Meningen med livet...og slikt.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Egoismen er pr. definisjon kjærlighetens motpol.
Det gjør igrunn ideologien rundt evolusjonsteorien ganske interressant ::)

(-survival of the fattest..)

Mvh. RS

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Da (steinaldernivået) hadde vi vært lykkelige da.

P.s.; Det var enten Oddgeir, Komponenten eller Affa som sa det. BBKing tenker det. :)

Tillegg; Siden ikke alle vet at jeg er en slik humørklump, så bør det kanskje være på sin plass med en form for smiley. Så den la jeg til.

Tror ikke det var jeg som sa det.. for jeg tror nok de hadde sine bekymringer da og, men de hadde nok ikke så mye store små problemer som vi har i dag, det gikk vel helst på det å overleve, noe som sikkert kan gi litt bekymringer det og om jakten eller avlingen feiler... eller om man roter bort steinøksen sin...

(For øvrig har jeg lest serien til Jean M. Auel om steinalderen ( Hulebjørnens klan osv.), og selv om dette er mest diktning er bøkene interessante og viser et helt annet nivå enn det man normalt tenker om denne tiden)

Når det gjelder kjærlighet, likegyldighet og hat så ser jeg vel for meg som en linje med hat og kjærlighet i hver ende og likegyldigheten på midten. De man er glad i hjelper man, de man er likegyldige til overser man, men de man hater kan man finne på å gjøre det verre for bevisst.

O

OldBoy

Gjest
Meningen med livet? Jeg minnes en av Paul Simons tidlige tekster, fra låten "Leaves that are green" (På platen "Sounds of Silence"):

......
Hello, hello, hello, hello
Goodbye, goodbye, goodbye, goodbye
That's alle there is
And the leaves that are green turn to brown

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal prøve å lese teksten din senere, plugg.

Er for sliten i hue etter jobben til å si noe egentlig fornuftig,
bortsett fra :
En her sa noe om at hvis man undret på meningen med livet
er det feil med livet ditt? Eller hvordan var det?
Mystisk instilling, synes jeg.
Hadde alle hatt den instillingen ville vi vel vært på steinalderstadiet ennå?

IMHO er nyskjerrighet en meget viktig del av livet.....

;)
Ja jeg kan overhodet ikke se noen sammenheng mellom det å fundere på meningen med livet og det å ha noe feil med sitt eget liv, snarere tvert i mot, jeg ville heller lure litt på de som ikke lurer..
Selvsagt kan det være enklere å ikke tenke over dette, om målet er å ha et enkelt og ukomplisert liv, men det vil vel da si et ganske tamt og kjedelig liv i mine øyne. Det er nok av de som ikke klarer å engasjere seg i ting som ikke angår de, som ikke bryr seg om det ikke skjer rett foran deres egen nese, og det er jo ikke meningen å ta sorger på forskudd, men kanskje kan man heller få et rikere liv om man klarer å se en slags mening i det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gir ikke du selv og alle andre mennesker mening nok i seg selv?

Trenger vi egentlig en begrunnelse utenfor dette?

I så fall, hvorfor?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

I så fall, hvorfor?
Jo sett fra vår side så, men poenget var hvorfor vi i det hele tatt er her. Eller hvordan vi kom her. Vi synes situasjonen er grei og er fornøyd med den, men om man skal se fornuftig på det, sett utenfra, så virker det kanskje litt rart? Eller? :-/

R

Rojoh

Gjest
Ja jeg kan overhodet ikke se noen sammenheng mellom det å fundere på meningen med livet og det å ha noe feil med sitt eget liv, snarere tvert i mot, jeg ville heller lure litt på de som ikke lurer..
Selvsagt kan det være enklere å ikke tenke over dette, om målet er å ha et enkelt og ukomplisert liv, men det vil vel da si et ganske tamt og kjedelig liv i mine øyne. Det er nok av de som ikke klarer å engasjere seg i ting som ikke angår de, som ikke bryr seg om det ikke skjer rett foran deres egen nese, og det er jo ikke meningen å ta sorger på forskudd, men kanskje kan man heller få et rikere liv om man klarer å se en slags mening i det.
Jeg tror at litt grubling er sunt og bra. Om man ikke gjør seg noen betraktninger, så ender man kanskje opp med å bli en "slave" av sine egne impulser, (u)vaner og instinkter samt at man kanskje også blir en "slave" av de andres normer, forventninger og målsetninger? Bare en tanke ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ligger en interessant intellektuell utfordring i disse spørsmålene. Det er jeg enig i.

Men jeg lever altså veldig godt uten svaret.

Jeg tror ikke svaret er å finne, og har forsonet meg med uvitenheten for lenge siden.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Livet har ingen mening. Mennesket (som alle andre kjente organismer) er oppbygd av molekyler og fungerer ved hjelp av biokjemiske prosesser. Alternativt kan man si at livet har den mening som man selv ønsker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det ligger en interessant intellektuell utfordring i disse spørsmålene. Det er jeg enig i.

Men jeg lever altså veldig godt uten svaret.

Jeg tror ikke svaret er å finne, og har forsonet meg med uvitenheten for lenge siden.
Jeg tenker normalt ikke så mye på dette, var bare så lei av disse evinnelige muslimdiskusjonene… ;)

Så får jeg prøve å komme på et nytt tema før noen starter en ny muslimdebatt. ;D

(Det skal heller ikke dreie seg om fotball/sport, biler, våpen eller... hi-fi...)

R

Rojoh

Gjest
Livet har ingen mening. Mennesket (som alle andre kjente organismer) er oppbygd av molekyler og fungerer ved hjelp av biokjemiske prosesser. Alternativt kan man si at livet har den mening som man selv ønsker.
Får i såfall håpe at kompostering ikke plutselig skulle virke meningsfullt for deg ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg håper dere sier i fra når dere har funnet ut hva som er mening med livet, så vi som ikke følger helt med får det med oss også.

P

Parelius

Gjest
R

Rojoh

Gjest
Jeg håper dere sier i fra når dere har funnet ut hva som er mening med livet, så vi som ikke følger helt med får det med oss også.
Midt mellom den vanskelige tenkingen og postingen i denne tråden, så bestillte jeg ny preamp. Kanskje et tips? ;D

R

Rojoh

Gjest
[login]En grei oppsummering. Trærne kan dog hogges ned, og gjøre nytte for seg som ved. Estetikk trenger ikke å være... ;) [/logout]

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er tanken på at det var en ren tilfeldighet, skremmende? At det overhodet ikke er noe poeng? Litt Sisyfosaktig; vi er nå her, engang kastet inn i det å rulle steiner oppover, som stadig ruller ned igjen? Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?

http://nn.wikipedia.org/wiki/Sisyfos

Camus' bok anbefales: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=66179
Nei tanken er vel ikke skremmende, men sannsynligheten for at dette skulle kunne skje virker bare så liten..

Bor man på Jæren kan man saktens rulle stein, her hvor jeg bor blir man pent nødt til å bære.. men trillebår er jo et bra redskap.

Du skal få beskjed BT, men da får du fortsette å stikke innom i ny og ne, synes det har vært stort fravær i det siste. ;)

Neste store spørsmål tror jeg får bli hvorfor jeg aldri klarer å skrive dobbel konsonant rett på første forsøk. Det blir ikek, kunen, skulel ol. hver bidige gang... :mad:

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0

I så fall, hvorfor?
Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre? :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Stort sett enig, men hva med bevisstheten vår? Er den også bygd opp av molekyler?

S

slowmotion

Gjest
Er tanken på at det var en ren tilfeldighet, skremmende? At det overhodet ikke er noe poeng?
Jeg synes ikke det er noen skremmende tanke,
det kan tvert imot kanskje virke befriende....

Litt Sisyfosaktig; vi er nå her, engang kastet inn i det å rulle steiner oppover, som stadig ruller ned igjen? Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?
Det beskriver jo veldig godt en middels dag på jobben.... ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Stort sett enig, men hva med bevisstheten vår? Er den også bygd opp av molekyler?
Ja det er jo et interessant spørsmål. Jeg kan forstå at kroppen består av molekyler og atomer, men følelser er det litt vanskeligere å forklare på denne måten.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg synes ikke det er noen skremmende tanke,
det kan tvert imot kanskje virke befriende....

Det beskriver jo veldig godt en middels dag på jobben....  ;D
Den dagen en person du er veldig glad i dør, kan det være en ganske skremmende tanke. Da er det nok bedre å ha et håp om et annet liv med sjane til å treffes igjen. På den annen side kan jo også dette være noe av forklaringen på at mennesker tror på et liv etter døden, det er den eneste muligheten man har midt oppi en slik situasjon når alt annet ser svart og mørkt ut.

(høres ut som du har en kjedelig jobb...vaskehjelp kanskje? ;) )

S

slowmotion

Gjest
Den dagen en person du er veldig glad i dør, kan det være en ganske skremmende tanke. Da er det nok bedre å ha et håp om et annet liv med sjanse til å treffes igjen. På den annen side kan jo også dette være noe av forklaringen på at mennesker tror på et liv etter døden, det er den eneste muligheten man har midt oppi en slik situasjon når alt annet ser svart og mørkt ut.
På den ene side......på den annen side......
Hvis du forstår hva jeg prøver å hentyde litt forsiktig.....

(høres ut som du har en kjedelig jobb...vaskehjelp kanskje? ;)  )
Jobber i bilbransjen

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På den ene side......på den annen side......
Hvis du forstår hva jeg prøver å hentyde litt forsiktig.....

Jobber i bilbransjen

;)
Eh..ja. Eh.. nei.. Joda. ;)

Åja, du er han som skubber.. ;D ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Nei tanken er vel ikke  skremmende, men sannsynligheten for at dette skulle kunne skje virker bare så liten.. (

Det er et poeng. I henhold yil sannsynlighetsteori er sannsynligheten for tilfeldighetens spill svært liten, nærmest usannsynlig ::)

Mtush. RS

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Bevisstheten er et resultat av molekylære prosesser.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bevisstheten er et resultat av molekylære prosesser.

Så mennesker består bare av molekyler, fungerer på grunn av molekylære prosesser, kjemi og elektriske impulser og har ingen sjel? Høres kjedelig ut. Da burde det i grunn være ett fett hvem man slår seg sammen med, hvorfor skal vi være så komplisert forskjellige, hvorfor skal man like noen og mislike andre om det er de samme prosessene som fungerer i oss alle? Det er først og fremst personligheten som avgjør hvem et menneske er, kroppen er bare et skall. (selv om noen ser ut til å synes at skallet er det viktigste ;) )
Begynner å minne litt om disse kabeldiskusjonene, det som ikke kan måles eller bevises det eksisterer derfor ikke, selv om mange hevder/tror/hører/føler at det faktisk gjør det. Er det en sammenheng mellom de som tror på et liv etter døden og de som hører forskjell på kabler kanskje..?

P

Parelius

Gjest
Begynner å minne litt om disse kabeldiskusjonene, det som ikke kan måles eller bevises det eksisterer derfor ikke, selv om mange hevder/tror/hører/føler at det faktisk gjør det. Er det en sammenheng mellom de som tror på et liv etter døden og de som hører forskjell på kabler kanskje..?
Det er nok et praktisk postulat dette om sjelens udødlighet; vi må nemlig ta uendeligehetens perspektiv til hjelp for å kunne tro på at kabelfetischistene skal kunne omvendes til rasjonell tenking. :)

Forresten, man kan da mene at en "har" sjel uten at den trenger å være udødelig vel?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Så mennesker består bare av  molekyler, fungerer på grunn av molekylære prosesser, kjemi og elektriske impulser og har ingen sjel? Høres kjedelig ut. Da burde det i grunn være ett fett hvem man slår seg  sammen med, hvorfor skal vi være så komplisert forskjellige, hvorfor skal man like noen og mislike andre om det er de samme prosessene som fungerer i oss alle?

Ber du en buskmann (f.ex. Vidar Busk) om å redegjøre for hvordan en datamaskin fungerer vil du selvfølgelig få et svar basert på dennes manglende innsikt. På samme måte her ::)

Mvh. RS

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
  Ber du en buskmann (f.ex. Vidar Busk) om å redegjøre for hvordan en datamaskin fungerer vil du selvfølgelig få et svar basert på dennes manglende innsikt. På samme måte her  ::)

Mvh.  RS

Ja du har nok et kjempepoeng. ;D

P

Parelius

Gjest
Kjære komponenten, du må ikke tenke så langt. Dess lengre du tenker, dess mer utydelig bli mening med det hele.

Det hender at jeg uforvarende blir sittende i halvsøvne (etter en innbildt arbeidsdag, eller fordi jeg har drukket for mye malt) foran TV-en, og ser meg konfrontert med Norge Rundt. Et populært program i hele vårt langstrakte fjøsdistrikt. Jeg forstår selvfølgelig lite av all den overstadige glede som uttrykkes når en har samlet mange forskjellige colakorker, eller det er en kvige i fjøset som har et aparte lynne. Jeg ser gleden, og sannsynligvis meningen i slike merkverdige liv. På sett og vis, så greier jeg jo å identifisere meg med dem; jeg samler jo selv på meningsløse duppetitter, ja jeg har sågar en gang hatt glede av å betale kronasje for en kobbertråd i burka. Men i lengden så kjeder det meg - colakorker, kviger og kobber.

Nuvel, jeg er jo et sivilisasjonsprodukt, fjernt fra fjøslukten, og som såden finner jeg glede i andre ting. Hva?, kan du spørre, du som søker opphavet, og tror du finner hensikten der. Nei, meningen med det hele, det ligger hverken i opphavet eller colokorken, men i forskjellen; det er forskjellen som gir mening til det siviliserte menneske. De store og de små forskjellene; det kommer som sagt ikke an på størrelsen (selv om jeg så meg æslet til noe stort i min barndom, men tok grundig feil). Men forskjellen er viktig.

Vi legger kjedsommeligst inn en liten melding på et aparte forum for kablehysterikere, og lurer; får jeg respons? Gjør jeg en forskjell på trådens gang?Vi kjenner den alle sammen, denne merkverdige følelse. Jeg sa noe, ingen reagerte, og jeg gjorde ingen forskjell? Hvilket hvelvete. Vi gjør så godt vi kan; er artige, kameratslige, inneforståtte. Bare det gjør en forskjell. Og vi føler at vi har gjort en forskjell, bare en eller annen legger igjen en smiley. Det skal så lite til,;fra en smiley elller nye grenser på verdenskartet.

Når colakorker og kviger ikke er nok - men det er av og til nok, selv en latter med din neste kan være nok - så kommer det an på forskjellene. Gjør jeg en forskjell? Hadde verden vært den samme om jeg ikke var her? Slik taler sivilisasjonmenesket. Jeg vil være en forskjell - ikke forskjellig, men utgjøre en forskjell. (Selv om vi av og til tror at vi utgjør en forskjell ved å være forskjellig.)

Og når tiden går, når brystkassen synker inn, og den ikke lengre lager vei i vellinga, da får en følelsen av at en ikke gjør en forskjell. Det er det som er det smertelige. For når du ikke gjør en forskjell, så kommer følelsen smygende som en ubuden gjest; jeg betyr intet, alt går like fint uten meg! Det er som en blir overflødig. Og når du er overflødig, så blir det liksom ikke noe poeng med det hele. Om jeg er eller ikke er, it's the same shit.

Men dette er sivilisasjonstanker, alderdomstanker, det som melder seg når brystkassen er blitt innsunken. Jeg gjør ingen forskjell! Da blir ting meningsløst da, komponenten. Det er som om det fins så mange komponenter, og den ene gjør ingen forskjell fra den andre. Komponenter er utbyttbare, og den tid kommer da de ingen forskjell gjør. Og utbyttbarhet, se det, det er en av grunnkategoriene i forstålsen av en teknologisk kultur. Det som ikke er utbyttbart, det eksisterer ikke, det er sand i maskineriet.

Nei, det fins intet entydig svar på det som etterspørres, men ett svar er: Jeg er en forskjell! Men det er vanskelig, når det som teller for virkelig, er utbyttbarheten. Gud, det er godt med de nære ting - små melkedrikkende barn eller den store far i tilværelsen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette var flott skrevet Parelius, og best av alt jeg skjønte alt. :)

Jo du har nok et poeng, det er viktig å bli lagt merke til, det er viktig at noen ser deg og bryr seg. Vi er lite og ingenting om vi står alene, vi er avhengig av andres tanker om oss og at vi betyr noe for andre.
Men det vi ser i samfunnet i dag er vel at dette er i ferd med å forandre seg, det er ikke forskjelllen som betyr noe, det er det å være mest lik andre. Vi opererer oss og bruker masse tid, krefter, penger og bekymringer på å bli mest lik de andre. Vi vil ikke være forskjellige, vil vil ikke skille oss ut, vi vil være en av mengden. Vi vil bli sett, men vi vil bli sett som en som er lik de andre, støpt i mer eller mindre samme form, og nå er det faktisk også mulig å forandre på det meste.
Ingen mennesker er like, det er ganske utrolig, og noe vi burde føle som en ære, vi er unike, men samtidig så vil vi være mest mulig lik andre, men ikke hvem som helst andre, de som noen har pekt ut til å være vakre i den tiden vi lever. Nå er det høy og slank, før var det blek og tjukk, noen steder er det lang hals, små føtter osv.
For noen kommer vel denne følelsen som du beskriver med alderen, for andre har den nok alltid vært der i større eller mindre grad. Noen blir aldri lagt merke til, noen har alltid vært grå kjedelige mus.

Topp Bunn