Da (steinaldernivået) hadde vi vært lykkelige da.
P.s.; Det var enten Oddgeir, Komponenten eller Affa som sa det. BBKing tenker det.
Tillegg; Siden ikke alle vet at jeg er en slik humørklump, så bør det kanskje være på sin plass med en form for smiley. Så den la jeg til.
Ja jeg kan overhodet ikke se noen sammenheng mellom det å fundere på meningen med livet og det å ha noe feil med sitt eget liv, snarere tvert i mot, jeg ville heller lure litt på de som ikke lurer..Skal prøve å lese teksten din senere, plugg.
Er for sliten i hue etter jobben til å si noe egentlig fornuftig,
bortsett fra :
En her sa noe om at hvis man undret på meningen med livet
er det feil med livet ditt? Eller hvordan var det?
Mystisk instilling, synes jeg.
Hadde alle hatt den instillingen ville vi vel vært på steinalderstadiet ennå?
IMHO er nyskjerrighet en meget viktig del av livet.....
![]()
Jo sett fra vår side så, men poenget var hvorfor vi i det hele tatt er her. Eller hvordan vi kom her. Vi synes situasjonen er grei og er fornøyd med den, men om man skal se fornuftig på det, sett utenfra, så virker det kanskje litt rart? Eller? :-/Gir ikke du selv og alle andre mennesker mening nok i seg selv?
Trenger vi egentlig en begrunnelse utenfor dette?
I så fall, hvorfor?
Jeg tror at litt grubling er sunt og bra. Om man ikke gjør seg noen betraktninger, så ender man kanskje opp med å bli en "slave" av sine egne impulser, (u)vaner og instinkter samt at man kanskje også blir en "slave" av de andres normer, forventninger og målsetninger? Bare en tankeJa jeg kan overhodet ikke se noen sammenheng mellom det å fundere på meningen med livet og det å ha noe feil med sitt eget liv, snarere tvert i mot, jeg ville heller lure litt på de som ikke lurer..
Selvsagt kan det være enklere å ikke tenke over dette, om målet er å ha et enkelt og ukomplisert liv, men det vil vel da si et ganske tamt og kjedelig liv i mine øyne. Det er nok av de som ikke klarer å engasjere seg i ting som ikke angår de, som ikke bryr seg om det ikke skjer rett foran deres egen nese, og det er jo ikke meningen å ta sorger på forskudd, men kanskje kan man heller få et rikere liv om man klarer å se en slags mening i det.
Jeg tenker normalt ikke så mye på dette, var bare så lei av disse evinnelige muslimdiskusjoneneDet ligger en interessant intellektuell utfordring i disse spørsmålene. Det er jeg enig i.
Men jeg lever altså veldig godt uten svaret.
Jeg tror ikke svaret er å finne, og har forsonet meg med uvitenheten for lenge siden.
Får i såfall håpe at kompostering ikke plutselig skulle virke meningsfullt for deg ;DLivet har ingen mening. Mennesket (som alle andre kjente organismer) er oppbygd av molekyler og fungerer ved hjelp av biokjemiske prosesser. Alternativt kan man si at livet har den mening som man selv ønsker.
Er tanken på at det var en ren tilfeldighet, skremmende? At det overhodet ikke er noe poeng? Litt Sisyfosaktig; vi er nå her, engang kastet inn i det å rulle steiner oppover, som stadig ruller ned igjen? Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?Jo sett fra vår side så, men poenget var hvorfor vi i det hele tatt er her.
Midt mellom den vanskelige tenkingen og postingen i denne tråden, så bestillte jeg ny preamp. Kanskje et tips? ;DJeg håper dere sier i fra når dere har funnet ut hva som er mening med livet, så vi som ikke følger helt med får det med oss også.
Hva er galt med kompost?Får i såfall håpe at kompostering ikke plutselig skulle virke meningsfullt for deg ;D
Ikkeno. Mange store vakre gamle trær på min lokale kirkegård.Hva er galt med kompost?
Nei tanken er vel ikke skremmende, men sannsynligheten for at dette skulle kunne skje virker bare så liten..Er tanken på at det var en ren tilfeldighet, skremmende? At det overhodet ikke er noe poeng? Litt Sisyfosaktig; vi er nå her, engang kastet inn i det å rulle steiner oppover, som stadig ruller ned igjen? Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?
http://nn.wikipedia.org/wiki/Sisyfos
Camus' bok anbefales: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=66179
Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre?Gir ikke du selv og alle andre mennesker mening nok i seg selv?
Trenger vi egentlig en begrunnelse utenfor dette?
I så fall, hvorfor?
Stort sett enig, men hva med bevisstheten vår? Er den også bygd opp av molekyler?Livet har ingen mening. Mennesket (som alle andre kjente organismer) er oppbygd av molekyler og fungerer ved hjelp av biokjemiske prosesser. Alternativt kan man si at livet har den mening som man selv ønsker.
Jeg synes ikke det er noen skremmende tanke,Er tanken på at det var en ren tilfeldighet, skremmende? At det overhodet ikke er noe poeng?
Det beskriver jo veldig godt en middels dag på jobben.... ;DLitt Sisyfosaktig; vi er nå her, engang kastet inn i det å rulle steiner oppover, som stadig ruller ned igjen? Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?
Ja det er jo et interessant spørsmål. Jeg kan forstå at kroppen består av molekyler og atomer, men følelser er det litt vanskeligere å forklare på denne måten.Stort sett enig, men hva med bevisstheten vår? Er den også bygd opp av molekyler?
Den dagen en person du er veldig glad i dør, kan det være en ganske skremmende tanke. Da er det nok bedre å ha et håp om et annet liv med sjane til å treffes igjen. På den annen side kan jo også dette være noe av forklaringen på at mennesker tror på et liv etter døden, det er den eneste muligheten man har midt oppi en slik situasjon når alt annet ser svart og mørkt ut.Jeg synes ikke det er noen skremmende tanke,
det kan tvert imot kanskje virke befriende....
Det beskriver jo veldig godt en middels dag på jobben.... ;D
På den ene side......på den annen side......Den dagen en person du er veldig glad i dør, kan det være en ganske skremmende tanke. Da er det nok bedre å ha et håp om et annet liv med sjanse til å treffes igjen. På den annen side kan jo også dette være noe av forklaringen på at mennesker tror på et liv etter døden, det er den eneste muligheten man har midt oppi en slik situasjon når alt annet ser svart og mørkt ut.
Jobber i bilbransjen(høres ut som du har en kjedelig jobb...vaskehjelp kanskje?)
Eh..ja. Eh.. nei.. Joda.På den ene side......på den annen side......
Hvis du forstår hva jeg prøver å hentyde litt forsiktig.....
Jobber i bilbransjen
![]()
Kanskje er det beste å lære seg å rulle stein så godt som mulig?
Det beskriver jo veldig godt en middels dag på jobben.... ;D
Er dette mulig? Hvilket verksted/forhandler i denne bransjen har slike ansatte? Noen av oss trenger hjelp i forhold til den bransjenJobber i bilbransjen
Er dette mulig? Hvilket verksted/forhandler i denne bransjen har slike ansatte? Noen av oss trenger hjelp i forhold til den bransjen![]()
Nei tanken er vel ikke skremmende, men sannsynligheten for at dette skulle kunne skje virker bare så liten.. (
Stort sett enig, men hva med bevisstheten vår? Er den også bygd opp av molekyler?
Visste jeg det ikke. Alle tanker er tvangstanker.Bevisstheten er et resultat av molekylære prosesser.
Bevisstheten er et resultat av molekylære prosesser.
Det er nok et praktisk postulat dette om sjelens udødlighet; vi må nemlig ta uendeligehetens perspektiv til hjelp for å kunne tro på at kabelfetischistene skal kunne omvendes til rasjonell tenking.Begynner å minne litt om disse kabeldiskusjonene, det som ikke kan måles eller bevises det eksisterer derfor ikke, selv om mange hevder/tror/hører/føler at det faktisk gjør det. Er det en sammenheng mellom de som tror på et liv etter døden og de som hører forskjell på kabler kanskje..?
Så mennesker består bare av molekyler, fungerer på grunn av molekylære prosesser, kjemi og elektriske impulser og har ingen sjel? Høres kjedelig ut. Da burde det i grunn være ett fett hvem man slår seg sammen med, hvorfor skal vi være så komplisert forskjellige, hvorfor skal man like noen og mislike andre om det er de samme prosessene som fungerer i oss alle?
Ber du en buskmann (f.ex. Vidar Busk) om å redegjøre for hvordan en datamaskin fungerer vil du selvfølgelig få et svar basert på dennes manglende innsikt. På samme måte her :
Mvh. RS