Er det ikke her teorien du henviser til, når du fremstiller det som absolutt helt svart/hvitt? Du sier at enten funker det 100,0000% eller så funker det ikke i det hele tatt (0,0000%).
Jeg skjønner at det er slik ethernet er konstruert og tenkt. Men hvordan kan man slå fast at det også er slik det virker i praksis, under absolutt alle forhold, uten å drive omfattende praktisk testing?
Omfattene praktisk testing??
Det er vel knapt noe som er testet mer enn dette i praksis.
Jeg har vært med på installasjon, testing og feilsøking av store nettverkssystemer på båter/tankere/rigger der nettverket brukes til styring av disse båtene. På noen av systemene er det ekstreme krav til sikkerhet. (Dykkere på havbunnen, oljetanking, oljeboring etc) På disse systemene er det krav til trippel redundans. Det vil si at det er tre uavhengige datasystemer som jobber uavhengig av hverandre og i sanntid sammenlignes alle tre systemene. Det vil si at hver eneste byte som sendes frem og tilbake mellom styringssystemene blir sammenlignet med hverandre. Vi snakker om millioner av byte hver time på tre systemer. Disse systemene går i
månedsvis uten feil. Det er 100,00000000000000000000000000000000000%
Jeg sier ikke at det aldri oppstår feil, men det er så sjelden, sjelden sjelden.... Og HVIS det oppstår feil så blir det oppdaget og rapportert. Så ja, jeg har funnet feil på datanettverkene. Det kan være flere årsaker til dette, men jeg har aldri vært borti at det er på grunn av en kabel. Det er som regel dårlig terminering eller feil på nettverkskort eller switcher. Og da får man rapporter om at det er tusensvis av datapakker som er mistet og retransmisjoner gjør at nettet blir overbelastet og ting går som regel rett i dass. På disse systemene er det helt andre forhold enn i en bolig. Store avstander og til dels mye støy fra tusenvis av maskiner og power supply.
Det er jo mange produkter, på mange ulike felt, som konstrueres for å virke perfekt, men som likevel ikke gjør det under spesielle omstendigheter.
Hvis fiber og "vanlig" kabel har ulike egenskaper - tilsier ikke det alene at denne helt svart/hvite teoretiske tilnærmingen ikke er helt dekkende?
Man bruker ikke samme kabel i et maskinrom på en båt som man bruker mellom router og switch i trappa hjemme. Det stilles andre krav til temperatur, skjerming, båndbredde og muligens også krav til påvirkning av kjemikalier etc.
Fiber bruker man hvis det er store avstander eller krav til høyere båndbredde. Altså der ER forskjell, og fiber ER bedre. Men man ringer ikke etter lastebil når man skal flytte ti kilo stein 5m..
Og så synes jeg det er en slags spennende psykologisk thriller som ligger under det hele. Hvis ethernet-kabler ikke under noen omstendigheter kan ha kvalitetsforskjeller, så må de som lever av å produsere dem være klar over dette. Isåfall driver alle produsenter som selger ethernet-kabler i ulike prisklasser med villedning og svindel av kundene sine. De vil sannsynligvis rett og slett drive med en virksomhet som er kriminell. Det er lov å prise et produkt høyt, men å selge inn ulike kvalitetsklasser når man vet at det ikke finnes, er grovt villedende og åpenbart ulovlig markedsføring.
Dette er jo ganske fascinerende i seg selv.
Ja, det er fascinerende..