønsker. Håper jeg kan komme tilbake til det.

Klart du kan det, det er vel ikke akkurat et spørsmål folk flest kan gi et godt svar på sånn på stående fot i farten, da hadde det i så fall skjedd for lenge siden.

Ingenting å bry seg om at noen ler av deg, slikt er bare å heve seg over. Dine tanker om dette er ikke dårligere enn andres tanker uansett, ingen har ennå svaret.. om noen har, så vet de det ikke.

V

villov

Gjest
Jordkloden vi lever på er universets søppelkasse.

Her er alle fortapte sjeler samlet og utplassert for å lære det ultimate..nemlig kjærlighet.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
På den andre siden er jeg av den mening at hele spørsmålet er generert av tretthet med det hele. Eller som det også heter; bare ulykkelige mennesker skriver (eller leser) bøker om lykken.
Da er jeg et svært ulykkelig menneske! :'(

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jordkloden vi lever på er universets søppelkasse.

Her er alle fortapte sjeler samlet og utplassert for å lære det ultimate..nemlig kjærlighet.
Jeg tror jordkloden er akkurat hva vi gjør den til. Og er den en søppelkasse, er det fordi vi har gjort den til det.

Ikke ment som et motargument til deg, Villov, synes det du skrev var bra. Hadde bare noen flere tanker rundt det samme.... ;)

S

slowmotion

Gjest
42, selvsagt! Men etter som Hitch hiker's guide to the galaxy ikke var skrevet da Dylan lagde den sangen, kunne han ikke vite det!

Jeg tror 42 er feil. Det riktige svaret er 144.

S

slowmotion

Gjest
Når jeg tenker meg om, 144 er også feil.

Det riktige svaret er minst 144.

Topp Bunn